ZĘ
AP) Nadleśnictwo Czerniejewo
Usg)
Głożyna, dnia 17 listopada 2020 r.
Zn. Spr.: NN.0172.6.2020
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
e-mail:
sprawa-33727©fedrowanie.siecobywatelska.pl
Dotyczy: wniosku o udostępnienie informacji publicznej konsultacje społeczne
Nadleśnictwo Czerniejewo zamieszcza poniżej odpowiedzi na pytania i wnioski
zawarte w Państwa wniosku o udostępnienie informacji publicznej, który wpłynął do
nadleśnictwa w dniu 4 listopada 2020r.
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi
dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla
każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki
leśnej na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane
przez stronę społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę
społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony
społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia
gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
Sprawę prowadzi: Radosław Wylegała -Inżynier Nadzoru 2, Nadleśnictwo Czerniejewo,
Nadleśnictwo Czerniejewo, ul. Głożyna 5, 62-250 Czerniejewo
tel.: +48 61 42 73 041. e-mail: czernieiewo©poznan.lasv.aov.pl www.czerniejewo.poznan.lasy.gov.pl
– 2 –
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Nadleśnictwo informuję, że konieczne jest doprecyzowanie przesłanego wniosku, gdyż
w obecnej postaci uniemożliwia on poprawne udostępnienie rzeczowej informacji. Dla
przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich
przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej” w
postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które definiujecie m.in. jako
„przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć – jak wynika z Państwa wniosku - że każde
zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty
pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób
współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie
ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub
wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym
czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w
decyzjach o gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą
być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie
wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz w
sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nadleśnictwo nie
gromadzi i nie archiwizuje, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o
nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów
czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane
opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie adresowane do
nadleśnictwa). Gromadzi i dysponuje informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach
odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie do
nadleśnictwa kierowane w postaci petycji lub pism składanych lub przychodzących do
sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również pytań lub
komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi na
nie. Nawet w takich przypadkach jednak nadleśnictwo nie jest w stanie wytworzyć
informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa wniosku.
– 3 –
Przykładowo, w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności i rzeczowości
postulatów
czy
żądań
formułowanych
przez
internautów
w
serwisach
społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nadleśnictwo nie jest zobowiązane ani
często nie jest w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji
„strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w
zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i
przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide: wyrok
NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo
brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania
papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu
pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w
tym dokumentacji korespondencji;
możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej
ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy
wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości
oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowych
za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na żądanej liście przypadków uwag,
postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci publikacji w mediach
„zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy nadleśnictwo w ogóle nie
ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy
materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
Nadleśnictwo Czerniejewo informuje, że informacja publiczna objęta Państwa
wnioskiem nie może być przez nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w
art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co
– 4 –
więcej, przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z
uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych
dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie
art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze
od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia prawidłowej odpowiedzi, nadleśnictwo
Czerniejewo wzywa Państwa do:
uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech
lat” wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych
we
wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do danych,
które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć
prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy nadleśnictwo będzie w stanie poinformować w jakim wydłużonym
terminie zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i
poinformować Państwa o opłacie.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej
oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie
zmiany są planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z dnia
12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu
urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu,
a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych
dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą
– 5 –
nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie w nich
zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania postulatów,
wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki
leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest zindywidualizowany i
każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza
dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposób i formy
odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o
planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają
i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy.
Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nadleśnictwo uwzględniony, gdyż
pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o
informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21
grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).