Oleśnica, dnia /_października 2017 r.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Oleśnica Śląska
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Oleśnica Śląska
ul. Spacerowa 3
56-400 Oleśnica
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo
Oleśnica Śląska (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust.
1 wzzwiązku z art. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej” (dalej jako „u.d.i.p”),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej jako
„Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. o udostępnienie informacji
publicznej obejmującej:
1) informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) . informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych
nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na prywatność osób
fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych osób
a także
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie skanów umów związanych
z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt, że prowadziłoby to do
ujawnienia tajemnicy przedsiębiorcy.
1 Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 z późn. zm.
Azaleu elosysajuoy WA] /)M '0p'ong He niusiwnzoJ M sMoqoso 8uEp EZ 9Euzn e[ Azajeu
wejez 'feuzoAzy Aqoso feujeiyuoy I[oeys/ usp! ?9g0mijzotu Efep ndnyez ElueuoyOp wsosfelw z
niuezkimod M ełusiunsuoy oysimMzeu | Ślw| „yońulAoeziueBio ysjsoupef yo4ujeunwoy I
yońmomisued op zejo oBaujeuojAiej npkziowes MQuUeBIo 'Uońmomisyued moueBio op
Als elnso]s ŚMEJS[), :z! 'ImMouejs Algly "o'p'o'n L Jsn€ HE z alupoGz qd] 19d 1s2l suezelmoqoz
losoulełerzp feuozpemold USBLUEJ M ElueGsz]sezld fejojj op '(„o'p'o'n,) ysAmoqoso
usńuep eluo1yo0 O 'I /66L Eluduels 6z Elup z Kmejsn Mosideszid sluszsnieu AqołIMOUEJS
dl1lgd po oumalp Uuońokfemiqeu Mołusiunsucy uokuep eluslumefm drpn L pzz
4sn g "ue fezAmod AuełomAzid m euolmojsAm feuzoijqnd ifoeuuoju! op ndajsop EluszoirueJ60
syuejsszid tmomejsn jsoldm imouejs ysAuzońzij qoso osoujemńjd 'usoAuzońzij qoso
ogoujemAjd wslwoq AqołezsnIeu d1 1Dd zezid KoMepoySoIuUAA UsAuep U24 alusiudajsopn]
-(oBaujimko nsyspoy ,ze HE NIUSIUNZOJ M IDUSLUNSUOCĄ oyel '4) ewopomez qn| Ezolepodso6
klosou|ełerzp z U2! nyzeimz zeq oumelp dl 1Dd PO ŃAqeu s!ssiyo LUAUEZEYSM SM SJOJĄ
'yoAuzokzy qoso UsAmoqoso Usńuep 'Eumep mosomAqeu 4jsi| AOMEPOYSOIUJĄ feueruds]sopn z
eluszokłAw |]se[ euolupesezn lułedm ez 'Azejeu 9EZEĄSM rogoulejoy fezsausid M
„ BMEJd wi obeoklnbnysĄzud z elnuBAzel
eojolqalspezid qn| euzońzij eqoso Apb 'nypedAzid ZEeJ0 dloyunj eruemAuoyAm I! eluezielmod
yseyuniem o wĄj m 'iloyury Yo4] weluelułod z yozbimz yońobfew 'euzoijqnd eloyuni yońoelujed
yseqoso o Ifoeuuoju! Azońjop 8lu O] eluezoiuelB6O "A2lolqerspsSzid d21uu6lE] qn| [euzoązy
Xq080 5$0ujEMUd Bu npalbzm 82 niuszaUBIbo EBejpod [euzojqna Ioeuuoju! op omeJd"
:'wosidezid w/j z usimoq siupoGz 'drpnz 1snG HE M ©UEZEĄSM EluszolueJ60 eu npó|Gzm
sz fauzoijqnd Ifbeuuoju! elusiudójsopn Awotupo op Amejspod EzpoUsez s!seJyez WAłejsozod M
"wswsid WAuq31po AMEpoĄSOIUM suolud3]sopn EUE]sOZ efoeULIojU! 9UuEZEĄS/Ą
-(I0usiunsuoy oyel) EMopomez qn| Ezojepodso6 Elo$oulełeIzp z nyzkimz
