PREZES SĄDU REJONOWEGO W RUDZIE ŚLĄSKIEJ
41-700 Ruda Sląska, ul. Bukowa 5a, tel. (32) 43 81 110, fax (32) 43 81 111
Ruda Śląska, dnia 11 września 2019 r.
Adm.-058-40/19
Pani Katarzyna Batko-Tołuć
Pan Szymon Osowski.
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
W dniu 1 września 2019 roku wnieśli Państwo do Sądu Rej onowego w Rudzie
Śląskiej pismo zawierające wniosek o udostępnienie informacji publicznej poprzez wskazanie
następujących informacji:
1) Imię i nazwisko obecnego Prezesa tutejszego Sądu.
2) Imię i nazwisko poprzedniego Prezesa tutejszego Sądu.
3). Kiedy rozpoczęła się i kiedy zakończyła kadencja poprzedniego Prezesa tutejszego Sądu?
4) Hu było sędziów w tutejszym Sądzie (sumarycznie we wszystkich wydziałach) na koniec
2016, 2017 i 2018 roku?
5) Ile było nieobsadzonych etatów w tutejszym Sądzie (sumarycznie we wszystkich
wydziałach) na koniec 2016, 2017 i 2018 roku?
6) Ilu sędziów delegowanych z innego sądu pracowało w tutejszym Sądzie odpowiednio
w ciągu 2016, 2017 i 2018 roku?
7). Ilu sędziów tutejszego Sądu awansowało w ciągu odpowiednio — 2016, 2017 i 2018 roku?
8) Średnia liczba Spraw na sędziego w 2016, 2017, 2018 roku? (średnio we wszystkich
wydziałach).
9) Ile spraw miał/a sędzia z największą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018? (niezależnie
od wydziału)
10) Ile spraw miał/a sędzia z najmniejszą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018? (niezależnie
do wydziału)
11) Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z największą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosili Państwo o dane na koniec roku).
12) Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z najmniejszą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosili Państwo o dane na koniec roku).
13) Czy tutejszy Sąd w 2016 roku zbierał statystyki dotyczące liczby tomów akt dla każdej
sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego/sędzię?
14) Czy tutejszy Sąd w 2018 roku zbierał statystyki dotyczące liczby tomów akt dla każdej
sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego/sędzię?
Z powołaniem na przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do
informacji publicznej (tj. Dz. U. z 2019 roku, poz. 1429) w odpowiedzi na wniosek
w przedmiocie przedstawienia w/w informacji, informuję, co następuje.
Ad.1)
Obecnym Prezesem Sądu Rejonowego w Rudzie Śląskiej jest SSR Ewa Żarkiewicz-Marek.
Ad.2)
Poprzednim Prezesem Sądu Rejonowego w Rudzie Śląskiej był SSR Adam Dusza.
Ad.3)
Kadencja poprzedniego Prezesa Sądu Rejonowego w Rudzie Śląskiej rozpoczęła się w dniu
1 marca 2011 roku i zakończyła się w dniu 9 listopada 2017 roku.
Ad.4)
W Sądzie Rejonowym w Rudzie Śląskiej na dzień 3] grudnia 2016 roku zatrudnionych było
28 sędziów, na dzień 31 grudnia 2017 roku — 28 sędziów, na dzień 31 grudnia 2018 roku —
27 sędziów. |
Ad.3)
ilość nieobsadzonych etatów w Sądzie Rejonowym w Rudzie Śląskiej kształtowała się
następująco: i
—_ na dzień 31 grudnia 2016 roku — 0,125 etatów (w grupie urzędników),
— na dzień 31 grudnia 2017 roku — 1 etat (w grupie 1eferendarzy),
—_ nadzień 31 grudnia 2018 roku — 1 etat (w grupie asesorów sądowych).
Ad.6) ,
W Sądzie Rejonowym w Rudzie Śląskiej w roku 2016, 2017 i 2018 nie pracowali żadni
sędziowie delegowani z innego sądu.
Ad.7)
W roku 2016, 2017 i 2018 żaden z sędziów Sądu Rejonowego w Rudzie Śląskiej nie otrzymał
awansu.
Ad.13 i 14)
Sąd Rejonowy w Rudzie Śląskiej w roku 2016 i 2018 nie prowadził statystyk dotyczących
liczby tomów akt dła każdej sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego/sędzię.
Ad. 8) .
