PREZES
SĄDU REJONOWEGO
28-100 Busko-Zdrój
ul. T. Kościuszki 5
tel. 41 2462825 fax 41 246 28 93
inistracjacpbusk |
Adm.0144-27/19 Busko-Zdrój, dn. 26 listopada 2019 r.
Prezes
Sądu Rejonowego w Busku -Zdroju
SSR Danuta Koziara
DECYZJA Nr1/2019
Na podstawie art. 104 $ 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz.U.2018.2096 -j.1) oraz art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001
roku o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2019.1429 t.j.)
po rozpatrzeniu wniosku
Sieć Obywatelska Watchdaog Polska z dnia 2 września 2019 roku
o udostępnienie informacji publicznej
Prezes Sądu Rejonowego w Busku -Zdroju Piotr Wilk
orzeka 0:
odmowie udostępnienia podmiotowi Sieć Obywatelska Watchdaog Polska informacji
publicznej w postaci :
8. Średnia liczba spraw na sędziego w 2016, 2017, 2018 roku? (średnio we wszystkich
wydziałach)
9. Ile spraw miał/a sędzia z największą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018 (niezależnie
od wydziału)
10. Ile spraw miał/a sędzia z najmniejszą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018? (niezależnie
od wydziału)
11. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z największą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku).
12. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z najmniejszą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku).
UZASADNIENIE
Wnioskodawca - podmiot Sieć Obywatelska Watchdaog Polska, wnioskiem z dnia 2
września 2019 roku, powołując się na art. 61 ust. I Konstytucji RP oraz art. 10 ust 1 ustawy
zdnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2019.1429 tj.),
wystąpił do Prezesa Sądu Rejonowego w Busk u-Zdroju o udostępnienie następujących
informacji publicznych postaci:
1. Imię i nazwisko obecnego Prezesa tutejszego sądu.
2. Imię i-nazwisko poprzedniego Prezesa tutejszego sądu.
3. Kiedy rozpoczęła się i kiedy zakończyła kadencja poprzedniego Prezesa tutejszego sądu?
4. Ilu było sędziów w tutejszym sądzie (sumarycznie we wszystkich wydziałach) na koniec
2016, 2017 i 2018 roku?
5. Ile było nieobsadzonych etatów w tutejszym sądzie (sumarycznie we wszystkich
wydziałach) na koniec 2016, 2017 i 2018 roku?
6. Ilu sędziów delegowanych z innego sądu pracowało w tutejszym sądzie odpowiednio
w ciągu 2016, 2017.i 2018 roku?
7. Ilu sędziów tutejszego sądu awansowało w ciągu odpowiednio - 2016, 2017 i 2018 roku?
8. Średnia liczba spraw na sędziego w 2016, 2017, 2018 roku? (średnio we „wszystkich
wydziałach)
9. Ile spraw miał/a sędzia z największą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018? (niezależnie
od wydziału)
10. Ile spraw miał/a sędzia z najmniejszą liczbą spraw w roku 2016, 2017, 2018? (niezależnie
od wydziału)
11. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z największą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku).
12. Procentowe wykonanie spraw przez sędziego/sędzię z najmniejszą liczbą spraw w roku
2016, 2017, 2018 (prosimy o dane na koniec roku).
13. Czy tutejszy sąd w 2016 roku zbierał statystyki dotyczące liczby tomów akt dla każdej
sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego/sędzię?
14. Czy tutejszy sąd w 2018 roku zbierał statystyki dotyczące liczby tomów akt dla każdej
sprawy rozpatrywanej przez danego sędziego/sędzię?
Pismem z dnia 13 września 2019 roku udostępniono wnioskodawcy informacje
wskazane w punktach od 1 do 7 oraz w punktach od 13 do 14. Pismem tym wezwano także
wnioskodawcę do uzupełnienia złożonego wniosku, przez wykazanie, że uzyskanie żądanych
W punktach od 8 do 12 wniosku informacji, stanowiących w ocenie Prezesa Sądu informację
przetworzoną, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego, zakreślając 7-dniowy termin
od otrzymania wezwania, pod rygorem odmowy dostępu do informacji publicznej.
Pismo zostało wysłane dnia 13 września 2019 roku na podany we wniosku adres
poczty elektronicznej, z prośbą o potwierdzenia odbioru wiadomości. Do dnia niniejszej
decyzji wnioskodawca nie potwierdzi ł odbioru wezwania oraz nie uzupełnił wniosku.
