ER
142) Nadleśnictwo Miechów
(e)
Zn. spr.: ZG.0172.1.2017
(pocztą tradycyjną i elektroniczną)
Nadleśniczy Nadleśnictwa Miechów
Nadleśnictwo Miechów
Os. Kolejowe 54A,
32-200 Miechów
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-3266©fedrowanie.siecobywatelska.pl
ROZSTRZYGNIĘCIE
podmiotu niebędącego organem władzy publicznej po ponownym rozpatrzeniu sprawy
dotyczącej dostępu do informacji publicznej
Działając w imieniu Nadleśnictwa Miechów (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na
podstawie art. 17 ust. 1 wz związku zart. 16 wzwiązku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6
września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej („UDIP”),
po ponownym rozpatrzeniu wniosku o udostępnienie informacji publicznej Stowarzyszenia
Sieć Obywatelska Watchdog Polska („Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24
sierpnia 2017 r. w zakresie udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem
uzyskanym drewnem, w zakresie w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia
14 maja 2018 r., sygn. Il SA/Kr 1680/17,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie zawartych w treści umów
sprzedaży drewna i załączników do umów informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorcy
(przedsiębiorstwa):
1) - całkowitej ilości nabywanego drewna,
2) - łącznej wartości netto nabywanego drewna,
3) ceny średniej,
4) maksymalnej wysokości kary umownej,
5) oznaczeń grup handlowo-gatunkowych,
Nadleśnictwo Miechów, os. Kolejowe 54a, 32-200 Miechów
tel.: +48 41 382-50-00, fax: +48 41 382-50-02, e-mail: miechowQkrakow.lasy.gov.pl www .lasy.gov.pl
CST
2) Nadleśnictwo Miechów
6) oznaczeń sortymentów,
7) . ilości poszczególnych sortymentów,
8) . cen jednostkowych netto.
(Skany umów zawartych z nabywcami niebędącymi osobami fizycznymi pozbawionych
ww. informacji zostają udostępnione Wnioskodawcy w formie elektronicznej na adres poczty
elektronicznej, z którego wysłany został wniosek.)
UZASADNIENIE
1. Uzasadnienie faktyczne
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca zwrócił się o
udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1) informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) . informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie w jakim
odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 6 września 2017 r. PGLLP poinformowała Wnioskodawcę zgodnie z art. 13 ust. 2
UDIP o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie dłuższy niż 2
miesiące od dnia złożenia wniosku, tj. nie później niż do 25 października 2017 r.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów UDIP uznano za dopuszczalne
i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1) - informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach 2015,
2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) oraz
2) informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno — osobno w
latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie listy odbiorców
z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które nabyły drewno bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
Wskazane informacje, wtym dane przedsiębiorców nabywających drewno (w tym również
przedsiębiorców będących osobami fizycznymi) zostały udostępnione Wnioskodawcy
odrębnym pismem.
W pozostałym zakresie w dniu 25 października 2017 r. Nadleśniczy wydał rozstrzygnięcie
częściowo odmawiające udostępnienia informacji publicznej (nr ZG.0172.1.2017).
Wnioskodawca zaskarżył ww. rozstrzygnięcie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Krakowie wyłącznie w zakresie rozstrzygnięcia o odmowie udostępnienia informacji
publicznej w zakresie skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem.
Wyrokiem z dnia 14 maja 2018 r., sygn. Il SA/Kr 1680/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Krakowie uchylił zaskarżoną decyzję w części dotyczącej odmowy udostępnienia informacji
publicznej w zakresie skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem,
Nadleśnictwo Miechów, os. Kolejowe 54a, 32-200 Miechów
tel.: +48 41 382-50-00, fax: +48 41 382-50-02, e-mail: miechow Gkrakow.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
ŚB
GARST,
2% ALE - 5
UP) Nadleśnictwo Miechów
wskazując w uzasadnieniu na konieczność ponownego rozpatrzenia wniosku o udostępnienie
informacji publicznej w tym zakresie.