W zakresie pytania dotyczącego średniej liczby spraw na sędziego w 2016, 2017, 2018 roku
(Średnio we wszystkich wydziałach) wzywam do sprecyzowania wniosku, albowiem pytanie
nie jest precyzyjne i może być różnie interpretowane. Można przez to pytanie rozumieć, że
wnioskują Państwo o przedstawienie informacji w zakresie:
a) średniej ilości spraw, które wpłynęły w danym roku w odniesieniu do liczby sędziów
orzekających w Sądzie,
b) średniej ilości spraw, które wpłynęły w danym roku w odniesieniu do procentu czynności
orzeczniczych sędziów orzekających w Sądzie (up. przewodniczący wydziału może mieć
określone 50% czynności orzeczniczych, co oznacza, że będzie do jego referatu wpływało
o połowę spraw mniej niż do referatu sędziego, którego procent czynności orzeczniczych
określony jest w wymiarze 100%),
c) średniej ilości spraw pozostających w referacie sędziego według stanu na dzień
31 grudnia danego roku w odniesieniu do liczby sędziów orzekających w Sądzie,
d) średniej ilości spraw pozostających w referacie sędziego według stanu na dzień
31 grudnia danego roku w odniesieniu do procentu czynności orzeczniczych sędziów
orzekających w Sądzie.
W związku z tym należy wskazać, która z powyższych opcji pozostaje w Państwa
zainteresowaniu lub też wskazanie, czy wyliczenia winny być dokonane w inny sposób
(należy precyzyjnie wskazać sposób wyliczenia).
Ad.9 i 10)
W zakresie pytań dotyczących wskazania, ile spraw miał/a sędzia z największą/najmniejszą
liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018 (niezależnie od wydziału) wzywam do sprecyzowania
wniosku, albowiem pytania nie są precyzyjne i mogą być różnie interpretowane. Można przez
te pytania rozumieć, że wnioskują Państwo o przedstawienie informacji w zakresie:
a) wskazania największej/najmniejszej ilości spraw, które wpłynęły w danym roku do
referatu danego sędziego,
b) wskazania największej/najmniejszej ilości spraw, które pozostawały w referacie danego
sędziego na dzień 31 grudnia danego roku.
W związku z tym należy wskazać, która z powyższych opcji pozostaje w Państwa
zainteresowaniu lub też wskazanie, czy wnioskowane dane powinny być wyliczone w inny
sposób (należy precyzyjnie wskazać sposób wyliczenia).
Dodatkowo w zakresie najmniejszej liczby spraw należy wskazać, czy dane te należy
wyliczyć spośród sędziów, których procent czynności orzeczniczych określony jest
w wymiarze 100%, czy też ewentualnie odnieść wyliczenia również do sędziów, których
procent czynności orzeczniczych jest niższy (np. przewodniczących wydziału może mieć
określone 50% czynności orzeczniczych, co oznacza, że w danym wydziale do jego referatu
będzie wpływało o połowę mniej spraw niż do referatów innych sędziów).
Ad.11 i 12)
W zakresie pytań dotyczących wskazania procentowego wykonania spraw przez
sędziego/sędzię z największą/najmniejszą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018 (dane na
koniec roku) wzywam do sprecyzowania wniosku, albowiem pytania nie są precyzyjne.
Można przez te pytania rozumieć, że wnioskują Państwo o wyliczenie wskaźnika opanowania
wpływu, tzn. odniesienia procentowego liczby spraw załatwionych przez sędziego do liczby
spraw, które wpłynęły do referatu sędziego w danym roku. W związku z tym należy wskazać,
czy dane powinny być wyliczone właśnie jako wskaźnik opanowania wpływu, czy też w inny
sposób (należy precyzyjnie wskazać sposób wyliczenia).
Dodatkowo w zakresie najmniejszej liczby spraw należy wskazać, czy dane te należy
wyliczyć spośród sędziów, których procent czynności orzeczniczych określony jest
w wymiarze 100%, czy też ewentualnie odnieść wyliczenia również do sędziów, których
procent czynności orzeczniczych jest niższy (np. przewodniczących wydziału może mieć
określone 50% czynności orzeczniczych, co oznacza, że w danym wydziale do jego referatu
będzie wpływało o połowę mniej spraw niż do referatów innych sędziów).
Wyjaśnienie w zakresie punktów 8, 9, 10, 11 i 12 wniosku powinno nastąpić w terminie
7dni od otrzymania niniejszego pisma przez Wnioskodawcę. W razie bezskutecznego
upływu tego terminu, podmiot pozostawi otrzymany wniosek w zakresie w/w punktów bez
rozpoznania, wobec niemożliwości jego właściwego rozpatrzenia, z przyczyn wskazanych
powyżej.