NSZ,
ESET
142 ; Nadleśnictwo Jagiełek
Olsztynek, dnia 17 listopada 2020 r.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Jagiełek
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Jagiełek
UI. Park 1
11-015 Olsztynek
Znak sprawy: NN.0172.6.2020
Poczta elektroniczna
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
sprawa-33679Gfedrowanie.siecobywatelska.pl
Szanowni Państwo,
Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa wniosku
o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo Jagiełek w dniu
04.11.2020 r. godz. 21:49, data wpływu do Nadleśnictwa Jagiełek 05.11.2020 r.)
4.Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi
dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla
każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
a.Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki
leśnej na terenie Nadleśnictwa?
b.zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane
przez stronę społeczną.
c.kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d.rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony
społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia
gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
e.dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Nadleśnictwo Jagiełek, ul. Park 1, 11-015 Olsztynek
tel.: +48 89 519 1161, fax: +48 89 519 11 11, e-mail: jagielekQolsztyn.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
dotyczą wszelkich przejawów „Współuczestniczenia strony Społecznej w decyzjach
o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które
definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć — jak wynika
z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby
o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach
o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić,
jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie
muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie
„formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo
nie mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż
nie wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo
nie gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz
w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy
i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji
o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów
czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcjj ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie
adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami
o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej
w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism
składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną,
ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie
społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie
jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym
w Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet spełniających warunek
konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów
w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani
ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą
się w Państwa definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać
się anonimowymi profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób
i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa
ich przetworzenia i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami
i nakładem pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., | OSK 1737/11). Dlatego
w związku z:
« ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
« brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo
brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania
papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują
z powodu pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
« koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów,
w tym dokumentacji korespondencji;
« możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby
lub udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia
ogromnej ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie
(wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy prywatnych
wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie
społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na żądanej liście
przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci publikacji
w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy nadleśnictwo
w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za kogoś
kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez
nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6
września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności
wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów
organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1
wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze
od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam
Państwa do:
= uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech
lat" wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie
do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy
w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
" wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych
i poinformować Państwa o opłacie.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej
oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak,
to jakie zmiany są planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska
z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania
planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji
stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu
i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009).
Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie
w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania
postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu
na temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek
konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni,
jakiego sposobu i jakiej formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc.
Nie sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli
te ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego
wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas
uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły,
nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA
w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Nadleśniczy
Nadleśnictwa Jagiełek
Bożena Przesław
X
Bożena