45.04.2014
l
POLSKI ZWIĄZEK ŁOWIECK
ZARZĄD OKRĘGOWY W KONINIE
ul. Nadbrzeżna 1, 52-500 KONIN
tel.jisx (0 63) 242 | rasie
NIP 526-030-04-63, RECCN
Konto BNP PARIBAS SA GKONIN 80 2020 0045 1140 000 0060 15 20
o).olz. Ż02 |no2y
załącznik nr 2
Konin, dnia 10.04.2024 r.
Stowarzyszenie Sieć
Obywatelska Watchdog
Polska
Ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA
W odpowiedzi na wniosek Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog
Polska z dnia 27 marca 2024 r. o udzielenie informacji publicznej, na
podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
(tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 902) Zarząd Okręgowy Polskiego
Związku Łowieckiego w Koninie odmawia udostępnienia:
1. Sprawozdań z działalności Zarządu okręgowego PZŁ (ŁOW-2) za lata
gospodarcze 2018/2019;2019/2020; 2020/2021; 2021/2022; 2022/2023;
2. Uchwał Zarządu okręgowego PZŁ, podjętych w okresie 01.01.2023 —
25.03.2045...
3. Informacji czy w okresie 01.01.2020 — 25.03.2024 Zarząd Okręgowy
dokonywał darowizn finansowych na rzecz podmiotów zewnętrznych , jakie
były kwoty i na jakiej podstawie prawnej zostały przekazane;
4. Zestawień danych sprawozdawczości łowieckiej od 2020 r. do 2023 r. za lata
gospodarcze 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023.
UZASADNIENIE
Podmioty zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej określone
zostały w art. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 902). W stosunku do Polskiego
Związku Łowieckiego (dalej zwany PZŁ) zastosowanie znajduje zapis ust. 1 pkt
5 tego artykułu. Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji
publicznej, obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze
publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w tym podmioty
reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania
publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których
Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu
gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu
przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Przepis art. 6 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi,
że udostępnieniu podlega informacja publiczna. W art. 1 ust. 1 ustawy
zdefiniowano informację publiczną jako każdą informację o sprawach
publicznych. Art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej zastrzega
zarazem, że jej przepisy nie naruszają przepisów innych ustaw określających
odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami
publicznymi.
Stosownie do art. 32 ust. | ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo
łowieckie (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1082) Polski Związek Łowiecki
jest zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, które prowadzą gospodarkę
łowiecką poprzez hodowlę i pozyskiwanie zwierzyny oraz działają na rzecz jej
ochrony poprzez regulację liczebności populacji zwierząt łownych.
Zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy Prawo łowieckie przepisy regulujące
zasady gospodarki finansowej stowarzyszeń stosuje się odpowiednio do
gospodarki finansowej Polskiego Związku Łowieckiego.
Inny status Związku wynikający z powołanych regulacji uzasadnia
wniosek, że nie można do niego stosować takich samych wymogów, jak stawia
się organom administracji. W konsekwencji nie każda informacja będąca w
dyspozycji PZŁ bądź odnosząca się do jego funkcjonowania będzie informacją
publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy Prawo łowieckie, lecz
tylko ta, która odnosi się do wykonywania zadań publicznych lub
gospodarowania mieniem publicznym (por. wyroki NSA z dnia 8 lipca 2015 r.,
sygn. akt I OSK 1514/14 i 7 października 2015 r., sygn. akt I OSK 1974/14).
Tylko te bowiem kwestie ustawodawca traktuje jako informacje o sprawie
publicznej, co oznacza, że pozostałą materię a contrario uznać należy za dane
niebędącą informacją publiczną w rozumieniu art. 1 ust. | ustawy o dostępie do
informacji publicznej.
Taki wniosek znajduje potwierdzenie w art. 61 ust. 1 Konstytucji RP,
wskazującym, że "obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności
organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to
obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu
gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek
organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i
gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa”.
Przedstawione ograniczenie zakresowe dostępu do informacji o
działalności osób i jednostek innych niż organy władzy państwowej czy osoby
pełniące funkcje publiczne oraz samorządy gospodarcze i zawodowe -
przewidział już ustawodawca. Przyjęcie zatem, że od wskazanych w art. 4 ust. 1
pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej podmiotów można żądać
innych informacji, niż z zakresu wykonywania zadań władzy publicznej czy
gospodarowania mieniem publicznym - byłoby nadmierną ingerencją w sferę
informacyjną tych podmiotów, wykraczającą poza standard konstytucyjny
(patrz: wyrok NSA z dnia 5 sierpnia 2016 r., sygn. akt I OSK 702/16).
Stwierdzić również należy, że zadania PZŁ o charakterze publicznym
określił ustawodawca w art. 34 ustawy Prawo łowieckie, wskazując, że do zadań
tego PZŁ należy:
1) prowadzenie gospodarki łowieckiej;
2) troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i
samorządową, jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa
Leśnego Lasy Państwowe i parkami narodowymi oraz organizacjami
społecznymi w ochronie środowiska przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju
populacji zwierząt łownych i innych zwierząt dziko żyjących;
3) pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej
łowiectwa;
4) ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i
osobniczej zwierząt łownych;
5) czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Polskiego Związku
Łowieckiego prawa, zasad etyki, obyczajów i tradycji łowieckich;
6) prowadzenie dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego;
7) organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa
myśliwskiego;
8) prowadzenie i popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o
tematyce łowieckiej;
9) współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi;
10) wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania
zwierzyną;
11) prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków
łowczych;
lla) podejmowanie działań mających na celu zwalczanie i zapobieganie
rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych zwierząt łownych;
12) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw
środowiska.
W odniesieniu do gospodarki finansowej PZŁ wskazać należy na treść art.
35 ust. 1 i 2 ustawy Prawo łowieckie, który stanowi, że działalność Polskiego
Związku Łowieckiego jest finansowana z funduszy własnych, wpisowego,
składek członkowskich, zapisów i darowizn oraz dochodów z działalności
gospodarczej, zaś dochód z działalności gospodarczej Polskiego Związku
Łowieckiego oraz kół łowieckich służy wyłącznie realizacji ich celów
statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków. Przy
tym mienie Polskiego Związku Łowieckiego i kół łowieckich nie podlega
podziałowi między członków.
poanszodaautcsstczażewec zas aczztwanszadcat usu adasa
paaaseoozztazenażeoeznunzocCCERRELaLo..
Podsumowując informacje objęte wnioskiem nie stanowią informacji
publicznej, gdyż nie odnoszą się bezpośrednio do wykonywania zadań
publicznych wskazanych w przepisach prawa, ani do gospodarowania mieniem
publicznym.
Stosownie do treści art. 17 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej
może Pan/Pani w terminie 14 dni od otrzymania niniejszego pisma wystąpić do
Zarządu Głównego Polskiego Związku Łowieckiego o ponowne rozpatrzenie
sprawy.
oaraauaaBażEaia.Ies r zana kaŁaż boże
Łowczy Okręgowy
POLSKI ŻW IĄZE K ŁÓWE
ZARZĄD GRE WY
EE A
62- 500 Konin, OWY Koy I R (00)459007734997370769
ULE
2023
|
45 tWI.202k SIEC OBYWATĘLSŁH
NATCHDOG- CPOLSŁĄ-
z MIL. URSYNOWSKĄ 22 |2/
02-605 NARSZBAA-