Nadleśnictwo Bytnica
Nadleśnictwo Bytnica, Bytnica 160, 66-630 Bytnica
tel.: +48 68 391 57 54, fax: +48 68 391 57 54, e-mail: bytnica@zielonagora.lasy.gov.pl
www.lasy.gov.pl
Bytnica, 19.11.2020 r.
Zn. spr.: NI.720.25.2020.MK
Sz. P.
Szymon Osowki, Katarzyna Batko-Tołuć
Członkowie Zarządu
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
Ul. Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa
sprawa-33913@fedrowanie.siecobywatelska.pl
dotyczy: wniosku w sprawie konsultacji społecznych
W nawiązaniu do pisma z dnia 4 listopada 2020 roku (e-mail), Nadleśnictwo Bytnica
zamieszcza poniżej odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa wniosku o
udostępnienie informacji publicznej, z zachowaniem numeracji Państwa pytań.
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia
gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? Dla każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie
Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez stronę
społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w
szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej Nadleśnictwo
zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Nadleśnictwo
Bytnica
zmuszone
jest
prosić
Państwa
przede
wszystkim
o
doprecyzowanie wniosku, gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on poprawne udostępnienie
rzeczowej informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku
dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o
gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które definiujecie
m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć – jak wynika z Państwa wniosku – że
każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty
pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób
(wysłano wyłącznie w formie elektronicznej)
2
współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma
często możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy
(zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było
czy nie „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie
mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie
wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi
choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego
zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje każdego „udziału w
spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego
rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzi i nie archiwizuje, czy to w formie
papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej
konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony
nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle
niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa). Nadleśnictwo gromadzi i dysponuje informacjami
o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie,
które były oficjalnie kierowane do nadleśnictwa w postaci petycji lub pism składanych lub
przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również pytań
lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi na nie.
Nawet w takich przypadkach jednak nadleśnictwo nie jest w stanie wytworzyć informacji w
pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu
do nawet spełniających warunek konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań
formułowanych przez internautów w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa,
nadleśnictwo nie jest zobowiązane ani często nie jest w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy
mieszczą się w Państwa definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się
anonimowymi profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne z
ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie
przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i przekształcenia,
wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011
r., I OSK 1737/11).
Dlatego w związku z:
ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo brakiem
3
fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania papierowych
archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-
19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych w
przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym
dokumentacji korespondencji;
możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub udzielenia
zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie
z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność
przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu
nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia
na żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci
publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy nadleśnictwo
w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy
materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez
nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6
września 2001roku o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie i
przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności wskazane
wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów organizacyjnych i
finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo
obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości
odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nadleśnictwu prawidłowej odpowiedzi,
wzywam Państwa do:
uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat”
wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie
pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu żądanych
informacji i możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może
gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy nadleśnictwo będzie w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu odpowiedzi, a także
wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i poinformować Państwa o opłacie.
4
2.
Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia
z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów ustawy z
dnia 28 września 1991 roku o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z dnia 12 listopada
2012 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu,
uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej w
Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów
Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych
regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów
rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu
na
temat
gospodarki
leśnej”
sposób
ich
rozpatrywania
lub
prowadzenia
jest
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek
konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego
sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić
zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają i
uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten
Państwa wniosek nie może zostać przez nadleśnictwo uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia
przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację publiczną
podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa
219/10).
Sporządził:
Mariusz Kudlak
Z poważaniem,
Piotr Niemiec
Nadleśniczy
/podpisano elektronicznie/