Content-Type: multipart/alternative; boundary="===============5414680847077083861==" MIME-Version: 1.0 Subject: =?utf-8?q?Przekazywanie_danych_wyborc=C3=B3w_Poczcie_Polskiej_-_na_23_kwietn?= =?utf-8?q?ia_2020_brak_podsta?= From: sprawa-21403@fedrowanie.siecobywatelska.pl To: urzadmiasta@um.zielona-gora.pl Reply-To: sprawa-21403@fedrowanie.siecobywatelska.pl Date: Thu, 23 Apr 2020 14:19:49 -0000 Return-Receipt-To: sprawa-21403@fedrowanie.siecobywatelska.pl Disposition-Notification-To: sprawa-21403@fedrowanie.siecobywatelska.pl Message-ID: <158765158924.54201.7945445371713143832@fedrowanie.siecobywatelska.pl> --===============5414680847077083861== Content-Type: text/plain; charset="utf-8" MIME-Version: 1.0 Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Szanowni Pa=C5=84stwo, Przekazujemy Pa=C5=84stwu apel Fundacji im. Stefana Batorego. Fundacji Pano= ptykon, Helsi=C5=84skiej Fundacji Praw Cz=C5=82owieka i Sieci Obywatelskiej= Watchdog Polska w sprawie przekazywania list wyborc=C3=B3w Poczcie Polskie= j. Tekst apelu dost=C4=99pny jest do pobrania https://drive.google.com/file= /d/1O1qPnqZfAXQ9tyDBxlqeWJRXdlbKEL4d/view?usp=3Dsharing oraz mo=C5=BCna go = przeczyta=C4=87 poni=C5=BCej. APEL = DO W=C3=93JT=C3=93W, BURMISTRZ=C3=93W I PREZYDENT=C3=93W MIAST = W SPRAWIE UDOST=C4=98PNIANIA LIST WYBORC=C3=93W 23 kwietnia Poczta Polska wystosowa=C5=82a do w=C3=B3jt=C3=B3w, burmistrz= =C3=B3w i prezydent=C3=B3w miast wniosek o udost=C4=99pnienie jej spis=C3= =B3w wyborc=C3=B3w. W naszej ocenie jest to dzia=C5=82anie niezgodne z praw= em, a adresaci =C5=BC=C4=85dania nie powinni go realizowa=C4=87. Zgodnie z art. 51 ust. 5 Konstytucji RP zasady i tryb gromadzenia oraz udos= t=C4=99pniania informacji okre=C5=9Bla ustawa. Oznacza to wy=C5=82=C4=85czn= o=C5=9B=C4=87 ustawy jako podstawy prawnej do przekazywania przez organy ad= ministracji danych osobowych, w tym danych osobowych zawartych w spisie wyb= orc=C3=B3w. W swoim pi=C5=9Bmie Poczta Polska powo=C5=82uje si=C4=99 na art. 99 ustawy = o szczeg=C3=B3lnych instrumentach wsparcia w zwi=C4=85zku z rozprzestrzenia= niem si=C4=99 wirusa SARS-CoV-2 w zwi=C4=85zku z decyzj=C4=85 Prezesa Rady = Ministr=C3=B3w z 16 kwietnia 2020 r. Ta podstawa prawna nie mo=C5=BCe jedna= k, w =C5=9Bwietle norm konstytucyjnych, by=C4=87 podstaw=C4=85 do przes=C5= =82ania Poczcie danych zawartych w spisach wyborc=C3=B3w. Art. 99 ustawy pozwala Poczcie Polskiej na =C5=BC=C4=85danie danych zawarty= ch w spisach b=C4=99d=C4=85cych w dyspozycji organu administracji publiczne= j (w tym wypadku: spisu wyborc=C3=B3w), je=C5=9Bli dane te s=C4=85 potrzebn= e: - do realizacji zada=C5=84 zwi=C4=85zanych z organizacj=C4=85 wybor=C3=B3w = Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej b=C4=85d=C5=BA; - w celu wykonania innych obowi=C4=85zk=C3=B3w na=C5=82o=C5=BConych przez o= rgany administracji rz=C4=85dowej. Wobec faktu, =C5=BCe ustawa o szczeg=C3=B3lnych zasadach przeprowadzania wy= bor=C3=B3w powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarz=C4=85d= zonych w 2020 r. nie jest na dzi=C5=9B obowi=C4=85zuj=C4=85cym w Polsce pra= wem, Poczta Polska nie bierze na ten moment udzia=C5=82u w organizacji wybo= r=C3=B3w, a wi=C4=99c pierwsza ze wskazanych w art. 99 ustawy sytuacji nie = ma miejsca. Tre=C5=9B=C4=87 pisma wys=C5=82anego przez Poczt=C4=99 Polsk=C4=85 (powo=C5= =82anie si=C4=99 na decyzj=C4=99 Premiera z 16 kwietnia 2020 r.) wskazuje, = =C5=BCe zdaniem Poczty Polskiej zastosowanie znajdzie druga ze wskazanych w= art. 99 ustawy podstaw przekazania danych. Podstawa ta wymaga =E2=80=93 zg= odnie z art. 51 ust. 5 Konstytucji RP =E2=80=93 istnienia przepis=C3=B3w ra= ngi ustawowej, kt=C3=B3re by regulowa=C5=82y te =E2=80=9Eobowi=C4=85zki=E2= =80=9D. Innymi s=C5=82owy, =C5=BAr=C3=B3d=C5=82em obowi=C4=85zk=C3=B3w na= =C5=82o=C5=BConych na Poczt=C4=99 Polsk=C4=85, kt=C3=B3re mog=C5=82yby uzas= adnia=C4=87 dost=C4=99p do danych, musi by=C4=87 ustawa, a takiej ustawy ni= e ma. W szczeg=C3=B3lno=C5=9Bci, =C5=BAr=C3=B3d=C5=82em takiego obowi=C4=85= zku nie mo=C5=BCe by=C4=87 polecenie, o kt=C3=B3rym mowa w art. 11 ustawy z= dnia 2 marca 2020 r. o szczeg=C3=B3lnych rozwi=C4=85zaniach zwi=C4=85zanyc= h z zapobieganiem, przeciwdzia=C5=82aniem i zwalczaniem COVID-19, innych ch= or=C3=B3b zaka=C5=BAnych oraz wywo=C5=82anych nimi sytuacji kryzysowych. Pr= zepisy reguluj=C4=85ce zasady przetwarzania danych osobowych przez organy a= dministracji publicznej musz=C4=85 spe=C5=82nia=C4=87 pewne cechy, od lat n= iezmiennie wskazywane w orzecznictwie Trybuna=C5=82u Konstytucyjnego. Mo=C5= =BCna w tym kontek=C5=9Bcie przytoczy=C4=87 np. wyrok Trybuna=C5=82u Konsty= tucyjnego z 21 listopada 1995 r., K 12/95, opubl. OTK nr 2/1995, str. 132 = =E2=80=93 133), zgodnie z kt=C3=B3rym: =E2=80=9EPo pierwsze, ustawowe ograniczenie wolno=C5=9Bci mo=C5=BCe nast=C4= =85pi=C4=87 tylko w=C3=B3wczas, gdy dopuszczone jest w spos=C3=B3b wyra=C5= =BAny w innych przepisach konstytucyjnych, b=C4=85d=C5=BA gdy konieczne jes= t zharmonizowanie tej wolno=C5=9Bci z innymi normami, zasadami lub warto=C5= =9Bciami konstytucyjnymi. Po drugie, ustawowe ograniczenia wolno=C5=9Bci wp= rowadzane by=C4=87 mog=C4=85 tylko w niezb=C4=99dnym zakresie. Ustawodawca = mo=C5=BCe ingerowa=C4=87 w sfer=C4=99 wolno=C5=9Bci obywatela tylko w razie= konieczno=C5=9Bci i tylko w koniecznym wymiarze. Innymi s=C5=82owy, koniec= zne zachowanie jest proporcji mi=C4=99dzy stopniem ograniczenia wolno=C5=9B= ci jednostki, a rang=C4=85 chronionego interesu publicznego, czyli zakazana= jest nadmierna ingerencja Pa=C5=84stwa w swobod=C4=99 dzia=C5=82ania jedno= stki. Po trzecie, ustawowe ograniczenia wolno=C5=9Bci traktowane by=C4=87 m= usz=C4=85 w kategoriach wyj=C4=85tk=C3=B3w. Ich istnienie zawsze musi wynik= a=C4=87 z wyra=C5=BAnie sformu=C5=82owanych przepis=C3=B3w ustawowych i nie= mo=C5=BCe opiera=C4=87 si=C4=99 na domniemaniu. Po czwarte, ani poszczeg= =C3=B3lne ograniczenia, ani ich suma, nie mog=C4=85 narusza=C4=87 istoty og= raniczanego prawa czy wolno=C5=9Bci=E2=80=9D. W sytuacji polecenia z art. 11 ustawy nie zosta=C5=82 w szczeg=C3=B3lno=C5= =9Bci spe=C5=82niony warunek istnienia wyra=C5=BAnie sformu=C5=82owanych pr= zepis=C3=B3w ustawowych =E2=80=93 =E2=80=9Epolecenie=E2=80=9D ma charakter = niezwykle og=C3=B3lny, niesformalizowany i oparty na bardzo generalnym prz= episie kompetencyjnym (G. Sibiga w: S. Wikariak, T. =C5=BB=C3=B3=C5=82ciak,= Dane lokalizacyjne os=C3=B3b na kwarantannie ju=C5=BC trafiaj=C4=85 do woj= ewod=C3=B3w. Cz=C4=99=C5=9B=C4=87 operator=C3=B3w telefonii nie czeka na sp= ecustaw=C4=99, Dziennik Gazeta Prawna z 16 kwietnia 2020 r.). Decyzja Premi= era nie stanowi wi=C4=99c wystarczaj=C4=85cej podstawy do =C5=BC=C4=85dania= przez Poczt=C4=99 Polsk=C4=85 danych osobowych, ani wystarczaj=C4=85cej po= dstawy dla organ=C3=B3w administracji publicznej do ich udost=C4=99pnienia.= W demokratycznym pa=C5=84stwie prawa decyzje Prezesa Rady Ministr=C3=B3w n= ie s=C4=85 bowiem samodzielnym =C5=BAr=C3=B3d=C5=82em prawa i nie mog=C4=85= dowolnie powierza=C4=87 Poczcie Polskiej zada=C5=84 wi=C4=85=C5=BC=C4=85cy= ch si=C4=99 z przetwarzaniem danych osobowych obywateli i ingerencj=C4=85 w= ich prywatno=C5=9B=C4=87. Naszym zdaniem udost=C4=99pnienie Poczcie Polskiej danych osobowych zawarty= ch w spisach wyborc=C3=B3w stanowi=C4=87 b=C4=99dzie naruszenie art. 51 Kon= stytucji w zwi=C4=85zku z art. 7 Konstytucji, zgodnie z kt=C3=B3rym organy = w=C5=82adzy publicznej dzia=C5=82aj=C4=85 na podstawie i w granicach prawa.= Potencjalne konsekwencje (m.in. finansowe i karne) takiego dzia=C5=82ania = szerzej opisuje Fundacja - Krakowski Instytut Prawa Karnego w dost=C4=99pne= j on-line Opinii z 23 kwietnia 2020 r. w sprawie przekazywania spis=C3=B3w = wyborc=C3=B3w Poczcie Polskiej S.A. celem przeprowadzenia wybor=C3=B3w kore= spondencyjnych w stanie prawnym na dzie=C5=84 23 kwietnia 2020 r. W zwi=C4=85zku z tym apelujemy do wszystkich przedstawicieli administracji = samorz=C4=85dowej o dzia=C5=82anie zgodnie z obowi=C4=85zuj=C4=85cymi w Pol= sce przepisami, w szczeg=C3=B3lno=C5=9Bci zgodnie z Konstytucj=C4=85 i pows= trzymanie si=C4=99 od przekazania Poczcie Polskiej danych zawartych w spisa= ch wyborc=C3=B3w. Do wiadomo=C5=9Bci: Prezes Urz=C4=99du Ochrony Danych Osobowych Je=C5=BCeli chcieliby Pa=C5=84stwo przekaza=C4=87 odpowied=C5=BA na apel, p= rosimy o zwrotny mail na adres: sprawa-21403@fedrowanie.siecobywatelska.pl -- Fundacja im. Stefana Batorego Fundacja Panoptykon Helsi=C5=84ska Fundacja Praw Cz=C5=82owieka Sie=C4=87 Obywatelska. Watchdog Polska --===============5414680847077083861== Content-Type: text/html; charset="utf-8" MIME-Version: 1.0 Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

Szanowni Pa=C5=84stwo,

Przekazujemy Pa=C5=84stwu apel Fundacji im. Stefana Batorego. Fundacji P= anoptykon, Helsi=C5=84skiej Fundacji Praw Cz=C5=82owieka i Sieci Obywatelsk= iej Watchdog Polska w sprawie przekazywania list wyborc=C3=B3w Poczcie Pols= kiej. Tekst apelu dost=C4=99pny jest do pobrania https://drive.google.com/f= ile/d/1O1qPnqZfAXQ9tyDBxlqeWJRXdlbKEL4d/view?usp=3Dsharing oraz mo=C5=BCna = go przeczyta=C4=87 poni=C5=BCej.

AP= EL DO W=C3=93JT=C3=93W, BURMISTRZ=C3=93W I PREZYDENT=C3=93W MIAST
= W SP= RAWIE UDOST=C4=98PNIANIA LIST WYBORC=C3=93W

23 kwietnia Poczta Polska wystosowa=C5=82a do w=C3=B3jt=C3=B3w, burmistr= z=C3=B3w i prezydent=C3=B3w miast wniosek o udost=C4=99pnienie jej spis=C3= =B3w wyborc=C3=B3w. W naszej ocenie jest to dzia=C5=82anie niezgodne z praw= em, a adresaci =C5=BC=C4=85dania nie powinni go realizowa=C4=87.

Zgodnie z art. 51 ust. 5 Konstytucji RP zasady i tryb gromadzenia oraz u= dost=C4=99pniania informacji okre=C5=9Bla ustawa. Oznacza to wy=C5=82=C4=85= czno=C5=9B=C4=87 ustawy jako podstawy prawnej do przekazywania przez organy= administracji danych osobowych, w tym danych osobowych zawartych w spisie = wyborc=C3=B3w.

W swoim pi=C5=9Bmie Poczta Polska powo=C5=82uje si=C4=99 na art. 99 usta= wy o szczeg=C3=B3lnych instrumentach wsparcia w zwi=C4=85zku z rozprzestrze= nianiem si=C4=99 wirusa SARS-CoV-2 w zwi=C4=85zku z decyzj=C4=85 Prezesa Ra= dy Ministr=C3=B3w z 16 kwietnia 2020 r. Ta podstawa prawna nie mo=C5=BCe je= dnak, w =C5=9Bwietle norm konstytucyjnych, by=C4=87 podstaw=C4=85 do przes= =C5=82ania Poczcie danych zawartych w spisach wyborc=C3=B3w.

Art. 99 ustawy pozwala Poczcie Polskiej na =C5=BC=C4=85danie danych zawa= rtych w spisach b=C4=99d=C4=85cych w dyspozycji organu administracji public= znej (w tym wypadku: spisu wyborc=C3=B3w), je=C5=9Bli dane te s=C4=85 potrz= ebne:
- do realizacji zada=C5=84 zwi=C4=85zanych z organizacj=C4=85 wybo= r=C3=B3w Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej b=C4=85d=C5=BA;
- w celu w= ykonania innych obowi=C4=85zk=C3=B3w na=C5=82o=C5=BConych przez organy admi= nistracji rz=C4=85dowej.

Wobec faktu, =C5=BCe ustawa o szczeg=C3=B3lnych zasadach przeprowadzania= wybor=C3=B3w powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarz=C4= =85dzonych w 2020 r. nie jest na dzi=C5=9B obowi=C4=85zuj=C4=85cym w Polsce= prawem, Poczta Polska nie bierze na ten moment udzia=C5=82u w organizacji = wybor=C3=B3w, a wi=C4=99c pierwsza ze wskazanych w art. 99 ustawy sytuacji = nie ma miejsca.

