ie) Nadleśnictwo Górowo Iławeckie
Górowo Iławeckie, 1.4. .11.2020 r.
Znak sprawy : ZG.0172.6.2020
Stowarzyszenie
Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
lelektronicznie/
Nadleśnictwo Górowo Iławeckie, działając na podstawie Ustawy o dostępie
do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz. U. Nr 112, poz.1198 z późn.
zm.), w odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 04.11.
2020 r. (data wpływu — 05.11.2020 r.) informuje, iż jesteśmy zmuszeni prosić Państwa
o doprecyzowanie wniosku, gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne
udostępnienie rzeczowej informacji.
Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą
wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach
o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które
definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć — jak wynika
zPaństwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby
o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach
o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić,
jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie
muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie
„formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie
mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie
wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz
w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy
inie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji
o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań,
postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie
adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami
o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej
w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism
składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną,
ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie
społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie
jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym
w Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet spełniających warunek
konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów
Nadleśnictwo Górowo Iławeckie, ul. Sikorskiego 30A, 11 — 220 Górowo Iławeckie
tel., fax :+48 89 761 1930, e-mail: gorowoQolsztyn.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani
ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się
w Państwa definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się
anonimowym profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
zustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób
iwzakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich
przetworzenia i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem
pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo
brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania
papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu
pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów,
w tym dokumentacji korespondencji;
możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej ilości
danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć
ewentualną konieczność przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości oraz komentarzy
internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz
albo konieczność zawarcia na żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy
wniosków zgłaszanych w postaci publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę
społeczną” w sytuacji, gdy nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia
takich informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się
w ogólnodostępnych mediach); informuję, że informacja publiczna objęta Państwa
wnioskiem nie może być przez nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym
w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej.
Co więcej, przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie
wymagało, z uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo
ogromnych dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym,
na podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te
koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości
odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam
Państwa do:
uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat"
wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie
pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu
żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo
rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną
możliwość, by to robić);
wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych
i poinformować Państwa o opłacie.
W odniesieniu do zapytania czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo
planuje wprowadzenie zmian w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag
strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej oraz tego
jakie zmiany są planowane wyjaśniamy, że w przypadku konsultacji społecznych przy
tworzeniu planu urządzania lasu lub prognozy oddziaływania na środowisko, proces
ten jest opisany i wynika z przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach,
rozporządzenia ministra Środowiska z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie
szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego
planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach
Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów
Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej
wskazanych regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku
wszelkich innych „procesów rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony
społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej” sposób ich
rozpatrywania lub prowadzenia jest zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony
jest od tego, jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja,
w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposobu i formy odpowiedzi lub innej
reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu przez
nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają i uzależnione są od
każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa
wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe
lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację publiczną
podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z21 grudnia 2010 r.,
Il SAB/Wa 219/10).
L-CA p
mar im. Henruk Kamiński