Załącznik nr 3
INFORMACJA ROCZNA O DZIAŁALNOŚCI
SĄDU REJONOWEGO DLA ŁODZI — ŚRÓDMIEŚCIA W ŁODZI
W ROKU 2017
Dział 1. Obsada kadrowa.
Tabela 1.1
Limity na ostatni dzień okresu statystycznego
Pion gospodarczy
PPE Ogółem Pion Pion pracy i Pion
Wyszczególnienie Rok (kol. [1]=[2] ch "© | Pionkarny | rodzinnyi | Pionpracy | ubezpieczeń . wydziały do spraw wydziały wydziały | wieczysto-
do [11]) YW nYy nieletnich społecznych ay 1 upadłościowych i ago Rejestru księgowy
gospodarcze restrukturyzacyjnych sądo: wego Zastawów
10] 2 3 4 | M]
Sędziowie i dowi 2016 133,000 39,000 32,000 16,000 2,000
ziowie ! asesorzy Sądowi
t a 2017 | 136,000| 39,000| 31,000| 16,000) - 0] 1,000
| o] 0,000 11,000
0,000
|
| 0] 0,000 4,000 0,000| 21,000 3,000 | 42,000 |
| 0] 17,000) 29,000 7,000 | 33,000
19,000 8,000 23,000
8,000 2,000
Asystenci sędziów
303,500
292,500
Urzędnicy
7,000 | 6,000 3,000 2,000 0,000 0,000
sądowych na asystenta 2017 2,566 2,600 1,938, 0 3,500 3,500 0
Liczba urzędników na 0 1,417 1,074 1,167 2,385
sędziego, asesora
sądowego i referendarza
2017 1,556 1,520 0 1,357 1,065 1,143 1,045 1,667 1,769
sądowego
1 dotyczy wydziałów gospodarczych procesowych oraz wydziałów gospodarczych, w których rozpoznawane są sprawy procesowe oraz upadłościowe i restrukturyzacyjne
2,452
1 tma
RRSO RATA
„KRATA
Tabela 1.2
Wyszczególnienie '
Obsada w wersji 1 / średniookresowa”
Pion gospodarczy
Ogółem Pion Pion Pion pracy i - Pion
Rok | (kol. [Li=[2] | cywilny Pion karny | rodzinnyi | Pionpracy | ubezpieczeń dział wydziały do spraw ppjdzały wydziały | wieczysto-
do [11]) nieletnich społecznych wydziały upadłościowych i rajowego | Rejestru księgowy
gospodarcze? Rejestru ?
" restrukturyzacyjnych Zastawów
Sądowego
11
Sędziowie i asesorzy sądowi
2016
2017
1,520
0,880
Referendarze sądowi
2,460 10,080
10,490
Asystenci sędziów
5,460
14,221
12,256 4,003
0,000
0,000
2,430
0,000
Urzędnicy
0,000
27,505 5,010
259,747
240,962
23,061
28,050
20,660
25,597
inni pracownicy 6,220 4,126 0,036 5,814
| 6,241 3,313 0,000 | 0,000
Liczba sędziów i asesorów 1,630 0 — 5
sądowych na asystenta 2017 1,454 5,451 | of o] 0
Liczba urzędników na sędziego, | 2016 1,660 1,259 1,614
darzą sądowego 2017 1,664 1,205 1,231 1,807 1,817
1 obsada w wersji 1 dotyczy sędziów
2 dotyczy wydziałów gospodarczych procesowych oraz wydziałów gospodarczych, w których rozpoznawane są sprawy
j asesorów sądowych, a obsada średniookresowa referendarzy sądowych, asystentów sędziów, urzędników i innych pracowników
procesowe oraz upadłościowe i restrukturyzacyjne
Tabela 1.3
Obsada w wersji 1/średniookresowa do limitu na ostatni dzień okresu statystycznego (%)"
Pion gospodarczy
Ogółem Pion Pion pracy i Pion
Wyszczególnienie Rok (kol. [1]= Pion karny | rodzinnyi | Pionpracy | ubezpieczeń wydziały do spraw wydziały wydziały wieczysto-
" [2]+...+[11]) nieletnich społecznych wały 2 upadłościowych i kj Rejestru księgowy
gospodarcze restrukturyzacyjnych sado: wego Zastawów
4 5 6 7 8 9 10
Sędziowie.i asesorzy 2016 |66,12% 78,44% |75,36% 61,59% |47,44% |72,05% 56,93% 0 | 76,00%
sądowi 2017 |65,80% 77,60% | 74,22% 52,80% 45,35% 83,74% 0 | 88,00%
Referend dowi 2016 |81,70% |73,15% 0 0 0 | 86,63% 0|80,72% |82,00% |91,64%
CETENCATZE SĄCOW 2017 |76,43% | 73,85% 0 0
0 78,53% 0|70,58% !81,00% |87,42%
81,43% |74,36% |79,40% p
77,81% 83,95% |87,80% |89,83%
0 | 96,90%
0
0
0 0
A 2016 |80,35% |77,95% | 83,65% |86,00%
2017 |77,97% |81,61% |76,60% |66,72%
86,93% |85,21% |84,68%
2017 |82,38% |83,27% |81,00% |82,36%
86,88% |80,84% | 77,75% |89,83%
inni pracownicy 102,38% |121,51 | 104,02% |87,13%
2017
%
1 obsada w wersji 1 dotyczy sędziów i asesorów sądowych, a obsada średniookresowa referendarzy sądowych, asystentów sędziów, urzędników i innych pracowników
2 dotyczy wydziałów gospodarczych procesowych oraz wydziałów gospodarczych, w których rozpoznawane są sprawy procesowe oraz upadłościowe
i restrukturyzacyjne
82,28%
77,77%
88,31%
©
olojolojO|O|O|O|O|O
82,83% 0
Klum
Tabela 1.4
Pozostali urzędnicy i inni pracownicy sądu
Liczba według limitu etatów na
Wyszczególnienie ostatni dzień okresu
statystycznego
kuratorzy
urzędnicy poza wydziałami/sekcjami orzeczniczymi
inni pracownicy poza wydziałami/sekcjami orzeczniczymi
Dział I. Dane statystyczne.
Tabela Il.1
g |
5 g $ B Liczba spraw niezałatwionych pozostających od daty pierwszego wpływu do sądu |
o 8 aS |
Pion i 5 SE ż Załatwieni | Pozostałoś |
kategoria Rok 8. Ę e Ę a Wpływ e ć powyżej % do w tym % do w tym owyżej 5 % do w tym i
6 O Ph 12 pozostałoś | zawieszon pozostałoś | zawieszon powy pozostałoś | zawieszon |
spraw ś A N o , , lat „ |
8 a o. miesięcy | ci ogółem ci ogółem ci ogółem e |
13
23 | 4 | 5 6 7
4 | 115,87 107,79 115,44 100,02 86,65 90,61 103,71 89,84 112,43 112,45 97,42 115,52
)
2288 | 37,7% 359 435 7,2% 89 106 1,7% 27
as |es | sa | ass | sa | zm | a | ma | | | o | s | zw | s
- 102,54 96,41 98,53 95,18 97,60 91,77 99,83 108,78| 81,89 112,41 122,50 115,73 125,47 136,73 114,81
2017
rok
poprzedni
= 100
2016
powyżej 3
lat
9 | w | u | m | 1 | 1a | 15
852
772
cywilny
poprzedni
= 100
Kkmaa
5 z „m Ę 8 Liczba spraw niezałatwionych pozostających od daty pierwszego wpływu do sądu
Pion i 5 5 Ę Ę z c: Załatwieni | Pozostałoś
kategoria Rok 8 ż $ 8 s Ę 8. Wpływ e ć powyżej % do ow tym powyżej 3 % do . w tym powyżej 5 % do w tym
spraw ś Ę = 2 8 8 . 12 pozostałoś | zawieszon lat pozostałoś | zawieszon lat pozostałoś zawieszon
8 e miesięcy | ci ogółem ci ogółem e ci ogółem e
1 2 3 4 10 11 12 13 14 15
2016 100,62% 1,4 4,9 379 13,6% 83 147 5,3% 29
2017 98,63% 2,6 8,4 366 12,8% 92 148 5,2% 35
Ns rok
poprzedni 98,02 176,70 | 173,05 96,57 94,51 110,84 100,68 98,53 120,69
= 100
103,52% | >< | >| 0,0% 1 2 0,0%
2017 89,97% —— 0,1% 2 1 0,0% 0
« | >S7
poprzedni 86,91 4 200,00 123,61 200,00 50,00 30,90 0,00
=100 (SZAN
2016 | 101,89% | >< | >| 5,9% 4 10 0,4% 1
2017 97,64% <= 10 452 5,1% 2 16 0,6% 1
rok 7 7
poprzedni | 136,04 87,23 50,00 160,00 146,21
| oo ło
101,70% | >< | >< | 26055 2,5% 38 56
sprawy 100,64% B="bB4 23 563 2,6% 48 52
ogółem | rok SZ 27
„wtym | poprzedni > 90,44 101,81 | 126,32 | 92,86
= 100
= 100
100,25% | 1,2 5,2 3 946 37 25
rok .