Tre=C5=9B=C4=87 pisma wys=C5=82anego przez Poczt=C4=99 Polsk=C4=85 (powo= =C5=82anie si=C4=99 na decyzj=C4=99 Premiera z 16 kwietnia 2020 r.) wskazuj= e, =C5=BCe zdaniem Poczty Polskiej zastosowanie znajdzie druga ze wskazanyc= h w art. 99 ustawy podstaw przekazania danych. Podstawa ta wymaga =E2=80=93= zgodnie z art. 51 ust. 5 Konstytucji RP =E2=80=93 istnienia przepis=C3=B3w= rangi ustawowej, kt=C3=B3re by regulowa=C5=82y te =E2=80=9Eobowi=C4=85zki= =E2=80=9D. Innymi s=C5=82owy, =C5=BAr=C3=B3d=C5=82em obowi=C4=85zk=C3=B3w n= a=C5=82o=C5=BConych na Poczt=C4=99 Polsk=C4=85, kt=C3=B3re mog=C5=82yby uza= sadnia=C4=87 dost=C4=99p do danych, musi by=C4=87 ustawa, a takiej ustawy n= ie ma. W szczeg=C3=B3lno=C5=9Bci, =C5=BAr=C3=B3d=C5=82em takiego obowi=C4= =85zku nie mo=C5=BCe by=C4=87 polecenie, o kt=C3=B3rym mowa w art. 11 ustaw= y z dnia 2 marca 2020 r. o szczeg=C3=B3lnych rozwi=C4=85zaniach zwi=C4=85za= nych z zapobieganiem, przeciwdzia=C5=82aniem i zwalczaniem COVID-19, innych= chor=C3=B3b zaka=C5=BAnych oraz wywo=C5=82anych nimi sytuacji kryzysowych.= Przepisy reguluj=C4=85ce zasady przetwarzania danych osobowych przez organ= y administracji publicznej musz=C4=85 spe=C5=82nia=C4=87 pewne cechy, od la= t niezmiennie wskazywane w orzecznictwie Trybuna=C5=82u Konstytucyjnego. Mo= =C5=BCna w tym kontek=C5=9Bcie przytoczy=C4=87 np. wyrok Trybuna=C5=82u Kon= stytucyjnego z 21 listopada 1995 r., K 12/95, opubl. OTK nr 2/1995, str. 13= 2 =E2=80=93 133), zgodnie z kt=C3=B3rym:

=E2=80=9EPo pierwsze, ustawowe ograniczenie wolno=C5=9Bci mo=C5=BCe nast= =C4=85pi=C4=87 tylko w=C3=B3wczas, gdy dopuszczone jest w spos=C3=B3b wyra= =C5=BAny w innych przepisach konstytucyjnych, b=C4=85d=C5=BA gdy konieczne = jest zharmonizowanie tej wolno=C5=9Bci z innymi normami, zasadami lub warto= =C5=9Bciami konstytucyjnymi. Po drugie, ustawowe ograniczenia wolno=C5=9Bci= wprowadzane by=C4=87 mog=C4=85 tylko w niezb=C4=99dnym zakresie. Ustawodaw= ca mo=C5=BCe ingerowa=C4=87 w sfer=C4=99 wolno=C5=9Bci obywatela tylko w ra= zie konieczno=C5=9Bci i tylko w koniecznym wymiarze. Innymi s=C5=82owy, kon= ieczne zachowanie jest proporcji mi=C4=99dzy stopniem ograniczenia wolno=C5= =9Bci jednostki, a rang=C4=85 chronionego interesu publicznego, czyli zakaz= ana jest nadmierna ingerencja Pa=C5=84stwa w swobod=C4=99 dzia=C5=82ania je= dnostki. Po trzecie, ustawowe ograniczenia wolno=C5=9Bci traktowane by=C4= =87 musz=C4=85 w kategoriach wyj=C4=85tk=C3=B3w. Ich istnienie zawsze musi = wynika=C4=87 z wyra=C5=BAnie sformu=C5=82owanych przepis=C3=B3w ustawowych = i nie mo=C5=BCe opiera=C4=87 si=C4=99 na domniemaniu. Po czwarte, ani poszc= zeg=C3=B3lne ograniczenia, ani ich suma, nie mog=C4=85 narusza=C4=87 istoty= ograniczanego prawa czy wolno=C5=9Bci=E2=80=9D.

