Prezes Sądu Rejonowego w Jeleniej Górze
ul. Mickiewicza 21, 58-500 Jelenia Góra
tel. 75 67 12 800, fax 75 67 12 801
www.jelenia-gora.sr.gov.pl
Jelenia Góra, dnia 13.09.2019 r.
A-061-55/19
Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Dotyczy: wniosku o udostępnienie informacji publicznej z dnia 02.09.2019 roku
Odpowiadając na przedmiotowy wniosek, który wpłynął do tut. Sądu
w dniu 02.09.2019 roku, wskazuję co następuje.
Wnioskodawca zwrócił się do tut. Sądu z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi
na następujące pytania:
w»... I. Imię i nazwisko obecnego Prezesa tutejszego sądu.
2. Imię i nazwisko poprzedniego Prezesa tutejszego sądu.
3. Kiedy rozpoczęła się i kiedy zakończyła kadencja poprzedniego Prezesa tutejszego sądu?
4. Ilu było sędziów w tutejszym sądzie (sumarycznie we wszystkich wydziałach) na koniec
2016, 2017 i 2018 roku?
5. lle było nieobsadzonych etatów w tutejszym sądzie (sumarycznie we wszystkich
wydziałach) na koniec 2016, 2017 i 2018 roku?
6. Ilu sędziów delegowanych z innego sądu pracowało w tutejszym sądzie odpowiednio
w ciągu 2016, 2017 i 2018 roku?
7. Ilu sędziów tutejszego sądu awansowało w ciągu odpowiednio - 2016, 2017 i 2018 roku?
8. Średnia liczba spraw na sędziego w 2016, 2017, 2018 roku? (średnio we wszystkich
wydziałach).
9. Ile spraw miała sędzia z największą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 20182? (niezależnie
od wydziału).
10. Ile spraw miała sędzia z najmniejszą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018?
(niezależnie od wydziału).
11. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z największą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku).
12. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z najmniejszą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku).
13. Czy tutejszy sąd w 2016 roku zbierał statystyki dotyczące liczby tomów akt dla każdej
sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego/sędzię?
14. Czy tutejszy sąd w 2018 roku zbierał statystyki dotyczące liczby tomów akt dla każdej
sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego/sędzię?...”.
W ocenie Organu — Prezesa Sądu Rejonowego w Jeleniej Górze odpowiedź na pytania
od 1 do 7 oraz na pytania 13 i 14 stanowi informację publiczną prostą. Z kolei odpowiedź
na pytania od 8 do 12 stanowi informację publiczną przetworzoną, której uzyskanie
Ń
8
Prezes Sądu Rejonowego w Jeleniej Górze
ul. Mickiewicza 21, 58-500 Jelenia Góra
tel. 75 67 12 800, fax 75 67 12 801
www.jelenia-gora.sr.gov.pl
ru
- w świetle 3 ust. 1 pkt. 1 Ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do
informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1429), wymaga wykazania szczególnego
interesu publicznego.
W związku z powyższym, w odpowiedzi na pytania odnoszące się do informacji
publicznej prostej wskazuję co niniejszym następuje:
Ad. 1
Obecnym Prezesem Sądu Rejonowego w Jeleniej Górze jest Pani SSR Agnieszka Kałużna-
Rudowicz.
Ad. 2
Poprzednim Prezesem Sądu Rejonowego w Jeleniej Górze był Pan SSO Andrzej Żuk.
Ad. 3
Kadencja poprzedniego Prezesa Sądu rozpoczęła się od dnia 01.03.2013 roku, a zakończyła
28.02.2017 roku.
Ad. 4
Liczba sędziów orzekających w latach 2016-2018:
e na koniec roku 2016 — było 35 sędziów;
e na koniec roku 2017 — 35 sędziów (+ 1 asesor);
e na koniec roku 2018 — 34 sędziów (+ 1 asesor).
Ad. 5
Liczba nieobsadzonych etatów w grupie sędziów przedstawia się następująco:
© na koniec roku 2016 — wszystkie etaty sędziowskie były obsadzone;
e na koniec roku 2017 — wszystkie etaty sędziowskie były obsadzone;
e nakoniec roku 2018 — było I wakujące stanowisko sędziego.
Ad. 6
W latach 2016, 2017, 2018 nie było sędziów delegowanych z innych sądów, którzy
pracowaliby na rzecz tut. Sądu. Jedynie, w latach 2016 do 28.02.2017, Pan SSO Andrzej Żuk
pełnił funkcję Prezesa Sądu Rejonowego w Jeleniej Górze, będąc jednocześnie Sędzią Sądu
Okręgowego w Jeleniej Górze.
Ad. 7
W roku 2016 trzech sędziów awansowało otrzymując powołanie na stanowisko sędziego Sądu
Okręgowego w Jeleniej Górze. W następnych latach 2017-2018 nikt spośród sędziów
zatrudnionych w tut. Sądzie nie awansował.
Ad. 13
Sąd Rejonowy w Jeleniej Górze w 2016 roku nie zbierał statystyk dotyczących liczby tomów
akt dla każdej sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego/sędzię.
Ad. 14
Sąd Rejonowy w Jeleniej Górze w 2018 roku nie zbierał statystyk dotyczących liczby tomów
akt dla każdej sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego/sędzię.
W odpowiedzi na pytania od 8 do 12, które zostały uznane za pytania dotyczące
informacji publicznej przetworzonej wskazuję co niniejszym następuje.
Prezes Sądu Rójnowego w Jeleniej Górze
ul. Mickiewicza 21, 58-500 Jelenia Góra
tel. 75 67 12 800, fax 75 67 12 801
www.jelenia-gora.sr.gov.pl
Informacja publiczna przetworzona nie posiada na gruncie obowiązującego prawa
definicji legalnej, jednak można wskazać, iż charakter taki mogą mieć dane publiczne, które
co do zasady połączone są z zaangażowaniem w ich pozyskanie określonych środków
osobowych i finansowych organu, innych niż te wykorzystywane w bieżącej działalności.
Zgodnie z aktualnym orzecznictwem Sądów Administracyjnych, uzyskanie żądanych przez
wnioskodawcę informacji wiązać się musi z potrzebą ich odpowiedniego przetworzenia,
co nie zawsze należy utożsamiać z wytworzeniem rodzajowo nowej informacji
Przetworzenie może bowiem polegać np. na wydobyciu poszczególnych informacji
cząstkowych z posiadanych przez organ zbiorów dokumentów (które mogą być prowadzone
w sposób uniemożliwiający proste udostępnienie gromadzonych w nich danych)
i odpowiednim ich przygotowaniu na potrzeby wnioskodawcy, co zostało potwierdzone
w wyroku NSA z dnia 05.03.2015 r. (sygn. I OSK 865/14, LEX nr 1677565). Z kolei zgodnie
z Wyrokiem NSA z dnia 09.08.2011 r. (sygn. akt I OSK 977/11) „jeżeli utworzenie zbioru
informacji prostych wymaga takiego nakładu środków i zaangażowania pracowników, które
negatywnie wpływa na tok realizacji ustawowych zadań nałożonych na zobowiązanego do
udostępnienia informacji publicznej, a w szczególności gdy wymaga to analizowania zasobu
posiadanych dokumentów w celu wybrania tylko tych, których oczekuje wnioskodawca, to
jest to informacja przetworzona”. Podobnie Wojewódzki Sad Administracyjny w Poznaniu w
wyroku z dnia 10.12.2014 r. (sygn. IV SA/Po 940/14) stwierdził, że informacją przetworzoną
jest informacja publiczna opracowana przez podmiot zobowiązany przy użyciu dodatkowych
sił i środków, na podstawie posiadanych przez niego danych, w związku z żądaniem
wnioskodawcy i na podstawie kryteriów przez niego wskazanych, czyli innymi słowy
informacja, która zostanie przygotowana "specjalnie" dla wnioskodawcy wedle wskazanych
przez niego kryteriów. Będzie to zatem taka informacja, co do której podmiot zobowiązany
do jej udzielania nie dysponuje taką "gotową" informacją na dzień złożenia wniosku, ale jej
udostępnienie wymaga podjęcia dodatkowych czynności. Informacja przetworzona to taka
informacja, której wytworzenie wymaga intelektualnego zaangażowania podmiotu
zobowiązanego.