Mając na uwadze zakres wniosku, który dotyczył udostępnienia pewnego rodzaju
analizy obciążania sędziów orzekających w tut. Sadzie, a także powstałą w związku z tym
kwestię dotyczącą charakteru żądanej informacji zauważyć trzeba, że na gruncie art. 3 ust. 1
pkt 1 ustawy zdnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej
(Dz.U.2019.1429 tj.), - informacja publiczna obejmuje informację tzw. "prostą"
i "przetworzoną”. Wskazany przepis stanowi bowiem, że prawo do informacji publicznej
obejmuje uprawnienie do uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji
przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Informacją publiczną przetworzoną jest informacja, na którą składa się pewna suma
informacji prostej, lecz ze względu na treść żądania, udostępnienie jej nie stanowi tylko
technicznego przeniesienie danych, lecz wymaga potrzeby przeprowadzenia odpowiednich
analiz, obliczeń, zestawień, wyciągów, czy usuwania danych chronionych prawem, które to
zabiegi czynią takie informacje proste, informacją przetworzoną. Informacja przetworzona, to
informacja, którą podmiot zobowiązany na dzień złożenia wniosku nie dysponuje (nie posiada
gotowej informacji odpowiadającej żądaniu) w związku z czym, jej udostępnienie wymaga
podjęcia dodatkowych czynności połączonych z sięgnięciem do dokumentacji źródłowej oraz
zaangażowaniem do tych czynności określonych środków osobowych i finansowych, której
wytworzenie wymaga intelektualnego zaangażowania (por. wyroki: NSA z dnia 17
paździenika 2006 r., sygn. akt I OSK 1374/05, WSA w Olsztynie z dnia 25 lutego 2010 r.,
sygn. akt I! SA/OI 991/09, WSA w Warszawie z dnia 27 czerwca 2007 r., sygn. akt II SA/Wa
112/07 i WSA w Krakowie z dnia 25 marca 2008 r., sygn. akt II SAB/Kr 122/07). Ponadto
przetworzenie informacji jest zebraniem lub zsumowaniem pojedynczych wiadomości
będących w posiadaniu podmiotu zobowiązanego, wymagających samodzielnego ich
zredagowania, związanego z koniecznością przeprowadzenia przez tenże podmiot czynności
analitycznych, których końcowym efektem jest dokument pozwalający na dokonanie przez
wnioskodawcę samodzielnej interpretacji i oceny. Informacja przetworzona jest więc
jakościowo nową informacją powstałą w wyniku czynności technicznych i określonego
działania intelektualnego na zbiorze informacji prostych już znajdujących się w posiadaniu
podmiotu zobowiązanego, przygotowaną specjalnie dla wnioskodawcy według wskazanych
przez niego kryteriów (por. w wyroku NSA z dnia 30 października 2008 r., sygn. akt I OSK
951/08 i WSA w Opolu z dnia 27 stycznia 2015 r., sygn. akt II SA/Op 570/14 ).
Odpowiednio do tego, za informację prostą uznać należy taką informację, która podlega
udostępnieniu — z zachowaniem ograniczeń wynikających z art. 5 ustawy, w takiej formie
w jakiej posiada ją organ zobowiązany do jej udostępnienia, a jej przygotowanie nie jest
związane z koniecznością poniesienia znacznych nakładów kosztem bieżących działań
podejmowanych przez ten organ.
Stąd też, wokreślonych okolicznościach zakres realizacji prawa do. informacji
publicznej, związany z zaspokojeniem zainteresowania podmiotu _ wnoszącego
o udostępnienie informacji publicznej, może przybrać taką skalę, która uzasadnionym czyni
uznanie żądanej informacji za informację publiczną o charakterze przetworzonym. Taka
sytuacja występuje, gdy ilość czynności jakie musiałby podjąć podmiot zobowiązany do
udzielenia informacji publicznej, osiągnie poziom mogący zdezorganizować pracę tego
podmiotu. W pewnych wypadkach bowiem szeroki zakres wniosku wymagający
zgromadzenia i przeanalizowania określonych dokumentów, móże wymagać takich działań
organizacyjnych i angażowania środków osobowych, które zakłócają normalny tok działania
podmiotu zobowiązanego i utrudniają wykonywanie przypisanych mu zadań, Dlatego,
informacja wytworzona w ten sposób pomimo, że składa się z wielu informacji prostych
będących w posiadaniu organu, powinna być uznana za informację przetworzoną (por. wyrok.
WSA wSzczecinie z dnia 11 grudnia 2013 r., sygn. akt II SA/Sz 826/13 i wyrok WSA
w Opolu z dnia 27 stycznia 2015 r., sygn. akt II SA/Op 570/14).
Taki charakier miał złożony wniosek w punktach od 8 do 12. Zakres zgłoszonego
żądania jest obszerny i jego realizacja nie dałaby się pogodzić z bieżącymi obowiązkami
pracowników tutejszego Sądu. Bez uszczerbku dla płynnej niezaburzonej pracy Wydziałów
orzeczniczych oraz Oddziału Administracyjnego tut. Sądu.
W tej sytuacji, na podstawie at. 104 $ 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz.U.2018.2096 -j1.) oraz art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6
września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2019.1429 t.j.) — należało
orzec jak w sentencji decyzji. PREZES
SądujRejonowego
w Bi droju
Pouczenie: SSR DApib, Koziara
„odwołanie od w/w decyzji wnosi się na piśmie w terminie 14 dni od doręczenia decyzji;
Rgwołanie należy wnieść do Prezesa Sądu Okręgowego w Kielcach, za pośrednictwem Prezesa Sądu
Rejonowego w Busku -Zdroju ;
zwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia; wystarczy, jeżeli odwołania wynika, że strona nie jest
zadowolona z wydanej decyzji.