Szanowni Państwo,
na podstawie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wnioskujemy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania.
Pytania odnoszą się do wszelkich procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej, które:
1. odbyły się poza procesem tworzenia Planu Urządzenia Lasu (PUL), czyli, inaczej mówiąc tych, które dotyczyły wdrażania już zatwierdzonego PUL, a nie tworzenia nowego PUL.
2. miały miejsce w Nadleśnictwie od 1 listopada 2017 do 31 grudnia 2020.
Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy przedstawiciele strony społecznej wnioski, postulaty i uwagi odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które były kierowane w postaci pism bądź petycji składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną bądź elektroniczną.
Dla każdego przypadku wnioskujemy o:
przesłanie dokumentacji: pism strony społecznej oraz wszystkich odpowiedzi nadleśnictwa na nie wraz z załącznikami.
przesłanie informacji o finalnych rezultatach zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
Jeżeli przedstawicielami strony społecznej były osoby fizyczne i Nadleśnictwo nie może podać ich danych osobowych, proszę opisać takiego przedstawiciela/lkę ogólnie, precyzując o jaki typu przedstawicieli strony społecznej chodzi np.: grupa mieszkańców, lokalna aktywistka, etc . Jeżeli dokumentacja zawiera dane osobowe osób fizycznych prosimy o anonimizację dokumentów. Jeżeli uwagi wnoszone były anonimowo, prosimy o tę informację.
WYJAŚNIENIE
Zgodnie z informacją pozyskaną przez nas od Lasów Państwowych, informacje powyższe są w nadleśnictwach przechowywane i archiwizowane zgodnie z obowiązującymi wewnętrznymi procedurami. Jak potwierdziliśmy również w FSC Polska, przechowywanie takiej dokumentacji jest jednym z kryteriów standardu certyfikatu FSC.
Informacja o którą wnioskujemy jest bezsprzecznie informacją o środowisku. Zgodnie z art. 1 ust 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej w przypadku w jakim przepisy innych ustaw określają odmiennie zasady i tryb dostępu do informacji, to będą one miały zastosowanie przed ustawą o dostępie do informacji publicznej. Ustawodawca w art. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wskazał, że „Ustawa określa zasady i tryb postępowania w sprawach udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie”. Ustawa ta będzie miała pierwszeństwo w każdym przypadku w jakim wniosek o informację dotyczy informacji o środowisku i jego ochronie.
Wniosek dotyczy procesu wdrażania planu urządzania lasu oraz udziału społeczeństwa w ochronie środowiska, jako taki bezsprzecznie ma związek ze środowiskiem, czy też z jego ochroną. Art. 9 ust. 1 pkt. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stanowi: „Udostępnieniu, o którym mowa w art. 8, podlegają informacje dotyczące: środków, takich jak: środki administracyjne, polityki, przepisy prawne dotyczące środowiska i gospodarki wodnej, plany, programy oraz porozumienia w sprawie ochrony środowiska, a także działań wpływających lub mogących wpłynąć na elementy środowiska, o których mowa w pkt 1, oraz na emisje i zanieczyszczenia, o których mowa w pkt 2, jak również środków i działań, które mają na celu ochronę tych elementów”.
Warto w tym zakresie wskazać na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 lutego 2016 r., I OSK 2267/14: „Nie można zgodzić się ze stanowiskiem skarżącego kasacyjnie, że istnieje dualizm prawny w zakresie udostępniania informacji publicznej, objętych dyspozycją art. 8 i art. 9 udiś. Nie ma bowiem żadnych podstaw by wskazywać na jakieś elementy podlegające ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku, a pozostałe udostępniane w oparciu o udip. Jeżeli materia decyzji dotyczy informacji o środowisku i jego ochrony, to informacji publicznej o tej decyzji udziela się w oparciu o ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku. W każdym przypadku, gdy przedmiotem konkretnego postępowania będzie któryś z celów określonych w art. 1 pkt 1 lit. a udiś, rozwiązania wynikające z tej ustawy znajdować będą zastosowanie. Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku wprowadziła otwartą definicję informacji o środowisku i jego ochronie, stanowiąc w art. 9 ust. 1 m. in., że udostępnieniu podlegają informacje dotyczące stanu elementów środowiska oraz wzajemnych oddziaływań między tymi elementami, emisji i zanieczyszczeń (wyrok NSA z 20.3.2012 r., I OSK 2451/11, cbosa).”.
