'

Treść

  • Mieszkańcy i radni wobec raportu o stanie gminy przez KatarzynaBatkoToluc

    Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji publicznych:

    1) Czy radni przyjęli uchwałę w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących raportu o stanie gminy, o którym mowa w art. 28 aa ustawy o samorządzie gminnym?

    2) Jak przygotowywano ww. raport (należy wybrać właściwą odpowiedź)
    a) pracowali nad nim poszczególni pracownicy wydziałów i składali informacje do koordynatora lub osoby odpowiedzialnej (np. sekretarza)
    b) powstał specjalny zespół, który dyskutował o zawartości raportu przed jego przygotowaniem
    c) raport napisała jedna osoba pracująca w gminie lub gminnej instytucji
    d) raport przygotowała firma zewnętrzna we współpracy z wyznaczoną w gminie osobą/osobami
    e) całość przygotowania raportu została powierzona zewnętrznemu podmiotowi
    f) raport powstał w inny sposób. Prosimy o opisanie, w jaki.

    3) Jak informowano społeczność lokalną o tym, kiedy i w jaki sposób będzie można zabrać głos na temat treści ww. raportu (należy wybrać wszystkie możliwe odpowiedzi):
    a) nie informowano o tym mieszkańców
    b) informowano na stronie internetowej gminy lub w Biuletynie Informacji Publicznej
    c) informowano w gazecie lub biuletynie informacyjnym wydawanym przez samorząd
    d) informowano w radiu bądź telewizji samorządowej
    e) informowano w mediach społecznościowych prowadzonych przez gminę lub wójta/burmistrza/prezydenta
    f) informowano w innych mediach funkcjonujących na terenie gminy, ale nieprowadzonych przez samorząd
    g) informował wójt/burmistrz/prezydent lub inny przedstawiciel urzędu podczas spotkań z mieszkańcami
    h) władze gminy informowały o możliwości zabrania głosu w inny sposób. Prosimy o opisanie w jaki.

    4. Ilu radnych zabrało głos podczas debaty na temat raportu o stanie gminy?

    5. Ilu mieszkańców zgłosiło się do zabrania głosu w debacie na temat raportu o stanie gminy?

    6. Ilu mieszkańców wypowiedziało się w debacie na temat raportu o stanie gminy?

    Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres: {{EMAIL}}

    Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji

  • Odpowiedz na wniosek Gmina Kolno przez KOLNO

    Załączniki

    • Informacja_publiczna_Raport.pdf (nieskanowany) Skanuj
  • odpowiedź na pytania ws. informacji publicznej z 10.02.2020r. przez None

    Ad.1. Radni Rady Gminy Kolno nie podejmowali próby w sprawie
    szczegółowych wymogów dotyczących reportu o stanie gminy ani z
    początkiem 2019r. ani po przedłożeniu raportu w maju 2019r mimo
    skwitowania go że 'To żaden raport" i mimo zawarcia w nim
    kilkudziesięciu wniosków sugerujących podjęcie szeregu inicjatyw
    uchwałodawczych porządkujących zarówno dokumenty strategicznie przejęte
    wcześniej i nadal obowiązujące, jak również porządkujące radosną
    twórczość legislacyjną z przeszłości. Niestety bez echa ze strony Rady.
    Przykładowo statut Gminy Kolno od 2007 r. posiada 10 zmian ostatnia z
    maja 2018 i mimo kolejnych zmian w ustawie o samorządzie gminnym i dwóch
    kolejnych projektów jednolitych tekstów statutu Rada nie przystępuje do
    procedowania projektu uchwały w tej sprawie.

    Ad.2. a)

    Jednak założenia do raportu o stanie gminy były wynikiem kompromisu jaki
    zaczerpnięto z sugestii opracowania Związku Miast Polskich oraz jak i
    Fundacji Batorego. Tak naprawdę w związku z powyższym (Ad.1.) kolejne
    opracowanie nadal będzie miało charakter pionierskiego eksperymentu z
    uwagi na fakt, ze małe i niezamożne gminy nie stać na kosztowne
    opracowania w systemie zleconym przy których zaangażowanie szczupłych
    kadr jakimi gmina dysponuje byłoby i tak nie mniejsze.

    Ad.3. b), e) i g) oraz wielokrotnie na wcześniejszych sesjach przed
    przedstawieniem opracowania tego dokumentu na sesji majowej w 2019r.

    Ad.4-6.

    Oprócz kilku wypowiedzi radnych, w tym jednej podsumowującej że to
    "żaden raport", udział mieszkańców w debacie nad tym opracowaniem
    zerowy. Rada nie ustosunkowała się do żadnych sugestii i wniosków
    wynikających z podsumowania realizacji strategii i programów
    wieloletnich zawartych we wnioskach końcowych raportu.

    Reasumując:

    Trudno się domyślać intencji ustawodawcy wprowadzającego ten nowy bardzo
    absorbujący coroczny obowiązek z efektów którego, organ stanowiący gminy
    nawet nie raczy skorzystać, zaś ustawodawca nie przewidział dla tego
    organu mechanizmów dyscyplinujących, zobowiązujących do obligatoryjnego
    zajęcia konkretnego stanowiska w formie stosownej uchwały korygującej
    dotychczasowe zamierzenia strategiczne gminy w oparciu o zasugerowane
    wnioski końcowe. Jestem przekonany, że sens i skutek takiego obowiązku
    byłby większy gdyby opracowanie powstawało na koniec i na początek
    kadencji, stanowiąc sobą niejako bilans otwarcia dla nowych władz gminy.
    Szereg elementów przedstawianych w raporcie charakteryzuje się zbyt
    wielką niezmiennością w czasie szczególnie w małych i ubogich gminach i
    tworzenie kilkudziesięciostronicowych opracowań powtarzających co roku
    te same dane jest trwonieniem czasu pracowników  samorządowych na co
    dzień borykających się z bieżącymi obowiązkami.

    Sporządził:

    Krzysztof Nałęcz - Sekretarz Gminy Kolno

  • Odpowiedz na wniosek Gmina Kolno. przez KOLNO

    Załączniki