PRZ
SK
ż
"| Nadleśnictwo Orneta
©
Orneta, M1 1.2020 r.
Znak spr.: S.0172.5.2020
(drogą elektroniczną)
Szymon Osowski
Katarzyna Batko-Tołuć
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa
wniosku o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo
Orneta w dniu 5 listopada 2020 r.
1. _ Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego
przypadku wnioskujemy o podanie:
a. kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki
leśnej na terenie Nadleśnictwa?;
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez
stronę społeczną;
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną;
rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną;
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej
i jeżeli tak, to w jaki sposób?
f. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie
wniosku, gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie
rzeczowej informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we
wniosku dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej
w decyzjach o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków
i uwag”, które definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć — jak
wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do Nadleśnictwa Orneta
(choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy Nadleśnictwa, zagadnienia
przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia
w decyzjach o gospodarce leśnej”. Jednocześnie Nadleśnictwo nie ma często
możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy
(zwłaszcza, że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy
o a
Nadleśnictwo Orneta, ul. 1. Maja 26, 11-130 Orneta
tel.: +48 55 242 11 49, fax: +48 55 242 29 02, e-mail: ornetaQolsztyn.lasy.gov.pl www .lasy.gov.pl
zapytanie było, czy nie było „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia
w decyzjach o gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są
przez Nadleśnictwo Orneta gromadzone lub nie są już w naszym posiadaniu, gdyż
nie wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo
Orneta nie gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia
w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie
rejestruje każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby
z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie
gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej,
korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag,
żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony Nadleśnictwa.
Gromadzimy i dysponujemy informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach
odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w Nadleśnictwie Orneta, które były
oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism składanych lub
przychodzących ' do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną lub
przekazywanych ustnie zgodnie z obowiązującymi procedurami. Nawet w takich
przypadkach jednak nie jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni
odpowiadającej warunkom określonym w Państwa wniosku. Przykładowo,
w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności i rzeczowości
postulatów czy żądań formułowanych przez internautów w serwisach
społecznościowych pod adresem Nadleśnictwa Orneta, nie jesteśmy zobowiązani ani
często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa
definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi
profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe
i zgodne z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej,
w sposób i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od Nadleśnictwa ich
przetworzenia i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem
pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., | OSK 1737/11). Dlatego, w związku z:
dużym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
— _ brakiem możliwości oddelegowania przez Nadleśnictwo pracownika lub
pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody
dla realizacji podstawowych zadań Nadleśnictwa, a w obecnej sytuacji również
z problemami z realizacją tego zdania spowodowanymi pandemią COVID-19
i organizacją pracy Nadleśnictwa w systemie hybrydowym;
— _ koniecznością dodatkowej pracy związanej z ewentualną anonimizacją danych
osób fizycznych w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag,
wniosków i postulatów, w tym dokumentacji korespondencji,
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być
przez Nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy
z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej,
przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi
na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez Nadleśnictwo dodatkowych
2
nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust.
1 wspomnianej ustawy, Nadleśnictwo Orneta obliczy i przedstawi te koszty i pobierze
od Państwa, jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi,
wzywam Państwa do:
— _ Uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich
trzech lat” wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do
danych, które Nadleśnictwo Orneta rzeczywiście może gromadzić i posiadać;
— _ wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych
informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu
publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować, w jakim wydłużonym terminie
Nadleśnictwo Orneta zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić
Państwu odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych
danych i poinformować Państwa o opłacie.
2. Czyw najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej
oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie
zmiany są planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska
z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania
planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji
stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu
i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009).
Rolą Nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie
w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania
postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na
temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek
konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni,
jakiego sposobu i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie
sposób mówić zatem o planowaniu przez Nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te
ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego
wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas
uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie
nastąpiły, nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide:
wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
NAD|
Nadi. Q
usik