Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach #63
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Dostarczony |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez KatarzynaBatkoToluc
Na podstawie prawa do informacji wnosimy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania. Pytania odnoszą się do wszelkich procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej, które:
1. odbyły się poza procesem tworzenia Planu Urządzenia Lasu (PUL), czyli, inaczej mówiąc tych, które dotyczyły wdrażania już zatwierdzonego PUL, a nie tworzenia nowego PUL.
2. miały miejsce w Nadleśnictwie na przestrzeni ostatnich trzech lat.Przyjęte definicje terminów użytych we wniosku: "strona społeczna", "kanały komunikacji i zgłaszanie postulatów, uwag i wniosków" podano poniżej.
Pytania zadaje Sieć Obywatelska Watchdog Polska, która jest wnioskodawcą, we współpracy z inicjatywą Lasy i Obywatele.
Pytania:
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? Dla każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez stronę społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są planowane?
W pytaniach powyżej przyjęliśmy następujące definicje:
"Kanały komunikacji": sposób w jaki Nadleśnictwo komunikuje się ze stroną społeczną, między innymi obejmuje: BIP, stronę internetową, gazety, radio, media społecznościowe, obwieszczenia, poczta tradycyjna, poczta elektroniczna (email), telefon, komunikatory internetowe, bezpośrednie spotkania, etc.
"Strona społeczna": mieszkańcy/ki, lokalne społeczności, indywidualne działaczki/e, organizacje pozarządowe, samorząd lokalny oraz inne organizacje i instytucje
"Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
Jeżeli przedstawicielami strony społecznej były osoby fizyczne i Nadleśnictwo nie może podać ich danych osobowych, proszę opisać takiego przedstawiciela/lkę ogólnie, precyzując o jaki typu przedstawicieli strony społecznej chodzi np.: grupa mieszkańców, lokalna aktywistka, etc . Jeżeli dokumentacja zawiera dane osobowe osób fizycznych prosimy o anonimizację dokumentów. Jeżeli uwagi wnoszone były anonimowo, prosimy o tę informację.
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres email: {{EMAIL}}
W razie dodatkowych pytań prosimy dzwonić na numer telefonu: 515-832-707
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
-
FW: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez Nadleśnictwo Kup
Kup, dnia 17.11.2020
Zn.spr.: ZG.0172.5.2020
wyłącznie pocztą elektroniczną:
{{ email }}Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 WarszawaDotyczy: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach.
Szanowni Państwo,
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kup poniżej
zamieszcza odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa wniosku
o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym pocztą elektroniczną przez
Nadleśnictwo Kup w dniu 04 listopada 2020 r.Ad. 1
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi
dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla
każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia
gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane
przez stronę społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę
społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony
społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia
gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku,
gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej
informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku
dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o
gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które
definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć – jak wynika zPaństwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o
obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o
gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić,
jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie
muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie
„formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”.Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie
mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie
wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz w
sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie
archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o
nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów
czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie
adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami
o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej
w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism
składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną lub elektroniczną,Nawet w takich przypadkach jednak nie jesteśmy w stanie wytworzyć informacji
w pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa wniosku. Zakładając
hipotetycznie, że Nadleśnictwo posiadałoby profil w serwisie społecznościowym to,
w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności i rzeczowości postulatów
czy żądań formułowanych przez internautów w serwisach społecznościowych pod
adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często nie jesteśmy w stanie
ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji „strony społecznej”
(tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi profilami).Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w
zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i
przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide:
wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub
pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody
dla realizacji podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a
częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność
przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie
pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w
tym dokumentacji korespondencji;
możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej
ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy
wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości
oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie
społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na żądanej liście
przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych
w postaci publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji,
gdy nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i
prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych
mediach); informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może
być przez nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1
ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej,
przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z
uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych
dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na
podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te
koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości
odpowiadającej tym kosztom.W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi,
Nadleśnictwo Kup wzywa Państwa do:
uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech
lat” wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do
danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle
mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o
dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych
informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i
poinformować Państwa o opłacie.Ad.2
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej
oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to
jakie zmiany są planowane?W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z
dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania
planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji
stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i
wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009).Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie w
nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania
postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na
temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek
konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni,
jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie
sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te
ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego
wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas
uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły,
nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA
w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).Z poważaniem
Jarosław Jańczyk
Nadleśniczy Nadleśnictwa Kup
/dokument podpisany elektronicznie/z poważaniem
Marek Blizna
Specjalista Służby Leśnej
ds. stanu posiadania, ewidencji gruntów i urządzania lasu.
