Sąd Rejonowy w Wałbrzychu
Prezes
Sądu Rejonowego
w Wałbrzychu
ul. Słowackiego 10 tel. 74 8430 300
58-300 Wałbrzych faks 74 8423 025
www.walbrzych.sr.gov.pl e-mail: srwQpost.pl
Wałbrzych, dnia 16 września 2019 r.
A-061-49/19
Wnioskodawca
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
sprawa-14524(Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
Dot.: Państwa wniosku z dnia 02.09.2019r.
Odpowiadając na przedmiotowy wniosek, który wpłynął do tut. Sądu
w dniu 02.09.2019 r., wskazuję co następuje.
Wnioskodawca zwróciła się do tut. Sądu z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi
na następujące pytania:
„+. I. Imię i nazwisko obecnego Prezesa tutejszego sądu.
2. Imię i nazwisko poprzedniego Prezesa tutejszego sądu.
3. Kiedy rozpoczęła się i kiedy zakończyła kadencja poprzedniego Prezesa tutejszego sądu?
4. Ilu było sędziów w tutejszym sądzie (sumarycznie we wszystkich wydziałach) na koniec
2016, 2017 i 2018 roku?
5. Ile było nieobsadzonych etatów w tutejszym sądzie (sumarycznie we wszystkich
wydziałach) na koniec 2016, 2017 i 2018 roku?
6. Ilu sędziów delegowanych z innego sądu pracowało w tutejszym sądzie odpowiednio w
ciągu 2016, 2017 i 2018 roku?
7. Ilu sędziów tutejszego sądu awansowało w ciągu odpowiednio - 2016, 2017 i 2018 roku?
8. Średnia liczba spraw na sędziego w 2016, 2017, 2018 roku? (Średnio we wszystkich
wydziałach)
9. Ile spraw miał/a sędzia z największą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018? (niezależnie
od wydziału)
10. Ile spraw miaVa sędzia z najmniejszą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018?
(niezależnie od wydziału)
11. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z największą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku).
Godziny przyjęć interesantów
Biuro Obsługi Interesantów Biuro Podawcze Czytelnia Kasa
poniedziałek 7:30-18:00 poniedziałek 7:30-18:00 poniedziałek 9:00-18:00 poniedzialek 8:00-17:00
wtorek-piątek 7:30-14:45 wtorek-piątek 7:30-14:45 wtorek-piątek 7:30-14:45 wtorek-piątek 8:00-14:00
Uprzejmie informujemy, że w Sądzie Rejonowym w Walbrzychu działa Biuro Obsługi Interesanta (znajdujący się na parterze budynku przy
ul. Słowackiego LIA), który udziela wszelkich informacji.
W razie wątpliwości bądź dodatkowych pytań, prosimy o odwiedzenie strony internetowej Sądu: www.wałbrzych.sr.gov.pl lub telefoniczny kontakt z Biurem
Obsługi Interesanta (tel. 74 8430 352, e-mail: informacja walbrzych .sr.gov.pl)
12. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z najmniejszą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku).
13. Czy tutejszy sąd w 2016 roku zbierał statystyki dotyczące liczby tomów akt dla każdej
sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego/sędzię?
14. Czy tutejszy sąd w 2018 roku zbierał statystyki dotyczące liczby tomów akt dla każdej
sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego/sędzię? ...”.
W ocenie Organu — Prezesa Sądu Rejonowego w Wałbrzychu odpowiedź na pytania
od 1 do 6 oraz na pytanie 13 i 14 stanowi informację publiczna prostą. Z, kolei odpowiedź
na pytania od 7 do 12 stanowi informację publiczną przetworzoną, której uzyskanie
- w świetle 3 ust. 1 pkt. I Ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji
publicznej (t.j. Dz. U. z 2019r., poz. 1429), wymaga wykazania szczególnego interesu
publicznego.
W związku z powyższym, w odpowiedzi na pytania odnoszące się do informacji
publicznej prostej wskazuję co niniejszym następuje.
Ad. 1) Magdalena Irena Mroczkowska
Ad. 2) Aleksandra Abramowska-Podlińska
Ad. 3) 22.11.2010 r.-18.12.2017 r.
Ad. 4)
na koniec 2016 - 45
na koniec 2017 — 42
na koniec 2018 — 42
Ad. 5)
na koniec 2016- 3
na koniec 2017- 0
na koniec 2018- 0
Ad. 6) rok 2016- 0
rok 2017-0
rok 2018- 0
Ad. 13) NIE
Ad. 14) NIE
W odpowiedzi na pytania od 7 do 12, które zostały uznane za pytania dotyczące
informacji publicznej przetworzonej wskazuję co niniejszym następuje.
Informacja publiczna przetworzona nie posiada na gruncie obowiązującego prawa
definicji legalnej, jednak można wskazać, iż charakter taki mogą mieć dane publiczne, które
co do zasady połączone są z zaangażowaniem w ich pozyskanie określonych środków
osobowych i finansowych organu, innych niż te wykorzystywane w bieżącej działalności.
Zgodnie z aktualnym orzecznictwem Sądów Administracyjnych, uzyskanie żądanych przez
wnioskodawcę informacji wiązać się musi z potrzebą ich odpowiedniego przetworzenia,
co nie zawsze należy utożsamiać z wytworzeniem rodzajowo nowej informacji.
