PREZES
SĄDU REJONOWEGO W WADOWICACH
34-100 Wadowice, ul. Żwirki i Wigury 9
Telefon: 33 8757114 Fax:33 8233345 e-mail: administracjaQ wadowice.sr.gov.pl www.wadowice.sr.gov.pl
Wadowice, dnia 8 października 2019r.
Adm. W. 0144-156/2019
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
e-mail:sprawa-14523(0fedrowanie.siecobywatelska.pl
DECYZJA
Prezesa Sądu Rejonowego w Wadowicach
z dnia 8 października 2019r.
Na podstawie art. 16 ust. I w zw. z art. 17 ust. I oraz art. 5 ust. 2 ustawy z dnia
6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2018r., poz. 1330 z późn. zm.)
oraz art. 104 ust. I ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. kodeks postępowania administracyjnego,
po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2 września 2019r. stowarzyszenia Sieć Obywatelska
Watchdog Polska reprezentowanej przez Szymona Osowskiego i Katarzynę Batko-Tołuć
o udostępnienie informacji publicznej polegającej na podaniu średniej liczby spraw na
sędziego w 2016-2018 roku we wszystkich wydziałach, ile spraw miał sędzia z największą
liczbą spraw w latach 2016-2018, niezależnie od wydziału, ile spraw miał sędzia
z najmniejszą liczbą spraw w latach 2016-2018, niezależnie od wydziału, wskazanie
procentowego wykonania spraw przez sędziego z największą liczbą spraw w latach 2016-
2018 (dane na koniec roku), oraz wskazanie procentowego wykonania spraw przez sędziego
z najmniejszą liczbą spraw w latach 2016-2018 (pkt od 8 do 12 wniosku) orzeka się co
następuje:
odmawia się udostępnienia informacji objętych wnioskiem.
Uzasadnienie
Zgodnie z wnioskiem z dnia 2 września 2019r. wnioskodawca wniósł
o udostępnienie informacji publicznej, której przedmiot stanowić miałoby pisemna
odpowiedź na wskazane przez wnioskodawcę zagadnienia (pkt 1- 14 wniosku). W zakresie
pkt I do 7 oraz 13 i 14 odpowiedź została udzielona odrębnym pismem i nie stanowi
przedmiotu niniejszej decyzji. Podstawę prawna wniosku stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia
6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2018r., poz. 1330 z późn. zm.)
(dalej: Ustawa) zgodnie z którym Każdemu przysługuje, z zastrzeżeniem art. 5, prawo dostępu
do informacji publicznej, zwane dalej "prawem do informacji publicznej". Nie ulega bowiem
wątpliwości, iż Sąd Rejonowy w Wadowicach jako podmiot wykonujący zadania publiczne
podlega pod regulacje wskazanej powyżej Ustawy.
Tym samym odpowiedzialnym za udostępnienie informacji publicznej oraz odmowę jej
udostępnienia jest Prezes tegoż Sądu, jako organ uprawniony do jego reprezentacji.
Artykuł 1 ust. 1 Ustawy stanowi, że każda informacja o sprawach publicznych stanowi
informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie
określonych w niniejszej ustawie. Z kolei zgodnie ze stanowiskiem Naczelnego Sądu
Administracyjnego wyrażonym w wyroku z dnia 11 maja 2017r. sygn. akt I OSK 2777/16
żądana informacja, aby uzyskała walor informacji publicznej musi dotyczyć "sprawy
publicznej". Przedmiotem takiej informacji jest problem lub kwestie, które mają znaczenie dla
większej ilości osób. czy grup obywateli lub też są ważne z punktu widzenia poprawności
funkcjonowania organów państwa. Celem ustawy nie jest zatem zaspokajanie indywidualnych
(prywatnych) potrzeb, w postaci uzyskiwania informacji dotyczących wprawdzie kwestii
publicznych, lecz przeznaczonych dla celów handlowych, edukacyjnych, zawodowych czy
też na potrzeby toczących się postępowań sądowych. Ustawa o dostępie do informacji
publicznej ma służyć uniwersalnemu dobru powszechnemu związanemu z funkcjonowaniem
publicznych instytucji (tak: wyrok NSA z dnia 11.05.2017r., sygn. akt I OSK 2777/16.
