PSZ i 7 . w
(42? Nadleśnictwo Drewnica
S
zr
LL
Z d8)
M
(Ę 7
SD
KÓZ
Ząbki, dnia 17.11.2020r.
Zn.spr.: 2G.0172.32.2020
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Dotyczy: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwie Drewnica
Nadleśnictwo zamieszcza poniżej odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa
wniosku
o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo Drewnica w dniu
04.11.2020r.
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku
wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki
leśnej na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez
stronę społeczną.
kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i
jeżeli tak, to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Nadleśnictwo zmuszone jest prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku,
gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on poprawne udostępnienie rzeczowej informacji. Dla
przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich
Nadleśnictwo Drewnica, ul. Kolejowa 31, 05-091 Ząbki
tel./fax: +48 22 781-62-09, e-mail: drewnicaQ warszawa lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Administratorem danych osobowych jest Nadleśnictwo Drewnica. W celu zapoznania się z klauzulą
informacyjną prosimy odwiedzić naszą stronę internetową: http://www.drewnica.warszawa.lasy.gov.pl/roao
ROW em; .
(qe) Nadleśnictwo Drewnica
Lęń ża]
AA (ŻY
przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej” w
postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które definiujecie m.in. jako „przesłanie
zapytania”. Nie sposób przyjąć — jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie
skierowane do nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy
nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób
współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma
często możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy
(zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było
czy nie „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą być
przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie wymagają tego
obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi choćby
informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego
zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje każdego „udziału w
spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego
rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nadleśnictwo nie gromadzi i nie archiwizuje, czy to w
formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej
konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony
nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle
niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa). Nadleśnictwo gromadzi i dysponuje
informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej
w nadleśnictwie, które były oficjalnie kierowane do nadleśnictwa w postaci petycji lub pism
składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną,
ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie
społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak tutejsza
jednostka nie jest w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom
określonym w Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet spełniających
warunek konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów
w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nadleśnictwo nie jest
zobowiązane ani często nie jest w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w
Państwa definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi
profilami).
Nadleśnictwo Drewnica, ul. Kolejowa 31, 05-091 Ząbki
tel./fax: +48 22 781-62-09, e-mail: drewnicaQ warszawa lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Administratorem danych osobowych jest Nadleśnictwo Drewnica. W celu zapoznania się z klauzulą
informacyjną prosimy odwiedzić naszą stronę internetową: http://www.drewnica.warszawa..lasy.gov.pl/roao
KS z 1 5
( (2 Nadleśnictwo Drewnica
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie
przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i
przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide: wyrok NSA
z 7 grudnia 2011 r., | OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
«a ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
« brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo
brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania
papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu
pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
« koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym
dokumentacji korespondencji;
" możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub udzielenia
zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej ilości danych
zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną
konieczność przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów
na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo
konieczność zawarcia na żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków
zgłaszanych
w postaci publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy
nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za
kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
nadleśnictwo informuje, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być
przez tutejszą jednostkę udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z
dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności
wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów
organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej
ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od Państwa jako
wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
Nadleśnictwo Drewnica, ul. Kolejowa 31, 05-091 Ząbki
tel./fax: +48 22 781-62-09, e-mail: drewnicaQ warszawa lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Administratorem danych osobowych jest Nadleśnictwo Drewnica. W celu zapoznania się z klauzulą
Nadleśnictwo Drewnica
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nadleśnictwu prawidłowej odpowiedzi,
tutejsza jednostka wzywa Państwa do:
« uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat"
wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie
pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu
żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo
rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną
możliwość, by to robić);
« wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy tutejsza jednostka będzie w stanie poinformować w jakim wydłużonym
terminie nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić
Państwu odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i
poinformować Państwa o opłacie.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany
są planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub prognozy
oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów ustawy z dnia 28
września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z dnia 12 listopada 2012r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu,
uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej
w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego
Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej
wskazanych regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich
innych „procesów rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub
prowadzenia jest zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat
lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to
czyni, jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie
sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie
Nadleśnictwo Drewnica, ul. Kolejowa 31, 05-091 Ząbki
tel./fax: +48 22 781-62-09, e-mail: drewnicaQ warszawa lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Administratorem danych osobowych jest Nadleśnictwo Drewnica. W celu zapoznania się z klauzulą
informacyjną prosimy odwiedzić naszą stronę internetową: http://www.drewnica.warszawa.lasy.gov.pl/roao
GEŃSZ
A O
, Nadleśnictwo Drewnica
wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy.
Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez tutejsza jednostkę uwzględniony, gdyż
pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o
informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21
grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Z poważaniem,
Sprawę prowadzi: Anna Smoktunowicz, tel. 22 781 62 09 wew. *332
Nadleśnictwo Drewnica, ul. Kolejowa 31, 05-091 Ząbki
tel./fax: +48 22 781-62-09, e-mail: drewnicaQ warszawa lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Administratorem danych osobowych jest Nadleśnictwo Drewnica. W celu zapoznania się z klauzulą
DRE” um HU SNETTEL I zwie BAY ły wa
4. ET ZEW | SzPOPPÓC 2 WTF z Fi «4 m Un"