Przetworzenie może bowiem polegać np. na wydobyciu poszczególnych informacji
cząstkowych z posiadanych przez organ zbiorów dokumentów (które mogą być prowadzone
w sposób uniemożliwiający proste udostępnienie gromadzonych w nich danych)
i odpowiednim ich przygotowaniu na potrzeby wnioskodawcy co zostało potwierdzone
w wyroku NSA z dnia 05.03.2015r. (sygn. I OSK 865/14, LEX nr 1677565). Z kolei zgodnie
z Wyrokiem NSA z dnia 09.08.2011r. (sygn. akt I OSK 977/11) „jeżeli utworzenie zbioru
informacji prostych wymaga takiego nakładu środków i zaangażowania pracowników, które
negatywnie wpływa na tok realizacji ustawowych zadań nałożonych na zobowiązanego do
udostępnienia informacji publicznej, a w szczególności gdy wymaga to analizowania zasobu
posiadanych dokumentów w celu wybrania tylko tych, których oczekuje wnioskodawca, to
jest to informacja przetworzona”. Podobnie Wojewódzki Sad Administracyjny w Poznaniu w
wyroku z dnia 10.12.2014r. (sygn. IV SA/Po 940/14) stwierdził, że informacją przetworzoną
jest informacja publiczna opracowana przez podmiot zobowiązany przy użyciu dodatkowych
sił i środków, na podstawie posiadanych przez niego danych, w związku z żądaniem
wnioskodawcy i na podstawie kryteriów przez niego wskazanych, czyli innymi słowy
informacja, która zostanie przygotowana "specjalnie"
dla wnioskodawcy wedle wskazanych przez niego kryteriów. Będzie to zatem taka
informacja, co do której podmiot zobowiązany do jej udzielania nie dysponuje taką "gotową"
informacją na dzień złożenia wniosku, ale jej udostępnienie wymaga podjęcia dodatkowych
czynności. Informacja przetworzona to taka informacja, której wytworzenie wymaga
intelektualnego zaangażowania podmiotu zobowiązanego.
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy wskazuję, iż Organ — Prezes
Sądu nie dysponuje informacją żądaną przez wnioskodawcę na dzień złożenia wniosku.
Z wstępnego rozpoznania zakresu pytań od 7 de 12 objętych przedmiotowym wnioskiem
wynika, że przygotowanie przedmiotowych informacji w celu udzielenia Wnioskodawcy
odpowiedzi na zadane pytania wiązać się będzie z wysokim stopniem pracochłonności
i czasochłonności realizacji przedmiotowego wniosku we wskazanym zakresie (pytania od 8
do 12).
Należy zatem przyjąć, że realizacja przedmiotowego wniosku jest bardzo
pracochłonna i czasochłonna i wymaga znacznego zaangażowania sił i środków, poprzez:
a) dokonanie szczegółowej analizy za okres 3 lat (tj. 2016, 2017, 2018 rok) danych
potrzebnych do przygotowania specjalnie” dla wnioskodawcy informacji na podstawie
kryteriów przez niego wskazanych, tj. odpowiedzi na poniższe pytania:
»... 7, Ilu sędziów tutejszego sądu awansowało w ciągu odpowiednio - 2016, 2017 i 2018
roku?
8. Średnia liczba spraw na sędziego w 2016, 2017, 2018 roku? (Średnio we wszystkich
wydziałach)
9. Ile spraw miał/a sędzia z największą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018? (niezależnie
od wydziału)
10. Ile spraw miała sędzia z najmniejszą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018?
(niezależnie od wydziału)
11. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z największą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku).
12. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z najmniejszą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku) ...”.
Szeroki zakres pytań od 7 do 12 zawartych w przedmiotowym wniosku wymagający
dokonanie szczegółowej analizy za okres 3 lat (tj. 2016, 2017, 2018 rok) danych potrzebnych
do przygotowania „specjalnie” dla wnioskodawcy informacji na podstawie kryteriów przez
niego wskazanych, wymaga takich działań organizacyjnych i angażowania środków
osobowych, które zakłócają normalny tok działania podmiotu zobowiązanego i utrudniają
wykonywanie przypisanych mu zadań (wyr. NSA z 9 sierpnia 2011r., I OSK 792/11, wyr.
NSA z 8 czerwca 2011r., I OSK 426/11, dostępne w bazie www.cbois.nsa.gov.pl). Zatem
informacja wytworzona w ten sposób pomimo, że składa się z wielu informacji prostych,
należy uznana za informację przetworzoną, bowiem powstały w wyniku wskazanych wyżej
działań — zbiór danych potrzebnych do udzielenia przedmiotowych odpowiedzi nie istniał w
chwili wystąpienia z żądaniem o udostępnienie informacji publicznej.
Podkreślić należy, że intencją ustawodawcy nie było przy uchwalaniu ustawy
o_ dostępie do informacji publicznej stworzenie instrumentów pozwalających na
utrudnienie funkcjonowania __ jednostek _wykonujących _ zadania _ publiczne, lecz
zapewnienie każdemu _ możliwości realizowania jego konstytucyjnego prawa _do
uzyskania informacji publicznej. Poprzez uznanie informacji za informację przetworzoną
wnioskodawca nie jest pozbawiony tego prawa. Jednak konieczność przetworzenia informacji
i możliwość jej uzyskania słusznie została uzależniona od istnienia przesłanki szczególnie
istotnego interesu publicznego.
W _ świetle powyższej argumentacji przedmiotowa informacja ma w istocie
charakter przetworzony.
W _ związku z powyższym, wzywam Państwa do: podania szczególnego interesu
publicznego przemawiającego za udostępnieniem informacji przetworzonej zawartej w w/w
wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego pisma.
Łącze wyrazy szacunku
mg Magaglena Irena Mroczkowska