Treść

  • Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez KatarzynaBatkoToluc

    Na podstawie prawa do informacji wnosimy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania. Pytania odnoszą się do wszelkich procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej, które:

    1. odbyły się poza procesem tworzenia Planu Urządzenia Lasu (PUL), czyli, inaczej mówiąc tych, które dotyczyły wdrażania już zatwierdzonego PUL, a nie tworzenia nowego PUL.
    2. miały miejsce w Nadleśnictwie na przestrzeni ostatnich trzech lat.

    Przyjęte definicje terminów użytych we wniosku: "strona społeczna", "kanały komunikacji i zgłaszanie postulatów, uwag i wniosków" podano poniżej.

    Pytania zadaje Sieć Obywatelska Watchdog Polska, która jest wnioskodawcą, we współpracy z inicjatywą Lasy i Obywatele.

    Pytania:

    1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? Dla każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
    a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa?
    b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez stronę społeczną.
    c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
    d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
    e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.

    2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są planowane?

    W pytaniach powyżej przyjęliśmy następujące definicje:

    "Kanały komunikacji": sposób w jaki Nadleśnictwo komunikuje się ze stroną społeczną, między innymi obejmuje: BIP, stronę internetową, gazety, radio, media społecznościowe, obwieszczenia, poczta tradycyjna, poczta elektroniczna (email), telefon, komunikatory internetowe, bezpośrednie spotkania, etc.

    "Strona społeczna": mieszkańcy/ki, lokalne społeczności, indywidualne działaczki/e, organizacje pozarządowe, samorząd lokalny oraz inne organizacje i instytucje

    "Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.

    Jeżeli przedstawicielami strony społecznej były osoby fizyczne i Nadleśnictwo nie może podać ich danych osobowych, proszę opisać takiego przedstawiciela/lkę ogólnie, precyzując o jaki typu przedstawicieli strony społecznej chodzi np.: grupa mieszkańców, lokalna aktywistka, etc . Jeżeli dokumentacja zawiera dane osobowe osób fizycznych prosimy o anonimizację dokumentów. Jeżeli uwagi wnoszone były anonimowo, prosimy o tę informację.

    Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres email: {{EMAIL}}

    W razie dodatkowych pytań prosimy dzwonić na numer telefonu: 515-832-707

    Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji

  • Przeczytane: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez Nadleśnictwo Włoszczowa

    Twoja wiadomość

    Do: Artur Ratusznik Nadleśnictwo Włoszczowa
    Temat: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach
    Wysłano: 4 listopada 2020 21:49:25 (UTC+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzeb

    została przeczytana: 5 listopada 2020 07:32:21 (UTC+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzeb.

  • Przeczytane: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez Nadleśnictwo Włoszczowa

    Twoja wiadomość

    Do: Andrzej Kaczmarski Nadleśnictwo Włoszczowa
    Temat: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach
    Wysłano: 4 listopada 2020 21:49:25 (UTC+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzeb

    została przeczytana: 5 listopada 2020 07:50:19 (UTC+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzeb.

  • Przeczytane: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez Nadleśnictwo Włoszczowa

    Twoja wiadomość

    Do: Andrzej Kaczmarski Nadleśnictwo Włoszczowa
    Temat: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach
    Wysłano: 4 listopada 2020 21:49:25 (UTC+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzeb

    została przeczytana: 5 listopada 2020 07:51:19 (UTC+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzeb.

  • dot. Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez Nadleśnictwo Włoszczowa

    Szanowni Państwo,

    Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa
    wniosku
    o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo
    Włoszczowa w dniu 04.11.2020r.

    1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech
    lat, gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i
    uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla
    każdego przypadku wnioskujemy o podanie:

    a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia
    gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa?

    b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi
    zgłaszane przez stronę społeczną.

    c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną

    d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę
    społeczną,
    a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
    Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i
    jeżeli tak, to w jaki sposób.

    e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.

    Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku,
    gdyż
    w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej
    informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we
    wniosku dotyczą wszelkich przejawów "współuczestniczenia strony społecznej w
    decyzjach o gospodarce leśnej" w postaci "zgłaszania postulatów, wniosków i
    uwag", które definiujecie m.in. jako "przesłanie zapytania". Nie sposób
    przyjąć - jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do
    nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy
    nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze etc.) jest "formą wygłaszania opinii
    i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej". Jednocześnie
    nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele
    przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez
    niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie "formą
    wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
    leśnej".

    Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo
    nie mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu,
    gdyż nie wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne.
    Nadleśnictwo nie gromadzi choćby informacji o przypadkach "wyrażania
    zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę
    społeczną". Tak samo nie rejestruje każdego "udziału
    w spotkaniu na temat gospodarki leśnej" każdej osoby z zewnątrz w sytuacji,
    gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie
    archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o
    nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań,
    postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz
    bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle
    niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy
    informacjami
    o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej
    w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji
    lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną,
    elektroniczną, ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu
    nadleśnictwa w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w
    takich przypadkach jednak nie jesteśmy w stanie wytworzyć informacji
    w pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa wniosku. Przykładowo,
    w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności i rzeczowości
    postulatów czy żądań formułowanych przez internautów w serwisach
    społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani
    często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się
    w Państwa definicji "strony społecznej" (tym bardziej, że mogą posługiwać
    się anonimowymi profilami).

    Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i
    zgodne
    z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w
    sposób i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich
    przetworzenia i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i
    nakładem pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego
    w związku z:

    § ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;

    § brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub
    pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody
    dla realizacji podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego
    pracowników, a częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania
    (np. konieczność przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy
    zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie
    zdalnym lub hybrydowym);

    § koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób
    fizycznych
    w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i
    postulatów, w tym dokumentacji korespondencji;

    § możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby
    lub udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia
    ogromnej ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie
    (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy prywatnych
    wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie
    społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na żądanej
    liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych
    w postaci publikacji w mediach "zainicjowanych przez stronę społeczną" w
    sytuacji, gdy nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich
    informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w
    ogólnodostępnych mediach);

    informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być
    przez nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1
    ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co
    więcej, przekształcenie
    i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na
    okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych
    dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na
    podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i
    przedstawi te koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w
    wysokości odpowiadającej tym kosztom.

    W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi,
    wzywam Państwa do:

    § uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż "przestrzeń
    ostatnich trzech lat" wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć
    odpowiedź, a także doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez
    skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich
    ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i
    posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);

    § wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001
    r. o dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie
    tych informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu
    publicznego.

    Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
    nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić
    Państwu odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie
    tych danych i poinformować Państwa o opłacie.

    2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie
    zmian
    w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
    prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie
    zmiany są planowane?

    W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
    prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z
    przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia
    ministra środowiska z dnia 12 listopada 2012r.
    w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu,
    uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu, a także
    obowiązującej
    w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora
    generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa
    jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie w nich zmian.
    Natomiast w przypadku wszelkich innych "procesów rozpatrywania postulatów,
    wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat
    gospodarki leśnej" sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest
    zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub
    wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i
    jaką drogą to czyni, jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji
    oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu przez
    nadleśnictwo zmian w "procesach", jeśli te ostatnie wynikają
    i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy.
    Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż
    pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie
    jest pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok
    WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).

