R o. m SA
Nadleśnictwo Rytel GG
Rytel, dnia 18 października 2017 r.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Rytel
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Rytel
89 -642 Rytel
Rytel Dworzec 4
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo
Rytel (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust. 1 w z związku z art.
16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicz-
nej” (dalej jako „u.d.i.p”),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej jako
„Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. o udostępnienie informacji
publicznej obejmującej:
1) informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) - informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych nabyw-
ców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku z działalnością
gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na prywatność osób fizycznych
oraz ochronę danych osobowych tych osób
a także
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie skanów umów związanych
z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt, że prowadziłoby to do ujawnie-
nia tajemnicy przedsiębiorcy.
1 Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 z późn. zm.
Nadleśnictwo Rytel, Rytel-Dworzec nr 4, 89-642 Rytel
tel.: +48 52 33 41 850,+48 52 33 41 852 fax: +48 52 33 41 852, e-mail: rytelQtorun.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24.08. 2017 r. Wnioskodawca zwrócił się o udo-
stępnienie informacji publicznej obejmującej:
1) informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) - informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 7.09. 2017 r. PGL LP poinformowała wnioskodawcę zgodnie z art. 13 ust. 2 u.d.i.p.
o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie dłuższy niż 2 miesiące
od dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów u.d.i.p. uznano za dopuszczalne
i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1) - informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach 2015,
2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) oraz
2) informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno — osobno w
latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie listy odbiorców
z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które nabyły drewno bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
Wskazane informacje zostaną udostępnione wnioskodawcy odrębnym pismem.
W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji publicznej ze
względu na ograniczenia wskazane w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Zgodnie bowiem z tym przepisem:
„prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycz-
nej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących
funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierze-
nia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z
przysługującego im prawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że wpełni uzasadnione jest wyłączenie
z udostępnianej Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych osób fizycznych,
które we wskazanym okresie nabyły od PGL LP drewno bez związku ich z działalnością go-
spodarczą lub zawodową (tj. jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego).
Udostępnienie tych danych Wnioskodawcy przez PGL LP naruszałoby bowiem prywatność
osób fizycznych. Prywatność osób fizycznych stanowi wprost ustawową przesłankę ograni-
czenia dostępu do informacji publicznej wysłowioną w przywołanym powyżej art. 5 ust. 2 zd. 1
u.d.i.p. Ujawnienie danych konsumentów nabywających drewno od PGL LP stanowiłoby naru-
szenie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ('u.o.d.o."),
do której przestrzegania w ramach prowadzonej działalności zobowiązane jest PGL LP zgod-
nie z art. 3 ust. 1 u.o.d.o., który stanowi, iż: "Ustawę stosuje się do organów państwowych,
organów samorządu terytorialnego oraz do państwowych i komunalnych jednostek organiza-
cyjnych." Imię i nazwisko konsumenta w powiązaniu z miejscem dokonania zakupu dają moż-
liwość identyfikacji konkretnej osoby fizycznej, zatem należy je uznać za dane osobowe
w rozumieniu art. 6 u.o.d.o. W tym kontekście należy wskazać na trafne stanowisko Naczelne-
go Sądu Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 25 kwietnia 2014 r., sygn. | OSK
2499/13, w którym NSA wskazał, iż: "[...] należy przyjąć, że prawo do informacji publicznej
podlega ograniczeniu w zakresie udostępnienia danych osobowych, chyba że chodzi [o] infor-
mację o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w
tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadek, gdy osoba fizyczna lub
przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.” W analizowanej sprawie konsumenci —
nabywcy drewna nie byli osobami pełniącymi funkcje publiczne ani osobami mającymi związek
z pełnieniem funkcji publicznych. Osoby te nie zrezygnowały również z przysługującej im
ochrony. Tym samym informacje te nie podlegają udostępnieniu z uwagi na ochronę
prywatności i danych osobowych konsumentów, którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p. uzasadnia również od-
mowę udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem
zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będących przedsiębiorcami. Udzielenie tych
informacji w żądanym zakresie spowodowałoby bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy.
Przepisy u.d.i.p. nie zawierają definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje ko-
nieczność zinterpretowania tego pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także
piśmiennictwa oraz orzecznictwa — te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk
w zakresie definiowania i relacji wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica
przedsiębiorstwa”. W konsekwencji należy wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa w świetle
art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji? (dalej
jako „u.z.n.k.”) oznacza „nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, tech-
nologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospo-
darczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich pouf-
ności.”
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów administra-
cyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa. Stanowią ją
informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną przez przed-
siębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające środki ochrony w celu zacho-
wania ich poufności”.
