R
42) Nadleśnictwo Krucz
F
„f
Krucz, dnia ZJ. października 2017 r.
ZG.0172.14.2017
Nadleśniczy Nadleśnictwa Krucz
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Krucz
Krucz 28
64-720 Lubasz
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo
Krucz (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust. 1 wz związku
z art. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej! (dalej jako „u.d.i.p"),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej jako
„Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. o udostępnienie informacji
publicznej obejmującej:
1) - informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach
2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych
nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na prywatność
osób fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych osób
a także
1 Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 z późn. zm.
Nadleśnictwo Krucz, Krucz 28, 64-720 Lubasz l I
tel.: +48 67 255-18-25, fax: +48 67 255-18-78, e-mail: kruczQpila.lasy.gov.pl www.lasy.gov.p
NIP 763-001-16-58 REGON 570064412
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie skanów umów związanych
z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt, że prowadziłoby to do
ujawnienia tajemnicy przedsiębiorcy.
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. Wnioskodawca zwrócił się o
udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1) - informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach
2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 04.09.2017 r. PGL LP poinformowała wnioskodawcę zgodnie z art. 13 ust. 2 u.d.i.p.
o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie dłuższy niż 2
miesiące od dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów u.di.p. uznano za
dopuszczalne i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1) - informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach
2015, 2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) oraz
2) - informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno — osobno w
latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie listy
odbiorców z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które nabyły
drewno bez związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
Wskazane informacje zostaną udostępnione wnioskodawcy odrębnym pismem.
W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji
publicznej ze względu na ograniczenia wskazane w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Zgodnie bowiem
ztym przepisem: „prawo do_ informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na
prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy
informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych
funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba
fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że wpełni uzasadnione jest wyłączenie
zudostępnianej Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych osób
fizycznych, które we wskazanym okresie nabyły od PGL LP drewno bez związku ich
z działalnością gospodarczą lub zawodową (tj. jako konsumenci w rozumieniu art. 22!
Kodeksu cywilnego). Udostępnienie tych danych Wnioskodawcy przez PGL LP
naruszałoby bowiem prywatność osób fizycznych. Prywatność osób fizycznych stanowi
wprost ustawową przesłankę ograniczenia dostępu do informacji publicznej wysłowioną
w przywołanym powyżej art. Sust. 2zd. 1 u.d.i.p. Ujawnienie danych konsumentów
nabywających drewno od PGL LP stanowiłoby naruszenie przepisów ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ('u.o.d.o.”), do której przestrzegania
w ramach prowadzonej działalności zobowiązane jest PGL LP zgodnie zart. 3ust. 1
u.o.d.o., który stanowi, iż: "Ustawę stosuje się do organów państwowych, organów
2
samorządu terytorialnego oraz do państwowych ikomunalnych jednostek
organizacyjnych." Imię i nazwisko konsumenta w powiązaniu z miejscem dokonania
zakupu dają możliwość identyfikacji konkretnej osoby fizycznej, zatem należy je uznać za
dane osobowe w rozumieniu art. 6 u.o.d.o. Wtym kontekście należy wskazać na trafne
stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 25 kwietnia
2014 r., sygn. I OSK 2499/13, w którym NSA wskazał, iż: '|...] należy przyjąć, że prawo do
informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie udostępnienia danych osobowych,
chyba że chodzi [0] informację o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek
z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz
przypadek, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.”
W analizowanej sprawie konsumenci — nabywcy drewna nie byli osobami pełniącymi
funkcje publiczne ani osobami mającymi związek z pełnieniem funkcji publicznych. Osoby
te nie zrezygnowały również z przysługującej im ochrony. Tym samym informacje te nie
podlegają udostępnieniu z uwagi na ochronę prywatności i danych osobowych
konsumentów, którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p. uzasadnia również
odmowę udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym
drewnem zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będących przedsiębiorcami.
Udzielenie tych informacji w żądanym zakresie spowodowałoby bowiem naruszenie
tajemnicy przedsiębiorcy. Przepisy u.d.i.p. nie zawierają definicji legalnej tajemnicy
przedsiębiorcy, co powoduje konieczność zinterpretowania tego pojęcia, z uwzględnieniem
reguł interpretacyjnych, a także piśmiennictwa oraz orzecznictwa — te z kolei zasadniczo
prezentują zbieżność stanowisk w zakresie definiowania i relacji wzajemnych pojęć
„tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica przedsiębiorstwa”. W konsekwencji należy
wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa w świetle art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji? (dalej jako „u.z.n.k.”) oznacza „nieujawnione
do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których
przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności."
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów
administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa.
Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną
przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające środki ochrony
w celu zachowania ich poufności”.
Dalej należy wskazać, że PGLLP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę.
W orzecznictwie uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie
Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest przedsiębiorcą*.
2 Dz.U. Nr 153, poz. 1503)
3 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. II SA/Wa
1108/14, utrzymanym w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn.
akt: I OSK 387/15.
4 Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-
ZD 2011/3/58, Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt | CSK 582/10,
LEX nr 970063; Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt I ACz
709/12, LEX nr 1148378
3
Jak też wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane o zakupach
drewna dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają wartość gospodarczą
(zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2015
r., sygn. akt II 1313/15 (prawomocny). W tym samym wyroku uznano prawidłowość decyzji
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in.
o ilości drewna przydzielonego do zakupu przez dany podmiot oraz cen jednostkowych
i łącznych stosowanych wobec poszczególnych nabywców.
W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również szczegółowe informacje zawarte
w umowach z nabywcami drewna, w tym m.in. przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
warunki sprzedaży, formy zabezpieczenia umów, harmonogramy realizacji umów, czy
poziom cen wypełniają materialny aspekt (element) definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, o
której mowa w art. 11 ust. 4 u.z.n.k., a zatem mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorcy.
Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową — w
zaistniałym stanie faktycznym — okolicznością pozostaje fakt, iż Dyrektor Generalny Lasów
Państwowych dnia 6 października 2010 r. wydał zarządzenie nr 48 „Wykaz informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa”. W załączniku nr 2 do tego zarządzenia
wskazał, że do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w PGL LP należą m.in.
przebieg i wynik przetargów, aukcji i negocjacji handlowych w zakresie dotyczącym
poszczególnych klientów, jak również informacje szczegółowe o nabywcach takie jak:
= przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
— warunki sprzedaży,
- formy zabezpieczenia umów,
— harmonogramy realizacji umów,
— poziom cen
- masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.”
A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający z powołanego
załącznika do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz treść
umów zawieranych pomiędzy PGL LP, a przedsiębiorcami, uznać należy, iż w sposób
dostateczny i jednoznaczny ujawniona została wola przedsiębiorców (PGL LP oraz jego
kontrahentów - stron umów sprzedaży) co do zachowania w tajemnicy informacji o które
ubiega się Wnioskodawca.
PGL LP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży drewna nie
zostały dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa PGLLP oraz każdorazowego kupującego to są konsekwentnie
utrzymywane w poufności.
Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie uznając,
że „[...] procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził zarządzeniem z dnia [...]
października 2010 r. nr [...] w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony i udostępniania
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym Gospodarstwie
Leśnym Lasy Państwowe, zastrzegł poufność informacji obejmujących zasady współpracy
handlowej z kontrahentami, jak też wykazał, iż informacja ta ma dla PGL LP i jej
kontrahentów znaczną wartość gospodarczą. Tym samym wykazał, iż odmowa
udostępnienia wnioskowanej informacji opiera się na spełnionych przesłankach z art. 5 ust.
2 u.d.i.p."
Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców
przysługuje prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również nie
zrezygnowali z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy, a zatem
PGL LP nie jest uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi na obowiązek ochrony
tajemnicy swoich kontrahentów wynikający wprost z treści zawartych umów.
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte
w umowach z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji tajemnicy
przedsiębiorstwa. Co więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to informacje, co do których
przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym zarządzeniu oraz jego kontrahenci - strony umów
sprzedaży w treści tych umów) podjęli działania mające na celu ochronę ich poufności.
Tym samym są one tajemnicą przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą
przedsiębiorcy), ze względu na którą prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGL LP wskazuje, że standardowy wzór umowy sprzedaży
drewna stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP jest publicznie dostęony pod
adresem internetowym http://drewno zilp.lasy.gov.pl/drewno/, co umożliwia zapoznanie się
z nim przez Wnioskodawcę i poznanie ogólnych warunków umownych na jakich zbywany
jest surowiec drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi na
tajemnicę przedsiębiorstwa PGLLP. Dobrowolnie PGLLP nie rezygnuje
z przysługującej mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca ochronę
zawarta w art. 5 ust. 2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia
informacji publicznej.
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 wzw. zart. 17 ust. 1 u.d.i.p.
wskazuję:
m podmiotami, których dobro — prywatność w tym dane osobowe podlegają ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
" podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na podstawie
art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z
dnia 13 pażdziernika 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do
Nadleśniczego Nadleśnictwa Krucz o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia
niniejszej decyzji.