KS
14) Nadleśnictwo Józefów
NAJ
SSR
Józefów, dnia /-? października 2017 r.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Józefów
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Józefów
23-460 Józefów
ul. Leśna 46
Zn. spr.: ZG.0172.1.12.2017
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo
Józefów (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust. 1 wz związku
z art. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej! (dalej jako „u.d.i.p"),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej jako
„Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. o udostępnienie informacji
publicznej obejmującej:
1) informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych nabywców
drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku z działalnością
gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na prywatność osób fizycznych oraz
ochronę danych osobowych tych osób
a także
* Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 z późn. zm.
4
FSC
warwfeciorą
FSC" 0118209
Nadleśnictwo Józefów ul. Leśna 46, 23-460 Józefów
tel.: +48 84 68-78-0085, +48 84 68-78-279, fax: +48 84 68-78-280, e-mail: jozefowGlublin.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie skanów umów związanych
z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt, że prowadziłoby to do ujawnienia
tajemnicy przedsiębiorcy.
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. Wnioskodawca zwrócił się o
udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1) informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 01.09.2017 r. PGL LP poinformowała wnioskodawcę zgodnie zart. 13ust. 2 udi.p.
o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie dłuższy niż 2 miesiące od
dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów u.d.i.p. uznano za dopuszczalne
i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1) - informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach 2015,
2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) oraz
2) informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno — osobno w
latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie listy odbiorców
z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych, które nabyły drewno bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
Wskazane informacje zostaną udostępnione wnioskodawcy odrębnym pismem.
W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji publicznej ze
względu na ograniczenia wskazane w art. 5ust. 2 u.dii.p. Zgodnie bowiem z tym przepisem:
„prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej
lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących
funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i
wykonywania funkcji oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z
przysługującego im prawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że w pełni uzasadnione jest wyłączenie z udostępnianej
Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych osób fizycznych, które we
wskazanym okresie nabyły od PGL LP drewno bez związku ich z działalnością gospodarczą lub
zawodową (tj. jako konsumenci w rozumieniu art. 22" Kodeksu cywilnego). Udostępnienie tych
danych Wnioskodawcy przez PGLLP naruszałoby bowiem prywatność osób fizycznych.
Prywatność osób fizycznych stanowi wprost ustawową przesłankę ograniczenia dostępu do
informacji publicznej wysłowioną w przywołanym powyżej art. 5ust. 2zd. 1 u.d.i.p. Ujawnienie
danych konsumentów nabywających drewno od PGL LP stanowiłoby naruszenie przepisów
ustawy zdnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ('u.o.d.o.”), do której
przestrzegania w ramach prowadzonej działalności zobowiązane jest PGL LP zgodnie z art.
3 ust. 1 u.o.d.o., który stanowi, iż: "Ustawę stosuje się do organów państwowych, organów
samorządu terytorialnego oraz do państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych." Imię i
nazwisko konsumenta w powiązaniu z miejscem dokonania zakupu dają możliwość identyfikacji
konkretnej osoby fizycznej, zatem należy je uznać za dane osobowe w rozumieniu art. 6 u.o.d.o.
W tym kontekście należy wskazać na trafne stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego
zawarte w wyroku z dnia 25 kwietnia 2014 r., sygn. | OSK 2499/13, w którym NSA wskazał, iż:
"...] należy przyjąć, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie
udostępnienia danych osobowych, chyba że chodzi [o] informację o osobach pełniących funkcje
publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i
wykonywania funkcji, oraz przypadek, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z
przysługującego im prawa.” W analizowanej sprawie konsumenci — nabywcy drewna nie byli
osobami pełniącymi funkcje publiczne ani osobami mającymi związek z pełnieniem funkcji
publicznych. Osoby te nie zrezygnowały również z przysługującej im ochrony. Tym samym
informacje te nie podlegają udostępnieniu z uwagi na ochronę prywatności i danych
osobowych konsumentów, którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p. uzasadnia również odmowę
udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem zawartych
przez PGL LP z nabywcami drewna będących przedsiębiorcami. Udzielenie tych informacji w
żądanym zakresie spowodowałoby bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy. Przepisy
u.d.i.p. nie zawierają definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje konieczność
zinterpretowania tego pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także piśmiennictwa
oraz orzecznictwa — te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk w zakresie
definiowania i relacji wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica przedsiębiorstwa”.
W konsekwencji należy wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa w świetle art. 11 ust. 4 ustawy
z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji” (dalej jako „u.z.n.k.”) oznacza
„nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których
przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.”
