Lądek – Zdrój, 12.11.2019r.
Stowarzyszenie
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
W odpowiedzi na Państwa zapytanie zadane w trybie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 ustawy o dostępnie do informacji publicznej informuję:
Czy w szpitalu zatrudniono dietetyka/dietetyków? (chodzi o bezpośrednie zatrudnienie przez szpital, a nie przez firmę cateringową). Jeżeli tak, to wnosimy o udostępnienie zakresu jego/ich obowiązków.
Spółka Uzdrowisko Lądek – Długopole S.A. zatrudnia w ramach 4 stałych umów o pracę w wymiarze całego etatu: 2 dietetyków, 1 technologa żywienia, 1 technika technologii żywienia o specjalizacji żywienie zbiorowe. Przykładowy zakres obowiązków w załączeniu.
Ilu pacjentów przypada na jednego zatrudnionego dietetyka?
Zespół ww. specjalistów (2 dietetyków, 1 technolog żywienia, 1 technik technologii żywienia o specjalizacji żywienie zbiorowe) odpowiada za przygotowanie posiłków dla maksymalnie: 40 osób w szpitalu rehabilitacyjnym (oddział rehabilitacji ogólnoustrojowej i oddział rehabilitacji neurologicznej), 162 osób w czterech oddziałach szpitali uzdrowiskowych.
Czy w szpitalu istnieje możliwość uzyskania indywidualnej porady dietetyka? Jeżeli tak, to w jaki sposób informuje się o tym pacjentów?
We wszystkich obiektach Spółki (w każdym pokoju) dostępny jest informator dla pacjentów w formie karty „Serdecznie Witamy” z wyszczególnioną informacją m.in. na temat opieki medycznej oraz pracy administracji i działu żywienia ze wskazaniem miejsca i godzin pracy kierownika działu żywienia i dietetyka. Analogiczna informacja dostępna jest na tablicach informacyjnych umieszczonych na jadalniach oraz przekazywana w trakcie wstępnych spotkań informacyjnych.
Jaka jest wysokość całościowej dziennej stawki żywieniowej przypadającej na 1 pacjenta szpitala?
Obliczony na podstawie kosztów za rok 2018 średni koszt stały w stawce 1 „osobodnia” dla kosztów wyżywienia wynosi 28,91 zł, czyli pochłania około 20-25% kwoty refundacji za pobyt pacjenta w oddziałach rehabilitacyjnych i około 30% kwoty refundacji za pobyt pacjenta w szpitalach uzdrowiskowych (obecnie, przy znacznie wyższych kosztach żywności obowiązujących w roku 2019, odsetek ten jest jeszcze większy).
Czy szpital korzysta z usług zewnętrznej firmy cateringowej? Jeżeli tak, to czy w podpisanej umowie określono minimalną kwotę/procent przeznaczone na zakup składników użytych do przygotowania posiłków?
Szpital nie korzysta z zewnętrznej firmy cateringowej
Czy szpital posiada dokumentację regulującą jakość produktów używanych do przygotowania posiłków – chodzi o wartość odżywczą i kaloryczną posiłków oraz dopuszczalną ilości konserwantów, barwników, dodatków? Jeśli tak, wnosimy o jej udostępnienie.
Żywienie pacjentów przebywających w obiektach Spółki realizowane jest w oparciu o specjalnie przygotowane procedury GHP i GMP zgodne z zasadami systemu HACCP. Jadłospisy układane są w sposób zapewniający zróżnicowanie potraw, zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia, co jest monitorowane i kontrolowane przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Kłodzku (regularne kontrole przeprowadzone przez PSSE nie wykazują uchybień w tym zakresie).
Do przygotowywania potraw zaplanowanych w jadłospisach dla poszczególnych diet używane są wyłącznie produkty spożywcze o parametrach szczegółowo określonych w opisach przetargowych ustalanych w trakcie realizacji obowiązujących Spółkę przetargów, przeprowadzanych zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
Czy w szpitalu kontroluje się jakość posiłków podawanych pacjentom? Kto (stanowisko) odpowiada za te kontrole i jak często one się odbywają?
Jakość posiłków podawanych kuracjuszom kontroluje się na bieżąco, codzienną ocenę wizualną, zapachową i ilościową posiłków przez Kierownika Żywienia oraz Szefa Kuchni. Żywienie realizowane jest w oparciu o specjalnie przygotowane procedury GHP i GMP zgodne z zasadami systemu HACCP.
Regularne kontrole przeprowadzane są ponadto przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Kłodzku i nie wykazują uchybień w zakresie dotyczącym jakości posiłków.
Czy w szpitalu kontroluje się, czy pacjent spożywa odpowiednią ilość pokarmu? Kto (stanowisko) odpowiada za te kontrole i jak często one się odbywają?