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy wskazuję, iż Organ — Prezes
Sądu nie dysponuje żądaną informacją przez wnioskodawcę na dzień złożenia wniosku.
Z, wstępnego rozpoznania zakresu pytań od 8 do 12 objętych przedmiotowym wnioskiem
wynika, że przygotowanie przedmiotowych informacji w celu udzielenia Wnioskodawcy
odpowiedzi na zadane pytania wiązać się będzie z wysokim stopniem pracochłonności
i czasochłonności realizacji przedmiotowego wniosku we wskazanym zakresie (pytania od
8 do 12).
Należy zatem przyjąć, że realizacja przedmiotowego wniosku jest bardzo
pracochłonna i czasochłonna i wymaga znacznego zaangażowania sił i środków, poprzez:
- dokonanie szczegółowej analizy za okres 3 lat (tj. 2016, 2017, 2018 rok) danych
potrzebnych do przygotowania „specjalnie” dla wnioskodawcy informacji na podstawie
kryteriów przez niego wskazanych, tj. odpowiedzi na poniższe pytania:
„++. 8. Średnia liczba spraw na sędziego w 2016, 2017, 2018 roku? (średnio we wszystkich
wydziałach)
9. Ile spraw miał/a sędzia z największą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018? (niezależnie
od wydziału)
Prezes Sądu Rejonowego w Jeleniej Górze
ul. Mickiewicza 21, 58-500 Jelenia Góra
tel. 75 67 12 800, fax 75 67 12 801
www.jelenia-gora.sr.gov.pl
10. Ile spraw miał/a sędzia z najmniejszą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018?
(niezależnie od wydziału)
11. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z największą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku).
12. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z najmniejszą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku) saaów
Szeroki zakres pytań od 8 do 12 zawartych w przedmiotowym wniosku wymagający
dokonanie szczegółowej analizy za okres 3 lat (tj. 2016, 2017, 2018 rok) danych potrzebnych
do przygotowania „specjalnie” dla wnioskodawcy informacji na podstawie kryteriów przez
niego wskazanych, wymaga takich działań organizacyjnych i angażowania środków
osobowych, które zakłócają normalny tok działania podmiotu zobowiązanego i utrudniają
wykonywanie przypisanych mu zadań (wyr. NSA z 9 sierpnia 2011r., I OSK 792/11, wyr.
NSA z 8 czerwca 2011r., I OSK 426/11, dostępne w bazie www.cbois.nsa.gov.pl). Zatem
informacja wytworzona w ten sposób pomimo, że składa się z wielu informacji prostych,
należy uznana za informację przetworzoną, bowiem powstały w wyniku wskazanych wyżej
działań — zbiór danych potrzebnych do udzielenia przedmiotowych odpowiedzi nie istniał
w chwili wystąpienia z żądaniem o udostępnienie informacji publicznej.
Podkreślić należy, że intencją ustawodawcy nie było uchwalaniu usta!
o dostępie do informacji publicznej stworzenie instrumentów ozwalających na
utrudnienie funkcjonowania jednostek wykonujących zadania __publiczne, lecz
zapewnienie każdemu możliwości realizowania jego konstytucyjnego prawa_do
uzyskania informacji publicznej. Poprzez uznanie informacji za informację przetworzoną
wnioskodawca nie jest pozbawiony tego prawa. Jednak konieczność przetworzenia informacji
i możliwość jej uzyskania słusznie została uzależniona od istnienia przesłanki szczególnie
istotnego interesu publicznego.
W_ świetle powyższej argumentacji przedmiotowa informacja ma _w_ istocie
charakter przetworzony.
W związku z powyższym, wzywam Państwa do: podania szczególnego interesu
publicznego przemawiającego za udostępnieniem informacji przetworzonej zawartej w w/w
wniosku; w terminie 7 dni od dnia doręczenia_niniejszego pisma na adres poczty
elektronicznej: srjgQDjelenia-gora.sr.gov.pl
WICEPREZES
Sądu Rejonowego w Jelęniej Górze
aż Z Z
mgr Margk Gajdecki