GAŃS7)
A >
© A o|e zle D 4
142; Nadleśnictwo Parczew € Por 3 [EŃG „ zAlaów=
Sosnowica, .(7- października 2017 r.
Zn. spr.: ZG.0172.1.2017
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
K_ DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Parczew (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie
art. 17 ust. 1 w z związku z art. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6
września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej jako „u.d.i.p”),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska
(dalej jako „VWWnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. o
udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1)informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do
dnia złożenia wniosku),
2)informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach
2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3)skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych
nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze
względu na prywatność osób fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych
osób
a także
odmawiam udostępnienia informacji publicznejj w zakresie skanów umów
związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt, że
prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy przedsiębiorcy.
Sekretariat
Nadleśnictwa Parczew
WYSŁMNAŁ
Nd w „ik. Nadleśnictwo Parczew w Soshowicy, ul. Al. Kasztanowa 29, 21-230 Sosnowica
PUZICHLIN I tal.: +48 82591 21 26, fax: +48 82 591 24 75, e-mail: parczewQlublin.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. Wnioskodawca zwrócił
się o udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1)informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do
dnia złożenia wniosku),
2)informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach
2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3)skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 7.9.2017 r. PGL LP poinformowała wnioskodawcę zgodnie z art. 13 ust. 2
u.d.i.p. o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie
dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów u.d.i.p. uznano za
dopuszczalne i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1)informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w
latach 2015, 2016 i 2017 (do dnia 24 sierpnia 2017 r.) oraz
2)informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno —
osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 24 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie
listy odbiorców z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które
nabyły drewno bez związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako
konsumenci).
Wskazane informacje zostaną udostępnione wnioskodawcy odrębnym pismem.
W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji
publicznej ze względu na ograniczenia wskazane w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Zgodnie
bowiem z tym przepisem: „prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze
względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy.
Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne,
mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i
wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca
rezygnują z przysługującego im prawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że w pełni uzasadnione jest wyłączenie z
udostępnianej Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych osób
fizycznych, które we wskazanym okresie nabyły od PGL LP drewno bez związku
ich z działalnością gospodarczą lub zawodową (tj. jako konsumenci w rozumieniu
art. 221 Kodeksu cywilnego). Udostępnienie tych danych Wnioskodawcy przez
PGL LP naruszałoby bowiem prywatność osób fizycznych. Prywatność osób
fizycznych stanowi wprost ustawową przesłankę ograniczenia dostępu do
informacji publicznej wysłowioną w przywołanym powyżej art. 5 ust. 2 zd. 1 u.d.i.p.
Ujawnienie danych konsumentów nabywających drewno od PGL LP stanowiłoby
naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych ('u.o.d.o.”), do której przestrzegania w ramach prowadzonej
działalności zobowiązane jest PGL LP zgodnie z art. 3 ust. 1 u.o.d.o., który
stanowi, iż: "Ustawę stosuje się do organów państwowych, organów samorządu
terytorialnego oraz do państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych.”
Imię i nazwisko konsumenta w powiązaniu z miejscem dokonania zakupu dają
możliwość identyfikacji konkretnej osoby fizycznej, zatem należy je uznać za dane
osobowe w rozumieniu art. 6 u.o.d.o. W tym kontekście należy wskazać na trafne
stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 25
kwietnia 2014 r., sygn. | OSK 2499/13, w którym NSA wskazał, iż: '[...] należy
przyjąć, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie
udostępnienia danych osobowych, chyba że chodzi [o] informację o osobach
pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o
warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadek, gdy osoba
fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa” W
analizowanej sprawie konsumenci — nabywcy drewna nie byli osobami pełniącymi
funkcje publiczne ani osobami mającymi związek z pełnieniem funkcji publicznych.
Osoby te nie zrezygnowały również z przysługującej im ochrony. Tym samym
informacje te nie podlegają udostępnieniu z uwagi na ochronę prywatności i
danych osobowych konsumentów, którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p. uzasadnia
również odmowę udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem
uzyskanym drewnem zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będących
przedsiębiorcami. Udzielenie tych informacji w żądanym zakresie spowodowałoby
bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy. Przepisy u.d.i.p. nie zawierają
definicjj legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje konieczność
zinterpretowania tego pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także
piśmiennictwa oraz orzecznictwa — te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność
stanowisk w zakresie definiowania i relacji wzajemnych pojęć „tajemnica
przedsiębiorcy” i „tajemnica przedsiębiorstwa”. W konsekwencji należy wskazać,
że tajemnica przedsiębiorstwa w świetle art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej jako „u.z.n.k.”) oznacza
„nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu
zachowania ich poufności.”