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów
administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa.
Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną przez
przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające środki ochrony w celu
zachowania ich poufności”.
Dalej należy wskazać, że PGL LP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę. W orzecznictwie
uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie Nadleśnictwo Lasów
Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004
r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest przedsiębiorcą”.
2 Dz.U. Nr 153, poz. 1503)
3 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. Il SA/Wa 1108/14,
utrzymanym w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: | OSK
387/15.
4 Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD
2011/3/58, Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt | CSK 582/10, LEX nr
970063; Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt | ACz 709/12, LEX nr
1148378
Jak też wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane o zakupach drewna
dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają wartość gospodarczą (zob. wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r., sygn. akt Il
1313/15 (prawomocny). W tym samym wyroku uznano prawidłowość decyzji Dyrektora
Generalnego Lasów Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. o ilości drewna
przydzielonego do zakupu przez dany podmiot oraz cen jednostkowych i łącznych stosowanych
wobec poszczególnych nabywców.
W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również szczegółowe informacje zawarte w umowach
z nabywcami drewna, w tym m.in. przebieg uzgodnień warunków sprzedaży, warunki sprzedaży,
formy zabezpieczenia umów, harmonogramy realizacji umów, czy poziom cen wypełniają
materialny aspekt (element) definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 11 ust. 4
u.z.n.k., a zatem mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorcy.
Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową — w zaistniałym
stanie faktycznym — okolicznością pozostaje fakt, iż Dyrektor Generalny Lasów Państwowych
dnia 6 października 2010 r. wydał zarządzenie nr 48 „Wykaz informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa”. W załączniku nr 2 do tego zarządzenia wskazał, że do informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w PGL LP należą m.in. przebieg i wynik przetargów,
aukcji i negocjacji handlowych w zakresie dotyczącym poszczególnych klientów, jak również
informacje szczegółowe o nabywcach takie jak:
- przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
— warunki sprzedaży,
— formy zabezpieczenia umów,
— harmonogramy realizacji umów,
— poziom cen
- masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.”
A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający z powołanego
załącznika do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz treść umów
zawieranych pomiędzy PGL LP, a przedsiębiorcami, uznać należy, iż w sposób dostateczny i
jednoznaczny ujawniona została wola przedsiębiorców (PGL LP oraz jego kontrahentów - stron
umów sprzedaży) co do zachowania w tajemnicy informacji o które ubiega się Wnioskodawca.
PGL LP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży drewna nie zostały
dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa
PGL LP oraz każdorazowego kupującego to są konsekwentnie utrzymywane w poufności.
Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie uznając, że
„l...] procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził zarządzeniem z dnia [...] października
2010 r. nr [...] w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony i udostępniania informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy
Państwowe, zastrzegł poufność informacji obejmujących zasady współpracy handlowej
z kontrahentami, jak też wykazał, iż informacja ta ma dla PGL LP i jej kontrahentów znaczną
wartość gospodarczą. Tym samym wykazał, iż odmowa udostępnienia wnioskowanej informacji
opiera się na spełnionych przesłankach z art. 5 ust. 2 u.d.i.p."
Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców przysługuje
prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również nie zrezygnowali
z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy, a zatem PGL LP nie jest
uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi na obowiązek ochrony tajemnicy swoich
kontrahentów wynikający wprost z treści zawartych umów.
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte w umowach z
kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji tajemnicy przedsiębiorstwa. Co
więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to informacje, co do których przedsiębiorcy (PGL LP we
wskazanym zarządzeniu oraz jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści tych umów)
podjęli działania mające na celu ochronę ich poufności. Tym samym są one tajemnicą
przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu na którą prawo do
informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGL LP wskazuje, że standardowy wzór umowy sprzedaży drewna
stosowany przez jednostki organizacyjne PGLLP jest publicznie dostępny pod adresem
internetowym http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno/, co umożliwia zapoznanie się z nim przez
Wnioskodawcę i poznanie ogólnych warunków umownych na jakich zbywany jest surowiec
drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi na tajemnicę
przedsiębiorstwa PGLLP. Dobrowolnie PGLLP nie rezygnuje z przysługującej
mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca ochronę zawarta w art. 5 ust.
2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia
informacji publicznej.
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. zart. 17 ust. 1 u.d.i.p. wskazuję:
" podmiotami, których dobro — prywatność wtym dane osobowe podlegają ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
u podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na podstawie art. 5
ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
Z up. Nadleśniczego
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z dnia 13
października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego Nadleśnictwa
Józefów o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.