poprzedni 85,12 | 96,91 97,57 | 129,73 | 9286 | 9240 | 96,00
= 100
2,5 5744 0,1% 1 0 0,0% 0
3,9 4969 0,1% 0 0 0,0% 0
poprzedni | 89,50 | 163,07 | 155,39 | 86,51 77,42 | 141,07 | 96,61 50,00 | 100,00 | 70,89 0,00 0 0 o
WARREN
„ROYA
„8
$ — a 4 a Liczba spraw niezałatwionych pozostających od daty pierwszego wpływu do sądu
8 KW U „5
Pioni 5 3 SĘ |zeż Załatwieni | Pozostałoś
kategoria Rok 8 ź $ 4 e ę 8 Wpływ m o © w, 20 powyżej % do w tym ej 3 % do w tym owyżej 5 % do w tym
s G 28 4 + % 12 pozostałoś | zawieszon powyżej pozostałoś | zawieszon powy pozostałoś | zawieszon
praw żz a N GQ , lat „ lat „
2 a a. miesięcy | ci ogółem e ci ogółem e ci ogółem e
A
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 3 14 15
2016 99,56% 3 175 3 161 209 0 0,0% 0 0 0,0% 0 0 0,0% 0
2017 101,07% 2999 3031 177 0 0,0% 0 0 0,0% 0 0 0,0% 0
e
rok NN
poprzedni | 101,51 94,46 95,89 84,69 0 0 0 0 0 0
= 100 ZADAN
2016 | 103,32% | >< | >< | 18170 | 13607 | 1432 10 0,7% 0 0 0,0% 0
105,49% <<] 11722 | 12365 | 789 10 1,3% 0 0 0,0%
Ko 7 7
poprzedni 55,10 100,00 181,50 0 0 0 0
= 100 £N
2016 | 123,30% )> A> 1 688 495 29,3% 156 43 2,5% 22 5
sprawy | 2017 | 89,97% <= 2 692 11,6% 91 52 1,9% 13 8
ogółem rok 3 SS .
„wtym | poprzedni 159,48 39,40 58,33 | 120,93 | 75,83 59,09 | 160,00
= 100
2016 150,27% 440 48,6% 74 18 4,1% 9 1
2017 84,32% 1 799 1517 722 13,7% 29 18 2,5% 2 3
g| "© rok
5 poprzedni 56,11 140,44 78,81. 164,09 28,19 39,19 100,00 22,22 300,00 182,83
2 =100 .
> 116,28% 1517 1 764 224 9,4% 5 0 0
Z -
3 2017 93,52% 1697 1587 334 4,5% 3 0
RNs rok
poprzedni 80,42 111,87 89,97 149,11 71,43 47,90 60,00 0 0 0
=100
2016 124,98% 3 250 4 062 729 234 32,1% 71 24 13 4
2017 | 87,47% | 12 5,0 | 3943 3449 | 1223 180 14,7% 55 33 2,7% 11 5
Nsm rok
poprzedni 138,28 | 78,46 | 121,32 84,91 | 167,76 | 76,92 45,85 77,46 137,50 81,96 84,62 125,00 74,51 | 100,00
= 100 ,
6
Kkumn
ge
$ — 4 8 w Liczba spraw niezałatwionych pozostających od daty pierwszego wpływu do sądu
Q 8 = "8 G 5
Pion i 6 R BEŻ Załatwieni | Pozostałoś
ik Rok 8 z $ 8 ż Ę a| Wpływ PO | Oo powyżej: % do w tym s. % do w tym , % do w tym
kategoria O 3 dE ć powyżej 3 powyżej 5
s 5 208 0 * h 12 pozostałoś | zawieszon pozostałoś | zawieszon pozostałoś | zawieszon
praw s 8 |8 8 lat ! lat
8 "W miesięcy | ci ogółem e ci ogółem e ci ogółem e
R
1 2 3 4 7 8 9 10 11 12 13 14 15
2016 | 118,44% | 0,8 5,4 | 1155 11,5% | 6 | 1 0,4% 0 0 0,0% 0
2017 1,0 44 | 1215 0 0,0% 0 0 0,0%. 0
Nkd rok j
poprzedni 132,08 | 81,58 | 105,19 66,67 0,00 0,00 0 o 0 0
= 100
wm ><|><| sm mm se | s | s || 2]
sprawy 81,39% | >< | >< | 3821 273 107 94 14
ogółem rok SZĄ
ka
= „wtym | poprzedni | 58,46 119,78 144,59 1175,00 | 175,00 700,00
|KE-zalofa
Q. a
Ś | 122,01% 12638 | 1541 6 6 2
Ż 2017 | 91,62% 1396 1279 | 664 | 26 8 8
R rok
dg
8 poprzedni | 75,09 | 109,82 | 85,67 | 110,53 | 83,00 176,00 | 109,38 | 90,10 | 433,33 | 133,33 400,00
5 = 100
Ż 2016 | 162,99% 10,8 | 1543 2515 13,7% 2 2 0
e 72,81% | 1,7 10,7 | 2085 1518 72 68 6 6
U rok
poprzedni 210,68 | 98,98 | 135,13 | 60,36 171,43 3400,00 | 300,00 | 105,38
= 100
Ę 2016 | 96,18% > |[>C 16477 | 15848 214 28 8
Ź | sprawy | 2017 | 95,38% | >| >C 6817 | 1827 86 | 90 | 203 36 7
ogółem rok SZĄ
Ę „WIYM | „gprzedni 113,65 | 115,93 | 102,00 | 85,71 94,86 128,57 87,50
6 = 100
s 100,12% 14,2 3974 1378 | 34,7% 77 192 26 7
QQ
7 2017 | 95,74% | 3,0 |12,2 4214 | 1486 | 35,3% 66 178 4,2% 26 32
g| SC© | rok
8. poprzedni | 95,63 | 97,68 | 85,79 106,04 | 107,84 | 101,70 | 85,71 92,71 87,43 | 108,33 | 123,08 | 116,07 | 100,00
Gb = 100
7
Kuma
5 h og ą s Liczba spraw niezałatwionych pozostających od daty pierwszego wpływu do sądu
; = s 2 s NE
kategoria Rok 8 ż 3 5 5 Ę Ę Wpływ Tałakwieni Pozostałoś powyżej % do w tym powyżej 3 % do w tym powyżej 5 % do w tym
spraw sĘ z 8 R = dB 12 pozostałoś | zawieszon | pozostałoś | zawieszon lat pozostałoś zawieszon
8 a. 8. miesięcy | ciogółem e cl ogółem e ci ogółem e
1 s_| 6 ą s 5 [e a ©
2016 | 94,80% 8921 | 1251 32 2,6% 25 0,1%
2017 | 97,92% 9718 | 1457 29 2,0% 11 0 0,0% lo | o | o% | 0 |
GNe rok
poprzedni | 103,29 116,47 | 90,63 77,81 44,00 0,00 0,00
= 100
2016 . 100,38% 155 3 1,9% 0 0 0,0%
2017 93,55% 195 2 1,0% 0 0 0,0%
GU rok
poprzedni 93,20 125,81. 66,67 52,99 0 0 0
= 100
115,63% 33 0 0,0% 0 0 0,0%
GU bez 90,15% | 46 | 2,2% 0 0 0,0%
GU rok
"of" | poprzedni | 77,97 80,41 | 139,39 0 0 0 0 0
= 100
19,05% 40 150 41,8% 0 19 5,3%
2017 | 31,58% 90 273 49,3%
rok
poprzedni 225,00 182,00 117,94 115,79 75,03
= 100
2016 76,92% 10 50 79,4% 0 18
ab 2017 | 120,00% 12 61 51 83,6% o 21
GUp rok
"of" | poprzedni 108,64 76,92 120,00 96,83 102,00 105,34 0 116,67
= 100
1,5 17 9 8 0 0,0% 0 0
2017 94,29% 4,4 35 33 10 20,0% 0 0
GR rok |
poprzedni 178,10 60,71 293,33 205,88 366,67 125,00 0 Q 0 0 0 0 0 0 0
= 100
8
|
„8
$ u £ m Liczba spraw niezałatwionych pozostających od daty pierwszego wpływu do sądu
o 8 8 U 5
Ploni SZ $ ESŻ Wpływ Załatwieni | Pozostałoś = d d d
kategoria CE 8 SEŻ e ć powyżej % do w tym powyżej 3 % do w tym powyżej 5 4 do w tym
spraw a Ę 2 8 > a 12 pozostałoś | zawieszon | pozostałoś | zawieszon | pozostałoś | zawieszan
e a A. miesięcy | ci ogółem e ci ogółem e ci ogółem e
2
M
1 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | 18 | m | 85
GRz,
GRp,
GRu I
13 14
22 9 16 6,3% 0 0 0,0% o 10 | 0,0%
440,00 450,00 533,33 0 0 0 0 0 0 0 0
Tabela II.2
Liczba spraw niezałatwionych pozostających od daty pierwszego wpływu do sądu
Stopień w. Przeciętny czas
fskaźnik
Pion i kategoria spraw Rok wpływu (6) pozostałości la Wpływ | załatwienie | Pozostałość % do % do % do % do % do powyżej % da
, P PosSP kod pozostałości po pozostałości Pad pozostałość oc pozostałości poki pozostałości 12 pozostałość
YBOGN ogółem miesiąca ogółem miesięcy iogółem miesięcy ogółem miesięcy ogółem miesięcy ogółem
97,91% 52336|51240 |4440 SZNZNAN, 482 |10,86% |76 [1,7% 42 |0,95% 27 [0,61%
z aa (NZ SZSZS
O
e 95,57% 1,5 NN 55734|53 265 |6909 SZDNZNANY 317 |4,59% |56 |0,8% 27 |0,39% 26 |0,38%
$ | Daku 2017
8 97,61 146,12 DŻ 106,49|103,95 [155,61 N/ NN N/ NJ 65,77 |42,26 |73,68 |47,35 |64,29 |41,31 61,88
z
rok poprzedni=100 © * - - ©
100,81% |1,3 48,0 39854 |40177 |4262 |2757 |64,69% |2151 |50,47% |1376 [32,29%
2016 . .