[cid:image001.png@01D6BCDE.6E620ED0]
Nadleśnictwo Kup
ul. 1 Maja 9, 46-082 Kup
tel: 77 4695212 wew. 334, kom. + 48694489761From: Joanna Strzałka
Sent: Wednesday, November 4, 2020 9:49 PM
To: Amelia Rydz
Subject: PD: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach________________________________
Od: [External] {{ email }}
Wysłano: 4 listopada 2020 21:49:15 (UTC+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzeb
Do: 0218 Kup
Temat: Konsultacje społeczne w NadleśnictwachNa podstawie prawa do informacji wnosimy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania. Pytania odnoszą się do wszelkich procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej, które:
1. odbyły się poza procesem tworzenia Planu Urządzenia Lasu (PUL), czyli, inaczej mówiąc tych, które dotyczyły wdrażania już zatwierdzonego PUL, a nie tworzenia nowego PUL.
2. miały miejsce w Nadleśnictwie na przestrzeni ostatnich trzech lat.Przyjęte definicje terminów użytych we wniosku: "strona społeczna", "kanały komunikacji i zgłaszanie postulatów, uwag i wniosków" podano poniżej.
Pytania zadaje Sieć Obywatelska Watchdog Polska, która jest wnioskodawcą, we współpracy z inicjatywą Lasy i Obywatele.
Pytania:
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? Dla każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez stronę społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są planowane?
W pytaniach powyżej przyjęliśmy następujące definicje:
"Kanały komunikacji": sposób w jaki Nadleśnictwo komunikuje się ze stroną społeczną, między innymi obejmuje: BIP, stronę internetową, gazety, radio, media społecznościowe, obwieszczenia, poczta tradycyjna, poczta elektroniczna (email), telefon, komunikatory internetowe, bezpośrednie spotkania, etc.
"Strona społeczna": mieszkańcy/ki, lokalne społeczności, indywidualne działaczki/e, organizacje pozarządowe, samorząd lokalny oraz inne organizacje i instytucje
"Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
Jeżeli przedstawicielami strony społecznej były osoby fizyczne i Nadleśnictwo nie może podać ich danych osobowych, proszę opisać takiego przedstawiciela/lkę ogólnie, precyzując o jaki typu przedstawicieli strony społecznej chodzi np.: grupa mieszkańców, lokalna aktywistka, etc . Jeżeli dokumentacja zawiera dane osobowe osób fizycznych prosimy o anonimizację dokumentów. Jeżeli uwagi wnoszone były anonimowo, prosimy o tę informację.
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres email: {{ email }}
W razie dodatkowych pytań prosimy dzwonić na numer telefonu: 515-832-707
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
--Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego -
Re: FW: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez KatarzynaBatkoToluc
Szanowni Państwo,
w nawiązaniu do przesłanego wcześniej maila z wnioskiem o dostęp do informacji uprzejmie informujemy, że podstawą prawną naszego wniosku jest ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Tym samym oczekujemy wykonania wniosku na zasadach określonych w tej ustawie. Wskazujemy, że w tej ustawie nie znajduje się rozwiązanie nawiązujące do informacji publicznej przetworzonej określonej w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Dlatego też wezwanie do wykazania dlaczego udostępnienie informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego jest bezpodstawne.
Równocześnie uprzejmie wyjaśniamy, że:
1. Wnioskując o przesłanie informacji dotyczących ostatnich trzech lat, mamy na myśli okres od 1 listopada 2017 do 3 listopada 2020.
2. Definicję podaną we wniosku:
„Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
należy interpretować jako zawierającą pojęcie dostępu do informacji o środowisku, (tak jak zinterpretowały właściwie niektóre Nadleśnictwa do których zwróciliśmy się z tym wnioskiem). Poniżej podajemy interpretację tej definicji, która w pełni tłumaczy naszą intencję i, mamy nadzieję, będzie pomocna.
"Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form występowania z wnioskiem o dostęp do informacji, wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
Alternatywnie, możecie również Państwo definiować wyrażenie „zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag” jako punkty 1- 6 wymienione w definicji. Może to nieco zawęzić zakres odpowiedzi, ale zapewne ułatwi sprawne ich zebranie.
3. W przypadku artykułów i doniesień medialnych wnioskujemy o przesłanie informacji o doniesieniach, których istnienie odnotowało Nadleśnictwo, a w szczególności doniesień, w procesie powstawania których, przedstawiciele Nadleśnictwa zostali poproszeni o wyrażenie opinii.
4. W przypadku, gdy Nadleśnictwo nie posiada wiedzy kim dokładnie są osoby, które chcą pozyskać informację i wiedzę o gospodarce leśnej, wyrazić opinię bądź współuczestniczyć w decyzjach wnioskujemy o ogólne opisanie takiej osoby bądź osób. Na przykład, w wypadku, gdy o informację występują bądź opinie zgłaszają internauci na mediach społecznościowych Nadleśnictwa wystarczający będzie opis: internauta/gość strony Nadleśnictwa w serwisie Facebook. W wypadku, gdy Nadleśnictwo organizowało, bądź uczestniczyło w zebraniu lokalnej społeczności na którym omawiane były kwestie związane z gospodarką leśną, wystarczający będzie prosty opis uczestników, taki jak na przykład: członkowie społeczność X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), bądź członkowie klubu seniora w miejscowości X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), etc.
