Nadleśnictwo Przemków
Przemków, a. | „11.2020 r.
Zn. spr. 2.0172.5.2020
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Odpowiadając na Państwa wniosek o udostępnienie informacji publicznej przesłany
w dniu 04.11.2020 r., przesyłam poniżej odpowiedzi na Państwa pytania:
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku
wnioskujemy o podanie:
a) kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki
leśnej na terenie Nadleśnictwa,
b) zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez
stronę społeczną,
c) kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną,
d) rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej
i jeżeli tak, to w jaki sposób,
e) dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną,
Nadleśnictwo Przemków zwraca się z prośbą o doprecyzowanie wniosku, gdyż w obecnej
postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej informacji. Dla przykładu,
wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich przejawów
„współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania
postulatów, wniosków i uwag”, które definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób
przyjąć — jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa
(choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele
przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza, że nie muszą być przez niego
Nadleśnictwo Przemków, ul. Ceglana nr 3, 59-170 Przemków
tel.: +48 76 83-20-719, fax: +48 76 83-20-655, e-mail: przemkow(Qwroclaw.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Przemków
ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób
współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą
być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie wymagają tego
obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi choćby informacji
o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez
stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki
leśnej” każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter
otwarty. Nie gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej,
korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań,
postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie adresowane do
nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach
odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane
w postaci petycji lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną,
elektroniczną, ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie
społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie jesteśmy
w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa
wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności
| rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów w serwisach
społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często nie
jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji „strony
społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie
przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i przekształcenia,
wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r.,
| OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
u zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
u brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub
pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla
realizacji podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a
częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność
przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie
pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
u koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów,
w tym dokumentacji korespondencji;
m możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej
ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy
wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości
oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowych
za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na żądanej liście przypadków uwag,
postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci publikacji w mediach
Nadleśnictwo Przemków, ul. Ceglana nr 3, 59-170 Przemków h
tel.: +48 76 83-20-719, fax: +48 76 83-20-655, e-mail: przemkowQwroclaw.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Przemków
„zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy nadleśnictwo w ogóle nie
ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy
materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez nadleśnictwo
udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych
informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez
nadleśnictwo dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na
podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty
i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam
Państwa do:
m uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech
lat(' wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do danych,
które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć
prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
u wykazania, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i poinformować
Państwa o opłacie.
2 Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany
są planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub prognozy
oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów ustawy
z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 listopada
2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu,
uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej
w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów
Państwowych (Zarządzenie nr 12/2009 z dnia 9 lutego 2009 r. w sprawie zmiany Zarządzenia
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z 18 kwietnia 2003 roku w sprawie instrukcji
urządzania lasu). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie
planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania
postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat
gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest zindywidualizowany
i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba
Nadleśnictwo Przemków, ul. Ceglana nr 3, 59-170 Przemków
tel.: +48 76 83-20-719, fax: +48 76 83-20-655, e-mail: przemkowQwroclaw.lasy.gov.pl www lasy.gov.pl
lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej
reakcji oczekuje lub preferuje. Nie sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian
w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania
i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas
uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest
pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie
z 21 grudnia 2010 r., Il SAB/Wa 219/10).
Nadleśnictwo Przemków, ul. Ceglana nr 3, 59-170 Przemków i
tel.: +48 76 83-20-719, fax: +48 76 83-20-655, e-mail: przemkowQwroclaw.lasy.gov.pl 'www.lasy.gov.pl