Prezes
Sądu Rejonowego
w Radzyniu Podlaskim
Dnia 24 sierpnia 2017 r.
Nr Adm. 0153-19/17
Stowarzyszenie
Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
W odpowiedzi na pismo Państwa z dnia 11 sierpnia 2017 r. przesłane w formie
elektronicznej do Sądu Rejonowego w Radzyniu Podlaskim o udostępnienie informacji
publicznej na temat rejestru umów, zawartych przez sąd w okresie od 1 stycznia 2017 r.
do 31 lipca 2017 r., zawierającego informacje w zakresie co najmniej dat zawartych umów,
przedmiotów umów, stron umów, kwot umów oraz adresu strony internetowej, na której
znajduje się dokumentacja przebiegu i efektów kontroli przeprowadzonych w sądzie oraz
wystąpień, stanowisk, wniosków i opinii podmiotów ją przeprowadzających, kalendarza
spotkań prezesa sądu, które odbył w lipcu 2017 r., skanów orzeczeń zapadłych z oskarżenia
oczyn zabroniony art. 231 kodeksu karnego wydanych przez Sąd w 2017 r., skanów
orzeczeń, zapadłych z oskarżenia o czyn zabroniony z art. 212 kodeksu karnego wydanych
przez sąd w 2017 r. uprzejmie informuję, co następuje:
b
Odnośnie tego, czy żądana informacja ma charakter informacji publicznej — choć jest
to okoliczność niekwestionowana - należy wyjaśnić, iż zgodnie z art. l ust. 1 ustawy
z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2016.1764 tj. z dnia
2016.10.26 z późn. zm.) każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację
publiczną w rozumieniu tej ustawy i podlega udostępnieniu na określonych w tej
ustawie zasadach. Udostępnieniu podlegają zwłaszcza informacje wymienione w art. 6
ustawy, w szczególności o zasadach funkcjonowania podmiotów, o których mowa w
art. 4 ust. I, w tym o trybie działania władz publicznych i ich jednostek
organizacyjnych, (art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy). Zaznaczyć należy, że katalog informacji
wymienionych w art. 6 nie ma charakteru katalogu zamkniętego, lecz stanowi jedynie
przykładowe wyliczenie źródeł i rodzajów informacji. Ponadto zgodnie z art. 2 ustawy
każdemu przysługuje, z zastrzeżeniem art. 5 ustawy, prawo dostępu do informacji
publicznej (ust. 1). Od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno
żądać wykazania interesu faktycznego lub prawnego (ust. 2). Za utrwalony
w orzecznictwie uznaje się pogląd, w myśl którego informacją publiczną będzie każda
wiadomość wytworzona lub odnosząca się do władz publicznych, a także odnosząca
się do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania
przez nie zadań władzy publicznej (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
z dnia 12 grudnia 2006 r., sygn. akt I OSK 123/06).
2. Wprawdzie więc każdemu przysługuje prawo dostępu do informacji publicznej, co nie
%.
oznacza, że jeżeli z takim wnioskiem występuje osoba prawna to nie należy
badać, czy osoba/osoby w jej imieniu występujące są upoważnione do jej
reprezentowania. Jest rzeczą oczywistą, że w sytuacji, w której osoba fizyczna
występuje w imieniu osoby prawnej i powołuje się na nią, to działa w jej imieniu,
jako organ reprezentujący dany podmiot lub pełnomocnik, a nie na własną rzecz.
(por. wyrok WSA w Warszawie, II SA/Wa 2404/06, LEX nr 319393; wyrok WSA
w Olsztynie, II SAB/OI 33/12, LEX nr 1145979).
Stowarzyszenia i fundacje reprezentują ich zarządy w sposób określony w statucie
danej organizacji. Umocowanie prawne do reprezentowania przez członków zarządu
organizacji wynika z art. 38 Kodeksu cywilnego (kc) oraz ze statutu organizacji.
Dokumentem potwierdzającym fakt, że konkretna osoba ma prawo do
reprezentowania organizacji, jako jej organ (władza), może być odpis z KRS lub
uchwała o powołaniu danej osoby do zarządu (gdy nastąpiła zmiana w składzie
zarządu i nie została ona jeszcze zgłoszona do KRS lub jest w trakcie rejestracji).
Organ osoby prawnej (np. zarząd stowarzyszenia, fundacji) stanowi element jej
wewnętrznej struktury organizacyjnej, wchodzi w jej skład, nie posiada odrębnej od
osoby prawnej podmiotowości.
Zgodnie z treścią nadesłanego e-maila z wnioskiem o udostępnienie informacji
publicznej występuje Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska działając
przez swój organ, tj.: Zarząd a dokładniej przez dwóch ćzłonków Zarządu.
Jednocześnie w złożonym wniosku brak jest informacji umożliwiających sądowi
zweryfikowanie we własnym zakresie, czy osoby wskazane we wniosku są
uprawnione do reprezentacji wskazanego podmiotu jakim jest Stowarzyszenie Sieć
Obywatelska Watchdog Polska.
Wobec powyższego zwracam się do Państwa o wskazanie numeru KRS (Krajowy
Rejestr Sądowy) ewentualnie o przesłanie odpisu z KRS dla Stowarzyszenia Sieć
Obywatelska Watchdog Polska lub uchwały/uchwał o powołaniu danej osoby/osób do
zarządu lub też innych danych Stowarzyszenia umożliwiających weryfikację składu jego
organu/organów (np. NIP, REGON).
Z, poważaniem
Pre Ba de jonowego
w/z Dok ta Domańska
wiceprezes