Polski Związek Łowiecki
Zarząd Okręgowy w Białymstoku
Białystok 05.04.2024 r.
L.dz. 262/2024
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa
W odpowiedzi na wniosek Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa z dnia 27 marca 2024 r. o udzielenie informacji
publicznej, na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (tekst jednolity. Dz.U. z 2022 r. poz.902) Zarząd Okręgowy PZŁ
w Białymstoku odmawia udostępnienia:
. sprawozdań z działalności Zarządu Okręgowego PZŁ (ŁOW-2) za lata gospodarcze
2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 (5 ostatnich lat);
.. uchwał Zarządu Okręgowego PZŁ, podjętych w okresie 01.01.2023 — 25.03.2024;
„ informacji czy w okresie 01.01.2020 — 25.03.2024 Zarząd Okręgowy dokonywał
darowizn finansowych na rzecz podmiotów zewnętrznych — jeśli tak, to jakich
podmiotów, jakie były kwoty poszczególnych darowizn i na jakiej podstawie prawnej
zostały one przekazane;
. zestawienia danych sprawozdawczości łowieckiej od 2020 r. do 2023 r., za lata
gospodarcze 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023
ul. Jurowiecka 33, 15-101 Białystok tel. 85 6752-435 fax. 85 6752 -476 ,
www.pzlow.bialystok.pl, zo.bialystok(©Opzlow.pl
Uzasadnienie
Podmioty zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej określone
zostały w art. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
(tekst jednolity. Dz.U. z 2022 r. poz.902). w stosunku do Polskiego Związku
Łowieckiego (dalej zwany PZŁ) zastosowanie znajduje zapis ust. 1 pkt 5 tego
artykułu. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej,
obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne
podmioty wykonujące zadania publiczne, w tym podmioty reprezentujące inne osoby
lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują
majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki
samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają
pozycję dominująca w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Przepis art. 6 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi, że
udostępnieniu podlega informacja publiczna. W art. 1 ust. 1 ustawy zdefiniowano
informacje publiczną, jako każdą informację o sprawach publicznych. Art. 1 ust. 2
ustawy o dostępie do informacji publicznej zastrzega zarazem, że jej przepisy nie
naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do
informacji będących informacjami publicznymi.
Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 roku Prawo
łowieckie (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1082), Polski Związek Łowiecki jest
zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, które prowadzą gospodarkę łowiecką
poprzez hodowlę i pozyskiwanie zwierzyny oraz działają na rzecz jej ochrony
poprzez regulację liczebności populacji zwierząt łownych.
Zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy Prawo łowieckie przepisy regulujące zasady
gospodarki finansowej stowarzyszeń stosuje się odpowiednio do gospodarki
finansowej Polskiego Związku Łowieckiego.
Inny status Związku wynikający z powołanych regulacji uzasadnia wniosek, że
nie można do niego stosować takich samych wymogów, jak stawia się organom
administracji. W konsekwencji nie każda informacja będąca w dyspozycji PZŁ bądź
odnosząca się do jego funkcjonowania będzie informacją publiczną podlegającą
udostępnieniu w trybie ustawy Prawo łowieckie, lecz tylko ta, która odnosi się do
wykonywania zadań publicznych lub gospodarowania mieniem publicznym (por.
wyroki NSA z dnia 8 lipca 2015 r., sygn. Akt I OSK 1514/14 oraz 7 października 2015
r.. sygn. akt I OSK 1974/14). tylko te bowiem kwestie ustawodawca traktuje jako
informacje o sprawie publicznej, co oznacza, że pozostałą materię a contrario uznać
należy za dane niebędące informacją publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o
dostępie do informacji publicznej.
Taki wniosek znajduje potwierdzenie w art. 61 ust. 1 Konstytucji RP,
wskazującym, że „obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności
organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcję publiczne. Prawo to
obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu
gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych
w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem
komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa”.
Przedstawione ograniczenie zakresowe dostępu do informacji o działalności
osób i jednostek innych niż organy władzy państwowej czy osoby pełniące funkcje
publiczne oraz samorządy gospodarcze i zawodowe przewidział już ustawodawca.
Przyjęcie zatem, że od wskazanych w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do
informacji publicznej podmiotów można żądać innych informacji, niż z zakresu
wykonywania zadań władzy publicznej czy gospodarowania mieniem publicznym -
byłoby nadmierną ingerencją w sferę informacyjną tych podmiotów, wykraczającą
poza standard konstytucyjny (patrz: wyrok NSA z dnia 5 sierpnia 2016 r., sygn. akt I
OSK 702/16).
Stwierdzić również należy, że zadania PZŁ o charakterze publicznym określił
ustawodawca w art. 34 ustawy Prawo łowieckie, wskazując, ze do zadań tego PZŁ
należy:
1) prowadzenie gospodarki łowieckiej;
2) troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i
samorządową, jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa
Leśnego Lasy Państwowe i parkami narodowymi oraz organizacjami
społecznymi w ochronie środowiska przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju
populacji zwierząt łownych i innych zwierząt dziko żyjących,
3) pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej łowiectwa;
4) ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i
osobniczej zwierząt łownych,
5) czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Polskiego Związku Łowieckiego
prawa, zasad etyki, obyczajów i tradycji łowieckich;
6) prowadzenie dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego;
7) organizowane szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa
myśliwskiego;
8) prowadzenie i popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o tematyce
łowieckiej;
9) współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi;
10) wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania
zwierzyną;
11) prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków
łowczych;
11a) podejmowanie działań mających na celu zwalczanie i zapobieganie
rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych zwierząt łownych,
12) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw
środowiska.
W odniesieniu do gospodarki finansowej PZŁ wskazać należy na treść art. 35 ust.
1 i 2 ustawy Prawo łowieckie, który stanowi, że działalność Polskiego Związku
Łowieckiego jest finansowana z funduszy własnych, wpisowego, składek
członkowskich, zapisów i darowizn oraz dochodów z działalności gospodarczej, zaś
dochód z działalności gospodarczej Polskiego Związku Łowieckiego oraz kół
łowieckich służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony
do podziału między członków. Przy tym mienie Polskiego Związku Łowieckiego i kół
łowieckich nie podlega podziałowi między członków.
Podsumowując, informacje objęte wnioskiem nie stanowią informacji publicznej,
gdyż nie odnoszą się bezpośrednio do wykonywania zadań publicznych wskazanych
w przepisach prawa, ani do gospodarowania mieniem publicznym.
Stosownie do treści art. 17 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej może
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska w terminie 14 dni od otrzymania
niniejszego pisma wystąpić do Zarządu Głównego Polskiego Związku Łowieckiego o
ponowne rozpatrzenie sprawy. 7
ul. Jurowiecka 33, 15-101 Białystok tel. 85 6752-435 fax. 85 6752 -476,
www.pzlow.bialystok.pl, zo.bialystokOpzlow.pl