93,93% 1,9 48,2 42345 |39775 |6831 |6230 |91,20% |4923 |72,07% |3126 [45,76%
2017
0 Q 0 0
rok poprzednistoo _ |3;18 150,85 |100,39 _ |106,25 |99,00 |160,28 |225,97 |140,99 |228,87 |142,80 |227,18 |141,74 0
gospodarczy
9 Klum
|
|
i
101,83% 1,1 48,0 35953 [36611 |3 404 2757 |80,99% |2151 |63,19% 1376 |40,42% 0 0 0 0 0
2016
w tym
raw -
wpis h zmiany 93,59% 1,8 45,0 38140 [35660 |5842 |s287 |90,50% |4077 |69,79% |2621 |44,86%
(wykreślenie) 2017
w rejestrze
rok poprzedni=100 _ |7191 161,91 |93,71 106,00 |97,43 |171,62 |191,77 |111,74 |189,54 [110,44 |190,48 |110,99 KEK EKEEK EK
206 |eaw be" |so ma ow es |m|uam jm am |a ss | | |
rok poprzednist0o _ [10140 81,63 |10411 |101,92 |103,35 |83,20 |66,67 |80,13 |154,17 |185,31 |650,00 |781,29 0 o
a. Liczba spraw przymuszających do złożenia sprawozdań finansowych
Rok Wpływ
2016
Załatwienie Pozostałość
rok poprzedni=100 138,01
10 ih on
SĘK ANYTYAWYERYZCEA
OSY EOZKAEOOSTKTATZOAO
pod
A. |
Aqpydez zejeu OUEPAM o DADA. le |
a o 8
a a 3 a z
3 nn o A F
IPetpaw I uuspbs pszid
Apo3n EDJEMEZ NJIUAM M 3IUSZJOUU
2dy T$ „gp THE IQAU] M OUOZJUCĄEZ
59
1,58
ady
18 4.805 e s!Meqspod eu 2juszioWĄ a a
DJ o 3
go ea
a |=
EE.
POĘSOTUM
*nmzod EDSIUJ0D ĄSINYĄS EU BIUSZIOW(] e la lz |8 $
m wi buj + laj
CUM TREDA COAC
zajiRjiinjoRjo R
G
= yasoluw/mazod ouo9nzipo o
5 8 [5 |a |= [58
8
O % a la IS _|A _|8
"s! ss«jswjsxzjowjo 2
N
"©
Ź ady z I 1$ TOZ ue Slmeqspod c
EU nqAuą AUEILZ NĄJUAM M 2UOJ52JĄEZ
m si
% 5 R m, m >
2 Fr Poj qq m
EEIPZICKJIEZJEZI
ady 6Tz ue aimeqspod
eu elueuzodzo. ogauzob; op OuozZoBjod a -
nm R
% 83 „IS „|8 JA
sz%jswjswjoRjo R
npbs ueweu m AmeudS ElueZEySZIJ nyluAm M
%
wsppEfAm z) ody 15 002 -e ajmejspod
Eu Xsjsoupef UpAuU! Op 2IUeZEJSZIJ
516
%
3,53%
6,07%
0,40%
3,75%
1,13%
i81ejs/nysorum/nmzod 101MZ
mi
o
2
SĘ
2 6
z=
= O
m 0
S O nm x s a o
© i 5 |u |Ę CJ
N a | i N m
a |" jm |u |o
Tabela il.3
Kategorie
spraw
c
Ns
Tabela II.4
Rodzaje załatwień
MOZEĄEU PJOJĄM
ydy Z8E "LE SIĄ M PJOJAM
ydj ESEE HE !
ydy Z I TS SEE Ue SIA M PJOJĄM
%
sp] ZYT
"e | ych TE 2/8 8IqAU] M PIOJĄM
%
ydy EpyE HE SIĄAN M JOJMZ
%
AW LE
"92 ę 'G€ "He 81qAu3 M OUEZENJSZAJ
%
AuzoB+ 4OJAM
%
ĄGĄ T PZ
$ be we siqAą M AmEJdS10JMZ
%
OBŚSUSTUJSUŃZA 8
aiuejsazid sumouod
zpkq stutuua M Elusiujadnzn
xeJq) Ach] ZEE "HE IqA1 M 20JMZ
ogółem
Kategoria | Załatwienie
spraw
16,34% |58 |1,52% |10 | 0,26% [276 | 7,23% 536
1,55% | 624
59
0,24%
9
3 818
K
Tabela I1.5
włazy wzywa
Rodzaje załatwień
%
ZMOZEJEU PJOJAJĄ
%
md €Z HE 8IqA3 M PIOJAM
%
mdy € 1 T $ 89 "HE SIĄAR M PIOJAM
%
Sp] ZyT "e SIĄAR M PJOJĄM
%
OR
63 218 21943 M
eiuemodajsod EIDSZJZSM EMOWPO
%
"HE | 4dy 9€ GE HE Z MZ M MdĄ
8 *1IE SIQAH. M OUĘZEĄSZIĄ
%
MmdĄ z
1 T$ TLE SIqA] M OUEZEJSZId
%
Mdy T $ 65 "HE 3IĄA M]OJMZ
o
5€E
=s2
Ż 6
w w
ZO
©
Ń
ko
Ę
Sz
© G
© m
gz
z
k
Gy
a
+9
0
Gg)
i
R
k
R
o
8
>
|=)
-
<t
R
S
8
s
R
ON
e
si
o
15
R
GG
ns
Ss
0,76%
34
0,76%
34
0,22%
10
4 454
Ww
Kkumon
12
Tabela Il.6
Obciążenie sędziów i asesorów sądowych sprawami
na limit na ostatni dzień okresu statystycznego na obsadę w wersji 1
Pion i kategoria Rok
Spraw wpływ załatwienie pozostałość wpływ załatwienie pozostałość
1 2 3 4 5 6
2016 226,72 233,85 155,41 354,64 365,79 243,10
c 2017 215,79 319,79 338,72 211,35
rok poprzedni=100 | 95,18 90,17 92,60 86,94
2016 | 307,80
Ns 139,61
: rok poprzedni=100 | 57,83 70,95
123,31 123,63
K
cywilny
108,60
96,80
2017 123,35 123,16 39,23
48,20
poprzedni=100
w
Re | 2017 |112,44 94,81 45,13
|» EEG 1400
>
E
=
U
a
49,96
asg _ |s64e |
127,75 60,80
18,58
28,13
113,58 91,34 151,39
45,56 269,55 336,90 60,46
2017 106,06 99,19 20,88
111,87 89,97 149,11
2016 203,13 253,88
rodzinny i nieletnich
Nsm 215,56 290,44 102,99
84,91 167,76 123,18 86,21 170,34
rok poprzedni=100 | 105,19 82,38 138,94 106,81 83,65 141,07
13
|
|
|
|
Ę
Obciążenie sędziów i asesorów sądowych sprawami
na limit na ostatni dzień okresu statystycznego na obsadę w wersji 1
Pion i kategoria Rok |
spraw wpływ załatwienie pozostałość wpływ załatwienie pozostałość
1 2 3 4 6]
2016 105,25 128,42 45,58 170,88 74,01
> g P 2017 99,71 91,36 47,43 188,85 173,02
N
aó 34,70
SR4
SG 0 5 208,77
SE
282,06
135,11
2016 |128,58
rok poprzedni=100 | 115,82
GC 2017 156,07 459,78
2016 122,3 355
au | 72087 10577 [584 3327
rok poprzedni=100 86,43 80,55 ;
2016 —_ [218 24,67
11638 |192,86 18227
an a71
rok poprzedni=100 | 176,47 314,29 107,14 151,83
gospodarczy
GRz, 2016 0,33 0,46
GRp, | 2017 1,29
GRu i
GRs rok 377,14 385,71
(łącznie) | Poprzedni=100
14
Klum,
Tabela Il.7
Obciążenie sędziów, asesorów sądowych i referendarzy sądowych sprawami
na obsadę w wersji 1 sędziów i asesorów sądowych oraz na
obsadę średniookresową referendarz
, . | o 0
Pion i kategorie na limit na ostatni dzień okresu statystyczneg
wpływ
1
2016 _ |4025,85 3941,54
Dz. Kw 2017 4287,23 4097,31
103,95
załatwienie pozostałość wpływ załatwienie
4
4511,72
4901,85
108,65
pozostałość
3
4417,24
4684,70 607,65
106,05 158,76
2535,22 435,40
2715,45 147,56
1811,55 1826,23
1807,55
2226,67
Ns-Rej.za | _ 2017 _ |2281,00 2301,33
101,92 103,35
121,00
100,67
gospodarczy
Załatwienie spraw przez referendarzy
Tabela II.8
Rok pion gospodarczy”
| modem [6 [s | 6 | 6 [me | osóem | 66 | GNe | G6o | me
2016 17917 |14 |90 __ | 15446 | 2367 6 276 0 6 266 10 10
2017 21 358 16823 | 4461 6 863 0 6724 | 139 100 |
1800 |_|
tnie dotyczy załatwień w wydziałach gospodarczych Krajowego Rejestru Sądowego I wydziałach gospodarczych Rejestru Zastawów
15
Kuo
Dział Ill. Działalność administracyjna i skargi na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki
Tabela Iil.1
Liczba skarg na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki
Ogółem Pion cywiiny Pion karny Pion rodzinny i zza Plon gospodarczy „Plon
Wyszczególnienie Rok (kol. [1]=[2] do [7]) nieletnich wieczystoksięgowy
społecznych
1 3 4 5
2016 119 5 15 3
wniesione 112 8 7 1
| rok poprzedni=100 |94,12 108,64 160,00 46,67 33,33
2016 10 2
uwzględnione |2017 28 _ |ao M 3
rok poprzedni=100 |90,32 181,82 200,00 30,00 0,00
Tabela Il.2
Skargi administracyjne (dane liczbowe)
Wniesiono ogółem
po upływie 1 m-ca od
rozpatrzono
16 " | Kuma,
| Tabela IIl.3
Uwagi zwrócone w trybie art. 37 8 4 u.s.p. (bez danych osobowych)
Przedmiot uwagi
uchybienie polegające na niesporządzeniu uzasadnienia wyroku mimo upływu ustawowego terminu. Po
zwróceniu wagi uzasadnienie zostało sporządzone
uchybienie polegające na niesporządzeniu uzasadnienia wyroku mimo upływu ustawowego terminu. Pomimo
zwrócenia uwagi uzasadnienie nie zostało sporządzone. W ramach posiadanych kompetencji Prezesa Sądu — W
sprawie są już podejmowane dalsze czynności, których celem będzie jak najszybsze sporządzenie
uzasadnienia.
