węotwsch bnrpjicsuc| sgafixeńg xsisxew* xe lel bisebrea wie ustnesslś bisebraom imuhcp
bnipricsuś |sko ksxqś męotwscie o ebismscp bnpriesuacj: vL |] mef 5 refsmA o qoefebie qo
nqoarebuieuin boqleśs węotwscls bnppiesus" jw SLf | ef | MefSMA SqEIUIOMSUO IUIOLNJSCIĆ
bisebia sif © mef | fmajgsmA o qoetebie qo wąiotwscii bnplicsuc| 2f8UOMP XG
qomrvrilded m Losamyieuin bixebreQm 0 OCJLOWIE koUKOALEUGHI I KOUNUJGUFOM
a8UOLSdqri [GLAfOLIS]U6BO [np asworsdqni Goeboqsicseko sjpo ssmoqomcio mslś boshclć
qhebovrilś wslstkiew brprosuAu oLss ogopa bismue m krQLAcH 2KSLP bIUŁfMS* |eqUO2(KI
1ebtesevu(rldce rue o20pA [np lequoefk1 orśsursschlue* kfQte mAkonrlś ssqsuig bnp]rcsue [rp
misqse brplrosue orsx rue boqwiofA mAkovrildce ssqsurs brpjiesue m fw boquiofA
o qoaróbie qo 1węorwscli bnpiesue|* opomiśsgue qo nqoafebuisuis wqouwsch brpriesuel 28
BNF) ssefozomsuie suslqrile ssbre raf | bkf 2 (680 si(XErqa" NBoquie si 4 ref | bkt 2 rrefsmA
DS NS 5055 1 bos* 505) m efoenukn qo polekieśo ymidska pomieckie8o (qs[6| SMSUA
SLf 4 MrefSMA N qUIS E MLNGQUIS 500] 1 0 qoefebie qo wiorwsch bnppiesue| (teka lequoifA:
boquwiofA sopomidssiue qo rqoefebviens iwqorwscli brapjicsue| okieęoue No2fsfA
QSYZYDWIEMIE
Goeboqsicse 50105050* 50503051* 505115055 5053053
+ SG2fSMIGUIS qaUXCJJ 2bLSMOSQSMCNOŁCI TOMIECKIG] Oq 3050 1 qo 5053 U” SS JSf8
Soe(sqA OU6 bLsekssSUE:
boqwiofęw* Iskie pXJA kmofA boascseBQ]UACH qsLOMISU I Us lski6| boqefgmie bismual
qSLOMISU UUSUZOMACH US LSGGS bOqNJIOfQM SEMUELNUACH — legjr (SJ fo Iskic
3. IUĘOLNISGII SĄ M OKLG2IG Q]*01'5050 — 52703 5054 NSLNdq OkLEGOMA qokOUAMS9]
5. acpmsj gstssqni OkióBomefo pyp* boqłórhc M okiceie 01-01-5053 — 52/03 505%:
SOI850TO* 50105050" S0SO0WOSI* 505143055" 50550053 (2 02f8Ich [9f):
1 2bismosqsy S qsig]s]uoęc! SgLsiqni OkLEKOm6GO LSP (POM-3) S9 |stg Boeboqsicse
bLSGWJAZJA OqUJSMIS rIqO2f(EbUIEDIS:
1equopfA: DS” r S 5055 r bos' 905) Nstsdq OktóBomA polekicko SMISSKN POMIECKIGBO M
boqefsmie rafsmA S quIg PE MLSGRUIS 5QOI 1 0 qoaróbie qo wąęoLwschi bnpjiesue| (teket
M OqbOMIEqNI US MUIOŁGK S quIS ZA OYIOSY 1 0 AqsIejebie węotwsch bapjiesuc)* us
DECANTY
MSICHqoG polekg
2fOM9LSA2SGUIG ZIGĘ OPAMS[E|2KS
F'qS" 330000
biseuAę]* quis 08'OYSOST
SUS, sa'bi |
„(9 0Ję eSO3o8" (ax OG 0
1-400 bisewhęj ny Aydp: Oleg MUTSY LMS
SARYBOKOMA
I” : £
BOTBKRI NATYSER TOMIECRI
ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami
publicznymi.
Stosownie do art. 32 ust. | ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie
(tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1082) Polski Związek Łowiecki jest zrzeszeniem osób
fizycznych i prawnych, które prowadzą gospodarkę łowiecką poprzez hodowlę i
pozyskiwanie zwierzyny oraz działają na rzecz jej ochrony poprzez regulację liczebności
populacji zwierząt łownych.
Zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy Prawo łowieckie przepisy regulujące zasady
gospodarki finansowej stowarzyszeń stosuje się odpowiednio do gospodarki finansowej
Polskiego Związku Łowieckiego.
Inny status Związku wynikający z powołanych regulacji uzasadnia wniosek, że nie
można do niego stosować takich samych wymogów, jak stawia się organom administracji. W
konsekwencji nie każda informacja będąca w dyspozycji PZŁ bądź odnosząca się do jego
funkcjonowania będzie informacją publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy
Prawo łowieckie, lecz tylko ta, która odnosi się do wykonywania zadań publicznych lub
gospodarowania mieniem publicznym (por. wyroki NSA z dnia 8 lipca 2015 r., sygn. akt I
OSK 1514/14 i 7 października 2015 r., sygn. akt I OSK 1974/14). Tylko te bowiem kwestie
ustawodawca traktuje jako informacje o sprawie publicznej, co oznacza, że pozostałą materię
a contrario uznać należy za dane niebędącą informacją publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1
ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Taki wniosek znajduje potwierdzenie w art. 61 ust. | Konstytucji RP, wskazującym,
że "obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej
oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o
działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz
jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i
gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa".
Przedstawione ograniczenie zakresowe dostępu do informacji o działalności osób i
jednostek innych niż organy władzy państwowej czy osoby pełniące funkcje publiczne oraz
samorządy gospodarcze i zawodowe - przewidział już ustawodawca. Przyjęcie zatem, że od
wskazanych w art. 4 ust. I pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej podmiotów
można żądać innych informacji, niż z zakresu wykonywania zadań władzy publicznej czy
gospodarowania mieniem publicznym - byłoby nadmierną ingerencją w sferę informacyjną
tych podmiotów, wykraczającą poza standard konstytucyjny (patrz: wyrok NSA z dnia 5
sierpnia 2016 r., sygn. akt I OSK 702/76).
Stwierdzić również należy, że zadania PZŁ o charakterze publicznym określił
ustawodawca w art. 34 ustawy Prawo łowieckie, wskazując, że do zadań tego PZŁ należy:
1) prowadzenie gospodarki łowieckiej:
2) troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i samorządową,
jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 1
parkami narodowymi oraz organizacjami społecznymi w ochronie środowiska
przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju populacji zwierząt łownych 1 innych zwierząt dziko
żyjących:
3) pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej łowiectwa;
4) ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i osobniczej
zwierząt łownych:
5) czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Polskiego Związku Łowieckiego prawa,
zasad etyki, obyczajów i tradycji łowieckich;
6) prowadzenie dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego;
/) organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa myśliwskiego;
6) prowadzenie 1 popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o tematyce
łowieckiej;
9) współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi;
10) wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania zwierzyną;
11) prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków łowczych:
Ila) podejmowanie działań mających na celu zwalczanie i zapobieganie rozprzestrzenianiu
się chorób zakaźnych zwierząt łownych;
12) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw środowiska.
W odniesieniu do gospodarki finansowej PZŁ wskazać należy na treść art. 35 ust. 1i 2
ustawy Prawo łowieckie, który sianowi, że działalność Polskiego Związku Łowieckiego jest
finansowana z funduszy własnych, wpisowego, składek członkowskich, zapisów i darowizn
oraz dochodów z działalności gospodarczej, zaś dochód z działalności gospodarczej Polskiego
Związku Łowieckiego oraz kół łowieckich służy wyłącznie realizacji ich celów statutowych i
nie może być przeznaczony do podziału między członków. Przy tym mienie Polskiego
Związku Łowieckiego i kół łowieckich nie podlega podziałowi między członków.
Podsumowując informacje objęte wnioskiem nie stanowią informacji publicznej, gdyż
nie odnoszą się bezpośrednio do wykonywania zadań publicznych wskazanych w przepisach
prawa, ani do gospodarowania mieniem publicznym.
Stosownie do treści art. 1/ ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej
może Pan/Pani w terminie 14 dni od otrzymania niniejszego pisma wystąpić do
Zarządu Głównego Polskiego Związku Łowieckiego o ponowne rozpatrzenie
sprawy.
Łowczy Okręgowy