Polski Gwiązek Łowiecki
Zarząd Okręgowy w Olszłynie
„ Olsztyn, dnia 25.04.2024 r.
L.dz, 25) 02
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
W odpowiedzi na Państwa wniosek z dnia 27.03.2024 r. o udzielenie informacji
publicznej, na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 902), Zarząd Okręgowy Polskiego
Związku Łowieckiego w Olsztynie na swoim posiedzeniu w dniu 24.04.2024 r. podjął
decyzję o odmowie udostępnienia niżej wymienionych dokumentów i informacji:
1) sprawozdań z działalności Zarządu Okręgowego PZŁ (ŁOW-2) za lata gospodarcze
2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 (5 ostatnich lat);
2) uchwał Zarządu Okręgowego PZŁ, podjętych w okresie 01.01.2023 — 25.03.2024;
3) informacji czy w okresie 01.01.2020 — 25.03.2024 Zarząd Okręgowy dokonywał
darowizn finansowych na rzecz podmiotów zewnętrznych — jeśli tak, to jakich
podmiotów, jakie były kwoty poszczególnych darowizn i na jakiej podstawie
prawnej zostały one przekazane;
4) zestawienia danych sprawozdawczości łowieckiej od 2020 r. do 2023 r., za lata
gospodarcze 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023.
Z poważaniem
ŁOWCZY O
Gzarządu kr
W załączeniu:
- Decyzja Zarządu Okręgowego PZŁ w Olsztynie z dnia 24.04.2024 r. w sprawie odmowy udostępnienia
dokumentów i informacji dotyczących działalności ZO PZŁ w Olsztynie.
ul. Leśna 8 10-173 Olsztyn Tel. (089)535 1556 Fax (089) 527 97 52
V
Polski Gwiązek Łowiecki
Zarząd Okręgowy w Olszłynie
Olsztyn, dnia 24.04.2024 r.
DECYZJA
W odpowiedzi na wniosek Stowarzyszenia Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska -
ul. Ursynowska, 02-605 Warszawa 22/2 z dnia 27.03.2024 r. o udzielenie informacji
publicznej, na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 902) Zarząd Okręgowy Polskiego
Związku Łowieckiego w Olsztynie na swoim posiedzeniu w dniu 24.04.2024 r. podjął
decyzję o odmowie udostępnienia niżej wymienionych dokumentów i informacji:
1) sprawozdań z działalności Zarządu Okręgowego PZŁ (ŁOW-2) za lata gospodarcze
2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 (5 ostatnich lat);
2) uchwał Zarządu Okręgowego PZŁ, podjętych w okresie 01.01.2023 — 25.03.2024;
3) informacji czy w okresie 01.01.2020 — 25.03.2024 Zarząd Okręgowy dokonywał
darowizn finansowych na rzecz podmiotów zewnętrznych — jeśli tak, to jakich
podmiotów, jakie były kwoty poszczególnych darowizn i na jakiej podstawie
prawnej zostały one przekazane;
4) zestawienia danych sprawozdawczości łowieckiej od 2020 r. do 2023 r., za lata
gospodarcze 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023.
UZASADNIENIE
Podmioty zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej określone zostały w
art. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst
jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 902). W stosunku do Polskiego Związku Łowieckiego
(dalej zwany PZŁ) zastosowanie znajduje zapis ust. I pkt 5 tego artykułu. Zgodnie art. 4
ust. | pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej, obowiązane do udostępniania
informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania
publiczne, w tym podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które
wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w
których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego
albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie
konkurencji i konsumentów.
Przepis art. 6 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi, że
udostępnieniu podlega informacja publiczna. W art. I ust. 1 ustawy zdefiniowano
informację publiczną jako każdą informację o sprawach publicznych. Art. 1 ust. 2 ustawy
o dostępie do informacji publicznej zastrzega zarazem, że jej przepisy nie naruszają
przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji
będących informacjami publicznymi.
ul. Leśna 8 10-173 Olsztyn Tel. (089)535 1556 Fax (089) 527 97 52
Stosownie do art. 32 ust. I ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie
(tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1082) Polski Związek Łowiecki jest zrzeszeniem
osób fizycznych i prawnych, które prowadzą gospodarkę łowiecką poprzez hodowlę i
pozyskiwanie zwierzyny oraz działają na rzecz jej ochrony poprzez regulację liczebności
populacji zwierząt łownych.
Zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy Prawo łowieckie przepisy regulujące zasady
gospodarki finansowej stowarzyszeń stosuje się odpowiednio do gospodarki finansowej
Polskiego Związku Łowieckiego.
