Re: Re: Wniosek o informację publiczną przez AgnieszkaZdanowicz w sprawie Żywienie w szpitalach #1004 z ZESPÓŁ ZAKŁADÓW OPIEKI ZDROWOTNEJ W CZARNKOWIE
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na Państwa wezwanie do wykazania szczególnie istotnego interesu publicznego przesyłam poniżej naszą odpowiedź.
Nie można zgodzić się ze stanowiskiem, jakoby nasz wniosek dotyczył informacji przetworzonej.Czynność materialno-techniczna, polegająca na udostępnieniu informacji publicznej, zawsze wiąże się z koniecznością wyszukania danej informacji. Ciężko wyobrazić sobie sytuację, w której podmiot w taki sposób (i w takiej formie) posiada informacje publiczne, aby móc je udostępniać bez konieczności wyszukiwania ich wśród innych informacji, nieobjętych przedmiotem wniosku.
Chcemy jednocześnie wskazać, że interesem publicznym stojącym za naszym wnioskiem o informację publiczną, jest dostarczenie opinii publicznej rzetelnej informacji o tym, jak wygląda wyżywienie w szpitalach. Temat ten budzi emocje, które jednak bardzo często są wywoływane powierzchownym spojrzeniem na sprawę np. zdjęciami podawanych dań. Trzeba również zwrócić uwagę, że żywienie ma znaczący wpływ na proces leczenia pacjentów i ich zdrowienie, co wykazano w wielu badaniach i publikacjach naukowych. Dlatego informacje na temat żywienia pacjentów w szpitalach powinny podlegać takiej samej kontroli społecznej, jak wszelkie procedury medyczne.
Z poważaniem
Agnieszka Zdanowicz - dyrektorka zarządzająca, na podstawie uchwały Zarządu Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska nr 8/XI/2018 z 27 listopada 2018 r.
--
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
tel: 22 844 73 55
www.siecobywatelska.pl
www.watchdogportal.pl
www.funduszesoleckie.pl
www.informacjapubliczna.org
NIP 526282872
W nawiązaniu do pisma z dnia 2019-10-31 17:49:20.333344+00:00 z adresu {{ email }}:
> Czarnków , dnia 21.10.2019 roku ** *Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
> * *członkowie zarządu*** *Sieć Obywatelska Watchdog Polska* *ul.
> Ursynowska 22/2* *02-605 Warszawa * *adres do kore**spondencji :
> **{{ email }}*
> <mailto:{{ email }}>** Dot. wniosku o dostęp
> do informacji publicznej z dnia 17.10.2019 roku,doręczonego podmiotowi
> leczniczemu w drodze mailowej w dniu 17.10.2019 roku. W związku z
> wnioskiem o dostęp do informacji publicznej z dnia 17.10.2019 roku, doręczonym
> do Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej Szpitala Powiatowego w Czarnkowie ,
> Dyrekcja podmiotu leczniczego oświadcza jak poniżej. Ustawa z dnia 6
> września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej/Dz.U.2018.1330 t.j. z
> dnia 2018.07.10/(zwana dalej u.d.i.p),określa zasady postępowania przy
> przetwarzaniu danych osobowych oraz prawa osób fizycznych, których dane
> osobowe są lub mogą być przetwarzane w zbiorach danych. Ustawa powyższa nie
> jest jedynym aktem normatywnym zapewniającym realizację prawa do informacji.
> Pewne informacje, będące informacjami publicznymi, mogą być przedmiotem
> innych, szczególnych uregulowań prawnych i dlatego sposób dostępu do takich
> informacji będą regulować również i te inne szczególne ustawy. Taki zbieg
> różnych uregulowań przewidział ustawodawca w przepisie art. 1 ust. 2 u.d.i.p,
> stanowiącym normę rozwiązującą problemy kolizyjne uregulowań zawartych w
> innych ustawach z u.d.i.p.. */Artykuł 3 ust. 1 pkt 1/* <https://sip.lex.pl/
> #/dokument/16913107#art%283%29ust%281%29pkt%281%29>*/u.d.i.p. w sposób istotny
> ogranicza prawo dostępu do informacji publicznej, stanowiąc, że dostęp do
> uzyskania informacji przetworzonej jest możliwy w takim zakresie, w jakim jest
> to szczególnie istotne dla interesu publicznego. /*/Brak jest ustawowej
> definicji terminu „szczególna istotność dla interesu publicznego”, należy
> jednak zwrócić uwagę na to, że ustawodawca uznaje tu wyraźnie prymat interesu
> publicznego nad interesem prywatnym i ogranicza prawo do informacji
> publicznej. / */Nie wystarczy przy tym, że uzyskanie informacji przetworzonej
> jest istotne dla interesu publicznego/*/.(….) *W zakresie prawa dostępu do
> informacji interes publiczny istnieje wówczas, gdy uzyskanie określonych
> informacji mogłoby mieć znaczenie z punktu widzenia funkcjonowania państwa,
> np. w konsekwencji usprawniałoby działanie jego organów* (wyrok WSA w
> Warszawie z dnia 22 lutego 2006 r., //II SA/Wa 1721/05/
> <https://sip.lex.pl/#/dokument/520271983>/, Prok. i Pr. / /2006, nr 5, poz.
> 53, LEX nr 178287)/ /Kamińska Irena, Matarewicz Jacek, Rozbicka-Ostrowska
> Mirosława, Komentarz do spraw administracyjnych Wybrane zagadnienia.WK 2015
> - monografia/. W związku powyższym, Dyrekcja podmiotu leczniczego
> wnioskuje, w terminie 14 dni, od dnia doręczenia niniejszego pisma w drodze
> mailowej , wykazania przez Państwa powodów, dla których spełnienie Państwa
> żądań do uzyskania informacji publicznejprzetworzonej, będzie szczególnie
> istotne dla interesu publicznego. Należy bowiem zauważyć, że interes odnosi
> się w swej istocie do spraw związanychz funkcjonowaniem państwa oraz innych
> ciał publicznych jako pewnej całości, szczególnie z funkcjonowaniem
> podstawowej struktury państwa. Skuteczne działanie w granicach interesu
> publicznego wiąże się z możliwością realnego wpływania na funkcjonowanie
> określonych instytucji państwa , w konsekwencji usprawniałoby działanie jego
> organów. Na dzień złożenia przez Państwa wniosku , podmiot leczniczy nie
> dysponuje gotową informacją. Jej udostępnienie wymaga podjęcia dodatkowych
> czynności polegających m.in. na ustaleniu danych , stanowiących informacje , o
> które Państwo wnioskujecie. Ponadto należy zauważyć, iż w ocenie podmiotu
> leczniczego treść Państwa wniosku stanowi nadużycie prawa do informacji
> publicznej, gdyż pytania dotyczą kwestii innych , niż przewidział ustawodawca
> w u.d.i.p. p.o. Dyrektora Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Czarnkowie
> dr n. med. Błażej Ciesielczyk W dniu 2019-10-17 o 10:45,
> {{ email }} pisze: