d; > Nadleśnictwo Koszęcin
Koszęcin, 1.10.2017 r.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Koszęcin
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Koszęcin
ul. Sobieskiego 1
42 — 286 Koszęcin
Adresat / Strona:
STOWARZYSZENIE SIEĆ OBYWATELSKA
WATCHDOG POLSKA
ul. Ursynowska 22 / 2
02 — 605 Warszawa
DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo
Koszęcin (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust. 1 w z związku z art.
16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej!
(dalej jako „u.d.i.p”),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej jako
„Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. o udostępnienie informacji
publicznej obejmującej:
1) informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) - informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015, 2016,
2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych nabywców
drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku z działalnością
gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na prywatność osób fizycznych oraz
ochronę danych osobowych tych osób
a także
odmawiam udostępnienia informacji publicznej w zakresie skanów umów związanych
z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt, że prowadziłoby to do ujawnienia
tajemnicy przedsiębiorcy.
1 Dz. U. z 2016r., poz. 1764 z późn. zm.
PGL LP Nadleśnictwo Koszęcin, ul. Sobieskiego 1, 42-286 Koszęcin
+48 34 35-24-525 do 7 fax.: +48 34 35-76-259, www.katowice.lasy.gov.pl/koszecin
e-mail: koszecinQ katowice .lasy.gov.pl
SR 1
d 42 Nadleśnictwo Koszęcin
Ą
SZ
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. Wnioskodawca zwrócił się o
udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1) informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) - informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015, 2016,
2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 5.09.2017 r. PGLLP poinformowała wnioskodawcę zgodnie zart. 13ust 2 udii.p.
o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie dłuższy niż 2 miesiące od
dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów u.d.i.p. uznano za dopuszczalne
i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1) - informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach 2015, 2016
i 2017 (do dnia 24 sierpnia 2017 r.) oraz
2) - informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno — osobno w latach
2015, 2016, 2017 (do dnia 24 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie listy odbiorców
z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
Wskazane informacje zostaną udostępnione wnioskodawcy odrębnym pismem.
W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji publicznej ze
względu na ograniczenia wskazane wart. Sust. 2 u.d.i.p. Zgodnie bowiem ztym przepisem:
„prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej
lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje
publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji w tym o warunkach powierzenia i
wykonywania funkcji oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z
przysługującego im prawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że w pełni uzasadnione jest wyłączenie z udostępnianej
Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych osób fizycznych, które we wskazanym
okresie nabyły od PGL LP drewno bez związku ich z działalnością gospodarczą lub zawodową (tj.
jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego). Udostępnienie tych danych
Wnioskodawcy przez PGL LP naruszałoby bowiem prywatność osób fizycznych. Prywatność osób
fizycznych stanowi wprost ustawową przesłankę ograniczenia dostępu do informacji publicznej
wysłowioną w przywołanym powyżej art. 5 ust. 2zd. 1 u.d.i.p. Ujawnienie danych konsumentów
nabywających drewno od PGL LP stanowiłoby naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. o ochronie danych osobowych ('u.o.d.o."), do której przestrzegania w ramach prowadzonej
działalności zobowiązane jest PGL LP zgodnie z art. 3 ust. 1 u.o.d.o., który stanowi, iż: "Ustawę
stosuje się do organów państwowych, organów samorządu terytorialnego oraz do państwowych
i komunalnych jednostek organizacyjnych." Imię i nazwisko konsumenta w powiązaniu z miejscem
dokonania zakupu dają możliwość identyfikacji konkretnej osoby fizycznej, zatem należy je uznać
PGL LP Nadleśnictwo Koszęcin, ul. Sobieskiego 1, 42-286 Koszęcin
+48 34 35-24-525 do 7 fax.: +48 34 35-76-259, www.katowice.lasy.gov.pl/koszecin
e-mail: koszecinQ©Q katowice.lasy.gov.pl
W di Nadleśnictwo Koszęcin
za dane osobowe w rozumieniu art. 6 u.o.d.o. Wtym kontekście należy wskazać na trafne
stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 25 kwietnia 2014 r.,
sygn. | OSK 2499/13, w którym NSA wskazał, iż: '[...] należy przyjąć, że prawo do informacji
publicznej podlega ograniczeniu w zakresie udostępnienia danych osobowych, chyba że chodzi [o ]
informację o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w
tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadek, gdy osoba fizyczna lub
przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.” W analizowanej sprawie konsumenci —
nabywcy drewna nie byli osobami pełniącymi funkcje publiczne ani osobami mającymi związek
z pełnieniem funkcji publicznych. Osoby te nie zrezygnowały również z przysługującej im ochrony.
Tym samym informacje te nie podlegają udostępnieniu z uwagi na ochronę prywatności
i danych osobowych konsumentów, którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p. uzasadnia również odmowę
udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem zawartych
przez PGL LP z nabywcami drewna będących przedsiębiorcami. Udzielenie tych informacji w
żądanym zakresie spowodowałoby bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy. Przepisy u.d.i.p.
nie zawierają definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje konieczność
zinterpretowania tego pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także piśmiennictwa
oraz orzecznictwa — te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk w zakresie definiowania
i relacji wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica przedsiębiorstwa”. W
konsekwencji należy wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa w świetle art. 11 ust. 4 ustawy z dnia
16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji? (dalej jako „u.z.n.k.”) oznacza
„nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których
przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.”
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów
administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa.
Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną przez
przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające środki ochrony w celu
zachowania ich poufności ?.
Dalej należy wskazać, że PGL LP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę. W orzecznictwie
uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie Nadleśnictwo Lasów
Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej i jest przedsiębiorcą?
Jak też wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane o zakupach drewna
dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają wartość gospodarczą (zob. wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r., sygn. akt II
1313/15 (prawomocny). W tym samym wyroku uznano prawidłowość decyzji Dyrektora
Generalnego Lasów Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. o ilości drewna
2 Dz.U. Nr 153, poz. 1503)
3* Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. Il SA/Wa 1108/14,
utrzymanym w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: | OSK 387/15.
ś Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD
2011/3/58, Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt I CSK 582/10, LEX nr 970063;
Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt I ACz 709/12, LEX nr 1148378
PGL LP Nadleśnictwo Koszęcin, ul. Sobieskiego 1, 42-286 Koszęcin
+48 34 35-24-525 do 7 fax.: +48 34 35-76-2590, www.katowice.lasy.gov.pl/koszecin
e-mail: koszecinQkatowice.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Koszęcin
przydzielonego do zakupu przez dany podmiot oraz cen jednostkowych i łącznych stosowanych
wobec poszczególnych nabywców.
W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również szczegółowe informacje zawarte w umowach
z nabywcami drewna, w tym m.in. przebieg uzgodnień warunków sprzedaży, warunki sprzedaży,
formy zabezpieczenia umów, harmonogramy realizacj umów, czy poziom cen wypełniają
materialny aspekt (element) definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 11 ust. 4
u.z.n.k., a zatem mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorcy.
Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową — w zaistniałym
stanie faktycznym — okolicznością pozostaje fakt, iż Dyrektor Generalny Lasów Państwowych dnia
6 października 2010 r. wydał zarządzenie nr 48 „Wykaz informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa”. W załączniku nr 2 do tego zarządzenia wskazał, że do informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa w PGL LP należą m.in. przebieg i wynik przetargów, aukcji i negocjacji
handlowych w zakresie dotyczącym poszczególnych klientów, jak również informacje szczegółowe
o nabywcach takie jak:
— przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
— warunki sprzedaży,
— formy zabezpieczenia umów,
— harmonogramy realizacji umów,
— poziom cen
— masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.”
A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający z powołanego załącznika
do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz treść umów zawieranych
pomiędzy PGL LP, a przedsiębiorcami, uznać należy, iż w sposób dostateczny i jednoznaczny
ujawniona została wola przedsiębiorców (PGL LP oraz jego kontrahentów - stron umów sprzedaży)
co do zachowania w tajemnicy informacji o które ubiega się Wnioskodawca.
PGL LP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży drewna nie zostały
dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa
PGL LP oraz każdorazowego kupującego to są konsekwentnie utrzymywane w poufności.
Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie uznając, że „[...]
procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził zarządzeniem z dnia [...] października 2010 r.
nr [...] w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony i udostępniania informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, zastrzegł
poufność informacji obejmujących zasady współpracy handlowej z kontrahentami, jak też wykazał,
iż informacja ta ma dla PGL LP.i jej kontrahentów znaczną wartość gospodarczą. Tym samym
wykazał, iż odmowa udostępnienia wnioskowanej informacji opiera się na spełnionych
przesłankach z art. 5 ust. 2 u.d.i.p.”
Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców przysługuje
prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również nie zrezygnowali
z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy, azatem PGL LP nie jest
PGL LP Nadleśnictwo Koszęcin, ul. Sobieskiego 1, 42-286 Koszęcin
+48 34 35-24-5256 do 7 fax.: +48 34 35-76-259, www.katowice.lasy.gov.pl/koszecin
e-mail: koszecinQO)katowice.lasy.gov.pl
8 Nadleśnictwo Koszęcin
uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi na obowiązek ochrony tajemnicy swoich
kontrahentów wynikający wprost z treści zawartych umów.
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte w umowach z
kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji tajemnicy przedsiębiorstwa. Co
więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to informacje, co do których przedsiębiorcy (PGL LP we
wskazanym zarządzeniu oraz jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści tych umów)
podjęli działania mające na celu ochronę ich poufności. Tym samym są one tajemnicą
przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu na którą prawo do
informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGL LP wskazuje, że standardowy wzór umowy sprzedaży drewna
stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP jest publicznie dostępny pod adresem
internetowym http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno/, co umożliwia zapoznanie się z nim przez
Wnioskodawcę i poznanie ogólnych warunków umownych na jakich zbywany jest surowiec
drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi na tajemnicę
przedsiębiorstwa PGL LP. Dobrowolnie PGL LP nie rezygnuje z przysługującej mu ochrony,
a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca ochronę zawarta w art. 5 ust. 2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia informacji
publicznej.
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. zart. 17 ust. 1 u.d.i.p. wskazuję:
a podmiotami, których dobro — prywatność wtym dane osobowe podlegają ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
u podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na podstawie art. 5
ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Koszęcin
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z dnia
13 października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego
Nadleśnictwa Koszęcin o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
PGL LP Nadleśnictwo Koszęcin, ul. Sobieskiego 1, 42-286 Koszęcin
+48 34 35-24-525 do 7 fax.: +48 34 35-76-259, www.katowice.lasy.gov.pl/koszecin
e-mail: koszecinQOkatowice.lasy.gov.pl