Pion orzeczniczy
Pion karny
Pion karny
Tabela Ill.4
Uwagi zwrócone w trybie art. 37e $ 4 u.s.p. (bez danych osobowych)
Przedmiot uwagi
Stwierdzone przypadki niejednolitości orzecznictwa (art. 22 $ 1 pkt 2 u.s.p.)
Opis niejednolitości Wskazanie, czy informowano
Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego
17
Kkmon
spegitaa
Dział IV Podsumowanie .
1. Diagnoza sytuacji i problemów sądu, w tym poszczególnych pionów orzeczniczych, także w aspekcie równomiernego obciążenia pracą.
IV.1.A. Wstęp
Z uwagi na datę powołania Prezesa Sądu Rejonowego dla Łodzi — Śródmieścia w Łodzi (18 stycznia 2018 r.) sporządzającego informację roczną, w diagnozie
sytuacji (podobnie jak i we wnioskach końcowych) należy odróżnić opis wynikający z dokumentacji znajdującej się w gestii Prezesa Sądu od wyników
- wstępnych prac studyjnych, rozpoczętych przeze mnie od momentu powołania na stanowisko Prezesa Sądu. W dalszej części opracowania zostanie wyraźne
zaznaczone źródło opisu (dotychczasowa dokumentacja, czy wyniki wstępnych analiz).
Już na wstępie należy zasygnalizować konieczność wdrożenia wewnętrznych procedur związanych z treścią i sposobem realizacji $ 37 regulaminu
urzędowania sądów powszechnych (zwanego dalej regulaminem). Przepis ten wydaje się bardzo istotny z punktu widzenia dobrych praktyk zarządzania sądem
a dotyczy tzw. pisemnego przekazania zarządzania sądem przez poprzedniego i nowego prezesa.
W związku z datą powołania (18 stycznia 2018 r.) oraz datą zebrania sędziów opiniujących informację roczną (25 stycznia 2018 r.), w trybie pilnym zostało
wdrożone pisemne wezwanie do przedstawienia sprawozdania ze stanu jednostki, po to właśnie by uzyskać informację o podjętych działaniach w 2017 r.
służących poprawie wyników statystycznych, które ewentualnie nie znajdują odzwierciedlenia w pisemnej dokumentacji. Sposób realizacji $ 37 regulaminu
wskazuje na potrzebę rozpowszechnienia tzw. dobrych praktyk przekazywania zarządzania instytucją po to właśnie, by zachować ciągłość organizacyjną
również w aspekcie sporządzania informacji rocznej. W jednym piśmie udzielono szczegółowych informacji, w drugim zaś odmówiono ich udzielenia ze
wskazaniem, że przepis ten dotyczy jedynie przekazania informacji „przed zakończeniem sprawowania funkcji”. Należy pamiętać o tym, że obciążenie
obowiązkiem złożenia sprawozdania musi uwzgłędniać czas na jego sporządzenie i powinno uwzględniać trudności w realizacji w sytuacjach nagłych.
RETE
IV.1.B. Założenia metodologiczne, opracowywanej od 18 stycznia 2018 r., diagnozy sytuacji
Nadrzędnym celem jest zapewnienie równomiernego obciążenia pracą zarówno pionu orzeczniczego jak i sekretariatów sądowych. Ma to służyć
wyeliminowaniu czynników nieobiektywnych, obniżających sprawność organizacyjną sądu. Długofalowo — przy zewnętrznym losowaniu spraw i jednolitym
wpływie (w tych pionach, w których jest lub będzie wprowadzony) — po dłuższym okresie czasu — w mojej ocenie mniej więcej po 2 — 3 latach, zaczną się objawiać
różnice wielkości referatów. Będzie to czynnik dodatkowo mobilizujący sędziów do wzrostu wydajności organizacyjnej. Dlatego też tak ważnym czynnikiem jest
zapewnienie tzw. równości szans.
Drugim celem jest wyłowienie dobrych praktyk i stylów zarządzania poszczególnymi wydziałami sądu i rozpowszechnienie ich wśród pozostałych
wydziałów. W szczególności chodzi o zbadanie kwestii wpływu tych stylów organizacji na wyniki orzecznicze sądu.
Trzecim celem — być może najistotniejszym — jest ustalenie danych mających na celu przygotowanie się do ewentualności tzw. jednolitego wpływu w
poszczególnych pionach, przy jednoczesnym — wynikającym z zamierzeń ustawodawcy (projekt zmian k.p.c. z 2017 r. znacznie poszerzający zakres postępowania
uproszczonego poza zobowiązania umowne) — dążeniem do ujednolicenia obciążeń sędziów w poszczególnych pionach.
Opisane powyżej cele determinują sposób opracowania diagnozy sytuacji. Proces jej opracowania powinien trwać około 2 miesięcy ze względu na
konieczność zebrania, wytworzenia i opracowania następujących danych:
a.) - rzeczywiste obciążenie pracą pracowników poszczególnych sekretariatów (4 czynniki obiektywne: liczba wysyłek korespondencji — uwzględniająca również
Centralny Wydruk, liczba sesji, obsługa biegłych — liczba opinii, liczba pracowników sekretariatów)
18
Km
b.) - zebranie w drodze ankiet i bezpośrednich rozmów z sędziami, asesorami sądowymi i referendarzami sądowymi informacji na temat czynników
wpływających na wydajność organizacyjną sądu
c.) - porównanie w ramach pionów orzeczniczych szczegółowych statystyk poszczególnych wydziałów w ujęciach rocznych
d.) procentowe przyporządkowanie rozstrzygnięć w sprawach skarg na przewlekłość postępowania (analiza ogólnych danych) celem ustalenia, czy istnieje
zależność między organizacją pracy danego wydziału a liczbą skarg na przewlekłość |
e.) zbadanie zjawiska odpływu kadr urzędniczych oraz asystentów sędziów
IV.1.C. Pierwsze wyniki wdrożonej od 18 stycznia 2018 r. diagnozy sytuacji
Pion cywilny
Spośród trzech istniejących i porównywalnych Wydziałów Cywilnych — jeden z nich znacząco odbiega obciążeniem pracą pracowników sekretariatu. W
dwóch średnie obciążenie ilością korespondencji wychodzącej wyniosło około 3.050 wysyłek rocznie na 1 pracownika sekretariatu. W pozostałym wydziale
obciążenie to wynosi 3.605 wysyłek rocznie na jednego pracownika (około 20 % więcej) . Jednocześnie wydział ten (z największym obciążeniem pracą na 1
pracownika sekretariatu) osiąga najlepsze wyniki, jeśli chodzi o załatwialność spraw w Ci Ns na rozprawach w 2017 r. (959 i 764 — średnio 215 spraw na rozprawie
rocznie przez jednego sędziego). W pozostałych wydziałach liczba ta wynosi 789 w € 1982 w Ns — średnio 196 spraw na sędziego i 715 w C i 884 w Ns — średnio 200
spraw na sędziego. W 2016 r. różnice te były podobne. |
Z uwagi na datę powołania i czas sporządzania informacji rocznej — nie jest możliwe przedstawienie bardziej szczegółowych danych, których zbieranie
rozpoczęło się od 18 stycznia 2018 r. Na razie należy potraktować je jako wstępne szacunkowe dane. Znajdują one jednak potwierdzenie w zwykłych danych
statystycznych. Otóż wskaźnik zaległości w C w najbardziej wydajnym wydziale spadł z 12,24 (2016 r.) do 10,58 (2017 r.) a w Ns wzrósł o 2,22 (z 4,94 w 2016 r.) do
7,16.w 2017 r. W najmniej wydajnym organizacyjnie wydziale wystąpił wzrost wskaźnika zaległości w C z 13,28 (2016 r.) do 15,31 w 2017 r. oraz największy wzrost
wskaźnika zaległości w Ns z 5 w 2016 r. do 9,55 w 2017 r. (wzrost o 4,55). W ostatnim z wydziałów (o średnim poziomie załatwialności) współczynnik zaległości w C
pozostał praktycznie na niezmienionym poziomie 10,87 w 2016 r. i 10,68 w 2017 r., natomiast w Ns współczynnik zaległości wzrósł z 2,92 w 2016 r. do 6,8 w 2017.