    Z polecenia Zastępcy Nadleśniczego

    Małgorzata Krawczyk

    Starszy specjalista w dziale gospodarki leśnej

    tel. kom.: +48 513 406 733

    RDLP w Radomiu Nadleśnictwo Włoszczowa

    29-100 Włoszczowa, ul. Kolejowa 23

    tel.: +48 41 394 27 19 wew. 39, tel. sekr.: + 48 41 394 27 19

    <http://www.wloszczowa.radom.lasy.gov.pl/> www.wloszczowa.radom.lasy.gov.pl

    Załączniki

  • Re: dot. Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez KatarzynaBatkoToluc

    Szanowni Państwo,

    w nawiązaniu do przesłanego wcześniej maila z wnioskiem o dostęp do informacji uprzejmie informujemy, że podstawą prawną naszego wniosku jest ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Tym samym oczekujemy wykonania wniosku na zasadach określonych w tej ustawie. Wskazujemy, że w tej ustawie nie znajduje się rozwiązanie nawiązujące do informacji publicznej przetworzonej określonej w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Dlatego też wezwanie do wykazania dlaczego udostępnienie informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego jest bezpodstawne.

    Równocześnie uprzejmie wyjaśniamy, że:
    1. Wnioskując o przesłanie informacji dotyczących ostatnich trzech lat, mamy na myśli okres od 1 listopada 2017 do 3 listopada 2020.

    2. Definicję podaną we wniosku:

    „Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.

    należy interpretować jako zawierającą pojęcie dostępu do informacji o środowisku, (tak jak zinterpretowały właściwie niektóre Nadleśnictwa do których zwróciliśmy się z tym wnioskiem). Poniżej podajemy interpretację tej definicji, która w pełni tłumaczy naszą intencję i, mamy nadzieję, będzie pomocna.

    "Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form występowania z wnioskiem o dostęp do informacji, wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
    Alternatywnie, możecie również Państwo definiować wyrażenie „zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag” jako punkty 1- 6 wymienione w definicji. Może to nieco zawęzić zakres odpowiedzi, ale zapewne ułatwi sprawne ich zebranie.

    3. W przypadku artykułów i doniesień medialnych wnioskujemy o przesłanie informacji o doniesieniach, których istnienie odnotowało Nadleśnictwo, a w szczególności doniesień, w procesie powstawania których, przedstawiciele Nadleśnictwa zostali poproszeni o wyrażenie opinii.

    4. W przypadku, gdy Nadleśnictwo nie posiada wiedzy kim dokładnie są osoby, które chcą pozyskać informację i wiedzę o gospodarce leśnej, wyrazić opinię bądź współuczestniczyć w decyzjach wnioskujemy o ogólne opisanie takiej osoby bądź osób. Na przykład, w wypadku, gdy o informację występują bądź opinie zgłaszają internauci na mediach społecznościowych Nadleśnictwa wystarczający będzie opis: internauta/gość strony Nadleśnictwa w serwisie Facebook. W wypadku, gdy Nadleśnictwo organizowało, bądź uczestniczyło w zebraniu lokalnej społeczności na którym omawiane były kwestie związane z gospodarką leśną, wystarczający będzie prosty opis uczestników, taki jak na przykład: członkowie społeczność X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), bądź członkowie klubu seniora w miejscowości X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), etc.

    Z wyrazami szacunku,

    Katarzyna Batko-Tołuć i Marzena Błaszczyk
    Członkinie zarządu zgodnie z zasadami reprezentacji

    --
    Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
    ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
    www.siecobywatelska.pl
    NIP 526282872
    KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

  • Przeczytane: [AntySPAM DGLP True ; 6.0 CKP] Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez Nadleśnictwo Włoszczowa

    Twoja wiadomość

    Do: Artur Ratusznik Nadleśnictwo Włoszczowa
    Temat: [AntySPAM DGLP True ; 6.0 CKP] Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach
    Wysłano: 12 grudnia 2020 23:19:53 (UTC+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzeb

    została przeczytana: 14 grudnia 2020 07:29:59 (UTC+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzeb.

  • Przeczytane: [AntySPAM DGLP True ; 6.0 CKP] Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez Nadleśnictwo Włoszczowa

    Twoja wiadomość

    Do: Andrzej Kaczmarski Nadleśnictwo Włoszczowa
    Temat: [AntySPAM DGLP True ; 6.0 CKP] Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach
    Wysłano: 12 grudnia 2020 23:19:53 (UTC+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzeb

    została przeczytana: 14 grudnia 2020 08:03:23 (UTC+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzeb.