SAMODZIELNY PUBLICZNY ZESPÓŁ
ZAKŁADÓW OPIEKI ZDROWOTNEJ 0” Ok
W PRZASNYSZU
06-300 Przasnysz, ul. Sadowa 9, centrala tel. 29 753 43 00, sekretariat 29 753 43 18, fax 29 753 43 80
ALnREK
|
o
NIP 761-13-33-881 REGON 000302480 BDO: 000110316
www.szpitalprzasnysz.pl sekretariatQszpitalprzasnysz.pl
Przasnysz, dnia 14 maja 2020 r.
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-20585(Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
W odpowiedzi na wniosek z dnia 31 marca 2020 r. / doręczony e-mail w dniu 31
marca 2020 r. / w związku z pismem z dnia 5 maja 2020 r. / doręczone e-mail w dniu
5 maja 2020 r. /, udzielam informacji publicznej w poniższym zakresie.
1) Informację u jakiej liczby osób hospitalizowanych w państwa placówce w czasie
od 4 marca do daty otrzymania wniosku potwierdzono zakażenie wirusem
SARS-CoV-2
Liczba osób hospitalizowanych z potwierdzeniem zakażenia wirusem
SARS-CoV-2 *0
2) Informację ilu pacjentów zakażonych SARS-CoV-2 jest hospitalizowanych
na dzień otrzymania wniosku?
Liczba osób hospitalizowanych zakażonych wirusem SARS-CoV-2 -0
—
3) Informację jaka liczba osób, które zmarły w szpitalu od 4 marca do dnia
poprzedzającego dzień wykonania wniosku, miało dodatni wynik testu na SARS-
CoV-2?
Liczba osób zmarłych w szpitalu od dnia 4 marca 2020 r. do dnia
poprzedzającego dzień wykonania wniosku -0
4
—-
Informację o tym, czy w Państwa placówce funkcjonuje izba przyjęć /szpitalny
oddział ratunkowy, w którym mogą być przyjmowane osoby z podejrzeniem
zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
a) jeśli tak, prosimy o podanie nazwy takiego oddziału lub oddziałów,
b) Jeśli tak, prosimy o udostępnienie dokumentu określającego procedury
na wypadek konieczności przyjęcia takiego pacjenta na izbie przyjęć/oddziale
ratunkowym.
a) Szpitalny Oddział Ratunkowy.
b) informacja przetworzona — decyzja o odmowie udostępnienia informacji
z w tym zakresie.
5) Informację czy przyjmowanie pacjenta z podejrzeniem SARS-CoV-2 odbywa się
w budynku placówki czy jest oddzielne miejsce wyznaczone do tego działania.
Przyjęcie pacjenta odbywa się w budynku szpitala we wprowadzonej strefie
wstępnej segregacji — konieczność wypełnienia ankiety epidemiologicznej
przez pacjenta oraz karty badania osoby zgłaszającej się — uzupełnianej
przez personel medyczny).
6)
7)
8)
9)
Treść wszystkich dokumentów opisujących procedury na oddziałach
iw poradniach szpitalnych oraz na blokach operacyjnych i porodowych,
wprowadzone w placówce w odniesieniu do zagrożenia epidemicznego
związanego z wirusem SARS-CoV-2.
Informacja przetworzona — decyzja o odmowie udostępnienia informacji
w tym zakresie.
Informację o rodzaju środków ochrony osobistej, dostępnych w placówce:
ich wykaz, ich ilość na dzień otrzymania niniejszego wniosku,
llość środków ochrony indywidualnej (z wyłączeniem asortymentu
będącego na wyposażeniu oddziałów/poradni) na dzień doręczenia
wniosku, wg stanu magazynowego :
Fartuch chirurgiczny jałowy — 30 szt.
Fartuch chirurgiczny — 50 szt.
Fartuch chirurgiczny z fizeliny — 100 szt.
Kombinezon z ochroną biologiczną — 24 szt.
Maska FFP2 — 526 szt.
Maska FFP3- 250 szt. Maska medyczna — 1 135 szt.
Maska chirurgiczna 3-warstwowa (na gumkę) — 2 200 szt.
Maska chirurgiczna 3-warstwowa (wiązana) — 1 150 szt.
Ochraniacze foliowe na buty — 470 szt.
Ochraniacze na buty fizelinowe — 1000 szt.
Rękawice ochronne (nitrylowe i winylowe) — 77 650 szt.
Czepek ochronny damski — 900 szt.
Czepek ochronny męski — 490 szt.
Informację, czy w Państwa szpitalu przeprowadza się testy na obecność wirusa
SARS-CoV-2?
a) Jeśli tak to jaki to jest typ testu i jaki jest średni czas oczekiwania na wynik?
b) Jeśli tak, to ile testów na obecność SARS-CoV-2 wykonano w szpitalu do dnia
otrzymania wniosku?
Nie przeprowadza się testów.
Informację, jaka jest procedura postępowania z pacjentem podejrzanym
o zakażenie SARS-CoV-2, w czasie oczekiwania na wynik testu,
Pacjent jest izolowany do czasu uzyskania wyniku — procedura
postępowania zgodna z wytycznymi instytucji państwowych, konsultantów
krajowych, towarzystw naukowych.
10)Informację czy wobec personelu zatrudnionego w Państwa szpitalu wprowadzono
zakaz wypowiadania się o sytuacji w szpitalu, jeżeli tak to prosimy
o udostępnienie treści komunikatu przekazanego personelowi szpitala.
Nie wprowadzono takiego zakazu.
Informację wytworzyła: Natalia Jabłońska — Pełnomocnik Dyrektora ds. Jakości
Udostępnienie informacji publicznej w sposób i formie zgodnie z wnioskiem
na adres e-mail.
SAMODZIELNY PUBLICZNY ZESPÓŁ
ZAKŁADÓW OPIEKI ZDROWOTNEJ dk
W PRZASNYSZU
06-300 Przasnysz, ul. Sadowa 9, centrala tel. 29 753 43 00, sekretariat 29 753 43 18, fax 29 753 43 80
NIP 761-13-33-881 _ REGON 000302480
www.szpitalprzasnysz.pl sekretariatQszpitalprzasnysz.pl
BDO: 000110316
Przasnysz, dnia 14 maja 2020 r.
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-20585Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
Decyzja
Na podstawie art. 16 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z 6 września
2001 r. o dostępie do informacji publicznej / Dz.U. z 2019 r. poz. 1429 / oraz art. 104
ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego / Dz.U.
z 2020 poz. 256 /, po rozpatrzeniu wniosku Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska
. odmawiam
udostępnienia informacji publicznej dotyczącej następujących punktów wniosku :
1. pkt 4 b udostępnienie dokumentu określającego procedury na wypadek
konieczności przyjęcia takiego pacjenta na izbie przyjęć/oddziale ratunkowym.
2.pkt 6 Treść wszystkich dokumentów opisujących procedury na oddziałach
iw. poradniach szpitalnych oraz na blokach operacyjnych i porodowych,
wprowadzone w placówce w odniesieniu do zagrożenia epidemicznego
związanego z wirusem SARS-CoV-2.
Uzasadnienie
Wnioskodawca wnioskiem z dnia 31 marca 2020 r. / doręczony w dniu 31 marca
r. / zażądał udostępnienia informacji publicznej określonej w 10 punktach wniosku.
Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Zdrowotnych
w Przasnyszu / zwany w dalszej treści jako „Organ” / ustalił, iż przedmiot żądania
stanowi informację publiczną zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej / w skrócie „u.d.i.p.” Zgodnie ze wskazanym
przepisem, informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych, czyli
dotycząca działalności organów władzy publicznej w zakresie wykonywania zadań
władzy publicznej oraz gospodarowania mieniem publicznym, a więc mieniem
komunalnym bądź Skarbu Państwa.
Pismem z dnia 10 kwietnia 2020 r. poinformował wnioskodawcę, że żądane
informacje mają charakter informacji przetworzonej i wezwał w terminie 7 dni od dnia
doręczenia wezwania do wykazania szczególnej istotności dla interesu publicznego
przetworzenia informacji publicznej oraz wyznaczył nowy termin załatwienia wniosku
do dnia 15 maja 2020 r.
W piśmie poinformowano wnioskodawcę, że ww. informacje nie są informacją
prostą — gotową i taką informacją organ nie dysponuje. Poinformowano
wnioskodawcę, iż informacja publiczna przetworzona to taka informacja, na którą
składa się pewna suma tak zwanej informacji publicznej prostej, dostępnej bez
wykazywania przesłanki interesu publicznego. Ze względu jednak na treść żądania,
udostępnienie wnioskodawcy konkretnej informacji publicznej nawet o prostym
charakterze, wiązać się może z potrzebą przeprowadzenia odpowiednich analiz,
zestawień, wyciągów, usuwania danych chronionych prawem. Takie zabiegi
czynią informacje proste, informacją przetworzoną, których udzielenie skorelowane
jest z potrzebą wykazania przesłanki szczególnej istotności dla interesu publicznego.
W odpowiedzi na rzeczone wezwanie, wnioskodawca pismem ż dnia 20
kwietnia 2020 r. / odebrany e-mail w dniu 21 kwietnia 2020 r. / stwierdził, że „część
odpowiedzi na nasze pytania brzmi tak/nie ( chociażby na pytania 4,5,8,10 ) i nie
wymaga podejmowania żadnych dodatkowych czynności poza wpisaniem
odpowiedzi”. Wnioskodawca nie wykazał jednak szczególnej istotności dla interesu
publicznego przetworzenia informacji publicznej, poza powołaniem się na „potrzebę
wsparcia społecznego szpitali” i potrzebę usystematyzowania informacji z wielu
placówek.
W związku z treścią pisma z dnia 20 kwietnia 2020 r. w którym wnioskodawca
wskazał, że na niektóre pytania wystarczająca będzie odpowiedź tak/nie, organ
w dniu 14 maja 2020 r. udzielił informacji publicznej dotyczącej punktów
1,2,3,4a,5,7,8,9,10, natomiast informacje żądane w pkt 4b i 6 organ uznał jako
informacje przetworzone.