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres email: {{EMAIL}}
Z wyrazami szacunku,
Katarzyna Batko-Tołuć i Marzena Błaszczyk
Członkinie zarządu zgodnie z zasadami reprezentacji
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
W nawiązaniu do pisma z dnia 2020-12-12 22:56:30.952906+00:00 z adresu debno@szczecin.lasy.gov.pl:
> Szanowni Państwo, w nawiązaniu do przesłanego wcześniej maila z wnioskiem o
> dostęp do informacji uprzejmie informujemy, że podstawą prawną naszego wniosku
> jest ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o
> środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
> ocenach oddziaływania na środowisko. Tym samym oczekujemy wykonania wniosku na
> zasadach określonych w tej ustawie. Wskazujemy, że w tej ustawie nie znajduje
> się rozwiązanie nawiązujące do informacji publicznej przetworzonej określonej w
> art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Dlatego też
> wezwanie do wykazania dlaczego udostępnienie informacji jest szczególnie istotne
> dla interesu publicznego jest bezpodstawne. Równocześnie uprzejmie
> wyjaśniamy, że: 1. Wnioskując o przesłanie informacji dotyczących ostatnich
> trzech lat, mamy na myśli okres od 1 listopada 2017 do 3 listopada 2020. 2.
> Definicję podaną we wniosku: „Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda
> z formalnych i nieformalnych form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia
> w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2.
> przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3.
> przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu
> prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6.
> udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc. należy interpretować jako
> zawierającą pojęcie dostępu do informacji o środowisku, (tak jak zinterpretowały
> właściwie niektóre Nadleśnictwa do których zwróciliśmy się z tym wnioskiem).
> Poniżej podajemy interpretację tej definicji, która w pełni tłumaczy naszą
> intencję i, mamy nadzieję, będzie pomocna. "Zgłaszanie postulatów, wniosków i
> uwag": każda z formalnych i nieformalnych form występowania z wnioskiem o dostęp
> do informacji, wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o
> gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag,
> żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4.
> Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego
> przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat
> gospodarki leśnej, etc. Alternatywnie, możecie również Państwo definiować
> wyrażenie „zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag” jako punkty 1- 6 wymienione w
> definicji. Może to nieco zawęzić zakres odpowiedzi, ale zapewne ułatwi sprawne
> ich zebranie. 3. W przypadku artykułów i doniesień medialnych wnioskujemy o
> przesłanie informacji o doniesieniach, których istnienie odnotowało
> Nadleśnictwo, a w szczególności doniesień, w procesie powstawania których,
> przedstawiciele Nadleśnictwa zostali poproszeni o wyrażenie opinii. 4. W
> przypadku, gdy Nadleśnictwo nie posiada wiedzy kim dokładnie są osoby, które
> chcą pozyskać informację i wiedzę o gospodarce leśnej, wyrazić opinię bądź
> współuczestniczyć w decyzjach wnioskujemy o ogólne opisanie takiej osoby bądź
> osób. Na przykład, w wypadku, gdy o informację występują bądź opinie zgłaszają
> internauci na mediach społecznościowych Nadleśnictwa wystarczający będzie opis:
> internauta/gość strony Nadleśnictwa w serwisie Facebook. W wypadku, gdy
> Nadleśnictwo organizowało, bądź uczestniczyło w zebraniu lokalnej społeczności
> na którym omawiane były kwestie związane z gospodarką leśną, wystarczający
> będzie prosty opis uczestników, taki jak na przykład: członkowie społeczność X
> (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), bądź członkowie
> klubu seniora w miejscowości X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości
> bądź osiedla), etc. Z wyrazami szacunku, Katarzyna Batko-Tołuć i Marzena
> Błaszczyk Członkinie zarządu zgodnie z zasadami reprezentacji --
> Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605
> Warszawa www.siecobywatelska.pl NIP 526282872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla
> m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru
> Sądowego