Szpital Wielospecjalistyczny Gliwice, dnia 28 października 2019r.
w Gliwicach
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
dot. wniosku o informację publiczną z dnia 15.10.2019r.
Szpital Wielospecjalistyczny sp. z 0.0. z siedzibą w Gliwicach w odpowiedzi na wniosek z dnia
15.10.2019r. poniżej wyjaśnia co następuje:
l. Tak, w szpitalu zatrudnia się 1 dietetyka na podstawie umowy o pracę, którego zakres
obowiązków przedstawia załączona karta opisu stanowiska pracy (zakres obowiązków dietetyka).
2. Na 1 dietetyka przypada średnio ok 70 pacjentów dziennie czyli ok 2100 miesięcznie.
3. W szpitalu nie istnieje możliwość uzyskania indywidualnej porady dietetyka.
4. Wysokość całościowej dziennej stawki żywieniowej przypadającej na 1 pacjenta wynosi 12,80 zł/
netto (13,10 zł brutto)
5. Tak, szpital korzysta z usług zewnętrznej firmy cateringowej; w podpisanej umowie nie
określono minimalnej kwoty/procentu, przeznaczonych na zakup składników użytych do
przygotowania posiłków.
6. Szpital nie posiada własnej dokumentacji regulującej jakość produktów używanych do
przygotowania posiłków. Firma cateringowa dostarcza Szpitalowi jadłospis dekadowy zawierający
kaloryczność dostarczanych posiłków oraz spis alergenów.
7. Tak, w szpitalu kontroluje się jakość posiłków; za kontrole odpowiada dietetyk i pielęgniarka
epidemiologiczna i przeprowadzają je codziennie.
8. Nie, w szpitalu nie kontroluje się czy pacjent spożywa odpowiednią ilość pokarmu.
9. Tak, w umowie wskazane zostało stanowisko zatrudnionego dietetyka w firmie cateringowej.
10. Skargi dotyczące ewentualnych skarg żywieniowych objęte są procedurą „Postępowanie
w przypadkach zdarzeń niepożądanych”. Osoba nadzorująca tę procedurę to Pełnomocnik ds. ZSZJ
11. W latach 2017, 2018 nie wpłynęła żadna skarga dotycząca żywienia , nie wystąpiły zatrucia ,
12. W 2018r. lekarze nie przechodzili szkolenia z zakresu zasad prawidłowego żywienia chorych
w szpitalu. pst,
REGON: 240336926 Bank Pekao S.A. I O/Gliwice Kapitał założycielski Sąd rejonowy w Gliwicach S a
NIP: 631-250-49-43 19 1240 1343 1111 0010 5926 5116 118 000,00 zł Wydział X Gospodarczy KRS 0000259969 5 Ś
Ś DNV:GL *
ISO 9001 - 150 14001
Szpital Wielospecjalistyczny Sp. z 0.0. rea 32 33165 84 tel. centr.: 32 238 20 91
ul. Kościuszki 1, 44-100 Gliwice e-mail: sekretariatQszwg.pl tel. sekr: 322319049
13. Szpital określił rodzaje diet stosowane w oddziałach jest ich 6:
e Dieta podstawowa,
e Dieta łatwo strawna,
e Dieta łatwo strawna z ograniczeniem tłuszczu,
« Dieta łatwo strawna z ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów,
e Dieta o zmienionej konsystencji: płynna, papkowata,
e Dieta specjalna ( żywienie noworodków).
14. Wszystkie rodzaje diet zapewnia firma cateringowa.
15. Tak, na życzenie pacjenta szpital zapewnia dietę wegetariańska lub wegańską.
16. Szpital nie zapewnia chorym doustnych suplementów pokarmowych wspomagających powrót
BOWreO ać, 0)
mgr Bożena Słup-Ostrawska
do zdrowia.
Zał. 2
PROKUREŃT
| ALAM
ysiyś Oleńska-Kqapica
p
U
Ą,
KARTA OPISU STANOWISKA PRACY |
ZAKRES OBOWIĄZKÓW DIETETYCZKI
Podległość służbowa
stanowisko podlega: Przełożonej Pielęgniarek i Położnych
Zastępstwa
jest zastępowana przez: osobę wyznaczoną przez Przełożoną
zastępuje: nie polega
Obowiązki Dietetyka:
1. Pracownik zgłasza posiłki i korekty oraz prowadzi nadzór nad dystrybucją
posiłków.: -
2. Utrzymuje stały kontakt z zespołem dietetyków Firmy cateringowej, konsuliując
codzienne diety zgodnie z ustalonymi procedurami.
3. Prowadzenie kontroli posiłków pod względem ilościowym i jakościowym.
4. Prowadzenie kontroli jakości produktów żywnościowych oraz nadzór nad ich
przechowywaniem i przydatnością do spożycia.
5. Dokonuje okresowych audytów strony trzeciej.
6. Pracownik dokonuje oceny organoleptycznej wg ustalonych zasad.
7. Pracownik jest zobowiązany do prowadzenia stosownej dokumentacji na bieżąco.
8
9
w
.. Bierze udżiał w dystrybucji posiłków na wszystkich oddziałach.
.. Dbanie o estetykę podawanych posiłków.
