i KMISTRZ BIAŁEJ
uł. Rynek 10 . .
18-210 Biała Biała, II maja 2020r.
OR.1431.15.2020
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
W odpowiedzi na wniosek z dnia 27.04.2020 r. otrzymany drogą elektroniczną (e-mail) w sprawie
udzielenia informacji publicznej uprzejmie informuję, że wypełniając obowiązek ciążący na organie
administracji publicznej, na podstawie z art. 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych
instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, tut. urząd przekazał dane
ze spisu wyborców Poczcie Polskiej S.A. jedynie na realizację celów wynikających z wyżej wskazanego
przepisu oraz z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Wskazać należy, iż złożony
wniosek podlegał ocenie nie tylko w świetle powyższego przepisu ale także przepisów kodeksu postępowa-
nia administracyjnego. Mianowicie w przypadku posiadania wnioskowanych danych, dysponując podstawą
prawną do przekazania danych, a za taką tut. organ uznał art. 99 ustawy o przeciwdziałaniu COVID-19, oraz
braku podstawy prawnej do odmowy dokonania czynności zgodnie z wnioskiem strony, organ obowiązany
był rozstrzygnąć wniosek na korzyść strony. Przekazanie danych stanowiło czynność materialno-techniczną.
W przypadku odmowy przekazania danych, organ powinien wskazać podstawę prawną odmowy przekazania
danych, a także wskazać stronie możliwość zaskarżenia takiej czynności.
Wobec braku podstaw do odmowy wydania danych, organ po rozważeniu stanu prawnego oraz
okoliczności niniejszej sprawy, mianowicie rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19, troski o zdrowie
lokalnej społeczności, a także zbliżających się wyborów, co wymagało współpracy przy ich organizacji,
a także mając na uwadze stanowisko PKW, Wojewody Opolskiego oraz najwyższych organów państwa,
po wnikliwym rozważaniu powyższych okoliczności, podjęto decyzję, z zachowaniem wszelkich wymogów
bezpieczeństwa o przekazaniu danych w celu organizacji bezpiecznych wyborów.
Reasumując, tut. organ nie przekazał danych w sposób dowolny, ale dokonał analizy stanu prawnego
oraz faktycznego przy rozstrzyganiu wniosku, dokonał jego oceny, a następnie podjął trudną decyzję, którą
uznał za zgodną z przepisami.
Samorządy każdego dnia stają przed wyzwaniami związanymi z realizacją swoich obowiązków
z korzyścią dla społeczności w oparciu o często wadliwie sformułowane przepisy prawa. Niniejsza sprawa
nie jest wyjątkiem, a raczej nagłośnionym kolejnym przypadkiem, kiedy to przepisy prawa są tak niejasne,
że każda podjęta decyzja będzie dotknięta błędem. To nie samorządy powinny ponosić odpowiedzialność
w tym zakresie, ale prawodawca, albowiem gdyby przepis był jasny, nie byłoby wątpliwości, jak należy
postąpić. Tymczasem samorządy postępowały różnie, a każdy był przekonany, iż opiera się na przepisach
prawa. Nie jest bowiem w świetle przepisów jasne i oczywiste, jaka decyzja była prawidłowa, w tym czy
nieprzekazanie danych było zgodne z przepisami. To, że znaczna liczba samorządów danych nie udostępniła,
nie stanowi o prawidłowości takiej czynności. Nie należy także zapominać o kontekście sprawy, mianowicie
udostępnieniu operatorowi jeszcze szerszego katalogu danych przez ministra właściwego ds. cyfryzacji.
W mojej ocenie przekazanie danych było decyzją trudną, ale prawidłową i zgodną z przepisami.