KR
ŚP Nadleśnictwo Hajnówka
Hajnówka dnia // .11.2020 r.
Znak: ZG.0172.27.2020(tylko elektronicznie)
Stowarzyszenie Sieć
Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
W nawiązaniu do wniosku z dnia 04.11.2020 r. w sprawie udzielenia informacji publicznej na
temat procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony społecznej
w decyzjach dotyczących gospodarki leśnej, Nadleśnictwo Hajnówka zwraca się z prośbą o
doprecyzowanie wniosku. W obecnej postaci uniemożliwia on poprawne udostępnienie rzeczowej
informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich
przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej” w postaci
„zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie
sposób przyjąć — jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa
jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”.
Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają
pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z
tym czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o
gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje również w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą być
przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie wymagają tego
obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi informacji o
przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę
społeczną”, jak również nie rejestruje każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej”
każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty, a także
nie gromadzi i nie archiwizuje, zarówno w formie papierowej jak i cyfrowej, korespondencji o
nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań
jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne
treści (w tym w ogóle niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa). Nadleśnictwo gromadzi i
Nadleśnictwo Hajnówka ul. Kolejki Leśne 12; 17-200 Hajnówka
tel.: +48 85 683-23-78, fax: +48 85 683-24-60, e-mail: hajnowkaQbialystok.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
dysponuje informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki
leśnej, które były oficjalnie kierowane do nadleśnictwa w postaci petycji lub pism składanych lub
przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną, natomiast nie są archiwizowane
przez nadleśnictwo pytania oraz komentarze na profilu nadleśnictwa, w serwisach
społecznościowych oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach wytworzona informacja
nie w pełni odpowiada warunkom określonym w Państwa wniosku. W odniesieniu do spełniających
warunek konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów w
serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często nie
jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji „strony
społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi profilami).
Udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne z ustawą z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga
od nadleśnictwa ich przetworzenia i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i
nakładem pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
=. ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
< brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników wyłącznie
do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji podstawowych zadań
nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo brakiem fizycznej możliwości
realizacji tego zadania (np. konieczność przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy
zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub
hybrydowym);
" koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym
dokumentacji korespondencji;
« możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub udzielenia
zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie z
Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność
przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu
nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na
żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych
w postaci publikacjj w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy
nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za kogoś
kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach).
Informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez nadleśnictwo udostępniona w
terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji
Nadleśnictwo Hajnówka ul. Kolejki Leśne 12; 17-200 Hajnówka
tel.: +48 85 683-23-78, fax: +48 85 683-24-60, e-mail; hajnowkaQbialystok.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
publicznej. Co więcej, przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało,
z uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych
nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1
wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od Państwa jako
wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam Państwa do:
« uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat"
wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie pytań
zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu żądanych informacji
i możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i
posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
« wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym przetworzonych,
jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie nadleśnictwo zdoła
zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu odpowiedzi, a także wyliczyć, ile
będzie kosztowało przetworzenie tych danych i poinformować Państwa o opłacie.
W nawiązaniu do pytania nr 2 nadleśnictwo informuje, iż w przypadku konsultacji społecznych
przy tworzeniu planu urządzania lasu lub prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest
opisany i wynika z przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra
środowiska z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania
planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu, a
także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora
generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie
wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich
innych „procesów rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia
z nią dialogu na temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek konkretnie
zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposób i formy
odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu
przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają i uzależnione są od
każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa wniosek nie
może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie
nastąpiły, nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w
Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Nadleśnictwo Hajnówka ul. Kolejki Leśne 12; 17-200 Hajnówka
tel.: +48 85 683-23-78, fax: +48 85 683-24-60, e-mail: hajnowkaQbialystok.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
- NADLEĘŻAWLZY
s” JAŻGEMEW? cer Nadleśni ajnówka
Mariu. Agiejczyk
Z
w