Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach #195
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
4 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Otwarte |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez KatarzynaBatkoToluc
Na podstawie prawa do informacji wnosimy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania. Pytania odnoszą się do wszelkich procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej, które:
1. odbyły się poza procesem tworzenia Planu Urządzenia Lasu (PUL), czyli, inaczej mówiąc tych, które dotyczyły wdrażania już zatwierdzonego PUL, a nie tworzenia nowego PUL.
2. miały miejsce w Nadleśnictwie na przestrzeni ostatnich trzech lat.Przyjęte definicje terminów użytych we wniosku: "strona społeczna", "kanały komunikacji i zgłaszanie postulatów, uwag i wniosków" podano poniżej.
Pytania zadaje Sieć Obywatelska Watchdog Polska, która jest wnioskodawcą, we współpracy z inicjatywą Lasy i Obywatele.
Pytania:
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? Dla każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez stronę społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są planowane?
W pytaniach powyżej przyjęliśmy następujące definicje:
"Kanały komunikacji": sposób w jaki Nadleśnictwo komunikuje się ze stroną społeczną, między innymi obejmuje: BIP, stronę internetową, gazety, radio, media społecznościowe, obwieszczenia, poczta tradycyjna, poczta elektroniczna (email), telefon, komunikatory internetowe, bezpośrednie spotkania, etc.
"Strona społeczna": mieszkańcy/ki, lokalne społeczności, indywidualne działaczki/e, organizacje pozarządowe, samorząd lokalny oraz inne organizacje i instytucje
"Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
Jeżeli przedstawicielami strony społecznej były osoby fizyczne i Nadleśnictwo nie może podać ich danych osobowych, proszę opisać takiego przedstawiciela/lkę ogólnie, precyzując o jaki typu przedstawicieli strony społecznej chodzi np.: grupa mieszkańców, lokalna aktywistka, etc . Jeżeli dokumentacja zawiera dane osobowe osób fizycznych prosimy o anonimizację dokumentów. Jeżeli uwagi wnoszone były anonimowo, prosimy o tę informację.
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres email: {{EMAIL}}
W razie dodatkowych pytań prosimy dzwonić na numer telefonu: 515-832-707
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
-
Przeczytane: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez Nadleśnictwo Srokowo
Twoja wiadomość
Do: N.Srokowo Paweł Stypik
Temat: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach
Wysłano: 4 listopada 2020 21:49:21 (UTC+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzebzostała przeczytana: 16 listopada 2020 07:29:03 (UTC+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzeb.
-
Konsultacje społeczne w Nadleśnictwie Srokowo przez Nadleśnictwo Srokowo
Szanowni Państwo,
Poniżej udzielamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa wiadomości otrzymanej przez Nadleśnictwo Srokowo w dniu 4 listopada 2020r. o udostępnienie informacji publicznej,:
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku wnioskujemy o podanie:1. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa?
2. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez stronę społeczną.
3. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
4. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
5. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku, gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich przejawów "współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej" w postaci "zgłaszania postulatów, wniosków i uwag", które definiujecie m.in. jako "przesłanie zapytania". Nie sposób przyjąć - jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze etc.) jest "formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej". Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie "formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej".
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi choćby informacji o przypadkach "wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną". Tak samo nie rejestruje każdego "udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej" każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa wniosku. Przykładowo,
w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji "strony społecznej" (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
§ ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
§ brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
§ koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym dokumentacji korespondencji;
§ możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci publikacji w mediach "zainicjowanych przez stronę społeczną" w sytuacji, gdy nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam Państwa do:
§ uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż "przestrzeń ostatnich trzech lat" wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
§ wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i poinformować Państwa o opłacie.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych "procesów rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej" sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposobu i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w "procesach", jeśli te ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Z wyrazami szacunku:
z-ca nadleśniczego
Artur Kurek -
Re: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwie Srokowo przez KatarzynaBatkoToluc
Szanowni Państwo,
w nawiązaniu do przesłanego wcześniej maila z wnioskiem o dostęp do informacji uprzejmie informujemy, że podstawą prawną naszego wniosku jest ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Tym samym oczekujemy wykonania wniosku na zasadach określonych w tej ustawie. Wskazujemy, że w tej ustawie nie znajduje się rozwiązanie nawiązujące do informacji publicznej przetworzonej określonej w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Dlatego też wezwanie do wykazania dlaczego udostępnienie informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego jest bezpodstawne.
Równocześnie uprzejmie wyjaśniamy, że:
1. Wnioskując o przesłanie informacji dotyczących ostatnich trzech lat, mamy na myśli okres od 1 listopada 2017 do 3 listopada 2020.2. Definicję podaną we wniosku:
„Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
należy interpretować jako zawierającą pojęcie dostępu do informacji o środowisku, (tak jak zinterpretowały właściwie niektóre Nadleśnictwa do których zwróciliśmy się z tym wnioskiem). Poniżej podajemy interpretację tej definicji, która w pełni tłumaczy naszą intencję i, mamy nadzieję, będzie pomocna.
"Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form występowania z wnioskiem o dostęp do informacji, wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
Alternatywnie, możecie również Państwo definiować wyrażenie „zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag” jako punkty 1- 6 wymienione w definicji. Może to nieco zawęzić zakres odpowiedzi, ale zapewne ułatwi sprawne ich zebranie.3. W przypadku artykułów i doniesień medialnych wnioskujemy o przesłanie informacji o doniesieniach, których istnienie odnotowało Nadleśnictwo, a w szczególności doniesień, w procesie powstawania których, przedstawiciele Nadleśnictwa zostali poproszeni o wyrażenie opinii.