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów
administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy
przedsiębiorstwa. Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi
osób i związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których
podjął on wystarczające środki ochrony w celu zachowania ich poufności” .
Dalej należy wskazać, że PGL LP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę. W
orzecznictwie uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie
Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w
rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej i jest przedsiębiorcą .
Jak też wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane o
zakupach drewna dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają
wartość gospodarczą (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r., sygn. akt Il 1313/15 (prawomocny). W tym
samym wyroku uznano prawidłowość decyzji Dyrektora Generalnego Lasów
Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. o ilości drewna
przydzielonego do zakupu przez dany podmiot oraz cen jednostkowych i łącznych
stosowanych wobec poszczególnych nabywców.
W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również szczegółowe informacje
zawarte w umowach z nabywcami drewna, w tym m.in. przebieg uzgodnień
warunków sprzedaży, warunki sprzedaży, formy zabezpieczenia umów,
harmonogramy realizacji umów, czy poziom cen wypełniają materialny aspekt
(element) definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 11 ust. 4
u.z.n.k., a zatem mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorcy.
Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową
— w zaistniałym stanie faktycznym — okolicznością pozostaje fakt, iż Dyrektor
Generalny Lasów Państwowych dnia 6 października 2010 r. wydał zarządzenie nr
48 „Wykaz informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa”. W załączniku nr
2 do tego zarządzenia wskazał, że do informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w PGL LP należą m.in. przebieg i wynik przetargów, aukcji i
negocjacji handlowych w zakresie dotyczącym poszczególnych klientów, jak
również informacje szczegółowe o nabywcach takie jak:
przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
Owarunki sprzedaży,
formy zabezpieczenia umów,
[harmonogramy realizacji umów,
[poziom cen
CImasa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.”
A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający z
powołanego załącznika do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów
Państwowych oraz treść umów zawieranych pomiędzy PGL LP, a
przedsiębiorcami, uznać należy, iż w sposób dostateczny i jednoznaczny
ujawniona została wola przedsiębiorców (PGL LP oraz jego kontrahentów - stron
umów sprzedaży) co do zachowania w tajemnicy informacji o które ubiega się
Wnioskodawca. |
PGL LP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży
drewna nie zostały dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa PGL LP oraz każdorazowego kupującego to
są konsekwentnie utrzymywane w poufności.
Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie
uznając, że „[...] procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził
zarządzeniem z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w sprawie ustalenia zasad
klasyfikacji ochrony i udostępniania informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe,
zastrzegł poufność informacji obejmujących zasady współpracy handlowej z
kontrahentami, jak też wykazał, iż informacja ta ma dla PGL LP i jej kontrahentów
znaczną wartość gospodarczą. Tym samym wykazał, iż odmowa udostępnienia
wnioskowanej informacji opiera się na spełnionych przesłankach z art. 5 ust. 2
u.d.i.p.”
Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców
przysługuje prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci
również nie zrezygnowali z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy
przedsiębiorcy, a zatem PGL LP nie jest uprawnione do udostępnienia informacji z
uwagi na obowiązek ochrony tajemnicy swoich kontrahentów wynikający wprost z
treści zawartych umów.
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje
zawarte w umowach z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element
definicji tajemnicy przedsiębiorstwa. Co więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są
to informacje, co do których przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym zarządzeniu
oraz jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści tych umów) podjęli
działania mające na celu ochronę ich poufności. Tym samym są one tajemnicą
przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu na
którą prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGL LP wskazuje, że standardowy wzór umowy
sprzedaży drewna stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP jest
publicznie dostępny pod - adresem internetowym
http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno/, co umożliwia zapoznanie się z nim przez
Wnioskodawcę i poznanie ogólnych warunków umownych na jakich zbywany jest
surowiec drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi na
tajemnicę przedsiębiorstwa PGL LP. Dobrowolnie PGL LP nie rezygnuje z
przysługującej mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca ochronę
zawarta w art. 5 ust. 2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia
informacji publicznej. |
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. zart. 17 ust. 1 u.d.i.p.
wskazuję:
ipodmiotami, których dobro — prywatność w tym dane osobowe podlegają
ochronie na podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno
bez związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
Cpodmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy
Państwowe.
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji
publicznej (tekst jednolity z dnia 13 października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze
zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego Nadleśnictwa Parczew o
ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej
decyzji.