Z wyrazami szacunku,
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
Członkowie zarządu zgodnie z zasadami reprezentacji--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru SądowegoW nawiązaniu do pisma z dnia 2020-11-17 11:40:13.495279+00:00 z adresu {{ email }}:
> Kup, dnia 17.11.2020 Zn.spr.: ZG.0172.5.2020 wyłącznie pocztą elektroniczną:
> {{ email }} Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
> Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 02-605 Warszawa Dotyczy: Konsultacje
> społeczne w Nadleśnictwach. Szanowni Państwo, Państwowe Gospodarstwo Leśne
> Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kup poniżej zamieszcza odpowiedzi na pytania i
> wnioski zawarte w Państwa wniosku o udostępnienie informacji publicznej,
> otrzymanym pocztą elektroniczną przez Nadleśnictwo Kup w dniu 04 listopada 2020
> r. Ad. 1 1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich
> trzech lat, gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski
> i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla
> każdego przypadku wnioskujemy o podanie: a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i
> uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? b.
> zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez
> stronę społeczną. c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną d.
> rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w
> szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
> Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli
> tak, to w jaki sposób. e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
> Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku,
> gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej
> informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku
> dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o
> gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które
> definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć – jak wynika
> z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o
> obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia
> przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w
> decyzjach o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często
> możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub
> wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z
> tym czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób
> współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”. Państwa wniosek
> obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą być przez
> nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie wymagają
> tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi
> choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu
> prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
> każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz
> w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie
> gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej,
> korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań,
> uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony
> nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w
> tym w ogóle niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy
> informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki
> leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci
> petycji lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą
> tradycyjną lub elektroniczną, Nawet w takich przypadkach jednak nie jesteśmy
> w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym w
> Państwa wniosku. Zakładając hipotetycznie, że Nadleśnictwo posiadałoby profil w
> serwisie społecznościowym to, w odniesieniu do nawet spełniających warunek
> konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów
> w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy
> zobowiązani ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy
> mieszczą się w Państwa definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą
> posługiwać się anonimowymi profilami). Wreszcie nawet udostępnienie
> informacji, co do których jest to możliwe i zgodne z ustawą z dnia 6 września
> 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie przez
> Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i
> przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide:
> wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z: ogromnym
> zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku; brakiem możliwości
> oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników wyłącznie do
> przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji podstawowych
> zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo brakiem fizycznej
> możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania papierowych
> archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii
> COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym); koniecznością dodatkowej pracy
> związanej z anonimizacją danych osób fizycznych w przypadku udostępniania
> informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym dokumentacji
> korespondencji; możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo
> dodatkowej osoby lub udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu
> przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym
> czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy
> prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w
> serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na
> żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci
> publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy
> nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i
> prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych
> mediach); informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może
> być przez nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1
> ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej,
> przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z
> uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych
> dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na
> podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi
> te koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości
> odpowiadającej tym kosztom. W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam
> prawidłowej odpowiedzi, Nadleśnictwo Kup wzywa Państwa do: uzupełnienia
> wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat”
> wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
> doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
> przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do
> danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle
> mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić); wykazania, zgodnie z art.
> 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
> publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
> przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. Dopiero
> wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie nadleśnictwo
> zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
> odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i
> poinformować Państwa o opłacie. Ad.2 2. Czy w najbliższych 12 miesiącach
> Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w procesach rozpatrywania postulatów,
> wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat
> gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są planowane? W przypadku
> konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub prognozy
> oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów
> ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z
> dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania
> planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji
> stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania
> Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr
> 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie
> planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów
> rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z
> nią dialogu na temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub
> prowadzenia jest zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego,
> jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w
> jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposób i formy odpowiedzi lub
> innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu
> przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają i
> uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy.
> Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż
> pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest
> pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w
> Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10). Z poważaniem Jarosław
> Jańczyk Nadleśniczy Nadleśnictwa Kup /dokument podpisany elektronicznie/ z
> poważaniem Marek Blizna Specjalista Służby Leśnej ds. stanu posiadania,
> ewidencji gruntów i urządzania lasu. [cid:image001.png@01D6BCDE.6E620ED0]
> Nadleśnictwo Kup ul. 1 Maja 9, 46-082 Kup tel: 77 4695212 wew. 334, kom. +
> 48694489761