Nadleśnictwo Kudypy
NN.0172.2.2020.1 i Kudypy, 17.12.2020 r.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
UI. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA Nr.26 /2020
Na podstawie art. 16 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września
2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) — dalej jako
„u.d.i.p.” oraz art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. — Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256) — dalej jako „k.p.a.”, po rozpatrzeniu
wniosku w wersji elektronicznej Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska
z dnia 4 listopada 2020 r. o udostępnienie informacji publicznej,
odmawiam
udostępnienia informacji publicznej we wnioskowanym zakresie.
Nadleśnictwo Kudypy, Kudypy 4, 11-036 Gietrzwałd
tel.: +48 89 52-79-090, fax: +48 89 52-78-958, e-mail: kudypyQolsztyn.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
GAŃSTH
AP. Nadleśnictwo Kudypy
UZASADNIENIE
W dniu dnia 4 listopada 2020 r. Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog
Polska złożyło wniosek o udzielenie informacji dotyczących wszelkich procesów
konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony społecznej w
decyzjach o gospodarce leśnej, które:
„1. odbyły się poza procesem tworzenia Planu Urządzenia Lasu (PUL), czyli, inaczej
mówiąc tych, które dotyczyły wdrażania już zatwierdzonego PUL, a nie tworzenia
nowego PUL.
2. miały miejsce w Nadleśnictwie na przestrzeni ostatnich trzech lat.”
Stowarzyszenie skierowało do Nadleśnictwa następujące pytania i wnioski:
„1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? Dla każdego przypadku
wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na
terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez stronę
społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w
szczególności informacj, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak,
to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w
procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są
planowane?”
Nadleśnictwo Kudypy, Kudypy 4, 11-036 Gietrzwałd
tel.: +48 89 52-79-090, fax: +48 89 52-78-958, e-mail: kudypyQolsztyn.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
£) Nadleśnictwo Kudypy
Pismem z dnia 17 listopada 2020 r. Nadleśnictwo Kudypy skierowało do
Stowarzyszenia prośbę o doprecyzowanie wniosku, gdyż jego sformułowanie
uniemożliwia poprawne udostępnienie informacji. Dla przykładu wskazano, iż we
wniosku przyjęta została teza, zgodnie z którą pytania zawarte we wniosku dotyczą
wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o
gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które
zdefiniowano m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nadleśnictwo podkreśliło, że nie
sposób przyjąć, że każde zapytanie skierowane do Nadleśnictwa (choćby o
obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o
gospodarce leśnej”. Jednocześnie Nadleśnictwo podkreśliło, że nie ma często
możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy
(zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie
było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o
gospodarce leśnej”.
Ponadto wskazano, że wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które
nie są albo nie mogą być przez Nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego
posiadaniu, gdyż nie wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne.
Dotyczy to choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
się każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz
w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzi się i
nie archiwizuje korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych
pytań, uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony
nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w
ogóle niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa). Gromadzona jest jedynie informacja
o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w
Nadleśnictwie, które były oficjalnie do kierowane w postaci petycji lub pism składanych
lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie
Nadleśnictwo Kudypy, Kudypy 4, 11-036 Gietrzwałd
tel.: +48 89 52-79-090, fax: +48 89 52-78-958, e-mail: kudypyQolsztyn.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Kudypy
również pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowym
oraz odpowiedzi na nie.
Dodatkowo wskazano, że nawet udostępnienie informacji, co do których jest to
możliwe i zgodne z u.d.i.p., w sposób i w zakresie przez Stowarzyszenie
wnioskowanym, wymaga od Nadleśnictwa ich przetworzenia i przekształcenia,
wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy. Dlatego też, w związku z:
. ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym wniosku;
. brakiem możliwości oddelegowania przez Nadleśnictwo pracownika lub
pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla
realizacji podstawowych zadań nadleśnictwa | obowiązków jego pracowników, a
częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność
przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie
pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
. koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób
fizycznych w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i
postulatów, w tym dokumentacji korespondencji;
. możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej ilości
danych zgodnie z wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną
konieczność przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości oraz komentarzy
internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz
albo konieczność zawarcia na żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy
wniosków zgłaszanych w postaci publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę
społeczną” w sytuacji, gdy nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia
takich informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w
ogólnodostępnych mediach);
poinformowano Stowarzyszenie, że informacja publiczna objęta wnioskiem nie może
być przez Nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 u.d.i.p.
Co więcej, przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie
wymagało, z uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez Nadleśnictwo
Nadleśnictwo Kudypy, Kudypy 4, 11-036 Gietrzwałd
tel.: +48 89 52-79-090, fax: +48 89 52-78-958, e-mail: kudypyQolsztyn.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Kudypy
ogromnych dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym,
na podstawie art. 15 ust. 1 u.d.i.p. wskazano, że Nadleśnictwo obliczy i przedstawi te
koszty i pobierze od Stowarzyszenia, jako wnioskodawcy, opłatę w wysokości
odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższymi okolicznościami Nadleśnictwo wezwało Stowarzyszenie
do:
. uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich
trzech lat" wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do danych,
które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną
oraz fizyczną możliwość, by to robić);
. wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) u.d.i.p. dlaczego i w jaki sposób
uzyskanie tych informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu
publicznego.
Odnosząc się zaś do pytania o to, czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo
planuje wprowadzenie zmian w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag
strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej
wskazano, że w przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania
lasu lub prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z
przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra
środowiska z dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu
sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz
inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji
Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych
(zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych
regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych
„procesów rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub
prowadzenia jest zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki
Nadleśnictwo Kudypy, Kudypy 4, 11-036 Gietrzwałd
tel.: +48 89 52-79-090, fax: +48 89 52-78-958, e-mail: kudypyQolsztyn.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
GAŃSTH
AP. Nadleśnictwo Kudypy
postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i
jaką drogą to czyni, jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub
preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w
„procesach”, jeśli te ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania i
oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten wniosek, w ocenie Nadleśnictwa, nie
mógł być uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie
nastąpiły, nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu.
Pismo Nadleśnictwa Kudypy z dnia 17 listopada 2020 r. skierowane do
Stowarzyszenia z prośbą o uzupełnienie wniosku i doprecyzowanie pytań w nim
zawartych oraz o wykazanie, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, wtym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego pozostało bez
odpowiedzi.
Konsekwencją uznania, że żądana przez wnioskodawcę informacja posiada
charakter informacji przetworzonej, jest fakt, iż organ ma obowiązek pozytywnego
rozpatrzenia wniosku wyłącznie w sytuacji spełnienia przesłanki szczególnej istotności
dla interesu publicznego. Zatem nie wystarczy, że uzyskanie informacji przetworzonej
jest istotne dla interesu publicznego. Ma to być szczególnie istotne. Pojęcie
szczególnie istotnego interesu publicznego jest pojęciem niedookreślonym, odnosi się
do spraw związanych z funkcjonowaniem państwa i innych podmiotów publicznych
jako prawnej całości — zwłaszcza, jeżeli związane jest ono z gospodarowaniem
mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Żądając informacji publicznej
przetworzonej wnioskodawca powinien więc wykazać, w jakim zakresie jest to
szczególnie istotne dla interesu publicznego, tj. w jaki sposób zamierza wykorzystać
uzyskane informacje dla poprawy funkcjonowania organów administracji publicznej i
lepszej ochrony interesu publicznego. Wnioskodawca w niniejszej sprawie nie wskazał
we wniosku, szczególnej istotności dla interesu publicznego w uzyskaniu informacji
objętej żądaniem, w tym realnych możliwości wykorzystania przez niego tych danych
w interesie publicznym.
W związku z powyższym, mając na uwadze, że we wniosku o udostępnienie
informacji publicznej, wnioskodawca nie wskazał konkretnie określonych informacji, o
Nadleśnictwo Kudypy, Kudypy 4, 11-036 Gietrzwałd
tel.: +48 89 52-79-090, fax: +48 89 52-78-958, e-mail: kudypyQolsztyn.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Kudypy
udzielenie których wnosił i nie doprecyzował swojego wniosku na wezwanie, a także
wobec braku spełnienia przesłanki istnienia szczególnej istotności udostępnienia
żądanej informacji dla interesu publicznego, orzeczono jak w sentencji.
ariusź Orzechowski
Pouczenie:
Od niniejszej decyzji przysługuje stronie prawo do złożenia wniosku o ponowne
rozpatrzenie sprawy. Wniosek taki winien być złożony w terminie 14 dni od dnia
doręczenia niniejszej decyzji. Strona ma także prawo do zrezygnowania ze składania
wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy i może wnieść skargę do wojewódzkiego
sądu administracyjnego, co wynika z treści art. 52 $ 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002
r. Praw o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r.. poz. 2325
ze zm.). Skargę taką wnosi się za pośrednictwem tutejszej Jednostki, w terminie 30
dni od dnia doręczenia decyzji.
abe WERAR= = WEWRNÓ pe LL ana PU Aya AU
Nadleśnictwo Kudypy, Kudypy 4, 11-036 Gietrzwałd
tel.: +48 89 52-79-090, fax: +48 89 52-78-958, e-mail: kudypyQolsztyn.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
| „A osi 8. PE Wade: aniojcne sa kowe goyiói + sibeeisnu Z s
e e sin ilnestecha o seRiyminn: giesinii „łaBiŁOŚ aiesnióte > xd. Gogo s
Za EEK Da A s La gnośże a cięty i naa walk sęówietąi posie
s W. połucża
s sę o ę amiteń s FI żenie GiG zły "Hi yna siak else gs: aa ks
Ż a ma be Mi % giń. * AG; RE ać 6 ind ińni, słeapkóć ję elięriezych
uZŚÓ R. „dób ei 6 15h B$2 się iębosh | jaztetniei ©rszogod |
1 A gisoatkąco, sen © a wieje
e
RĘCE s „ainębońła: ax SR
5 wyslisiić szej 00 4 spadla Żasi zw Bi
ZR. fa. degli. ś afty Sa kgoniysk
rez”
EM RODE. Bir SĄ) DE 6ktbs wpsiji ży 8
;EF0 ŻLE t: x) in ynośsjnienkk ika, pen dujemadjąc e
8 »* SZ s śC1 . Rów
de 2 we „bioeebi Li SAB i Ai wc KBiESKI I = a o» > - pa s *