Nadleśnictwo Henryków
D
| Henryków, 17.11.2020r.
Szanowni Państwo,
I
Wobec otrzymanego drogą e-mail w dniu 04.11.2020r. (godz. 9:50 PM) z adresu sprawa-
33883(Qfedrowanie.siecobywatelska.pl — wniosku o udostępnienie informacji publicznej
oznaczonego tematem wiadomości jako „Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach”, imieniem
Nadleśnictwa Henryków, odnosząc się do treści złożonego wniosku, w tym zawartych w nim
pytań, informuję, co następuje:
Ad. Pytanie 1 o treści cyt.:
1. Wnioskujemy 'o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
| prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? Dla każdego przypadku
wnioskujemy o podanie: l | ,
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na
terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez stronę
społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów | zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak,
to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
i
Wobec sformułowania wniosku jak przywołany wyżej, „mając na uwadze ogólne wskazanie w
jego treści, iż pytania odnoszą się do wszelkich procesów konsultacji społecznych, zgłaszania
uwag i współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej, które:
1. odbyły się poza procesem tworzenia Planu Urządzenia Lasu (PUL), czyli, inaczej mówiąc
tych, które dotyczyły wdrażania już zatwierdzonego PUL, a nie tworzenia nowego PUL.
2. miały miejsce w Nadleśnictwie na przestrzeni ostatnich trzech lat,
Nadleśnictwo Henryków, ul. Polna 5, 57-210 Henryków
tel.: +48 74 81-05-033, fax: +48 74 81-05-189, e-mail: henrykow(Qwrociaw.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
BGŻ BNP Paribas S.A. Oddział w Ząbkowicach Śl. 85 2030 0045 1110 0000 0229 6020
TAP Nadleśnictwo Henryków
zważywszy także na przyjęte przez Państwa definicje,
zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku, gdyż w
obecnej postaci nilańaltwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej informacji. Dla
przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich przejawów
„współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gdspodarce leśnej” w postaci „zgłaszania
postulatów, wniosków i uwag”, które definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób
przyjąć — jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa
(choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele
przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego
ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób
współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą być
przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie wymagają tego
obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi choćby informacji
o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez
stronę społeczną” o ile w toku prac nad konkretnym artykułem przedstawiciel Nadleśnictwa nie
przekazuje informacji przedstawicielowi prasy czy też jeśli po publikacji / czy tez w ślad za nią
nie następują pytania/pisma powodujące potrzebę wyrażenia stanowiska Nadleśnictwa. Biorąc
pod uwagę ilość czasopism, gazet codziennych, czy też publikacji prasowych w Internecie, nie
ma możliwości bieżącego, ciągłego monitorowania i gromadzenia publikacji dotyczących
Nadleśnictwa. Tak samo nie rejestruje każdego „udziału
w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego
rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie
papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej
konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony
nadleśnictwa, lecz: bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle
niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami
o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej
w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism składanych
I
2
Nadleśnictwo Henryków, ul. Polna 5, 57-210 Henryków
tel.: +48 74 81-05-033, fax: +48 74 81-05-189, e-mail: biuro.henrykow Qwroclaw.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
I Nadleśnictwo Henryków
lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również
pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi
na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie jesteśmy w stanie wytworzyć informacji
w pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa wniosku. Przykładowo,
w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności i rzeczowości postulatów czy
żądań Rowi przez internautów w serwisach społecznościowych pod adresem
nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często niej jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich
autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji „strony społecznej”, (tym bardziej, że mogą
posługiwać się anonimowymi profilami). Ponadto, specyfika wpisów w portalach
społecznościowych powodować może trudności w ustaleniu, czy dany wpis może/mógł być
traktowany jako rzeczywisty postulat/wniosek.
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie
przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i przekształcenia,
wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011
1., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
a ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
« brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo brakiem
fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania papierowych
archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-
19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
s koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym
dokumentacji korespondencji;
s koniecznością przetworzenia bardzo dużej ilóści danych zgodnie z Państwa wnioskiem w
rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy
prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie
społecznościowym za trzy lata wstecz ?? czy od daty założenia profilu w roku 2019 77?
albo konieczność zawarcia na żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków
3 I
Nadleśnictwo Henryków, ul. Polna 5, 57-210 Henryków
tel.: +48 74 81-05-033, fax: +48 74 81-05-189, e-mail: biuro.henrykowQwroclaw. lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
£ o Nadleśnictwo Henryków
zgłaszanych w postaci publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w
sytuacji, gdy nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i
prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych
mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez nadleśnictwo
udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o
dostępie do ; informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji! będzie wymagało, z uwagi na okoliczności
wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo dodątkowych nakładów organizacyjnych i
finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo
obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości
odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam
Państwa do:
" uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat"
wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie
pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie rzednaiotowego zakresu żądanych
informacji i możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może
gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
" wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie również w
dużej mierze wynikającym z pracy w warunkach covidu, nadleśnictwo zdoła zgromadzić i
przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie
kosztowało przetworzenie tych danych i poinformować Państwa o opłacie.
Ad. Pytanie 2 o treści cyt.:
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
| 4
| !
Nadleśnictwo Henryków, ul. Polna 5, 57-210 Henryków
tel.: +48 74 81-05-033, fax: +48 74 81-05-189, e-mail: biuro.henrykowQwrociaw.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
l
7) Nadleśnictwo Henryków
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są
planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub prognozy
oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów ustawy z dnia 28
września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z dnia 12 listopada 2012r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu,
uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej
w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów
Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych
regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów
rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z niy dialogu
na temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek
konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego
sposobu i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić
zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają
i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten
Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe
lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą
udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Nadleśnictwo Henryków, ul. Polna 5, 57-210 Henryków
tel.: +48 74 81-05-033, fax: +48 74 81-05-189, e-mail: biuro.henrykowQQwroclaw.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
1