r. (wzrost o 3,88).
Jak zatem widać w jednym z wydziałów występuje zjawisko zmniejszenia współczynnika zaległości w C i najmniejszy wzrost czynnika zaległości w Ns i jest to
ten wydział, na którego wydolność organizacyjną wskazują wcześniej opisane, nietypowe wskaźniki.
Wnioski:
Występująca około 10 % różnica w sprawności organizacyjnej (aspekt ilości zakończonych spraw) między porównywalnymi wydziałami nie wydaje się
nieistotna statystycznie. Nie zostały jeszcze ustalone przyczyny tej różnicy.
Istotnym problemem dla funkcjonowania całego Sądu w pionie cywilnym wydaje się zróżnicowanie obciążenia pracą pracowników sekretariatu jednego z
wydziałów, który jest zresztą najbardziej wydajny. Ustalenie tej zależności pozwoli na rozpoczęcie działań zmierzających do bardziej sprawiedliwego obciążenia
pracą, ale również do ustalenia przyczyn, dla których wydajność pracy w jednym z sekretariatów jest większa niż w pozostałych i podjęcia próby rozszerzenia
pozytywnych wzorców na inne wydziały.
Pion gospodarczy
W ramach pionu gospodarczego poddano analizie wyniki dwóch równorzędnych wydziałów gospodarczych. Również w wypadku tych wydziałów — podobnie
jak w pionie cywilnym, występują znaczące różnice między wydajnością organizacyjną wydziałów i obciążeniem pracą pracowników sekretariatów.
19
Klima
|
W jednym z wydziałów na 1 pracownika przypadało rocznie 2.643 korespondencji wychodzącej (a jednocześnie 5 sędziów załatwiło na rozprawach w GC 951
spraw — średnio 190 spraw rocznie), w drugim zaś wydziale na 1 pracownika sekretariatu przypadało 3.394 korespondencji wychodzącej a 8 sędziów na
rozprawach załatwiło w GC 2.279 spraw (284 sprawy na sędziego średnio rocznie).
Wnioski:
Najbardziej wydajny jest wydział gospodarczy najbardziej przeciążony pracą. Być może zatem funkcjonują w nim inne wzorce organizacyjne, w szczególności
dotyczące organizacji pracy sekretariatu — przekładające się z kolei na komfort pracy sędziów i wzrost załatwialności. Z rozpytań ankietowych (przeprowadzonych
dopiero kilka dni po powołaniu na stanowisko Prezesa Sądu) wynika, że w bardziej wydajnym wydziale istnieje organizacja pracy polegająca na specjalizacji
pracowników (np. oddzielny pracownik odpowiedzialny za postępowanie klauzulowe itp.), w drugim zaś wielu pracowników wykonuje podobne czynności, co z
kolei utrudnia komfort i szybkość pracy sędziów i asesorów sądowych. |
Niezależnie od tego — wymaga podkreślenia, że w całym pionie gospodarczym znacząco zmniejszyła się w 2017 r. liczba skarg na przewlekłość postępowania z
15 (2016 r.) do 8 (2017 r.) a w jeszcze większym stopniu zmalała liczba uwzględnionych skarg (z 6 w 2016 r. do 1 w 2017 r.).
Pozostałe piony
Z uwagi na datę powołania na stanowisko Prezesa Sądu jak również krótki czas na sporządzenie informacji rocznej i planowany czas prac studyjnych
(przewidywany termin — koniec marca 2018 r.), nie jest możliwe na tym etapie sporządzenie bardziej pogłębionej analizy sytuacji.
Tym niemniej podkreślić należy, że zarówno w pionie rodzinnym i nieletnich jak i pionie pracy i ubezpieczeń społecznych doszło do poprawy sytuacji, przy
czym przyczyny tego wniosku są następujące:
Pion rodzinny i nieletnich
Z uwagi na połączenie z dniem 1 stycznia 2017 r. dwóch wydziałów — na dane statystyczne (stopień opanowania wpływu i liczbę załatwień) wpływa operacja
zakreślenia numerów spraw z końcem 2016 r. i wpisania ich na początku 2017 r.
Dlatego też bardziej miarodajnym czynnikiem jest spadek liczby wniesionych skarg na przewlekłość postępowania z 15 (2016 r.) do 7 (2017 r.) i spadek liczby
uwzględnionych skarg z 10 (2016 r.) do 3 (2017 r.).
Pion Pracy.i Ubezpieczeń Społecznych
Z uwagi na połączenie z dniem 1 stycznia 2017 r. dwóch wydziałów — na dane statystyczne (stopień opanowania wpływu i liczbę załatwień) wpływa operacja
zakreślenia numerów spraw z końcem 2046 r. i wpisania ich na początku 2017 r. |
Dlatego też bardziej miarodajnym czynnikiem jest spadek liczby wniesionych skarg na przewlekłość postępowania z 3 (2016 r.) do 1 (2017 r.) i spadek liczby
uwzględnionych skarg z 2 (2016 r.) do 0 (2017 r.).
IV.1.D. Diagnoza sytuacji i problemów sądu, w tym poszczególnych pionów orzeczniczych w oparciu o sporządzoną przed 18 stycznia 2018 r.
dokumentację
Pion Cywilny
W roku 2017, w porównaniu z rokiem 2016: -
20
AAAA
- w sprawach cywilnych ogółem stopień opanowania wpływu pogorszył się o 7 pkt % przy jednoczesnym bardzo znacznym wzroście wpływu, zwiększyło się również
załatwienie spraw, ale zwiększyła się także pozostałość;
- w sprawach-„C” zwiększył się stopień opanowania wpływu o 2,63 pkt % ale tak naprawdę zmniejszyła się liczba załatwieni z 9.134 do 8.915;
- w sprawach „Ns” stopień opiniowania wpływu obniżył się o 2 pkt % przy jednoczesnym bardzo znacznym spadku wpływu (znaczna część wpływu od dnia 1
stycznia 2017 roku rejestrowana jest w repertorium „N” - sprawy o symbolu 267sn /protokoły oświadczeń o przyjęciu/odrzuceniu spadku przesłane przez inne
sady i notariuszy/ oraz o symbolu 269n /protokoły otwarcie o ogłoszenia testamentów przekazane przez notariuszy.;
- w Sprawach „Nc” wskaźnik opanowania wpływu pogorszył się o około 14 pkt %, natomiast bardzo znacznie zwiększył się wpływ spraw z 22.121 do 26.475.
Wzrosła jednocześnie załatwialność w Nc z 22.899 do 23.820 przy czym była ona skumułowana w większości w jednym wydziale rozpoznającym sprawy w
postępowaniu uproszczonym;
- w sprawach „Co” wskaźnik opanowania wpływu pogorszył się o około 4 pkt % , dość znacznie natomiast zwiększył się wpływ spraw.
Pion Karny
W roku 2017, w porównaniu z rokiem 2016:
- w sprawach karnych ogółem spadł o 1 pkt % stopień opanowania wpływu przy jednoczesnym spadku wpływu oraz załatwieni, zmniejszyła się pozostałość;
- w sprawach „K” spadł wskaźnik opanowania wpływu o około 0,5 pkt %, nieznacznie spadł także wpływ i załatwienie, pozostałość utrzymała się na tym samym
poziomie;
- w sprawach „W” spadł wskaźnik opanowania wpływu o około 10 pkt % przy jednoczesnym znacznym spadku wpływu i załatwienia, znacznie wzrosła pozostałość;
- w sprawach „Kp” wzrósł wskaźnik opanowania wpływu o około 1,5 pkt'% przy jednoczesnym nieznacznym spadku wpływu spraw i bardzo nieznacznym spadku
załatwienia;
Jak wskazano w piśmie z dnia 27 listopada 2017 roku skierowanym do Prezesa Sądu Okręgowego w Łodzi, analiza danych dotyczących niskiego wskaźnika
załatwialności spraw w XVII Wydziale Karnym wskazywała na to, iż obiektywną przyczyną osiągnięcia takiego rezultatu były wielokrotne nieobecności (także
kilkudniowe) sędziów referentów, co w powiązaniu z zasadą niezmienności składu wpływało na niemożność zmiany sędziego referenta i zakończenie sprawy w
rozsądnym, krótkim terminie. Nie bez znaczenia pozostaje także znaczna ilość spraw wpływających do wydziału.