Dalej należy wskazać, że PGLLP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę.
W orzecznictwie uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie Nadleśnic-
two Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia
2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest przedsiębiorcą”.
Jak też wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane o zakupach drew-
na dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają wartość gospodarczą (zob.
wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r., sygn.
akt II 1313/15 (prawomocny). W tym samym wyroku uznano prawidłowość decyzji Dyrektora
2 Dz.U. Nr 153, poz. 1503)
3 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. Il SA/Wa 1108/14,
utrzymanym w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: | OSK
387/15.
ś Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD
2011/3/58, Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt | CSK 582/10, LEX nr
970063, Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt I ACz 709/12, LEX
nr 1148378
Generalnego Lasów Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. o ilości drewna
przydzielonego do zakupu przez dany podmiot oraz cen jednostkowych i łącznych stosowa-
nych wobec poszczególnych nabywców.
W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również szczegółowe informacje zawarte
w umowach z nabywcami drewna, w tym m.in. przebieg uzgodnień warunków sprzedaży, wa-
runki sprzedaży, formy zabezpieczenia umów, harmonogramy realizacji umów, czy poziom
cen wypełniają materialny aspekt (element) definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, o której mowa
w art. 11 ust. 4 u.z.n.k., a zatem mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorcy.
Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową — w zaistnia-
łym stanie faktycznym — okolicznością pozostaje fakt, iż Dyrektor Generalny Lasów Państwo-
wych dnia 6 października 2010 r. wydał zarządzenie nr 48 „Wykaz informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa”. W załączniku nr 2 do tego zarządzenia wskazał, że do informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w PGL LP należą m.in. przebieg i wynik przetargów,
aukcji i negocjacji handlowych w zakresie dotyczącym poszczególnych klientów, jak również
informacje szczegółowe o nabywcach takie jak:
— przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
— warunki sprzedaży,
- formy zabezpieczenia umów,
- harmonogramy realizacji umów,
— poziom cen
- masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.”
A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający z powołanego za-
łącznika do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz treść umów
zawieranych pomiędzy PGL LP, a przedsiębiorcami, uznać należy, iż w sposób dostateczny i
jednoznaczny ujawniona została wola przedsiębiorców (PGL LP oraz jego kontrahentów -
stron umów sprzedaży) co do zachowania w tajemnicy informacji o które ubiega się Wniosko-
dawca.
PGL LP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży drewna nie zo-
stały dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że stanowią tajemnicę przedsię-
biorstwa PGLLP oraz każdorazowego kupującego to są konsekwentnie utrzymywane
w poufności.
Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie uznając, że
„[...] procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził zarządzeniem z dnia 6 października
2010 r. nr 48 w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony i udostępniania informacji stano-
wiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe,
zastrzegł poufność informacji obejmujących zasady współpracy handlowej z kontrahentami,
jak też wykazał, iż informacja ta ma dla PGL LP i jej kontrahentów znaczną wartość gospodar-
czą. Tym samym wykazał, iż odmowa udostępnienia wnioskowanej informacji opiera się na
spełnionych przesłankach z art. 5 ust. 2 u.d.i.p.”
Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców przysługuje
prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również nie zrezygnowali
z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy, a zatem PGL LP nie jest
uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi na obowiązek ochrony tajemnicy swoich kon-
tranentów wynikający wprost z treści zawartych umów.
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte
w umowach z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji tajemnicy przed-
siębiorstwa. Co więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to informacje, co do których przed-
siębiorcy (PGL LP we wskazanym zarządzeniu oraz jego kontrahenci - strony umów sprzeda-
ży w treści tych umów) podjęli działania mające na celu ochronę ich poufności. Tym samym są
one tajemnicą przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu
na którą prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGL LP wskazuje, że standardowy wzór umowy sprzedaży drew-
na stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP jest publicznie dostępny pod adresem
internetowym http://drewno zilp.lasy.gov.pl/drewno/, co umożliwia zapoznanie się z nim przez
Wnioskodawcę i poznanie ogólnych warunków umownych na jakich zbywany jest surowiec
drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi na tajemnicę
przedsiębiorstwa PGL LP. Dobrowolnie PGLLP nie rezygnuje z przysługującej
mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca ochronę zawarta w art. 5 ust.
2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia infor-
macji publicznej.
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 17 ust. 1 u.d.i.p. wskazuję:
n podmiotami, których dobro — prywatność w tym dane osobowe podlegają ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
u podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na podstawie
art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
inż. Antoni fojęa
Nadleśniczy Nadleśnictwa Rytel
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst
jednolity z dnia 13 października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadle-
śniczego Nadleśnictwa Rytel o ponowne rozpatrzenie sprawy