Rozpatrując sprawę uwzględniono treść:
1)
2)
3)
4)
uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia
14 maja 2018 r., sygn. II SA/Kr 1680/17;
wniosku o udostępnienie informacji publicznej;
zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 6 października
2010r. wsprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony i udostępniania informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy
Państwowe wraz z załącznikiem zawierającym wykaz informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w PGL LP;
umów sprzedaży drewna zawartych w Nadleśnictwie w latach 2015, 2016 i 2017r.
zawierających klauzulę tajemnicy przedsiębiorstwa;
Ustalono, że wszystkie umowy sprzedaży drewna z przedsiębiorcami były
zawierane według jednolitych wzorów ustalonych przez Dyrektora Generalnego
Lasów Państwowych. Umowy sprzedaży drewna różnią się zindywidualizowanymi
danymi (dane kupującego, ilości drewna, ceny sprzedaży itp.).
Uzasadnienie prawne rozstrzygnięcia o odmowie udostępnienia informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) zawartych w umowach
sprzedaży drewna zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będącymi
przedsiębiorcami
Zgodnie z art. 5 ust. 2 UDIP: „prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze
względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to
nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z
pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz
przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im
rawa."
Przepis art. 5ust. 2 UDIP uzasadnia zatem odmowę udostępnienia Wnioskodawcy
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) zawartych w treści
umów sprzedaży drewna zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będących
przedsiębiorcami. Tajemnicę przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) PGL LP i każdorazowo
kontrahenta PGLLP stanowią zawarte wtreści umów sprzedaży drewna
oraz załączników do umów informacje o:
1) całkowitej ilości nabywanego drewna,
2) - łącznej wartości netto nabywanego drewna,
cenie średniej,
maksymalnej wysokości kary umownej,
oznaczeniach grup handlowo-gatunkowych,
oznaczeniach sortymentów,
Nadleśnictwo Miechów, os. Kolejowe 54a, 32-200 Miechów I
tel.: +48 41 382-50-00, fax: +48 41 382-50-02, e-mail: miechow Gkrakow.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Miechów
7) . ilościach poszczególnych sortymentów,
8) cenach jednostkowych netto.
2.1 PGL LP jako przedsiębiorca.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że PGL LP (którego jednostką organizacyjną
jest Nadleśnictwo Miechów) jest przedsiębiorcą, a zatem określone informacje dotyczące
Nadleśnictwa Miechów stosownie do art. 11 ustawy o zwalczaniu konkurencji mogą
stanowić jego tajemnicę przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach („UL”) w ramach
sprawowanego zarządu Lasy Państwowe prowadzą gospodarkę leśną oraz gospodarkę
gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką
leśną, natomiast w świetle art. 6 ust. 1 pkt 1 UL gospodarką leśną jest działalność leśna
w zakresie:
* urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu,
« utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych,
* gospodarowania zwierzyną,
« pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna i innych produktów leśnych, a także
sprzedaż tych produktów oraz realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu.
W świetle powyższego, w orzecznictwie trafnie formułowane jest stanowisko, że Skarb
Państwa reprezentowany przez odpowiednie Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi
działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej i jest przedsiębiorcą! - obecnie art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r.
— Prawo przedsiębiorców. Potwierdził to również Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Warszawie w wyroku wydanym w sprawie dotyczącej PGL LP z dnia 3 listopada 2015 r2,
stwierdzając, iż „w znaczeniu funkcjonalnym PGL LP jest przedsiębiorcą, który może i
powinien chronić zarówno interesy swoje, jak i swoich kontrahentów, w tym również poprzez
odmowę udzielenia informacji publicznej w oparciu o przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p." WSA swoje
stanowisko oparł m.in. na wcześniejszym wyroku Sądu Najwyższego z dnia z dnia 5 listopada
2008 r., sygn. akt III SK 5/08.
