fe) "| Nadleśnictwo Świdnica
Świdnica, dn. 27.11.2020 r.
Zn. spr.: ZG.0172.4.2020
Stowarzyszanie
Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
Ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Dot.: Wniosku o udostępnienie informacji publicznej odnoszących się do wszelkich
procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony
społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej.
Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa
wniosku o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo
Świdnica w dniu 04.11.2020r.
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat,
gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi
dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla
każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia
gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Świdnica?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane
przez stronę społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa Świdnica ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę
społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony
społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia
gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Sprawę prowadzi: Malwina Boncol — tel. 74 852 23 33 wew. *334
Nadleśnictwo Świdnica, ul. Sikorskiego 11, 58-100 Świdnica
tel.: +48 74 852-23-33, +48 74 852-24-93, +48 74 853-75-95, fax: +48 818 58 00, www.lasy.gov.pl
e-mail: swidnicaQwroclaw.lasy.gov.pl
| ". Nadleśnictwo S$
fe k widnica
Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku,
gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej
informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku
dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach
o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które
definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć — jak wynika
zPaństwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby
o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia
przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia
w decyzjach o gospodarce leśnej. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często
możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy
(zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy
zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia
w decyzjach o gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie
mogą być przez Nadleśnictwo Świdnica gromadzone lub nie są już w jego
posiadaniu, gdyż nie wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury
wewnętrzne. Nadleśnictwo Świdnica nie gromadzi choćby informacji o przypadkach
„wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez
stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje każdego „udziału
w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy
szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie
archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji
o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań,
postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie
adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami
o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej
w Nadleśnictwie Świdnica, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji
lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną,
Sprawę prowadzi: Malwina Boncol — tel. 74 852 23 33 wew. *334
Nadleśnictwo Świdnica, ul. Sikorskiego 11, 58-100 Świdnica
tel.: +48 74 852-23-33, +48 74 852-24-93, +48 74 853-75-95, fax: +48 818 58 00, www.lasy.gov.p
e-mail: swidnicaQwroclaw.lasy.gov.pl
7
GS
fe) Nadleśnictwo Świdnica
elektroniczną, ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu Nadleśnictwa
Świdnica w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich
przypadkach ' jednak nie jesteśmy w stanie wytworzyć informacji
w pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa wniosku. Przykładowo,
w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności i rzeczowości
postulatów czy żądań formułowanych przez internautów w serwisach
społecznościowych pod adresem Nadleśnictwa Świdnica, nie jesteśmy zobowiązani
ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się
w Państwa definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się
anonimowymi profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób
i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od Nadleśnictwa Świdnica ich
przetworzenia iprzekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami
i nakładem pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., | OSK 1737/11). Dlatego
w związku z:
« ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
« brakiem możliwości oddelegowania przez Nadleśnictwo Świdnica pracownika
lub pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez
szkody dla realizacji podstawowych zadań Nadleśnictwa Świdnica i obowiązków
jego pracowników, a częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego
zdania (np. konieczność przeglądania papierowych archiwów w sytuacji,
gdy zatrudnieni w Nadleśnictwie Świdnica pracują z powodu pandemii COVID-
19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
« koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób
fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków
i postulatów, w tym dokumentacji korespondencji;
« możliwą koniecznością zatrudnienia przez Nadleśnictwo Świdnica dodatkowej
osoby lub udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia
ogromnej ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie
Sprawę prowadzi: Malwina Boncol — tel. 74 852 23 33 wew. *334
Nadleśnictwo Świdnica, ul. Sikorskiego 11, 58-100 Świdnica
tel.: +48 74 852-23-33, +48 74 852-24-93, +48 74 853-75-95, fax: +48 818 58 00, www.lasy.gov.pl
e-mail: swidnicaQwroclaw.lasy.gov.pl
46) Nadleśnictwo Świdnica
(wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy prywatnych
wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu Nadleśnictwa Świdnica
w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na
żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych
w postaci publikacjj w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną”
w sytuacji, gdy Nadleśnictwo Świdnica w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia
takich informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się
w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez
Nadleśnictwo Świdnica udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1
ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej,
przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na
okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez Nadleśnictwo Świdnica ogromnych
dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na
podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, Nadleśnictwo Świdnica obliczy
iprzedstawi te koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę
w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi,
wzywam Państwa do:
" uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich
trzech lat" wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do
danych, które Nadleśnictwo Świdnica rzeczywiście może gromadzić i posiadać
(czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
« wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych
informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu
publicznego.
Sprawę prowadzi: Malwina Boncol — tel. 74 852 23 33 wew. *334
Nadleśnictwo Świdnica, ul. Sikorskiego 11, 58-100 Świdnica I I
tel.: +48 74 852-23-33, +48 74 852-24-93, +48 74 853-75-95, fax: +48 818 58 00, www.lasy.gov.p
e-mail: swidnicaQwroclaw.lasy.gov.pl
GENST
LP) Nadleśnictwo Świdnica
2)
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
Nadleśnictwo Świdnica zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje,
by udzielić Państwu odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało
przetworzenie tych danych i poinformować Państwa o opłacie.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo Świdnica planuje
wprowadzenie zmian w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków
iuwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat
gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika
z przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra
środowiska z dnia 12 listopada 2012r.
w Sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu,
uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu, a także
obowiązującej
w Lasach Państwowych Instrukcjj Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora
generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą Nadleśnictwa
Świdnica jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie w nich
zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania
postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu
natemat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub
wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą
to czyni, jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje
etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśni Nadleśnictwo Świdnica
zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego
działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa wniosek nie
może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie,
które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą
Sprawę prowadzi: Malwina Boncol — tel. 74 852 23 33 wew. *334
Nadleśnictwo Świdnica, ul. Sikorskiego 11, 58-100 Świdnica
tel.: +48 74 852-23-33, +48 74 852-24-93, +48 74 853-75-95, fax: +48 818 58 00, www.lasy.gov.pl
e-mail: swidnicaQwroclaw.lasy.gov.pl
ER ka _
1 4P) Nadleśnictwo Świdnica
(e)
udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa
219/10).
Otrzymują:
1. Adresat
2.ala
Sprawę prowadzi: Malwina Boncol — tel. 74 852 23 33 wew. *334
Nadleśnictwo Świdnica, ul. Sikorskiego 11, 58-100 Świdnica l
tel.: +48 74 852-23-33, +48 74 852-24-93, +48 74 853-75-95, fax: +48 818 58 00, www.lasy.gov.p
e-mail: swidnicaQwroclaw.lasy.gov.pl