Mieszkańcy i radni wobec raportu o stanie gminy #1
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
4 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Nieznane |
Status ostatniego wniosku: |
|
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Mieszkańcy i radni wobec raportu o stanie gminy przez KatarzynaBatkoToluc
Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji publicznych:
1) Czy radni przyjęli uchwałę w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących raportu o stanie gminy, o którym mowa w art. 28 aa ustawy o samorządzie gminnym?
2) Jak przygotowywano ww. raport (należy wybrać właściwą odpowiedź)
a) pracowali nad nim poszczególni pracownicy wydziałów i składali informacje do koordynatora lub osoby odpowiedzialnej (np. sekretarza)
b) powstał specjalny zespół, który dyskutował o zawartości raportu przed jego przygotowaniem
c) raport napisała jedna osoba pracująca w gminie lub gminnej instytucji
d) raport przygotowała firma zewnętrzna we współpracy z wyznaczoną w gminie osobą/osobami
e) całość przygotowania raportu została powierzona zewnętrznemu podmiotowi
f) raport powstał w inny sposób. Prosimy o opisanie, w jaki.3) Jak informowano społeczność lokalną o tym, kiedy i w jaki sposób będzie można zabrać głos na temat treści ww. raportu (należy wybrać wszystkie możliwe odpowiedzi):
a) nie informowano o tym mieszkańców
b) informowano na stronie internetowej gminy lub w Biuletynie Informacji Publicznej
c) informowano w gazecie lub biuletynie informacyjnym wydawanym przez samorząd
d) informowano w radiu bądź telewizji samorządowej
e) informowano w mediach społecznościowych prowadzonych przez gminę lub wójta/burmistrza/prezydenta
f) informowano w innych mediach funkcjonujących na terenie gminy, ale nieprowadzonych przez samorząd
g) informował wójt/burmistrz/prezydent lub inny przedstawiciel urzędu podczas spotkań z mieszkańcami
h) władze gminy informowały o możliwości zabrania głosu w inny sposób. Prosimy o opisanie w jaki.4. Ilu radnych zabrało głos podczas debaty na temat raportu o stanie gminy?
5. Ilu mieszkańców zgłosiło się do zabrania głosu w debacie na temat raportu o stanie gminy?
6. Ilu mieszkańców wypowiedziało się w debacie na temat raportu o stanie gminy?
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres: {{EMAIL}}
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
-
odpowiedź na pytania ws. informacji publicznej z 10.02.2020r. przez None
Ad.1. Radni Rady Gminy Kolno nie podejmowali próby w sprawie
szczegółowych wymogów dotyczących reportu o stanie gminy ani z
początkiem 2019r. ani po przedłożeniu raportu w maju 2019r mimo
skwitowania go że 'To żaden raport" i mimo zawarcia w nim
kilkudziesięciu wniosków sugerujących podjęcie szeregu inicjatyw
uchwałodawczych porządkujących zarówno dokumenty strategicznie przejęte
wcześniej i nadal obowiązujące, jak również porządkujące radosną
twórczość legislacyjną z przeszłości. Niestety bez echa ze strony Rady.
Przykładowo statut Gminy Kolno od 2007 r. posiada 10 zmian ostatnia z
maja 2018 i mimo kolejnych zmian w ustawie o samorządzie gminnym i dwóch
kolejnych projektów jednolitych tekstów statutu Rada nie przystępuje do
procedowania projektu uchwały w tej sprawie.Ad.2. a)
Jednak założenia do raportu o stanie gminy były wynikiem kompromisu jaki
zaczerpnięto z sugestii opracowania Związku Miast Polskich oraz jak i
Fundacji Batorego. Tak naprawdę w związku z powyższym (Ad.1.) kolejne
opracowanie nadal będzie miało charakter pionierskiego eksperymentu z
uwagi na fakt, ze małe i niezamożne gminy nie stać na kosztowne
opracowania w systemie zleconym przy których zaangażowanie szczupłych
kadr jakimi gmina dysponuje byłoby i tak nie mniejsze.Ad.3. b), e) i g) oraz wielokrotnie na wcześniejszych sesjach przed
przedstawieniem opracowania tego dokumentu na sesji majowej w 2019r.Ad.4-6.
Oprócz kilku wypowiedzi radnych, w tym jednej podsumowującej że to
"żaden raport", udział mieszkańców w debacie nad tym opracowaniem
zerowy. Rada nie ustosunkowała się do żadnych sugestii i wniosków
wynikających z podsumowania realizacji strategii i programów
wieloletnich zawartych we wnioskach końcowych raportu.Reasumując:
Trudno się domyślać intencji ustawodawcy wprowadzającego ten nowy bardzo
absorbujący coroczny obowiązek z efektów którego, organ stanowiący gminy
nawet nie raczy skorzystać, zaś ustawodawca nie przewidział dla tego
organu mechanizmów dyscyplinujących, zobowiązujących do obligatoryjnego
zajęcia konkretnego stanowiska w formie stosownej uchwały korygującej
dotychczasowe zamierzenia strategiczne gminy w oparciu o zasugerowane
wnioski końcowe. Jestem przekonany, że sens i skutek takiego obowiązku
byłby większy gdyby opracowanie powstawało na koniec i na początek
kadencji, stanowiąc sobą niejako bilans otwarcia dla nowych władz gminy.
Szereg elementów przedstawianych w raporcie charakteryzuje się zbyt
wielką niezmiennością w czasie szczególnie w małych i ubogich gminach i
tworzenie kilkudziesięciostronicowych opracowań powtarzających co roku
te same dane jest trwonieniem czasu pracowników samorządowych na co
dzień borykających się z bieżącymi obowiązkami.Sporządził:
Krzysztof Nałęcz - Sekretarz Gminy Kolno