PGL LP Nadleśnictwo Bielsko, ul. Kopytko 13, 43-382 Bielsko-Biała, www.bielsko.katowice.lasy.gov.pl
tel./fax: +48 33 818-31-69, e-mail: bielsko@katowice.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Bielsko
www.lasy.gov.pl
Bielsko-Biała 16.11.2020r.
Znak sprawy: Z.0172.4.2020
Szanowni Państwo,
Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa wniosku
o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo Bielsko w dniu 5-11-
2020.
1.Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku
wnioskujemy o podanie:
a.Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na
terenie Nadleśnictwa?
b.zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez stronę
społeczną.
c.kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d.rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to
w jaki sposób.
e.dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku, gdyż
w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej informacji. Dla
przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich przejawów
„współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej” w postaci
„zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”.
Nie sposób przyjąć – jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do
nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa,
zagadnienia przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia
w decyzjach o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości
2
ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie
muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie „formą
wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą być
przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie wymagają tego
obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi choćby informacji
o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez
stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki
leśnej” każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter
otwarty. Nie gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej,
korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań,
postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie adresowane
do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami o wnioskach, postulatach
i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie do
nas kierowane w postaci petycji lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu
pocztą tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu
nadleśnictwa w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich
przypadkach jednak nie jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej
warunkom określonym w Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet
spełniających warunek konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez
internautów w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy
zobowiązani ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się
w Państwa definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi
profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie
przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i przekształcenia,
wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011
r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo brakiem
fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania papierowych
PGL LP Nadleśnictwo Bielsko, ul. Kopytko 13, 43-382 Bielsko-Biała, www.bielsko.katowice.lasy.gov.pl
tel./fax: +48 33 818-31-69, e-mail: bielsko@katowice.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Bielsko
www.lasy.gov.pl
archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-
19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym
dokumentacji korespondencji;
możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub udzielenia
zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej ilości danych
zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną
konieczność przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na
profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność
zawarcia na żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych
w postaci publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy
nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia
za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez
nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6
września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności
wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów
organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej
ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od Państwa jako
wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam Państwa
do:
uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat”
wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie
pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu
żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście
może gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to
robić);
wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
4
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie nadleśnictwo
zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu odpowiedzi, a także
wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i poinformować Państwa o opłacie.
2.Czy
w
najbliższych
12
miesiącach
Nadleśnictwo
planuje
wprowadzenie
zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są
planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub prognozy
oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów ustawy z dnia 28
września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z dnia 12 listopada 2012r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu,
uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej
w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów
Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych
regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów
rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu
na
temat
gospodarki
leśnej”
sposób
ich
rozpatrywania
lub
prowadzenia
jest
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek
konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego
sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić
zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają
i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten
Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe
lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą
udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Z poważaniem,
Marek Czader
Nadleśniczy Nadleśnictwa Bielsko
/dokument podpisany elektronicznie/