W Spółce Uzdrowisko Lądek – Długopole S.A. opracowano i wdrożono „Standard podawania posiłków chorym leżącym”, w którym ustalono zasady dostarczania posiłków dla chorych leżących w oddziałach szpitala rehabilitacyjnego i zasady karmienia pacjentów niesamodzielnych. Zgodnie ze standardem opiekę nad pacjentem w tym zakresie sprawuje personel pielęgniarski, który podlega kontroli pielęgniarki oddziałowej (kontrole codzienne) i pielęgniarki przełożonej (kontrole okresowe). Jednocześnie wskazujemy, iż ze względu na specyfikę działalności Spółki prowadzącej w szczególności oddziały uzdrowiskowe, większość pacjentów to osoby samodzielne i w pełni zdolne do samoobsługi, w tym do samodzielnego spożywania posiłków na terenie jadalni.
Czy w umowie z zewnętrzną firmą cateringową określono wymóg zatrudnienia dietetyka?
Nie dotyczy
Czy w szpitalu istnieje procedura zgłaszania skarg dotyczących niewłaściwego żywienia bądź zatrucia? Czy wyznaczono osobę odpowiedzialną za kontakt w sprawie zgłoszenia ww. skarg?
W szapitach uzdrowiskowych stosuje się instrukcję nr 86/2013 z dnia 2.05.2013 r. w sprawie Zasad postępowania w przypadkach zakażenia lub zatrucia pokarmowego. Za prawidłowy przebieg stosowania instrukcji odpowiada pielęgniarka oddziałowa. Analizę danych z wywiadu określającego przyczyny zatrucia przeprowadza pielęgniarka epidemiologiczna z Zespołem Zakażeń Szpitalnych.
Inne uwagi w zakresie żywienia, nie związane z zatruciem, pacjenci mogą zgłaszać do kierownika żywienia lub reklamować usługi żywieniowe w oparciu o Procedurę nr 4 Reklamacje, wypełniając stosowny protokół.
Prosimy o podanie liczba skarg dotyczących niewłaściwego żywienia /zatrucia w szpitalu zgłoszonych do szpitala w 2017 i 2018 roku.
W 2017 r. i w 2018 r. nie wystąpiły zdarzenia mogące świadczyć o zatruciach pokarmowych pacjentów w szpitalu.
W latach 2017/2018 nie wystąpiły skargi co do jakości wyżywienia w szpitalu uzdrowiskowym.
Czy w 2018 r. lekarze przechodzili jakiekolwiek szkolenie z zakresu zasad prawidłowego żywienia chorych w szpitalu?
W 2018 roku Spółka Uzdrowisko Lądek – Długopole S.A. nie organizowała szkoleń dla lekarzy z zakresu zasad prawidłowego żywienia chorych w szpitalu.
Prosimy o podanie liczby i rodzajów diet stosowanych przez szpital wraz ze wskazaniem źródeł ich opracowania (wiedza lekarza/wiedza dietetyka/publikacje naukowe/źródła internetowe/wewnętrzne regulacje szpitala).
Diety podstawowe dostępne bez zlecenia lekarza (na stałe w jadłospisie): standardowa, lekkostrawna, cukrzycowa. Diety indywidualne wynikające z historii choroby pacjenta i/lub dokumentacji medycznej wydawane na zlecenie lekarza: cukrzycowa insulinozależna, łatwostrawna (woreczkowa), niskopurynowa (stosowana w dnie moczanowej), bezglutenowa, bezmleczna (bez laktozy), wątrobowa, ścisła, papkowata, niskokaloryczna, wysokoenergetyczna oraz inna indywidualna eliminacyjna. Diety opracowane są zgodnie z zasadami zdrowego i racjonalnego żywienia na podstawie wiedzy dietetyków, literatury fachowej i publikacji naukowych.
Jeśli szpital nie jest w stanie zapewnić pacjentowi diety wskazanej przez lekarza (np. bezmlecznej czy bezglutenowej), to w jaki sposób zapewnia wówczas posiłki pacjentowi?
Spółka Uzdrowisko Lądek – Długopole S.A. na zlecenie lekarza zapewnia pacjentom ww. diety.
Czy na życzenie pacjenta szpital zapewnia dietę wegetariańską lub wegańską?
Istnieje możliwość przygotowania, na życzenie gościa, diety indywidualnej dopasowanej do jego potrzeb i upodobań (dieta wegetariańska, wegańska).
Kuracjusz zainteresowany dietą indywidualną zobowiązany jest wnieść dopłatę do wyżywienia całodziennego. Kuracjusz zainteresowany dietą indywidualną nie zleconą przez lekarza zobowiązany jest wnieść dopłatę do wyżywienia.
Czy szpital zapewnia chorym doustne suplementy pokarmowe wspomagające powrót do zdrowia (np. wspomagające gojenie ran, dostarczające dodatkowe ilości białka)?
Ze względu na specyfikę działalności (rehabilitacja, lecznictwo uzdrowiskowe) w oddziałach Spółki powinni przebywać pacjenci z ranami już wygojonymi (rany niewygojone stanowią przeciwwskazanie do rehabilitacji i leczenia uzdrowiskowego). Spółka zapewnia natomiast pacjentom niezbędne w procesie leczenia leki, produkty lecznicze i wyroby medyczne, zgodnie ze zleceniami lekarskimi.