Re: RE: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez KatarzynaBatkoToluc w sprawie Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach #304 z Nadleśnictwo Trzciel
Szanowni Państwo,
w nawiązaniu do przesłanego wcześniej maila z wnioskiem o dostęp do informacji uprzejmie informujemy, że podstawą prawną naszego wniosku jest ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Tym samym oczekujemy wykonania wniosku na zasadach określonych w tej ustawie. Wskazujemy, że w tej ustawie nie znajduje się rozwiązanie nawiązujące do informacji publicznej przetworzonej określonej w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Dlatego też wezwanie do wykazania dlaczego udostępnienie informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego jest bezpodstawne.
Równocześnie uprzejmie wyjaśniamy, że:
1. Wnioskując o przesłanie informacji dotyczących ostatnich trzech lat, mamy na myśli okres od 1 listopada 2017 do 3 listopada 2020.
2. Definicję podaną we wniosku:
„Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
należy interpretować jako zawierającą pojęcie dostępu do informacji o środowisku, (tak jak zinterpretowały właściwie niektóre Nadleśnictwa do których zwróciliśmy się z tym wnioskiem). Poniżej podajemy interpretację tej definicji, która w pełni tłumaczy naszą intencję i, mamy nadzieję, będzie pomocna.
"Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form występowania z wnioskiem o dostęp do informacji, wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
Alternatywnie, możecie również Państwo definiować wyrażenie „zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag” jako punkty 1- 6 wymienione w definicji. Może to nieco zawęzić zakres odpowiedzi, ale zapewne ułatwi sprawne ich zebranie.
3. W przypadku artykułów i doniesień medialnych wnioskujemy o przesłanie informacji o doniesieniach, których istnienie odnotowało Nadleśnictwo, a w szczególności doniesień, w procesie powstawania których, przedstawiciele Nadleśnictwa zostali poproszeni o wyrażenie opinii.
4. W przypadku, gdy Nadleśnictwo nie posiada wiedzy kim dokładnie są osoby, które chcą pozyskać informację i wiedzę o gospodarce leśnej, wyrazić opinię bądź współuczestniczyć w decyzjach wnioskujemy o ogólne opisanie takiej osoby bądź osób. Na przykład, w wypadku, gdy o informację występują bądź opinie zgłaszają internauci na mediach społecznościowych Nadleśnictwa wystarczający będzie opis: internauta/gość strony Nadleśnictwa w serwisie Facebook. W wypadku, gdy Nadleśnictwo organizowało, bądź uczestniczyło w zebraniu lokalnej społeczności na którym omawiane były kwestie związane z gospodarką leśną, wystarczający będzie prosty opis uczestników, taki jak na przykład: członkowie społeczność X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), bądź członkowie klubu seniora w miejscowości X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), etc.
Z wyrazami szacunku,
Katarzyna Batko-Tołuć i Marzena Błaszczyk
Członkinie zarządu zgodnie z zasadami reprezentacji
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
W nawiązaniu do pisma z dnia 2020-11-23 08:38:59.513070+00:00 z adresu {{ email }}:
> Szanowni Państwo, Poniżej Nadleśnictwo Trzciel zamieszcza odpowiedzi na
> pytania i wnioski zawarte w Państwa zgłoszeniu o udostępnienie informacji
> publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo w dniu 4 listopada 2020 r. 1.
> Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
> przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
> prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku
> wnioskujemy o podanie: a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi
> dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? b.
> zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez
> stronę społeczną. c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
> d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę
> społeczną, a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony
> społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej
> i jeżeli tak, to w jaki sposób. e. dokumentacji komunikacji ze stroną
> społeczną. Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o
> doprecyzowanie wniosku, gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne
> udostępnienie rzeczowej informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że
> pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia
> strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania
> postulatów, wniosków i uwag”, które definiujecie m.in. jako „przesłanie
> zapytania”. Nie sposób przyjąć – jak wynika z Państwa wniosku - że każde
> zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy, różne
> aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze etc.) jest „formą
> wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”.
> Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele
> przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego
> ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania
> opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”.
> Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie
> mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż
> nie wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
> gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
> artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie
> rejestruje każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej
> osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter
> otwarty. Nie gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy
> cyfrowej, korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych
> pytań, uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony
> nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym
> w ogóle niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy
> informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia
> gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w
> postaci petycji lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą
> tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu
> nadleśnictwa w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich
> przypadkach jednak nie jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni
> odpowiadającej warunkom określonym w Państwa wniosku. Przykładowo, w
> odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności i rzeczowości postulatów
> czy żądań formułowanych przez internautów w serwisach społecznościowych pod
> adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często nie jesteśmy w stanie
> ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji „strony
> społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi profilami).
> Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
> z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób
> i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich
> przetworzenia i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i
> nakładem pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w
> związku z: * ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa
> wniosku; * brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika
> lub pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody
> dla realizacji podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a
> częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność
> przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie
> pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym); *
> koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
> w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w
> tym dokumentacji korespondencji; * możliwą koniecznością zatrudnienia
> przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub udzielenia zamówienia publicznego na
> zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem
> w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i
> analizy prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu
> nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność
> zawarcia na żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych
> w postaci publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w
> sytuacji, gdy nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich
> informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w
> ogólnodostępnych mediach); informuję, że informacja publiczna objęta Państwa
> wnioskiem nie może być przez nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym
> w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji
> publicznej. Co więcej, przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych
> informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia
> przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych.
> W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo
> obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w
> wysokości odpowiadającej tym kosztom. W związku z powyższym, w celu
> umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam Państwa do: *
> uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich
> trzech lat” wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
> doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
> przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do danych,
> które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć
> prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić); * wykazania, zgodnie z art.
> 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
> publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
> przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. Dopiero
> wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie nadleśnictwo
> zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
> odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i
> poinformować Państwa o opłacie. 2. Czy w najbliższych 12 miesiącach
> Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w procesach rozpatrywania postulatów,
> wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat
> gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są planowane? W przypadku
> konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub prognozy
> oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów ustawy
> z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z dnia
> 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania
> planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji
> stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania
> Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr
> 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie
> planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów
> rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z
> nią dialogu na temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia
> jest zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat
> lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i
> jaką drogą to czyni, jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji
> oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu przez
> nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają i uzależnione są
> od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa
> wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia
> przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację
> publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia
> 2010 r., II SAB/Wa 219/10). Z poważaniem Radosław Głąb
> Inżynier Nadzoru tel. kom.: +48 602 570 951 66-320 Trzciel,
> ul. Graniczna 18 tel.: +48 95 742 86 11 wew. 219, tel. IP: 1029219
> .www.lasy.gov.pl