Legalis).
Niezależnie od powyższego należy wskazać, że nie ulega wątpliwości, iż żądana
informacja stanowi informację przetworzona, bowiem wytworzenie takiej informacji
wymaga podjęcia przez podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji określonego
działania intelektualnego w odniesieniu do odpowiedniego zbioru znajdujących się w jego
posiadaniu informacji i nadania skutkom tego działania cech informacji publicznej (tak:
wyrok WSA w Krakowie z 26 września 2005 r., II SA/Kr 984/05, LEX nr 869735).
Ustawodawca zaś w art. 3 ust. l pkt 1 u.d.i.p. powiązał prawo dostępu do informacji
publicznej przetworzonej z istnieniem po stronie wnioskodawcy przesłanki szczególnie
istotnego interesu publicznego. Poprzez użycie słów: szczególnie istotny, ustawodawca
wprowadził kwalifikowaną formę interesu publicznego. Nie wystarczy, aby udzielenie
informacji było istotne z punktu widzenia interesu publicznego, musi być ono szczególnie
istotne. Przepis ten ma przeciwdziałać zalewowi wniosków zmierzających do uzyskania
informacji przetworzonej do realizacji celów osobistych (np. pisanie pracy naukowej) lub
komercyjnych (np. żądanie przez kancelarie prawne znacznej liczby wokand lub odpisów
wyroków) (tak: Kamińska Irena, Rozbicka-Ostrowska Mirosława, Ustawa o dostępie do
informacji publicznej. Komentarz, wyd. III, Lex).
Pojęcie interesu publicznego jest pojęciem niedookreślonym, niemającym zwartej,
zapisanej formuły na gruncie obowiązującego prawa. Interes publiczny odnosi się w swej
istocie do spraw związanych z funkcjonowaniem państwa oraz innych ciał publicznych jako
pewnej całości, zwłaszcza jeżeli związane jest ono z gospodarowaniem mieniem komunalnym
lub majątkiem Skarbu Państwa. Skuteczne działanie w granicach interesu publicznego wiąże
się z możliwością realnego wpływania na funkcjonowanie określonych instytucji w szerokim
tego słowa znaczeniu. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w jednym z wyroków
stwierdził, że w zakresie prawa dostępu do informacji interes publiczny istnieje wówczas, gdy
uzyskanie określonych informacji mogłoby mieć znaczenie z punktu widzenia
funkcjonowania państwa, np. w konsekwencji usprawniałoby działanie jego organów
(wyrok WSA w Warszawie z 22 lutego 2006 r., II SA/Wa 1721/05, Prok. i Pr. 2006, nr 5, poz.
53, Kamińska Irena, Rozbicka-Ostrowska Mirosława, Ustawa o dostępie do informacji
publicznej. Komentarz, wyd. III, Lex).
Uzyskanie przetworzonej informacji wiąże się ponadto z wykorzystaniem określonych
środków. zwłaszcza finansowych i organizacyjnych, często trudnych do pogodzenia
z bieżącymi działaniami konkretnych organów. W związku z tym w przypadku podmiotów,
które nie zapewniają, iż udzielona im informacja publiczna przetworzona zostanie
wykorzystana w celu usprawnienia funkcjonowania danego organu państwa, należy przyjąć,
iż po ich stronie nie występuje szczególnie istotny interes publiczny uzasadniający udzielenie
im żądanej informacji (zob. wyrok NSA z 5 marca 2015 r., I OSK 863/14). (tak: Kamińska
Irena. Rozbicka-Ostrowska Mirosława, Ustawa o dostępie do informacji publicznej.
Komentarz, wyd. III).
