Łódź, 30.09.2020 r.
DOM-ZKM-III.1431.4.2020
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
adres email: sprawa-
29364@fedrowanie.siecobywatelska.pl
W związku z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej z dnia 28 września
2020 r. przekazuję odpowiedzi oznaczone pogrubioną czcionką wraz z wyjaśnieniami:
1. Jakie rozwiązania cyfrowe oferuje urząd mieszkańcom? (możliwy jest wybór kilku
odpowiedzi)
a) Załatwianie spraw za pośrednictwem ePuap
b) Załatwianie spraw za pośrednictwem innej platformy, na której można podpisać się
profilem zaufanym lub podpisem cyfrowym
biznes.gov.pl, gov.pl – portal dla przedsiębiorców
c) Usługi cyfrowe urzędu, w których identyfikacja jest zapewniona w autorski sposób.
d) Zwykłym mailem
Z zastrzeżeniem, iż ta forma korespondencji może dotyczyć tylko niewielkiego zakresu spraw
dla których nie są przewidziane formalne procedury wniesienia dokumentu (np. przez ESP).
e) Inny sposób
2. Jak oceniliby Państwo możliwość załatwienia całej sprawy przez Internet w Państwa
urzędzie (prosimy wybrać jedną odpowiedź)
a)
Prawie
wszystkie
usługi
są
możliwe
do
realizacji
bez
pojawiania
się
mieszkańca/mieszkanki w urzędzie (ponad 75%)
b) Większość usług urzędu jest już możliwa do realizacji bez pojawiania się
mieszkańca/mieszkanki w urzędzie (od 50 do 75%)
c) Duża część usług urzędu jest już możliwa do realizacji bez pojawiania się
mieszkańca/mieszkanki w urzędzie (od 25 do poniżej 50%)
d) Niewielka część usług urzędu jest już możliwa do realizacji bez pojawiania się
mieszkańca/mieszkanki w urzędzie (poniżej 25% usług)
e) Usługi urzędu w ogóle nie są dostępne przez Internet
Obecnie Urząd Miasta Łodzi udostępnia możliwość złożenia wniosku z wykorzystaniem 82
formularzy udostępnionych na platformie ePUAP, 42 udostępnionych na platformie
biznes.gov.pl. Średnio dziennie wpływa ok. 450 dokumentów elektronicznych na adres ESP
Urzędu w stosunku do ok. 2000 wpływów papierowych. Udostępnianie kolejnych usług
elektronicznych we wcześniejszych latach, dało pozytywny efekt wzrostu zainteresowania tą
formą komunikacji.
Wpływy ePUAP
2020 do 15.09
95307
2019
61154
2018
34904
2017
23840
2016
13126
2015
14413
2014
8960
2013
5098
2012
339
Należy również zaznaczyć, iż wiele usług elektronicznych (tzw. „formularzowych”) umożliwia
złożenie wniosku zdalnie, jednak odbiór dokumentu musi nastąpić osobiście. Przykładem
takiej usługi, która cieszy się dużym zainteresowaniem, jest wniosek o wydanie dowodu
osobistego).
3. Czy, w momencie udzielania odpowiedzi na wniosek, w Państwa urzędzie funkcjonuje
Elektroniczny Obieg Dokumentów?
a) Tak
b) Nie
c) Trudno powiedzieć
Należy odróżnić „Elektroniczny Obieg Dokumentów” od „systemu Elektronicznego
Zarządzania Dokumentacją”. Systemy EOD mogą służyć do przekazywania dokumentów
wewnątrz Urzędu, ale docelowo i tak akta spraw, czyli cała dokumentacja, gromadzona jest
w postaci papierowej. Systemy klasy EZD umożliwiają dokumentowanie spraw elektronicznie.
Jednakże istotne jest czy Urząd wskazał klasy z Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt (JRWA)
jako dokumentowane w systemie EZD. W wielu urzędach są wdrożone systemy EOD, EZD,
ale nie wskazano kategorii spraw z JRWA jako dokumentowanych elektronicznie.
A to oznacza, że urząd posiada system, ale dokumenty docelowo drukuje do akt papierowych.
Na przykładzie Urzędu Miasta Łodzi – obecnie jako dokumentowane wyłącznie w systemie
EZD wskazano 228 kategorii spraw (spośród wszystkich 535 kategorii spraw wg JRWA),
co oznacza że dla każdej sprawy z tych kategorii, dokumentacja jest gromadzona w systemie
EZD, wszystkie czynności kancelaryjne (przekazywanie, udostępnianie, dekretacje,
akceptacje, podpisywanie itd.) są realizowane w systemie EZD. Dokumenty papierowe
(np. wniosek papierowy złożony przez mieszkańca) są odkładane do tzw. składu
chronologicznego (pracownik prowadzący sprawę pracuje na aktach elektronicznych).
4. Jakie problemy napotykają Państwo w transformacji cyfrowej urzędu? (możliwy jest wybór
kilku odpowiedzi)
a) Brak kadry, która miałaby wystarczające kompetencje do zaplanowania i wdrożenia zmian
technologicznych związanych z transformacją.
b) Pracownicy urzędu nie korzystają z istniejących już rozwiązań
Zmiana sposobu zarządzania dokumentacją następuje, ale jest to proces trudny przede
wszystkim z punktu widzenia zmiany mentalnej.
Pracownicy Urzędu korzystają z istniejących rozwiązań, ale zakres wykorzystania może być
szerszy w aspekcie zwiększania liczby procedur wewnętrznych realizowanych elektronicznie.
c) Brak pieniędzy na poczynienie stosownych inwestycji
d) Problemy z dostępną na rynku ofertą komercyjną lub państwową
e) Inne, jakie? – ograniczenia w przepisach uniemożliwiające załatwianie spraw drogą
elektroniczną i elektroniczne dokumentowanie spraw
Dla wielu procedur obowiązują nadal archaiczne przepisy wymagające pisemności wniosku,
dokumentów (pisemność rozumiana jako dokument z odręcznym podpisem na papierze),
osobistego stawiennictwa, dołączenia oryginalnych papierowych załączników itd.
Warto zwrócić również uwagę nie tylko na możliwości wniesienia wniosku elektronicznego,
ale sposób realizacji całej sprawy (z punktu widzenia wnioskodawcy i urzędu). Niestety
wdrażane rozwiązania na poziomie centralnym zamiast ułatwiać realizację spraw
na poziomie samorządu, wprowadzają dodatkowe ograniczenia. Przykładem jest wdrożony
system Reja24, Rejestr żłobów w systemie Emp@tia, System Karty Dużej Rodziny.
We wszystkich tych systemach przewidziano możliwość złożenia wniosku elektronicznie.
We wszystkich tych systemach przechowywane są dokumenty. Jednak w żadnym z tych
przypadków nie przewidziano w przepisach prawa, w jaki sposób urzędy wykorzystujące te
systemy winny prowadzić dokumentację. Nie jest bowiem wprost w przepisach wskazane,
iż akta spraw są w całości prowadzone wyłącznie w tych systemach – bez obowiązku ich
dokumentowania przez organ załatwiający sprawę. Dla żadnego z tym systemów nie
przewidziano możliwości integracji z systemami EZD. W praktyce oznacza to, że
wnioskodawca może złożyć wniosek elektroniczny, Urząd może obsłużyć sprawę
elektronicznie (przynajmniej do poziomu osobistego wydania dokumentu). Jednakże, jeżeli
Urząd wykorzystuje system EZD do dokumentowania tych kategorii spraw, musi ręcznie
pobrać dokumenty z systemu centralnego, zapisać na dysk lokalny, przenieść do systemu EZD
ponowie zarejestrować przesyłki w rejestrze przesyłek wpływających, zarejestrować sprawę
w systemie EZD.
Jeżeli natomiast Urząd prowadzi te sprawy tradycyjnie – papierowo – musi wydrukować
wszystkie dokumenty, opatrzyć je znakami spraw, nanieść informację na wydruk o wyniku
weryfikacji podpisu elektronicznego, odręcznie podpisać wszystkie dokumenty wychodzące.
Rozwiązania centralne tym samym ułatwiają wnioskodawcy elektroniczne zainicjowanie
sprawy, ale wymagają dodatkowych, zbędnych w praktyce czynności wewnątrz samego
urzędu, nawet jeżeli Urząd osiągnął wysoki poziom cyfryzacji.
5. Czy uczestniczą Państwo obecnie w jakimś programie cyfrowej transformacji urzędu, np.
na poziomie regionu lub wdrażanym samodzielnie?
a) Tak, i wiążą z nim Państwo wielkie nadzieje na zmiany
Rozważane jest stworzenie swego rodzaju „wewnętrznego centrum kompetencji cyfrowych” -
realizacja wewnętrznych szkoleń dla pracowników z zakresu ICT, wdrażane są systemy
umożliwiające elektroniczne złożenie wniosków w ramach tzw. Inteligentnej Polityki
Społecznej, wdrażany jest system Zarządzania Finansami Miasta itd.
b) Tak, ale mają Państwo obawy czy to wystarczy
c) Nie, nie ma takiej potrzeby - większość rozwiązań już jest wdrożona
d) Nie, choć byłaby taka potrzeba
e) Inne, jakie.
Dyrektor Wydziału
Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami
Małgorzata MARKOWSKA