W sytuacji polecenia z art. 11 ustawy nie zosta=C5=82 w szczeg=C3=B3lno= =C5=9Bci spe=C5=82niony warunek istnienia wyra=C5=BAnie sformu=C5=82owanych= przepis=C3=B3w ustawowych =E2=80=93 =E2=80=9Epolecenie=E2=80=9D ma charakt= er niezwykle og=C3=B3lny, niesformalizowany i oparty na bardzo generalnym = przepisie kompetencyjnym (G. Sibiga w: S. Wikariak, T. =C5=BB=C3=B3=C5=82ci= ak, Dane lokalizacyjne os=C3=B3b na kwarantannie ju=C5=BC trafiaj=C4=85 do = wojewod=C3=B3w. Cz=C4=99=C5=9B=C4=87 operator=C3=B3w telefonii nie czeka na= specustaw=C4=99, Dziennik Gazeta Prawna z 16 kwietnia 2020 r.). Decyzja Pr= emiera nie stanowi wi=C4=99c wystarczaj=C4=85cej podstawy do =C5=BC=C4=85da= nia przez Poczt=C4=99 Polsk=C4=85 danych osobowych, ani wystarczaj=C4=85cej= podstawy dla organ=C3=B3w administracji publicznej do ich udost=C4=99pnien= ia. W demokratycznym pa=C5=84stwie prawa decyzje Prezesa Rady Ministr=C3=B3= w nie s=C4=85 bowiem samodzielnym =C5=BAr=C3=B3d=C5=82em prawa i nie mog=C4= =85 dowolnie powierza=C4=87 Poczcie Polskiej zada=C5=84 wi=C4=85=C5=BC=C4= =85cych si=C4=99 z przetwarzaniem danych osobowych obywateli i ingerencj=C4= =85 w ich prywatno=C5=9B=C4=87.

Naszym zdaniem udost=C4=99pnienie Poczcie Polskiej danych osobowych zawa= rtych w spisach wyborc=C3=B3w stanowi=C4=87 b=C4=99dzie naruszenie art. 51 = Konstytucji w zwi=C4=85zku z art. 7 Konstytucji, zgodnie z kt=C3=B3rym orga= ny w=C5=82adzy publicznej dzia=C5=82aj=C4=85 na podstawie i w granicach pra= wa. Potencjalne konsekwencje (m.in. finansowe i karne) takiego dzia=C5=82an= ia szerzej opisuje Fundacja - Krakowski Instytut Prawa Karnego w dost=C4=99= pnej on-line Opinii z 23 kwietnia 2020 r. w sprawie przekazywania spis=C3= =B3w wyborc=C3=B3w Poczcie Polskiej S.A. celem przeprowadzenia wybor=C3=B3w= korespondencyjnych w stanie prawnym na dzie=C5=84 23 kwietnia 2020 r.

W zwi=C4=85zku z tym apelujemy do wszystkich przedstawicieli administrac= ji samorz=C4=85dowej o dzia=C5=82anie zgodnie z obowi=C4=85zuj=C4=85cymi w = Polsce przepisami, w szczeg=C3=B3lno=C5=9Bci zgodnie z Konstytucj=C4=85 i p= owstrzymanie si=C4=99 od przekazania Poczcie Polskiej danych zawartych w sp= isach wyborc=C3=B3w.

Do wiadomo=C5=9Bci:
Prezes Urz=C4=99du Ochrony Danych Osobowych

Je=C5=BCeli chcieliby Pa=C5=84stwo przekaza=C4=87 odpowied=C5=BA na apel= , prosimy o zwrotny mail na adres: sprawa-21403@fedrowanie.siecobywatelska.= pl

--

Fundacja im. Stefana Batorego
Fundacja Panoptykon
Helsi=C5=84s= ka Fundacja Praw Cz=C5=82owieka
Sie=C4=87 Obywatelska. Watchdog Polska --===============5414680847077083861==--