iP) Nadleśnictwo Młynary
Młynary, (dA 1.2020 r.
Zn. spr.: ZG.0172.6.2020
/pocztą elektroniczną/
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
Szanowni Państwo,
Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa
wniosku o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo
Młynary w dniu 4 listopada 2020 r.
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat,
gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi
dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla
każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
a.
Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia
gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa?
. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane
przez stronę społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę
społeczną, a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania
strony społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia
gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Nadleśnictwo Młynary, ul. 1 Maja 21 A, 14-420 Młynary
tel.: +48 55 248 61 53, fax: +48 55 248 61 93, e-mail: mlynaryQolsztyn.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku,
gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej
informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku
dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o
gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które
definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć — jak wynika
z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby
o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach
o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić,
jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie
muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie
„formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie
mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie
wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz w
sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie
archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji
o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań,
postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie
adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami o wnioskach,
postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które
były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism składanych lub
przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również
pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowym oraz
odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie jesteśmy w stanie
wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa
wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności
i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów w serwisach
str. 2
społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często
nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji
„strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób
i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich
przetworzenia i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem
pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
s ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
« brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub
pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody
dla realizacji podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników,
a częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność
przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie
pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
« koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów,
w tym dokumentacji korespondencji;
s możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej
ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy
wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości
oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie
społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na żądanej liście
przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci publikacji
w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy nadleśnictwo
w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za kogoś
kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez
nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6
września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności
wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów
organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1
str. 3
wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od
Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam
Państwa do:
« uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech
lat” wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do
danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle
mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
« wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych
informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu
publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych
i poinformować Państwa o opłacie.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie
zmian w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony
społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej?
Jeżeli tak, to jakie zmiany są planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska
z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania
planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji
stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu
i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009).
Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie
w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania
postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na
str. 4
temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek
konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni,
jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie
sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te
ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego
wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas
uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły,
nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA
w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Andrzej Kozłgiwski
str. 5