Inny status Związku wynikający z powołanych regulacji uzasadnia wniosek, że nie
można do niego stosować takich samych wymogów, jak stawia się organom administracji.
W konsekwencji nie każda informacja będąca w dyspozycji PZŁ bądź odnosząca się do
jego funkcjonowania będzie informacją publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie
ustawy Prawo łowieckie, lecz tylko ta, która odnosi się do wykonywania zadań
publicznych lub gospodarowania mieniem publicznym (por. wyroki NSA z dnia 8 lipca
2015 r., sygn. akt I OSK 1514/14 i 7 października 2015 r., sygn. akt I OSK 1974/14).
Tylko te bowiem kwestie ustawodawca traktuje jako informacje o sprawie publicznej, co
oznacza, że pozostałą materię a contrario uznać należy za dane niebędącą informacją
publiczną w rozumieniu art. | ust. I ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Taki wniosek znajduje potwierdzenie w art. 61 ust. I Konstytucji RP, wskazującym,
że "obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy
publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również
uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego,
a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one
zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu
Państwa".
Przedstawione ograniczenie zakresowe dostępu do informacji o działalności osób i
jednostek innych niż organy władzy państwowej czy osoby pełniące funkcje publiczne
oraz samorządy gospodarcze i zawodowe - przewidział już ustawodawca. Przyjęcie zatem,
że od wskazanych w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej
podmiotów można żądać innych informacji, niż z zakresu wykonywania zadań władzy
publicznej czy gospodarowania mieniem publicznym - byłoby nadmierną ingerencją w
sferę informacyjną tych podmiotów, wykraczającą poza standard konstytucyjny (patrz:
wyrok NSA z dnia 5 sierpnia 2016 r., sygn. akt I OSK 702/16).
Stwierdzić również należy, że zadania PZŁ o charakterze publicznym określił
ustawodawca w art. 34 ustawy Prawo łowieckie, wskazując, że do zadań tego PZŁ należy:
1) prowadzenie gospodarki łowieckiej;
2) troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i samorządową,
jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe i
parkami narodowymi oraz organizacjami społecznymi w ochronie środowiska
przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju populacji zwierząt łownych i innych zwierząt
dziko żyjących;
3) pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej łowiectwa;
ul. Leśna 8 10-173 Olsztyn Tel. (089) 535 1556 Fax (089) 527 97 52
4) ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i
osobniczej zwierząt łownych;
$) czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Polskiego Związku Łowieckiego
prawa, zasad etyki, obyczajów i tradycji łowieckich;
6) prowadzenie dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego;
7) organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa
myśliwskiego;
8) prowadzenie i popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o tematyce
łowieckiej;
9) współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi;
10) wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania zwierzyną;
11) prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków łowczych;
Ila) podejmowanie działań mających na celu zwalczanie i zapobieganie
rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych zwierząt łownych;
12) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw środowiska.
W odniesieniu do gospodarki finansowej PZŁ wskazać należy na treść art. 35 ust. |
i 2 ustawy Prawo łowieckie, który stanowi, że działalność Polskiego Związku
Łowieckiego jest finansowana z funduszy własnych, wpisowego, składek członkowskich,
zapisów i darowizn oraz dochodów z działalności gospodarczej, zaś dochód z działalności
gospodarczej Polskiego Związku Łowieckiego oraz kół łowieckich służy wyłącznie
realizacji ich celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między
członków. Przy tym mienie Polskiego Związku Łowieckiego i kół łowieckich nie podlega
podziałowi między członków.
Podsumowując informacje objęte wnioskiem nie stanowią informacji publicznej,
gdyż nie odnoszą się bezpośrednio do wykonywania zadań publicznych wskazanych w
przepisach prawa, ani do gospodarowania mieniem publicznym.
Stosownie do treści art. 17 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej może
Pan/Pani w terminie 14 dni od otrzymania niniejszego pisma wystąpić do Zarządu
Głównego Polskiego Związku Łowieckiego o ponowne rozpatrzenie sprawy.
z Polski ZwiĄęZA A mh /
Poiski Źwiązek Łowi 3 RZEK Łowiecki Polski Zwi z
ą owiecki Zarządkdk » iązek Łow. ;
Zaz saba x” z rRgowy Zarząd óki ay ci ŁOWCć
= ube i > , / ą
Częślaw Hołdyński c ZA za gskć ANUŻEJ Turek
ZA/ONEK ZARZĄDU CZŁONEK ZARZĄDU
ul. Leśna8 10-173 Olsztyn Tel. (089) 5351556 Fax (089) 527 97 52