Nadleśnictwo Miechów
Nadleśnictwo Miechów, os. Kolejowe 54a, 32-200 Miechów
tel.: +48 41 382-50-00, fax: +48 41 382-50-02, e-mail: miechow@krakow.lasy.gov.pl
www.lasy.gov.pl
Miechów, 17.11.2020 r.
Zn.spr.: NN.054.1.2020
/doręczenie wyłącznie elektroniczne/
Stowarzyszenie
Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-33595@fedrowanie.siecobywatelska.pl
Dotyczy: Wniosku Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska o udzielenie informacji
publicznej z zakresu procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag
i współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej
Szanowni Państwo,
Poniżej ustosunkowujemy się do zapytań zawartych w Państwa wniosku
o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo Miechów
w dniu 5 listopada 2020 roku (RPW/4890/2020).
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? Dla każdego przypadku
wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej
na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez
stronę społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w
szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak,
to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Nadleśnictwo Miechów zwraca się z uprzejmą prośbą o doprecyzowanie
wniosku, gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie
wnioskowanej informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte
we wniosku dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej
w decyzjach o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków
i uwag”, które definiujecie Państwo m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób
2
przyjąć – jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do
nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa,
zagadnienia
przyrodnicze
etc.)
jest
„formą
wygłaszania
opinii
i
prób
współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo
nie ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub
wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku
z tym czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia
w decyzjach o gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo
nie mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż
nie wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” osób z zewnątrz
w sytuacji, gdy tego rodzaju spotkania mają charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie
archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji
o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań,
postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, a ich treścią
są bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym niejednokrotnie
niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa).
Natomiast gromadzimy i dysponujemy informacjami o wnioskach, postulatach
i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które były
oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism składanych lub przychodzących
do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną,. Nawet w takich przypadkach
jednak nie jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom
określonym w Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do spełniających
warunek konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez
internautów w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie
jesteśmy zobowiązani ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy
i czy mieszczą się w Państwa definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą
posługiwać się anonimowymi profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób
i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich
przetworzenia i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem
pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11).
Dlatego w związku z zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku,
brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa, a także brakiem fizycznej możliwości realizacji
tego zadania (np. konieczność przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy
3
obecnie zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-19
w systemie zdalnym lub hybrydowym), koniecznością dodatkowej pracy związanej z
anonimizacją danych osób fizycznych w przypadku udostępniania informacji
odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym dokumentacji korespondencji,
możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia znacznej ilości
danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (konieczność zawarcia
na żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci
publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy
nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia
za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach),
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez
nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia
6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji może wymagać, z uwagi na okoliczności
wskazane
wyżej,
poniesienia
przez
nadleśnictwo
dodatkowych
nakładów
organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1
wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od
Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi,
wzywam Państwa do:
uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich
trzech lat” wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do
danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (w
granicach obowiązującego prawa oraz fizycznej możliwości udzielenia
odpowiedzi);
wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 roku
o dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych
informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu
publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych
i poinformować Państwa o opłacie.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są
planowane?
4
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska
z dnia 12 listopada 2012 roku , w sprawie szczegółowych warunków i trybu
sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz
inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji
Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych
(zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych
regulacji, a nie planowanie w nich zmian.
Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania postulatów,
wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat
gospodarki
leśnej”
sposób
ich
rozpatrywania
lub
prowadzenia
jest
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek
konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni,
jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie
sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te
ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego
wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas
uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie
nastąpiły, nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide:
wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Z poważaniem
Jan Karczmarski
Nadleśniczy
/podpisano elektronicznie/
Do wiadomości:
1.
Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krakowie