zeq oumeip Ałńqeu eoj4 yusAuzoAzy qoso UońMoqoso usAuep yeupe[ wsluszokł/M Z
mOoSJolqpo Asi| sluepod zezidod '('J / LOZ Eludueis Le Elup Op) ZLOZ 9LOZ SLOZ UDEJE| M
ouqoso — oumeJp sueysAzn ołejsoz (eueposzuds) suezeyszid nuoy w/j o Ibeuwojur (Z
zeJo (1 ZLOZ EludJels Lg Elup op) ZLOZ ! 9LO2
'GLOZ UDEJE| M ouqoso EUMeJp SIMOIU$S|PEN M oGsueysAzod (ogol!) siqzoi| o Iloewuojur (L
;AoMEpPOYSOIU/M slusludś]sopn 2IMEJd M sl01Edo soklnpfeuz I
eujezozsndop ez oueuzn 'd''p'n mosidszud 2jj8I1M$ M ZijeuE uokupsqzelu niuszpemoJdaz.id od
*nysoluMm Eluszołz Elup po sobissiu z
ziu Azsznłp 8lu seJyo Eu NĄsoIuM op SIS EIUEMOĄUNSOJSN Op NUIULSĄ niusznłpsz.d o 'drpnz
qJsngL Hez elupobz S0MEPOĄSOIUM ełemowojulod dl 1D9d 1ZL0z Eludieis Le niuPM
-euzoAziyj Aqoso AAq slu EuMe.p IWBOJOIĄPO LUIĄE[ M
alsaljez m 'wusumslp lAueysAzn weluemolepodso6 z UysAuezeimz MOWN Kueys (€
*mQSJolqpo 4si| sluepod zazudod '(nysolum Eluszołz Elup op) ZLOZ 9L07
'GLOZ USEJE| M OUqOSO — OUMSJP eueysAzZn Ołe]soz SUuEZEĄSZIA NWoYĄ LUA] O sloeuuojuu (Z
'(NYSOIUM ElUSZOł/Z
elup op) ZLOZ '9LOz GLOZ USEJE| M ouqoso EuM2JP oBaueysAzod elqzoij o beuuojur (L
:feotelnufego feuzoijqnd Ioeuuoju! eluslud]sopn o
BIS HDQIMZ EDMEPOYĄSOIUM I ZLOZ Eludieis pz NIUP M |IeLU-© eGoJp w/uejsszid WsIySOIUĄAĄ
AINAINGVSVZN
wskazać na trafne stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia
25 kwietnia 2014 r., sygn. I OSK 2499/13, w którym NSA wskazał, iż: "L...] należy przyjąć, że
prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie udostępnienia danych
osobowych, chyba że chodzi [o] informację o osobach pełniących funkcje publiczne, mających
związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz
przypadek, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa."
W analizowanej sprawie konsumenci — nabywcy drewna nie byli osobami pełniącymi funkcje
publiczne ani osobami mającymi związek z pełnieniem funkcji publicznych. Osoby te nie
zrezygnowały również z przysługującej im ochrony. Tym samym informacje te nie podlegają
udostępnieniu z uwagi na ochronę prywatności i danych osobowych konsumentów,
którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5ust. 2u.d.i.p. uzasadnia również
odmowę udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem
zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będących przedsiębiorcami. Udzielenie tych
informacji w żądanym zakresie spowodowałoby bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy.
Przepisy u.d.i.p. nie zawierają definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje
konieczność zinterpretowania tego pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także
piśmiennictwa oraz orzecznictwa — te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk
w zakresie definiowania i relacji wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica
przedsiębiorstwa”. W konsekwencji należy wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa w świetle
art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji? (dalej
jako „u.z.n.k.”) oznacza „nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich
poufności."
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów
administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa.
Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną
przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające środki ochrony
w celu zachowania ich poufności”.
Dalej należy wskazać, że PGLLP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę.
W orzecznictwie uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie
Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art.
2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest przedsiębiorcą*.
Jak też wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane o zakupach
drewna dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają wartość gospodarczą
(zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r.,
sygn. akt II 1313/15 (prawomocny). W tym samym wyroku uznano prawidłowość decyzji
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. o ilości
2 Dz.U. Nr 153, poz. 1503)
* Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. II SA/Wa 1108/14,
utrzymanym w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: | OSK
387/15.
4 Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD
2011/3/58, Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt I CSK 582/10, LEX nr
970063; Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt I ACz 709/12, LEX
nr 1148378
"MON UDAUEMEZ 1058.) z Jso1dm KoefeylUAM MOJUS8UBJJUOY
usloms Aosiuwefej Kuoiyso yszeimoqo eu I6emn z Ibeuuoju! elusludsjsopn op 8Uu0IUMEJdN
jsaf slu 4d] 19d wesłez e 'Aoolqaispezud Aoiuwefej Auolyso op eMEeJd wl obsoklnGn;sAzud z
ilemouGAzeJz slu zalumoi 12 AoloIq8IspsZId "Aololqalspezid Aoruwefej y2! Auoiyoo op omeud
alnBn;iskzid mooJolqśispszuid sniejs wAoefew Eeume.p woomńqeu ob6szszAmod po eluza|ez8iN
„drp'n z jsnG "Ue z yoeyuejsezid Uońuolu/+edS BU 8IS eloldo IloeULOJUI
feuemoysolum elusludójsopn emowpo z! dezeyńm wAńwes wĄ| 'bzolepodsob 9SOLUEM
buzoeuz molusyeuoy fef! 41 TOd Ep EW E4 efoEULOJU! Z! łezeyAm zo] yef IWEeJUSYEL]UOY Z
[emojpuey Aoeidłodsm Apesez yofoklnufeqo I[oeULuOJU! osoujnod /68Z/]SEZ '2mOM]SUEJ ASE]
wA4use] 8IM]SIEPOdSOS) LAMOMISUEJ M em]siolgórspszid śoiuwelej YDŃOEIMOUEJS I[OELLIOJUI
elueludajsopn ! Auolyso 'IloeyijAse]j pesez elue[ejsn olmeids m [*] du u oLOZ Eyluieizpzed
["] eiup z weluszpbkziez Hzpemoidm Aujeleuo9 iojjejA(] Iogoujnod Aunpesoid [*]'
sz 'obfeuzn 2IMEZSIEJĄ M YSM NĄOJAM WUAUJOLIOMEJd fezAmwod wAuełom/zjd M łeuzn Z9) YE |
-lJogoujnod M
euemAu/zajn slujusmyesuoy es o] oGeokEfndny OG9MOZEJOPZEĄ ZEJO d] TOd EM]SIOIq8ISpszJd
soluwelej ElMoue]s sz 'oyel | I9$OLUOPEIM feuzoijqnd op suolumefn sezoyońjop Ae]soz
alu eumeJp Azepszids USEMOLUN M OHEMEZ aloeuwoju! emołobszozs oz Elu$eliM d1 1Dd
"EOMEPOYSOIUM 81 EŚsIqn
sjgjy o Iloewuoju! Aoluwefej] M EIUEMOUDSEZ OP 09 (Kzepszids MOQLUN UOJĄS - MOJUSUEJJUOĄ
obal zelo dl 1Dd) MosJolqdIspszid E|OM EłE]sOZ euolume[n Xuzoeuzoupef ! Auzoeje]sop
qosods m z! 'Azeleu 9euzn weosjolqdispezid E 'dl 19d Azpsliuod UsAUEJSIMEZ MOLN
9501] ZEJO UDAMOMISUEd MOSE] OBsujelsusD ejopysjAq gy Ju Eluszpkziez op eyluzobłez
oBsuełomod z /obfeyluim emisioiqólispszid Koluwefej selyez szpemn eu obfewu 'wsjez y