Pion Rodzinny i Nieletnich
Na dane statystyczne wpływ ma połączenie wydziałów. Rzeczywiste funkcjonowanie wydziałów ogólnie należy ocenić jako dobre.
W roku 2017, w porównaniu z rokiem 2016:
- w sprawach rodzinnych i nieletnich ogółem wskaźnik opanowania wpływu spadł o około 33 pkt %przy wzroście wpływu i spadku załatwień;
- w sprawach „RC” wskaźnik opanowania wpływu spadł o 66 pkt % przy jednoczesnym wzroście wpływu oraz spadku załatwień;
- w sprawach „RNs” wskaźnik opanowania wpływu spadł o około 22 pkt % przy jednoczesnym wzroście wpływu oraz spadku załatwień;
- w sprawach „Nsm” wskaźnik opanowania wpływu spadł o około 37 pkt % przy jednoczesnym wzroście wpływu oraz spadku załatwień;
- w sprawach „Nkd” wskaźnik opanowania wpływu spadł o około 25 pkt % przy jednoczesnym wzroście wpływu oraz spadku załatwień;
21 Kb
4
RSS
Pion Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Na dane statystyczne wpływ ma połączenie wydziałów. Rzeczywiste funkcjonowanie wydziałów ogólnie należy ocenić jako dobre.
W roku 2017, w porównaniu z rokiem 2016: ,
- w sprawach pracy i ubezpieczeń społecznych ogółem wskaźnik opanowania wpływu spadł o 58 pkt % przy jednoczesnym znacznym wzroście wpływu oraz
znacznym spadku załatwieni, wzrosła także pozostałość,
- w sprawach „P” wskaźnik opanowania wpływu spadł o 31 pkt % przy jednoczesnym nieznacznym wzroście wpływu oraz znacznym spadku załatwieni, pozostałość
wzrosła nieznacznie;
- w sprawach „U” wskaźnik opanowania wpływu spadł o 90 pkt % pkt % przy jednoczesnym znacznym wzroście wpływu oraz znacznym spadku załatwieni, wzrosła
pozostałość;
Porównanie danych statystycznych, zawarte w piśmie z dnia 27 listopada 2017 roku, kierowanym do Prezesa Sądu Okręgowego w Łodzi wskazuje
jednoznacznie, iż przyczyna niskiego wskaźnika opanowania wpływu związana jest wyłącznie z połączeniem z dniem 1 stycznia 2017 roku X iXI Wydziału Pracy
i Ubezpieczeń Społecznych, a zdeterminowana przede wszystkim sposobem obliczenia wskaźnika „wpływ. W statystyce za styczeń 2017 roku wszystkie sprawy
dotychczasowego XI Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych doliczone zostały i ujęte w pozycji „wpływ”.
Pion Gospodarczy
W roku 2017, w porównaniu z rokiem 2016: .
- w Sprawach gospodarczych ogółem wskaźnik opanowania wpływu obniżył się zaledwie o 1 pkt % przy jednoczesnym zwiększeniu wpływu, załatwień I
pozostałości; ,
- w sprawach „GC” wskaźnik opanowania wpływu obniżył się o około 5 pkt % przy jednoczesnym zwiększeniu wpływu, załatwieni (z 5.192 do 5.390) i pozostałości;
- w Sprawach „GNc” wskaźnik opanowania wpływu wzrósł o około 3 pkt % przy jednoczesnym zwiększeniu wpływu i znacznym zwiększeniu załatwieni (z 8.921 do
9.718);
- w sprawach „GU” wskaźnik opanowania wpływu obniżył się o około 7 pkt % przy jednoczesnym zwiększeniu wpływu i załatwień; | |
- w sprawach „GU bez GU of” wskaźnik opanowania wpływu obniżył się o około 25 pkt % przy wpływie pozostającym na tym samym poziomie i nieznacznym
obniżeniu załatwieni; ,
- w sprawach „GUp” wskaźnik opanowania wpływu wzrósł się o około 12 pkt % przy jednoczesnym zwiększeniu wpływu, załatwieni oraz pozostałości. Wskaźnik
opanowania wpływu pozostaje bardzo niski (31,58 % z uwagi na specyfikę spraw);
- w sprawach „GUp bez GUp of” wskaźnik opanowania wpływu wzrósł o około 43 pkt % przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu i wzroście załatwień;
- w sprawach „GR” wskaźnik opanowania wpływu wzrósł o około 41 pkt % przy jednoczesnym bardzo znacznym zwiększeniu wpływu spraw tej kategorii I bardzo
znacznym wzroście ich załatwień;
- w sprawach „GRz”, „GRp”, „GRu” oraz „GRs” wskaźnik opanowania wpływu pozostaje na tym samym poziomie przy jednoczesnym bardzo znacznym zwiększeniu
wpływu i wzroście załatwień;
- w sprawach „Ns-Rej.KRS” (w tym sprawach o wpis i zmiany — wykreślenie w rejestrze) wskaźnik opanowania wpływu obniżył się ookoło 7 pkt % przy |
jednoczesnym zwiększeniu wpływu i zmniejszeniu załatwień;
- w sprawach „Ns-Rej.Za” wskaźnik opanowania wpływu wzrósł nieznacznie o ponad 1 pkt % przy jednoczesnym wzroście wpływu i wzroście załatwień;
22
Ku,
Pion Ksiąg Wieczystych
W roku 2017, w porównaniu z rokiem 2016:
- w sprawach „Dz.kw” wskaźnik opanowania wpływu spadł o około 2 pkt % przy jednoczesnym wzroście wpływu spraw oraz wzroście ich załatwienia (o ponad
2.000 spraw rocznie), zwiększyła się też pozostałość. Należy jednak podkreślić, że znacząco spadła liczba tzw. starszych spraw (482 do 317 w zakresie spraw
powyżej 2 miesięcy, z 76 do 56 w zakresie spraw powyżej 3 miesięcy i z 42 do 27 w zakresie spraw powyżej 6 miesięcy; |
2. Działania podjęte i planowane w ramach wewnętrznego nadzoru administracyjnego w celu zapewnienia właściwego toku urzędowania sądu, w tym
w odniesieniu do poszczególnych pionów orzeczniczych.
IV.2.A. Działania podjęte w ramach wewnętrznego nadzoru administracyjnego w celu zapewnienia właściwego toku urzędowania sądu, w tym w |
odniesieniu do poszczególnych pionów orzeczniczych. y
Pion Cywilny
Jak wskazano w piśmie z dnia 27 listopada 2017 roku skierowanym do Prezesa Sądu Okręgowego w Łodzi, Przewodniczący Wydziałów Cywilnych
monitorują występującą w sprawach bezczynność (przy użyciu narzędzi systemu Sędzia 2), a wrazie jej stwierdzenia przedstawiają sprawy sędziemu referentowi
do decyzji. W celu zmniejszenia liczby spraw starych wyznaczane były dodatkowe sesje (poza normalnym planem sesji). W przypadku choroby sędziego referenta
sprawy wyznaczone na rozprawę odwoływane są indywidualnie, regułą jest zastępowanie nieobecnego sędziego na sesji. Regularnie prowadzona jest kontrola
spraw zawieszonych. Dla wyeliminowania bezczynności w sprawach prowadzony jest kalendarz.
Ponadto nadzorem administracyjnym Prezesa Sądu Rejonowego dla Łodzi — Śródmieścia w Łodzi objętych jest 126 spraw.