4. W przypadku, gdy Nadleśnictwo nie posiada wiedzy kim dokładnie są osoby, które chcą pozyskać informację i wiedzę o gospodarce leśnej, wyrazić opinię bądź współuczestniczyć w decyzjach wnioskujemy o ogólne opisanie takiej osoby bądź osób. Na przykład, w wypadku, gdy o informację występują bądź opinie zgłaszają internauci na mediach społecznościowych Nadleśnictwa wystarczający będzie opis: internauta/gość strony Nadleśnictwa w serwisie Facebook. W wypadku, gdy Nadleśnictwo organizowało, bądź uczestniczyło w zebraniu lokalnej społeczności na którym omawiane były kwestie związane z gospodarką leśną, wystarczający będzie prosty opis uczestników, taki jak na przykład: członkowie społeczność X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), bądź członkowie klubu seniora w miejscowości X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), etc.
Z wyrazami szacunku,
Katarzyna Batko-Tołuć i Marzena Błaszczyk
Członkinie zarządu zgodnie z zasadami reprezentacji--
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru SądowegoW nawiązaniu do pisma z dnia 2020-11-16 09:47:37.785296+00:00 z adresu {{ email }}:
> Szanowni Państwo, Poniżej udzielamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w
> Państwa wiadomości otrzymanej przez Nadleśnictwo Srokowo w dniu 4 listopada
> 2020r. o udostępnienie informacji publicznej,: 1. Wnioskujemy o
> przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy przedstawiciele
> strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia
> gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku wnioskujemy o
> podanie: 1. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia
> gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? 2. zagadnień, których dotyczyły
> postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez stronę społeczną. 3. kanałów
> komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną 4. rezultatów zgłaszania
> postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w szczególności
> informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej Nadleśnictwo
> zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki
> sposób. 5. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną. Zmuszeni jesteśmy
> prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku, gdyż w obecnej postaci
> uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej informacji. Dla przykładu,
> wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich przejawów
> "współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej" w
> postaci "zgłaszania postulatów, wniosków i uwag", które definiujecie m.in. jako
> "przesłanie zapytania". Nie sposób przyjąć - jak wynika z Państwa wniosku - że
> każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy,
> różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze etc.) jest "formą
> wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej".
> Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele
> przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego
> ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie "formą wygłaszania
> opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej". Państwa
> wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą
> być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie
> wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
> gromadzi choćby informacji o przypadkach "wyrażania zaniepokojenia w postaci
> artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną". Tak samo nie
> rejestruje każdego "udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej" każdej osoby
> z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie
> gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej,
> korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań,
> uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony
> nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym
> w ogóle niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy
> informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki
> leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji
> lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną,
> elektroniczną, ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa
> w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach
> jednak nie jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej
> warunkom określonym w Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet
> spełniających warunek konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań
> formułowanych przez internautów w serwisach społecznościowych pod adresem
> nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często nie jesteśmy w stanie ustalić,
> kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji "strony społecznej"
> (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi profilami). Wreszcie nawet
> udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne z ustawą z dnia
> 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie
> przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i
> przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide:
> wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z: § ogromnym
> zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku; § brakiem możliwości
> oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników wyłącznie do
> przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji podstawowych
> zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo brakiem fizycznej
> możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania papierowych
> archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii
> COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym); § koniecznością dodatkowej pracy
> związanej z anonimizacją danych osób fizycznych w przypadku udostępniania
> informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym dokumentacji
> korespondencji; § możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo
> dodatkowej osoby lub udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu
> przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym
> czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy
> prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w
> serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na
> żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci
> publikacji w mediach "zainicjowanych przez stronę społeczną" w sytuacji, gdy
> nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i
> prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych
> mediach); informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może
> być przez nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1
> ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej,
> przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z
> uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych
> dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na
> podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi
> te koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości
> odpowiadającej tym kosztom. W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam
> prawidłowej odpowiedzi, wzywam Państwa do: § uzupełnienia wniosku poprzez
> m.in. dokładniejsze niż "przestrzeń ostatnich trzech lat" wskazanie zakresu dat,
> którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie pytań zawartych we
> wniosku poprzez skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu żądanych informacji i
> możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może
> gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to
> robić); § wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września
> 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie
> tych informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu
> publicznego. Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym
> terminie nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by
> udzielić Państwu odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało
> przetworzenie tych danych i poinformować Państwa o opłacie. 2. Czy w
> najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w procesach
> rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z
> nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są
> planowane? W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania
> lasu lub prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika
> z przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra
> środowiska z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu
> sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz
> inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji
> Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych
> (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych
> regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych
> "procesów rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
> prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej" sposób ich rozpatrywania
> lub prowadzenia jest zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego,
> jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w
> jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposobu i formy odpowiedzi lub
> innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu
> przez nadleśnictwo zmian w "procesach", jeśli te ostatnie wynikają i uzależnione
> są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten
> Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia
> przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację
> publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia
> 2010 r., II SAB/Wa 219/10). Z wyrazami szacunku: z-ca nadleśniczego Artur
> Kurek