Jednocześnie przyjmuje się w doktrynie i orzecznictwie, iż powinność wykazania
interesu publicznego spoczywa w głównej mierze na autorze wniosku o udzielenie informacji
przetworzonej (tak: wyrok NSA z dnia 18.04.2018r., sygn. akt I OSK 2436/17, Legalis).
Nie wystarczy przy tym, że uzyskanie informacji przetworzonej jest istotne dla interesu
publicznego. Ma być szczególnie istotne, co stanowi dodatkowy kwalifikator przy ocenie, czy
mamy do czynienia z informacją przetworzoną.
W niniejszej sprawie wnioskodawca nie wskazał, że wnioskowane informacje objęte
pkt 8 -12 wniosku mają szczególnie istotne znaczenia dla interesu publicznego. Prezes Sądu
Rejonowego w Wadowicach pismem z dnia 12.09.2019r. zwrócił się do wnioskodawcy
o uzupełnienie wniosku poprzez wskazanie szczególnie istotnego interesu publicznego
w pozyskaniu przedmiotowych informacji, co jednak pozostało bez odpowiedzi.
Podkreślenia wymaga, że dla dokonania prawidłowej oceny, czy udzielenie informacji
jest szczególnie istotne dla interesu publicznego, ma znaczenie nie tylko intencja
wnioskodawcy i wskazany przez niego cel, lecz także istota i charakter żądanej informacji.
W przepisie art. 3 ust. I pkt I chodzi bowiem m.in. o to. czy uzyskanie danej informacji
przetworzonej może mieć realne znaczenie dla funkcjonowania określonych struktur
publicznych w konkretnej dziedzinie życia społecznego i wpływać na usprawnienie
wykonywania zadań publicznych dla dobra wspólnego danej społeczności. Wnioskodawca
powinien przede wszystkim wykazać, że informacja, której się domaga, jest ważna dla dużego
kręgu potencjalnych odbiorców i nie dotyczy wyłącznie jego interesu. Naczelny Sąd
Administracyjny w uzasadnieniu wyroku z 2 czerwca 2011 r., I OSK 279/11 (LEX nr
1082713) stwierdził, że fakt przygotowywania pracy doktorskiej przez wnioskodawcę
domagającego się informacji publicznej przetworzonej nie przemawia za tym, że udzielenie
tej informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. W pierwszej kolejności
żądana informacja dotyczy bowiem interesu skarżącego, który zbiera dane do pracy
doktorskiej. Równocześnie nie wykazał on, że wyniki pracy naukowej mogą usprawnić
funkcjonowanie organów administracji.
W ocenie Prezesa Sądu Rejonowego w Wadowicach wniosek z dnia 2 września
2019r. o udostępnienie informacji publicznej (w zakresie pkt. 8-12) nie ma na celu uzyskania
informacji służącej obiektywnie jakiemukolwiek dobru powszechnemu, lecz dotyczy on
jedynie indywidualnego interesu wnioskodawcy tj. realizacji celów osobistych lub
komercyjnych. Wnioskodawca nie wskazał w jaki sposób udzielone informacje miałby
przyczynić się do poprawy funkcjonowania organów wymiaru sprawiedliwości, Prezes tut.
Sądu zaś zależności takiej nie widzi. W konsekwencji należy uznać, iż informacje żądane w/w
wnioskiem nie podlegają udostępnieniu.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Prezes Sądu Rejonowego
w Wadowicach
f Siez, (>
SSR Małgorzata Zając
Pouczenie:
Od __ niniejszej decyzji _ przysługuje _ stronie _ odwołanie do Prezesa Sądu Okręgowego
w Krakowie. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Prezesa tuteji
doręczenia decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wn
organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej
oświadczenia o z.
ego Sądu, w terminie 14 dni od dnia
sienia odwołania wobec
eczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja
staje się ostateczna i prawomocna (art. 127a $ 1 i $ 2 Dz.U.2018 poz. 2096 tj. — Ustawa z dnia 14 czerwca
1960r. — kodeks postępowania administracyjnego)