Organ dokonując analizy przedmiotowego wniosku w zakresie pkt 4a stwierdza,
że nie dysponuje jednolitym dokumentem, określającym procedury na wypadek
konieczności przyjęcia pacjenta zarażonego wirusem SARS-CoV-2 na izbie
przyjęć/oddziale ratunkowym. Procedury przyjęć pacjentów są uregulowane
w zarządzeniach wewnętrznych Dyrektora Szpitala, które dotyczą zasad ogólnych
przyjęcia pacjentów, jak również algorytmem postępowania: TRIAGE w SP ZZOZ
w Przasnyszu (dot. segregacji pacjentów z podejrzeniem COVID-19) i schematem
postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2
u pacjentów w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia spowodowanych np.
urazem oraz aktualizacjami, w związku z przekazywaniem drogą elektroniczną
rewizji wytycznych przez instytucje państwowe i konsultantów krajowych.
Zatem informacja, której domaga się wnioskodawca w pkt 4a nie istnieje
wprost w treści i żądanej postaci.
Odnosząc się do informacji żądanej w pkt 6 Organ posiada wyżej powołane
procedury i dokumenty, w których dane jednostkowe stanowią jej źródło. W celu
uzyskania żądanej informacji niezbędne jest przetworzenie danych jednostkowych,
wyboru właściwych dokumentów i ich analizy. Treść dokumentów opisujących
procedury na oddziałach, w poradniach szpitalnych oraz na blokach operacyjnych
i porodowych, wprowadzone w placówce dotyczą nie tylko zagrożenia
epidemicznego związanego z wirusem SARS-CoV-2. Procedury postępowania
w zakresie ochrony zdrowia na wypadek wystąpienia zachorowań na choroby
wysoce zakaźne oraz zespoły objawów i zdarzeń, których wystąpienie powoduje
uruchomienie systemu wczesnego powiadamiania dotyczą także innych jednostek
chorobowych (m.in. gorączki krwotocznej Ebola, malarii, dżumy, wągiika).
Procedury związane z zagrożeniem epidemicznym należy stosować łącznie z innymi
procedurami, dlatego udzielenie żądanej informacji wiąże się ze sporządzeniem
analizy i opisu, gdyż w innym przypadku udostępnienie konkretnego dokumentu
mogłoby stanowić dezinformację w tak istotnej sprawie. Wymaga to dodatkowego
nakładu pracy w rozumieniu technicznym, ale też zaangażowania intelektualnego
pracowników, analizy dokumentów itp. Nie można więc uznać żądanych przez
wnioskodawcę danych za prostą informację publiczną. W konsekwencji organ
słusznie zakwalifikował żądaną informację, jako informację publiczną przetworzoną.
Wobec powyższy wywodów organ zastosował przepis art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p.
stanowiący, że prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do uzyskania
informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie,
w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Pojęcie szczególnie istotnego interesu publicznego jest pojęciem
niedookreślonym, odnosi się do spraw związanych z funkcjonowaniem państwa
i innych podmiotów publicznych jako prawnej całości. Żądając informacji publicznej
przetworzonej wnioskodawca powinien więc wykazać, w jakim zakresie jest to
szczególnie istotne dla interesu publicznego, tj. w jaki sposób zamierza wykorzystać
uzyskane informacje dla poprawy funkcjonowania organów administracji publicznej
i lepszej ochrony interesu publicznego (tak w wyroku Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Olsztynie z 7 lipca 2011 r., II SA/Ol 368/2011).
Wobec powyższego, prawo do uzyskania informacji publicznej przetworzonej ma
wnioskodawca, który wykaże indywidualne, realne i konkretne możliwości
wykorzystania dla dobra ogółu informacji publicznej, której się domaga.
Wnioskodawca musi więc wykazać, że żądane informacje nie dotyczą wyłącznie jego
interesu.
Wnioskodawca, pomimo wezwania nie wskazał szczególnej istotności dla
interesu publicznego w uzyskaniu informacji objętej żądaniem, w jaki sposób
je wykorzysta i w jakim celu.
U.d.i.p. nie precyzuje, kto ma wykazać istnienie szczególnie istotnego interesu
publicznego przy udostępnieniu informacji przetworzonej, nie określa też procedury
postępowania w przedmiocie udostępnienia informacji _ przetworzonej.
W piśmiennictwie i judykaturze zasadniczo zgodny jest pogląd, że ocena co do
istnienia szczególnie istotnego interesu publicznego należy do podmiotu
zobowiązanego do udostępnienia informacji publicznej.
W związku z tym, że wnioskodawca nie wykazał istotnego interesu prawnego,
organ nie miał możliwości dokonania jego oceny.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Stanowisko w toku postępowania o udzieleniu informacji publicznej zajęła:
Natalia Jabłońska — Pełnomocnik Dyrektora ds. Jakości.
Od niniejszej decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego
Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem
tutejszego Organu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa
do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się
prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje
się ostateczna i prawomocna. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia
o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.