Pion Karny
Jak wskazano w piśmie z dnia 27 listopada 2017 roku skierowanym do Prezesa Sądu Okręgowego w Łodzi:
- Przewodniczący Wydziałów Karnych sprawują stały nadzór na sprawami toczącymi się powyżej 3 15 lat — pod kątem zasadności odraczania rozpraw, właściwej
koncentracji materiału dowodowego, dyscyplinowania uczestników postępowania oraz przyczyn wznowienia przewodu sądowego. |
- Mając na uwadze niski wskaźnik załatwialności w XVII Wydziale Karnym zwrócono się — na wniosek Pani Przewodniczącej Wydziału, do oskarżycieli publicznych
składających wnioski o ukaranie i akty oskarżenia do tego wydziału z prośbą o nie przekazywanie ich zbiorczo, pod koniec tygodnia lub miesiąca, lecz czynienie tego
na bieżąco i sukcesywnie. Zapobiegnie to potrzebie zwiększenia czasu przez pracowników sekretariatu na podjęcie czynności związanych z przyjęciem wpływu, a
zapewni równomierny i sprawny proces rejestracji. Ponadto zarządzeniem z dnia 13 listopada 2017 roku Przewodnicząca Wydziału ustaliła dla każdego sędziego
dodatkowy jeden dzień w tygodniu na orzekanie w trybie nakazowym (zdecydowana większość spraw w Wydziale rozpoznawana jest w tym trybie). Polecono
również Przewodniczącej Wydziału rozważenie możliwości zwiększenia dla każdego z sędziów ilości sesji w miesiącu, na których będą rozpoznawane sprawy po
wpłynięciu sprzeciwu od wyroku nakazowego (tzw. sesje dodatkowe). Ponadto, jak wynika z pisma z dnia 13 grudnia 2017 roku skierowanego do Przewodniczącej
Wydziału XVII Karnego, wobec stwierdzenia, iż wskaźnik opanowania wpływu comiesięcznie nie przekracza wartości 100 %, polecono:
23
Klum
- podejmowanie, w trybie $ 47 ust. 1 w zw. z $ 60 ust. 1i 2 wzw. z 8578 1 ust. 3 | 6 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości Regulamin Urzędowania
Sądów Powszechnych z dnia 23 grudnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 2316) niezwłocznych i niezbędnych działań celem zapewnienia takiego podziału spraw
pomiędzy obecnych w Wydziale Sędziów, aby nie doprowadzać do zmiany, odwoływania lub odraczania terminów wyznaczonych posiedzeń nakazowych,
- dokonanie ponownej analizy celowości wyznaczania — prócz dotychczas ustalonego dodatkowego posiedzenia nakazowego w miesiącu dla każdego z
Sędziów orzekających w Wydziale, drugiego, dodatkowego posiedzenia nakazowego w Wydziale, na każdego Sędziego, w miesiącu;
- rozważenie możliwości wyznaczenia dodatkowego posiedzenia jawnego celem rozpoznania sprzeciwów od wyroków nakazowych oraz tych spraw, w
których wyroków nakazowych nie wydano, na każdego Sędziego, raz w miesiącu;
- wzmożenie nadzoru nad czynnościami wykonywanymi przez Asystentów Sędziego celem zapewnienia efektywnego wykonywania przez nich obowiązków
zleconych im przez Sędziów orzekających w Wydziale, ze szczególnym uwzględnieniem przygotowywania projektów wyroków nakazowych w związku ze
zwiększoną ilością posiedzeń nakazowych w miesiącu | -
Z kolei, co wynika z pisma z dnia 13 listopada 2017 roku, skierowanego do Sędziego Wizytatora ds. Karnych Sądu Okręgowego w Łodzi zwrócono się do
Przewodniczących IV, V i VI Wydziału Karnego, niezależnie od obowiązku przedstawienia zestawień kwartalnych i wykonywania obowiązków Przewodniczących
wynikających z $ 57 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości Regulamin urzędowania sądów powszechnych, o przeprowadzenie bieżących, okresowych
kontroli spraw trwających powyżej 3 i 5 lat ze szczególnym uwzględnieniem:
- dokonywania oceny zasadności zawieszenia postępowania i rozważania możliwości jego podjęcia, także w kontekście upływających terminów
przedawnienia ścigania przestępstwa;
- dokonywania zasadności odraczania rozprawy, także poprzez kontrolę należytego wskazania podstaw odroczenia i pełnego wykazania czynności,
których przeprowadzenie uniemożliwiało zarządzenie przerwy;
- dokonywania kontroli przyczyn i zasadności wznawiania przewodu sądowego, zwłaszcza w przypadkach kilkukrotnego wydawania postanowień w
tym przedmiocie; przy czym zobowiązałem Przewodniczących do każdorazowego informowania Prezesa Sądu w razie stwierdzenia niezasadności kilkukrotnego (co
najmniej trzykrotnego) wznawiania przewodu sądowego w tej samej sprawie;
- prawidłowości koncentracji materiału dowodowego na rozprawie oraz związanego z tym należytego i efektywnego dyscyplinowania uczestników i
stron postępowania oraz prawidłowości w zakresie wyznaczania kolejnych terminów posiedzeń i zaplanowania czasu ich trwania, które byłyby uzasadnione
okolicznościami sprawy i zakresem przeprowadzanych czynności.
W 7 sprawach karnych prowadzony jest nadzór administracyjny Prezesa Sądu Rejonowego dla Łodzi — Śródmieścia w Łodzi.
Z kolei, jak wynika z pisma z dnia 14 listopada 2017 roku skierowanego do Sędziego Wizytatora ds, Karnych Sądu Okręgowego w Łodzi dodatkowo objęto
nadzorem administracyjnym Prezesa Sądu Rejonowego dla Łodzi — Śródmieścia w Łodzi 17 spraw, z uwagi na przedłużające się w nich postępowanie.
Pion Rodzinny i Nieletnich
Jak wskazano w piśmie skierowanym do Prezesa Sądu Okręgowego w Łodzi z dnia 27 listopada 2017 roku, od dnia 1 stycznia 2017 roku wprowadzono
zmiany organizacyjne polegające na połączeniu VII i IX Wydziału Rodzinnego i Nieletnich, co przełożyło się na znaczące zwiększenie załatwienia na sędziego oraz
spadek liczby spraw starych powyżej 12 miesięcy. W VIII Wydziale Rodzinnym i Nieletnich wyznaczane są dodatkowe sesje, zaś sprawy stare powyżej 12 miesięcy
pozostają pod bieżącym i stałym nadzorem Prezesa Sądu.
Ponadto nadzorem administracyjnym Prezesa Sądu Rejonowego dla Łodzi — Śródmieścia w Łodzi objętych jest 18 spraw.
24
Pion Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Odnosząc się do realnie podjętych czynności mających efektywnie spowodować poprawę wskaźnika opanowania wpływu, jak wynika z pisma kierowanego
do Prezesa Sądu Okręgowego w Łodzi z dnia 27 listopada 2017 roku, wskazać należy iż w okresie od 1 stycznia 2017 roku do końca grudnia 2017 roku w X Wydziale
Pracy i Ubezpieczeń Społecznych wyznaczono łącznie 95 dodatkowych sesji. O niskich wynikach w zakresie wskaźnika opanowania wpływu poinformowano
wszystkich sędziów orzekających w Wydziale, zobowiązując do zwrócenia szczególnej uwagi na terminowość dokonywania czynności procesowych, zarówno w
sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych (w szczególności w zakresie kontrolowania terminowości wydawania opinii przez biegłych i stosowania
przewidzianych środków ponaglających, ewentualnego kierowania spraw do opiniowania przez biegłych spoza listy Sądu Okręgowego w Łodzi), jak i w sprawach
pracowniczych zagrożonych przewlekłością postępowania. W sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych zobowiązano sędziów do bieżącego monitorowania
spraw zawieszonych z uwagi na toczące się postępowania przed Sądem Okręgowym w Łodzi lub Sądem Apelacyjnym w Łodzi. Mając na uwadze konieczność
poprawy wyników orzeczniczych zarządzeniem z dnia 20 listopada 2017 roku objęto nadzorem administracyjnym sprawy zarówno z kategorii U i P w łącznej liczbie
17 spraw, w których postępowanie toczyło się w sposób przewlekły. Zobowiązano Przewodniczącego Wydziału do nadsyłania informacji o czynnościach
podejmowanych w tych sprawach po każdej rozprawie albo — jeśli posiedzenie zostało odroczone na dłuższy termin, w odstępach co miesięcznych oraz o
niezwłocznym informowaniu o odwołaniu lub zmianie terminu rozprawy w którekolwiek z w/w spraw wraz z podaniem przyczyn, które stały u podstaw takiej
decyzji. Ponadto, do X Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych skierowano trzy etaty asesorskie (do tej pory asesorzy wykonywali jedynie czynności z zakresu
ochrony prawnej, zaś ze względów formalnych nie mogli podejmować czynności w zakresie wymiaru sprawiedliwości). Niewątpliwie umożliwienie orzekania takiej
liczbie asesorów skierowanych do Wydziału, wpłynie znacząco na poprawę wyników orzeczniczych, w szczególności w zakresie opanowania wpływu i ogólnej
załatwialności.
Pion Gospodarczy
Jak wskazano w piśmie z dnia 27 listopada 2017 roku skierowanym do Prezesa Sądu Okręgowego w Łodzi Wydziały Xil I XIII realizowały programy
naprawcze obejmujące pracę orzeczników oraz funkcjonowanie sekretariatów (w tym wyznaczenie sesji dodatkowych, maksymalne obciążenie sesji, zastępowanie
na sesji sędziów nieobecnych, maksymalne wykorzystanie asystentów sędziów). Mimo problemów kadrowych w XII Wydziale Gospodarczym w repertorium GC
następuje stała poprawa załatwialności i wskaźnika opanowania wpływu. Dodatkowo wskazać należy, że do XII i XIII Wydziału Gospodarczego zostało skierowanych
we wrześniu 2017 roku łącznie 7 etatów asesorskich, przy czym 3 asesorów nie orzeka z uwagi na korzystanie z urlopów macierzyńskich. Z chwilą rozpoczęcia przez
asesorów wykonywania obowiązków sędziowskich możliwe będzie podjęcie dalszych działań mających na celu poprawę wyników orzeczniczych. Skutki będą
jednak widoczne najwcześniej po I kwartale 2018 roku.