. MOJEMO] YDAuuUl ?$oj! qn] eumeJp obeuepszids BESEL —
ues woizod —
moun Ifoezi[e81 AWBJBOUOULIEUY —
mon eluszosidzoqez AULOJ —
'Azepozids IjunIem —
Azepezids moyuniem usiupoBzn Berqezid —
:yef oDje] UoeoMAqeU O omo/OBeZOZS efoBULOJU! ZBIUMOJ yef moluelpy
UoAujobszozsod wAsbzońjop 8!SeljeZ M U2AMO|PUBY iloefoobsu 1 ifoyne moBuejezid yluAMm I
Berqezid 'urw Ezajeu gl TD9d M emisiorqórspezid śoiuwefej yońobimouEjs IoeuuOjU! Op
9Z jezeysm eluezpbziez obej op Z lu nyluzobjez AĄ - EmM]sI0Iqólspezid ś9iuwefe] YoŃOEIMOUEJS
ifoewioju! zeyAńyĄ' 8y Ju eluszpkziez łepAm JI OLOC eylulsrzpzed 9 Elup UJDAMOMISUEd
mose] Aulelsuos9 Joy8JACQ Z! T4EJ elejsozod belogouzol|o40 — WAUZoAYyEJ SIUEJS A/EIUJSIEZ M
— tkmozonjj emisiolqdispszid Aoruwafej ibiugep Auleuuoj piedse eu Sez AZSMAZEMZ
-Aololqdispszud 3oiuwefej 9imouEjs EBow wejez e "yu'z'n p J5n LL HEM
emou faiopy o 'emjsiolqalspszud Aoiuwefeq Ifoluljsp (uawele) pjadse Aujeajewu Efelujedńm ueo
worzod Azo 'mMgun Ifoezijeo AUEJGoUOLIEU MON eluszoseldzeqez Auoj 'Azepezids IHUnIem
'Azepezids moyuniem uslupobzn Belqezid 'uru w/] M 'euMalp IueomAńqeu Z USEMOLUN M
elliemez efoeuuoju! smołobszozs Zzslum0l 2Z dogomidjem eBejn elu elosysjuoy WĄ M
-wgomAqeu yokujobszozsod s8q0Mm UDŃUEMOSO]S
UoAuzotł | upAwoyjsoupal ueo zeJo Joltupod Auep zezid ndnyez op oGsuo|elzpAzid eume.p
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte
w umowach z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji tajemnicy
przedsiębiorstwa. Co więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to informacje, co do których
przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym zarządzeniu oraz jego kontrahenci - strony umów
sprzedaży w treści tych umów) podjęli działania mające na celu ochronę ich poufności. Tym
samym są one tajemnicą przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy),
ze względu na którą prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGL LP wskazuje, że standardowy wzór umowy sprzedaży
drewna stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP jest publicznie dostępny pod
adresem internetowym http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno/, co umożliwia zapoznanie się
z nim przez Wnioskodawcę i poznanie ogólnych warunków umownych na jakich zbywany jest
surowiec drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi na tajemnicę
przedsiębiorstwa PGL LP. Dobrowolnie PGLLP nie rezygnuje z przysługującej
mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca ochronę zawarta w art. 5 ust.
2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia
informacji publicznej.
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. zart. 17 ust. 1 u.d.i.p. wskazuję:
u podmiotami, których dobro — prywatność w tym dane osobowe podlegają ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
u podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na podstawie
art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
NADLĘŚNICZY
Nadleśniczy Nadleśnictwa Oleśnica Śląska
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z dnia 13
października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego
Nadleśnictwa Oleśnica Śląska o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej
decyzji.