GMINA ŚWIEBODZIN Urząd Miejski w Świebodzinie
ul. Rynkowa 2 66-200 Świebodzin, tel. +48 68 47 50 880 fax +48 68 38 23 007
Świebodzin, dnia 28 kwietnia 2020 r.
Poczta Polska Spółka Akcyjna
ul. Rodziny Hiszpańskich 8
00-940 Warszawa
ODPOWIEDŹ
NA WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE DANYCH ZE SPISU WYBORCÓW
W odpowiedzi na przesłany w formie elektronicznej wniosek z dnia 23 kwietnia 2020 r.
o udostępnienie danych ze spisu wyborców, o którym mowa w art. 26 $ 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011
r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r., poz. 684 z późn. zm.), złożony w oparciu o treść art. 99 ustawy
z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się
wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020 r. poz. 695) oraz decyzję Prezesa Rady Ministrów z dnia
16 kwietnia 2020 r. dotyczącą podjęcia przez Pocztę Polską S.A. czynności niezbędnych do
przygotowania i przeprowadzenia wyborów powszechnych na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej zarządzonych w 2020 r. (BPRM.4820.2.3.2020), wyjaśniam, że w aktualnie obowiązującym
stanie prawnym brak jest podstaw do uwzględnienia w/w wniosku.
Zgodnie z art. 99 zdanie pierwsze ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych
instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020 r.
poz. 695) operator wyznaczony w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe,
po złożeniu przez siebie wniosku w formie elektronicznej, otrzymuje dane z rejestru PESEL, bądź też
z innego spisu lub rejestru będącego w dyspozycji organu administracji publicznej, jeżeli dane te są
potrzebne do realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
bądź w celu wykonania innych obowiązków nałożonych przez organy administracji rządowej.
Z powyższego przepisu wynika, że Poczta Polska S.A. ma prawo otrzymać dane z rejestru
PESEL, bądź też z innego spisu (w tym spisu wyborców) lub rejestru będącego w dyspozycji organu
administracji publicznej, w dwóch odrębnych od siebie przypadkach, tj. gdy dane te są potrzebne
Poczcie Polskiej do realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej albo gdy dane te są potrzebne Poczcie Polskiej w celu wykonania innych obowiązków
nałożonych przez organy administracji rządowej. Oba wskazane przypadki zostały połączone
Urząd Miejski w Świebodzinie ul. Rynkowa 2 66-200 Świebodzin E-mail: pocztaQum.swiebodzin.pl |
Poniedziałek: 8:00 — 16:00 Wtorek — piątek 7:20 — 15:20 www.swiebodzin.eu www.bip.swiebodzin.eu
spójnikiem „bądź”, co oznacza, że obowiązki nakładane na Pocztę Polską przez organy administracji
rządowej nie mogą dotyczyć realizacji zadań, wymienionych we wcześniejszej części przepisu, a więc
związanych z organizacją wyborów. Zgodnie z przytoczonym przepisem muszą to być więc „inne
obowiązki”, niż obowiązki „związane z organizacją wyborów”.
W piśmie z dnia 23 kwietnia 2020 r. Poczta Polska S.A. zwracając się z wnioskiem
o udostępnienie danych ze spisu wyborców powołuje się na obie w/w podstawy wskazując, że dane ze
spisu wyborców są jej potrzebne zarówno w celu realizacji zadań związanych z organizacją wyborów
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, jak również w celu wykonania obowiązków nałożonych na Pocztę
Polską przez Prezesa Rady Ministrów decyzją z dnia 16 kwietnia 2020 r. (znak: BPRM.4820.3.2020).
Jak zostało to już wskazane powyżej, zgodnie z art. 99 zdanie pierwsze ustawy z dnia
- 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa
SARS-CoV-2 udostępnianie danych ze spisu wyborców Poczcie Polskiej jest możliwe, gdy dane te są
niezbędne temu podmiotowi do realizacji zadań związanych z organizacją wyborów na urząd
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W obowiązującym stanie prawnym brak jest jednak przepisów
rangi ustawowej, które nakładałby na Pocztę Polską S.A. obowiązek realizacji zadań związanych
z organizacją i przeprowadzaniem wyborów powszechnych na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej zarządzonych w 2020 r. Takie zadanie zostało na Pocztę Polską S.A. nałożone mocą art. 53k
w zw. z art. 53a ustawy Kodeks Wyborczy, który przewiduje możliwość głosowania korespondencyjnego
dla osób niepełnosprawnych, podlegających obowiązkowej kwarantannie lub izolacji oraz osób, które
ukończyły 60 lat. Niemniej zgodnie z treścią art. 102 pkt 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r.
o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2
wyłączono stosowanie w/w art. 53a (głosowanie korespondencyjne) przy przeprowadzaniu wyborów
powszechnych na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. w okresie
obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii - który aktualnie obowiązuje na
terenie kraju. Tym samym należy stwierdzić, że Poczta Polska S.A. nie posiada uprawnień
do uzyskania dostępu do danych ze spisu wyborców w celu realizacji zadań związanych z organizacją
wyborów na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. w oparciu o art. 99
w/w ustawy, albowiem takie zadanie nie zostało jej aktualnie powierzone mocą obowiązujących
przepisów rangi ustawowej.
Przedmiotowe dane nie mogą zostać również udostępnione z celu realizacji przez Pocztę
Polską obowiązków nałożonych na.nią w drodze decyzji Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 kwietnia
2020 r. (znak: BPRM.4820.3.2020). We wspomnianej decyzji polecono Poczcie Polskiej S.A. „podjęcie i
realizację niezbędnych czynności zmierzających do przygotowania przeprowadzenia wyborów
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2020 r., w trybie korespondencyjnym, w szczególności poprzez
przygotowanie struktury organizacyjnej, zapewnienie niezbędnej infrastruktury oraz pozyskanie
koniecznych zasobów materialnych kadrowych”. Nie ulega więc wątpliwości, że „przygotowanie
przeprowadzenia wyborów”, o którym mowa w tej decyzji mieści się w zakresie „zadań związanych
z organizacją wyborów”, o których mowa w art. 99 zdanie pierwsze w/w ustawy. Decyzja ta nie nakłada
więc na Pocztę Polską S.A. „innych obowiązków”, niż organizowanie wyborów, a tylko taka stanowiłaby
podstawę do żądania uzyskania niezbędnych danych. Tym samym fakt wydania przedmiotowej decyzji
nie może stanowić podstawy do wystąpienia z wnioskiem o udostępnianie jakichkolwiek danych, w tym
danych ze spisu wyborców, w trybie art. 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych
instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.
dz
Tórnasz Sielicki