Natomiast w XIV Wydziale Gospodarczym ds. Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych od 2014 roku do Ill kwartału 2017 roku wpływ spraw wzrósł prawie
3,5 — krotnie. Załatwialność w liczbach bezwzględnych także wzrosła. Średniomiesięczne załatwienie według stanu na dzień 31 grudnia 2016 roku wynosiło 67,5,
zaś według stanu na dzień 30 września 2017 roku — 77,55 (wpływ wynosił odpowiednio 1009 i 951 spraw).
W Wydziale XX Gospodarczym - Krajowego Rejestru Sądowego, zarządzeniem z dnia 2 marca 2017 roku wprowadzono normy pracy dla referendarzy
wykonujących.zadania w tym wydziale, określając jako minimalne załatwienie miesięczne dla jednego referendarza 170 spraw, w tym nie mniej niż 20 postępowań
przymuszających na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym albo postępowań na podstawie art. 25a ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym.
Ponadto nadzorem administracyjnym Prezesa Sądu Rejonowego dla Łodzi — Śródmieścia w Łodzi objętych jest 21 spraw. |
25
Pion Ksiąg Wieczystych
Jak wskazano w piśmie z dnia 27 listopada 2017 roku skierowanym do Prezesa Sądu Okręgowego w Łodzi średni miesięczny wpływ do wydziału wynosi 4662
wnioski, zaś średnie miesięczne wykonanie — 4327. W wydziale orzeka 12 referendarzy i 1 sędzia (Przewodniczący). Każdy z referendarzy ma ustalony limit
wykonania — 400 spraw miesięcznie, Przewodnicząca 240 spraw (60%) i zastępca Przewodniczącego 320 spraw (80%). istniejąca zaległość jest wynikiem
nieobecności orzeczników spowodowanych urlopem lub chorobą, a także sposobem funkcjonowania aplikacji, na której Wydział pracuje. Bardzo często zdarzają
się przerwy w pracy orzeczniczej spowodowane niemożnością pobierania ksiąg, bądź ich bardzo powolną weryfikacją w systemie elektronicznym.
IV.2.B. Działania planowane w ramach wewnętrznego nadzoru administracyjnego w celu zapewnienia właściwego toku urzędowania sądu, w tym
w odniesieniu do poszczególnych pionów orzeczniczych — według stanu wynikającego z ustaleń poczynionych po 18 stycznia 2018 r.
Jakkolwiek zakres udzielanej informacji zdeterminowany jest treścią przepisów i przyjętym wzorem informacji rocznej, to podkreślić należy, że część z
planowanych i wdrażanych już działań związana jest z szerokim rozumieniem nadzoru administracyjnego, obejmującego również podejmowanie działań
ułatwiających funkcjonowanie sędziów, asesorów sądowych i referendarzy sądowych.
W ramach planowanych i już częściowo zrealizowanych działań należy wymienić:
- Umożliwienie pracy sędziom i asesorom sądowym w budynku sądu po godzinie 18 — tej oraz w soboty i niedziele — bez każdorazowej zgody na piśmie
przez Prezesa Sądu (zrealizowane). Decyzja w tym zakresie została podjęta po konsultacji z pionem informatycznym i ustaleniu, że nie wpłynie to w żaden
negatywny sposób na bezpieczeństwo informatyczne sądu. O tym, że istnieje taka potrzeba (dla sporej liczby sędziów i asesorów), uzyskano informację w wyniku
wstępnie rozpoczętych konsultacji z orzecznikami. Oznacza to wyeliminowanie zbędnej bariery biurokratycznej i usunięcie konieczności przepływu pisemnych
wniosków między orzecznikami, prezesem sądu a pionem informatycznym.
- Pełne przeprowadzenie sygnalizowanych już wcześniej badań nad obciążeniem pracą sekretariatów (realizacja rozpoczęta). Umożliwi to pełniejsze
wyjaśnienie pracownikom decyzji kadrowych podejmowanych przez Dyrektora Sądu w ramach współdziałania z Prezesem Sądu (sygnalizującego potrzeby w
określonych wydziałach), w oparciu o czytelne dla wszystkich zobiektywizowane kryteria. Nadto pozwoli to na rozpoczęcie konsultacji z Przewodniczącymi i
Kierownikami Sekretariatów — w ramach poszczególnych pionów — na temat poszukiwania dobrych praktyk w organizacji wydziałów.
- Zbadanie zjawiska odpływu kadr z pionu asystentów oraz pracowników sekretariatów i opracowanie ewentualnych działań zaradczych (planowane)
- Po zbadaniu stanowiska Przewodniczących i Kierowników Sekretariatów - rozpoczęcie ewentualnych rozmów z uczelniami z Łodzi, kształcącymi
studentów administracji na temat odbywania praktyk studenckich w sądzie (planowane). Ze wstępnych ustaleń wynika, że studenci administracji odbywają
praktyki w organach administracji publicznej a nie w sekretariatach wydziałów.
- Na skutek sygnalizacji ze strony pracowników sekretariatów — zbadanie kwestii wpływu na funkcjonowanie sądu możliwości wysyłania akt do archiwum
jedynie w okresie od stycznia do czerwca 2018 r. (planowane). Decyzje w tym zakresie pozostają w wyłącznej kompetencji Prezesa Sądu Okręgowego w Łodzi. Tym
niemniej wydaje się konieczne oszacowanie skutków tej decyzji na funkcjonowanie Sądu Rejonowego dla Łodzi — Śródmieścia w Łodzi, po to by istniała możliwość
przedstawienia tej informacji Prezesowi Sądu Okręgowego w Łodzi.
ZETOR ARRAY ZARAZY AAAA
26
Kumu
- Zbadanie kwestii importu danych do systemu Sędzia 2 z nośników informacji cyfrowych w wypadku pozwów wnoszonych przez tzw. masowych
powodów, do których to pozwów załączane są jednocześnie dane na nośnikach cyfrowych. Kwestia ta była już sygnalizowana w styczniu 2018 r. w Biurze
Podawczym.
- Zbadanie wpływu planowanych zmian w procedurze cywilnej (znaczące rozszerzenie postępowania uproszczonego — również na zobowiązania
pozaumowne), co stawiać może pod znakiem zapytania potrzebę funkcjonowania wydziału cywilnego o innym zakresie kognicji. Kwestie te są bardzo istotne, gdyż
w wydziale rozpoznającym sprawy w postępowaniu uproszczonym funkcjonuje bardzo wydajny zespół referendarzy sądowych, mierzący się w chwili obecnej z
dużym wzrostem wpływu (grudzień 2016 r. a grudzień 2017 r. wzrost wpływu w Nco około 160 %).
3. Propozycje działań, których realizacja wykracza poza kompetencje prezesa sądu.
Rozważenie możliwości wprowadzenia jednolitego wpływu w pionie gospodarczym. Rozwiązanie to służyłoby ustabilizowaniu funkcjonowania wydziałów
gospodarczych poprzez uniezależnienie ich od czynników osobowych i losowych — takich jak choroby, dłuższe nieobecności orzeczników. Nadto byłoby bardziej
elastyczne — w związku ze zmieniającym się otoczeniem gospodarczym (zmiana siedzib firm).
Rozważenie możliwości wprowadzenia jednolitego wpływu w pionie cywilnym — w razie (w związku) z planowanymi zmianami k.p.c. (znaczące rozszerzenie
postępowania uproszczonego — również na zobowiązania pozaumowne). Jest to oczywiście czynnik niepewny, zależny od woli ustawodawcy.
Podjęcie działań służących zmniejszeniu zjawiska odpływu dobrych asystentów sędziów i dobrych pracowników sekretariatów — do sektora prywatnego.
Kwestia ta wydaje się bardzo istotna. Nie chodzi przy tym jedynie o kwestie finansowe, lecz również rozważenie możliwości (przez prawodawcę) uelastycznienia
czasu pracy asystentów sądowych.
Zwiększenie ilości pracowników sekretariatów w tych jednostkach organizacyjnych, w których masowo rozpoznawane są drobne sprawy, w oparciu o
kryterium ilości spraw a nie sędziów.
Zwiększenie ilości asystentów sędziów. .
Rozważenie możliwości wprowadzenia formularza informacji przekazywanej w trybie $ 37 regulaminu oraz ewentualne doprecyzowanie obowiązku
sprawozdawczego w wypadku sytuacji nagłych, utrudniających dostęp do dokumentacji osobom przekazującym informację następcy.
4. Wnioski wynikające z opinii zebrania sędziów, data wyrażenia opinii. >
Na zebraniu sędziów Sadu Rejonowego dla Łodzi — Śródmieścia w Łodzi w dniu 25 stycznia 2018 r. nie zgłoszono żadnych wniosków do informacji rocznej o
działalności sądu w 2017 r. Informacja została zaopiniowana pozytywnie. W głosowaniu wzięło udział ponad 50 % sędziów (kworum zachowane) i większość
głosujących opowiedziała się za pozytywnym zaopiniowaniem informacji.
Data i podpis prezesa sądu rejonowego
20 słowa. 0 aŚv. s |
(re Sędnu ejonowepo dla Łodm 0 wolume i4Q w bodu
55k Hautyf Kamosz >,
POBRANY
SEE