POLSKI Z w:ĄZEK ŁOWIECKI
$: rż b Zarzyd Okręgowy
wiy 4 33-240 Żabno
yz” Sieradza 300 , ,
Y/ tel. 14-621-52-98 Sieradza, dnia 28 marca 2024 r.
sprawa-69902Q0fedrowanie.siecobywatelska .pl
DECYZJA
W odpowiedzi na Państwa wniosek z dnia 27 marca 2024r. o udzielenie informacji
publicznej, na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
(tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 902) Zarząd Okręgowy Polskiego Związku
Łowieckiego w Tarnowie odmawia udostępnienia:
1. sprawozdań z działalności Zarządu Okręgowego PZŁ (ŁOW-2) za lata gospodarcze
2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 (5 ostatnich lat);
2-—tichwał Zarządu w okresie 0+-0+.2023=25-03.2024;
LJ
informacji czy w okresie 01.01.2020 — 25.03.2024 Zarząd Okręgowy dokonywał
darowizn finansowych na rzecz podmiotów zewnętrznych — jeśli tak, to jakich
podmiotów, jakie były kwoty poszczególnych darowizn i na jakiej podstawie prawnej
zostały one przekazane;
4. zestawienia danych sprawozdawczości łowieckiej od 2020 r. do 2023 r., za lata
gospodarcze 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023.
UZASADNIENIE
Podmioty zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej określone zostały
w art. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity:
Dz. U. z 2022 r. poz. 902). W stosunku do Polskiego Związku Łowieckiego (dalej zwany
PZŁ) zastosowanie znajduje zapis ust. 1 pkt 5 tego artykułu. Zgodnie art. 4 ust. | pkt 5 ustawy
o dostępie do informacji publicznej, obowiązane do udostępniania informacji publicznej są
władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w tym podmioty
reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub
dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki
samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję
dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Przepis art. 6 ust. | ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi, że
udostępnieniu podlega informacja publiczna. W art. 1 ust. I ustawy zdefiniowano informację
publiczną jako każdą informację o sprawach publicznych. Art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do
informacji publicznej zastrzega zarazem, że jej przepisy nie naruszają przepisów innych
ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami
publicznymi.
Stosownie do art. 32 ust. | ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie
(tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1082) Polski Związek Łowiecki jest zrzeszeniem osób
fizycznych i prawnych, które prowadzą gospodarkę łowiecką poprzez hodowlę
i pozyskiwanie zwierzyny oraz działają na rzecz jej ochrony poprzez regulację liczebności
populacji zwierząt łownych.
Zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy Prawo łowieckie przepisy regulujące zasady
gospodarki finansowej stowarzyszeń stosuje się odpowiednio do gospodarki finansowej
Polskiego Związku Łowieckiego.
Inny status Związku wynikający z powołanych regulacji uzasadnia wniosek, że nie
można do niego stosować takich samych wymogów. jak stawia się organom administracji. W
konsekwencji nie każda informacja będąca w dyspozycji PZŁ bądź odnosząca się do jego
funkcjonowania będzie informacją publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy
Prawo łowieckie, lecz tylko ta, która odnosi się do wykonywania zadań publicznych lub
gospodarowania mieniem publicznym (por. wyroki Nad z dnia 8 lipca 2013 r., sygn. akt I
OSK 1514/14 i / października 2010 r., sygn. akt I « 1974/14), Tylko te bowiem kwestie
ustawodawca traktuje jako informacje o sprawie wablicznci co oznacza, że pozostałą materię
a contirario uznać należy za dane niebędącą informacją publiczną w rozumieniu art. | ust. I
ustawy o dostępie do informacji publicznej.
iosek znajduje potwierdzenie w art. 61 ust. I Konstytucji RP. wskazującym.
—że”"obywater marprawo-do uzyskiwania imformacjro działalności organów władzy publicznej
oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obcji jmuje również uzyskiwanie iniormacji o
działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego. a także innych osób oraz
jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej
i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa"
Przedstawione ograniczenie zakresowe dostępu do informacji o działalności osób
i jednostek innych niż organy władzy państwowej czy osoby pełniące funkcje publiczne oraz
samorządy gospodarcze i zawodowe - przewidział już ustawodawca. Przyjęcie zatem, że od
wskazanych w art. 4 ust. | pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej podmiotów
można żądać innych informacji, niż z zakresu wykonywania zadań władzy publicznej czy
gospodarowania mieniem publicznym - byłoby nadmierną ingerencją w sferę informacyjną
tych podmiotów. wykraczającą poza standard konstytucyjny (patrz: wyrok NSA z dnia 5
sierpnia 2016 r., sygn. akt I OSK 702/16).
Stwierdzić również należy, że zadania PZŁ o charakterze publicznym określił
ustawodawca w art. 34 ustawy Prawo łowieckie, wskazując, że do zadań tego PZŁ należy:
1) prowadzenie gospodarki łowieckiej;
2) troska o rozwój łowiectwa 1 współdziałanie z administracją rządową 1 samorządową,
jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe
l parkami narodowymi oraz organizacjami społecznymi w ochronie środowiska
przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju populacji zwierząt łownych i innych zwierząt dziko
żyjących:
3) pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej łowiectwa;
4) ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i osobniczej
zwierząt łownych;
5) czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Polskiego Związku Łowieckiego prawa,
zasad etyki, obyczajów i tradycji łowieckich;
6) prowadzenie dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego;
7) organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa myśliwskiego:
8) prowadzenie i popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o tematyce
łowieckiej;
9) współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi:
10) wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania zwierzyną;
11) prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków łowczych:
la) podejmowanie działań mających na celu zwalczanie i zapobieganie rozprzestrzenianiu
się chorób zakaźnych zwierząt łownych:
12) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw środowiska.
W odniesieniu do gospodarki finansowej PZŁ. wskazać należy na treść art. 35 ust. li 2
ustawy Prawo łowieckie, który stanowi, że działalność Polskiego Związku Łowieckiego jest
finansowana z funduszy własnych, wpisowego, składek członkowskich. zapisów i darowizn
oraz dochodów z działalności gospodarczej, zaś dochód z działalności gospodarczej Polskiego
Związku Łowieckiego oraz kół łowieckich służy wyłącznie realizacji ich celów statutowych
i nie może być przeznaczony do podziału między członków. Przy tym mienie Polskiego
Związku Łowieckiego i kół łowieckich nie podiega podziałowi mi ędzy członków,
Podsumowując informacje objęte wnioskiem nie stanowią i informacji publicznej, gdyż
nie odnoszą się bezpośrednio do wykonywania zadań publicznych wskazanych w przepisach
prawa, ani do gospodarowania mieniem publicznym.
Stosownie do treści art. 17 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej możecie Państwo
w terminie 14 dni od otrzymania niniejszego pisma wystąpić do Zarządu Główne go Polskiego
Związku Łowieckiego o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Łowczy Okręgowy
Polskiego Związku Łowieckiego
w Tarnowie
Krzysztof Kokoszka