10. Przygotowuje kleiki wg zgłoszeń z oddziałów..
11. Raz w tygodniu sprawdza lodówki dla pacj entów w oddziałach.
12. Uzupełnia herbatę i cukier dla pacjentów w oddziałach.
13. Prowadzi nadzór nad czystością w pomieszczeniach dystrybucji posiłków.
14. Sprawuje nadzór nad sprawnością sprzętu /bemary, lodówki, zmywarki/.
15. Pracownik jest zobowiązany do oszczędnego gospodarowania wszelkich środków,
materiałów, elektryczności, wody i ogrzewania.
16. Pracownik ma obowiązek zostawić sprzęt i stanowisko pracy w nienagannej
czystości.
17. Nadzór nad stanem sanitarno — epidemiologicznym pomieszczeń i urządzeń działu
żywienia.
18. Pracownik jest zobowiązany do przestrzegania ustalonych procedur i algorytmu
postępowania.
19. Pracownik ma obowiązek przestrzegania zasad dotyczących segregacji odpadów
obowiązujący w zakładzie.
20. Propagowanie zasad racjonalnego żywienia wśród pacjentów — edukacja
pacjentów i ich rodzin.
21. Pracownik pracuje wyłącznie w ubraniu roboczym, a podczas dystrybucji
posiłków obowiązuje ubranie ochronne wg ustalonych zasad i procedur.
Pracownik zobowiążany jest do przestrzegania przepisów Kodeksu Pracy, Bhp, p/poż
regulaminów i innych przepisów prawa oraz wewnętrznych zarządzeń, wytycznych
i instrukcji funkcjonujących w Szpitalu Wielospecjalistycznym Sp. z 0.0. w Gliwicach.
Pracownik jest zobowiązany do wykonywania poleceń Przełożonej wchodzących w zakres jej
pracy, a nie ujętych w niniejszym zakresie
Procedura PJ 5, PJ 5.1
Cel:
Celem procedury jest zapewnienie , że momencie stwierdzenia zdarzenia niepożądanego
podczas procesu świadczenia usługi medycznej jak i niemedycznej zostanie ono niezwłocznie
zarejestrowane w celu określenia jego przyczyn oraz skutków jak również skuteczne jego
wyeliminowanie w przyszłości.
Procedura również winna wspomagać proces zapobiegania występowaniu powyższych
zdarzeń , a co za tym idzie eliminować dostarczanie usług i materiałów niezgodnych do
klienta/ pacjenta.
*=
Odpowiedzialność :
Za całość procedury odpowiedzialny jest Zarząd
Kierownicy Komórek Organizacyjnych
Personel Oddziału — ( każdy w swoim zakresie )
Wymagani pracownicy:
Personel medyczny- lekarze, położne, pielęgniarki, pracownicy laboratorium analitycznego ,
diagnostyki obrazowej
Kierownik DAE , pracownicy administracji i techniczni
Procedura nr Wydanie 3 Strona 1 z 3
ZDARZENIA NIEPOŻĄDANE to sytuacje :
MEDYCZNE ( szkoda wywołana w trakcie leczenia, w jego efekcie nie związana
z naturalnym przebiegiem choroby stanem zdrowia pacjenta lub ryzyko jej wystąpienia)
Nieprzestrzeganie przepisów , standardów, procedur i wszelkich instrukcji opisujących
sposób postępowania w odniesieniu do pacjenta jak i procedur medycznych,
Stwierdzenie niezgodności na etapie przeprowadzania badań , rejestracji „ wydawania
wyników w pracowniach diagnostycznych. Brak przestrzegania zasad higieny,
Ekspozycja zawodowa pracowników ( opracowanie dokumentacji przez Inspektora BHP ).
Do zdarzeń niepożądanych zaliczamy w szczególności sytuacje takie jak :
Niewłaściwa procedura operacyjna,
Ciało obce w polu operacyjnym,
Sepsa po zabiegu operacyjnym,
Uszkodzenie ciała w wyniku zabiegu ,
Zakrzepica żył głębokich po zabiegu,
Oparzenie pacjenta podczas zabiegu
Niewłaściwe podanie leku ( zła dawka , niewłaściwa droga podania , nieodpowiednia
godzina . pomylenie leków , pomylenie pacjentów !!!)
Upadek pacjenta na terenie szpitala,
Wypadek podczas przemieszczania się pacjenta na terenie szpitala,
Samobójstwo w szpitalu,
Niezgodność w procesie żywienia pacjentów,
Reoperacje.
Powtórne hospitalizacje,
Samowolne oddalenie się pacjenta ze szpitala,
Kradzież
NIEMEDYCZNE
©
Niesprawność urządzeń i maszyn działających na terenie placówki,
Awarie środowiskowe ( wszelkiego typu ),
Skargi i interwencje
Procedura nr Wydanie 3 Strona 2 z 3
Sposób postępowania:
Każde opisane wyżej zdarzenie wymaga niezwłocznego odnotowania w „„Protokole Zdarzeń
Niepożądanych” , wpisu dokonują osoby obecne podczas zaistnienia sytuacji szczególnej.
O wystąpieniu zdarzenia niepożądanego świadkowie informują Prezesa Szpitala ,
Pełnomocnika ZSZJ oraz przewodniczącego Zespołu ds. analizy zdarzeń niepożądanych
w trybie jak najszybszym.
Analizy zdarzeń niepożądanych dokonuje Zespół ds. analizy zdarzeń niepożądanych raz na
kwartał, a wyniki analizy przedstawia w formie pisemnej Zarządowi Szpitala.
Procedura nr Wydanie 3 Strona 3 z 3