GAŃSJ)
KĘ
4, Nadleśnictwo Jedwabno
Zn. spr. Z.0172.9.2020
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Dotyczy: udostępnienia informacji publicznej na wniosek
Szanowni Państwo,
Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa
wniosku o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo
Jedwabno w dniu 5 listopada 2020 r.
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat,
gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi
dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa.
Dla każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
a. kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia
gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi
zgłaszane przez stronę społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną.
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę
społeczną, a w szczególności informacji, czy w wyniku
zaangażowania strony społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało
swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki
sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie
wniosku, gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie
rzeczowej informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we
wniosku dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej
w decyzjach o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków
i uwag”, które definiujecie m.in. jako „przestanie zapytania”.
Nadleśnictwo Jedwabno, ul. 1 Maja 3, 12-122 Jedwabno
tel.: +48 89 621 30 05, fax: +48 89 621 30 15, e-mail: jedwabnoQolsztyn.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Nie sposób przyjąć — jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane
do nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy
nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób
współuczestniczenia
w decyzjach o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często
możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy
(zwłaszcza, że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy
zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia
w decyzjach o gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są
albo nie mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu,
gdyż nie wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne.
Nadleśnictwo nie gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania
zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę
społeczną”. Tak samo nie rejestruje każdego „udziału w spotkaniu na temat
gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju
spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie
papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej
konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji
ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści
(w tym w ogóle niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy
i dysponujemy informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie
prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas
kierowane w postaci petycji lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu
pocztą tradycyjną lub elektroniczną. Nawet w takich przypadkach jednak nie
jesteśmy w stanie wytworzyć informacjj w pełni odpowiadającej warunkom
określonym w Państwa wniosku.
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe
i zgodne z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej,
w sposób i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich
przetworzenia i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem
pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
« ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
e brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub
pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody
dla realizacjj podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego
pracowników, a częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zadania
(np. konieczność przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy
zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie
zdalnym lub hybrydowym);
e koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób
fizycznych w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków
i postulatów, w tym dokumentacji korespondencji;
e możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej
ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy
wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy prywatnych
wiadomości za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na żądanej liście
przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci publikacji
w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy
nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji
i prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się
w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez
nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia
6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności
wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów
organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1
wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od
Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi,
wzywam Państwa do:
e uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich
trzech lat” wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie
do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać
(czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
e wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych
informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu
publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych
i poinformować Państwa o opłacie.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie
zmian w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony
społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej?
Jeżeli tak, to jakie zmiany są planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu
lub prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika
z przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra
środowiska z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu
sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz
inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji
Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych
(zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych
regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych
„procesów rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub
prowadzenia jest zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki
postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie
i jaką drogą to czyni, jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub
preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian
w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego
działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa wniosek nie może
zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które
jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą
udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r.,
Il SAB/Wa 219/10).
Z poważaniem
Z-ca NAIĄLEŚZUCZEGO
mgr inż. Magdalena Miścierewicz