Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Gidle
PGL LP Nadleśnictwo Gidle
Niesulów 3, 97-540 Gidle
tel.: +48 34 32-72-970, e-mail: gidle@katowice.lasy.gov.pl
www.gidle.katowice.lasy.gov.pl
Zn. spr.: ZG.0172.6.2020
Niesulów, 16.11.2020 r.
(Wyłącznie drogą elektroniczną)
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Email: sprawa-33552@fedrowanie.siecobywatelska.pl
Szanowni Państwo,
Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa wniosku
o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo Gidle w dniu 4 listopada
2020r.
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku
wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na
terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez stronę
społeczną.
c.
kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli
tak, to w jaki sposób.
e.
dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku, gdyż
w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej informacji. Dla
przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich przejawów
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Gidle
PGL LP Nadleśnictwo Gidle
Niesulów 3, 97-540 Gidle
tel.: +48 34 32-72-970, e-mail: gidle@katowice.lasy.gov.pl
www.gidle.katowice.lasy.gov.pl
„współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania
postulatów, wniosków i uwag”, które definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób
przyjąć – jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa
(choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele
przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego
ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób
współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą być
przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie wymagają tego
obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi choćby informacji
o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez
stronę
społeczną”.
Tak
samo
nie
rejestruje
każdego
„udziału
w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego
rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie
papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych
pytań, uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz
bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie adresowane
do
nadleśnictwa).
Gromadzimy
i
dysponujemy
informacjami
o
wnioskach,
postulatach
i
uwagach
odnośnie
prowadzenia
gospodarki
leśnej
w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism składanych
lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również pytań
lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi na nie.
Nawet w takich przypadkach jednak nie jesteśmy w stanie wytworzyć informacji
w pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa wniosku. Przykładowo,
w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań
formułowanych przez internautów w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa,
nie jesteśmy zobowiązani ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Gidle
PGL LP Nadleśnictwo Gidle
Niesulów 3, 97-540 Gidle
tel.: +48 34 32-72-970, e-mail: gidle@katowice.lasy.gov.pl
www.gidle.katowice.lasy.gov.pl
mieszczą się w Państwa definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się
anonimowymi profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie
przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i przekształcenia,
wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011
r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo brakiem
fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania papierowych
archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-
19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym
dokumentacji korespondencji;
możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub udzielenia
zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie
z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność
przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu
nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia
na
żądanej
liście
przypadków
uwag,
postulatów
czy
wniosków
zgłaszanych
w postaci publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy
nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za
kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez nadleśnictwo
udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o
dostępie
do
informacji
publicznej.
Co
więcej,
przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności wskazane
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Gidle
PGL LP Nadleśnictwo Gidle
Niesulów 3, 97-540 Gidle
tel.: +48 34 32-72-970, e-mail: gidle@katowice.lasy.gov.pl
www.gidle.katowice.lasy.gov.pl
wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów organizacyjnych i
finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo
obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości
odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam Państwa
do:
uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat”
wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie pytań
zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu żądanych
informacji i możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może
gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie nadleśnictwo
zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu odpowiedzi, a także
wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i poinformować Państwa o opłacie.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są
planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub prognozy
oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów ustawy z dnia 28
września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z dnia 12 listopada 2012r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego
planu
urządzenia
lasu
oraz
inwentaryzacji
stanu
lasu,
a
także
obowiązującej
w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów
Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Gidle
PGL LP Nadleśnictwo Gidle
Niesulów 3, 97-540 Gidle
tel.: +48 34 32-72-970, e-mail: gidle@katowice.lasy.gov.pl
www.gidle.katowice.lasy.gov.pl
regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów
rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu
na temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest zindywidualizowany
i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba
lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposób i formy odpowiedzi lub
innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu przez
nadleśnictwo
zmian
w
„procesach”,
jeśli
te
ostatnie
wynikają
i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten
Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe
lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą
udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Z poważaniem,
JAN WIŚNIEWSKI
Nadleśniczy
[Podpisano elektronicznie]