Tajemnica przedsiębiorcy wskazana w art. 5 ust. 2 UDIP, z uwagi na którą prawo do
informacji publicznej podlega ograniczeniu, dotyczy więc nie tylko tajemnicy
kontrahentów PGL LP kupujących drewno, ale również samego PGL LP - Nadleśnictwa
Miechów. Ani PGL LP, ani jego kontrahenci z tej ochrony nie zrezygnowali.
2.2. Tajemnica przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa)
Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych „łajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się
z tajemnicy przedsiębiorstwa. Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi
osób i związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on
wystarczające środki ochrony w celu zachowania ich poufności”. Można również spotkać się z
* Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD 2011/3/58,
Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt I CSK 582/10, LEX nr 970063; Postanowienie Sądu
Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt I ACz 709/12, LEX nr 1148378.
2 Sygn. akt I! SA/Wa 1313/15; Legalis nr 1364595. Zob. także wyrok WSA z dnia 5 listopada 2008 r. sygn. akt Ill SK 5/08.
3 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. II SA/Wa 1108/14, utrzymany w
mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: I OSK 387/15.
Nadleśnictwo Miechów, os. Kolejowe 54a, 32-200 Miechów
tel.: +48 41 382-50-00, fax: +48 41 382-50-02, e-mail: miechowQkrakow.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
poglądem — wyrażonym w orzecznictwie — iż pojęcie „tajemnicy przedsiębiorcy” jest
synonimem pojęcia „tajemnicy przedsiębiorstwa” zdefiniowanej w art. 11 ust. 4 ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji („UZNK”)*. Zgodnie z tym przepisem
tajemnica przedsiębiorstwa oznacza: „nieujawnione do wiadomości publicznej informacje
techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające
wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu
zachowania ich poufności."
Nadleśniczy dostrzega, że w przytoczonym przez WSA w Krakowie wyroku Naczelnego Sądu
Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 października 2016 r. (sygn. I OSK 603/15) doszło
do rozróżnienia pojęć tajemnicy przedsiębiorcy oraz tajemnicy przedsiębiorstwa. Trzeba przy
tym podkreślić, że nie wpływa to na treść niniejszego rozstrzygnięcia, ponieważ niezależnie od
przyjętej terminologii, w toku przeprowadzonej analizy wniosku o udostępnienie informacji
publicznej zastosowano przepisy zarówno UDIP, jak i UZNK, a także uwzględniono przyjętą w
orzecznictwie sądów ich interpretację.
2.3 Uzasadnienie ochrony poszczególnych rodzajów informacji — aspekt materialny
Wyjaśniając istnienie w niniejszej sprawie przesłanki materialnej wykorzystania klauzuli
tajemnicy przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) poprzez przeprowadzenie analizy postanowień
umów sprzedaży drewna, należy wskazać przede wszystkim na rodzaje informacji
podlegających ochronie oraz uzasadnienie takiej ochrony:
u całkowita ilość drewna — informacja ta ma wartość gospodarczą, ponieważ ujawnia
rozmiary działalności gospodarczej i mocy przerobowych przedsiębiorcy
nabywającego drewno; informacja stanowi informację o _ charakterze
organizacyjnym oraz inną informację posiadającą wartość gospodarczą,
m łączna wartość netto nabywanego drewna — informacja ta ma wartość
gospodarczą, ponieważ ujawnia rozmiary działalności gospodarczej i mocy
przerobowych przedsiębiorcy nabywającego drewno, informacja stanowi
informację o charakterze organizacyjnym oraz inną informację posiadającą wartość
gospodarczą,
. cena średnia — informacja ta ma wartość gospodarczą zarówno dla PGL LP-
Nadleśnictwa Miechów, jak i nabywcy bowiem pokazuje po jakiej cenie średnio
dany przedsiębiorca nabywa od PGL LP surowiec drzewny do swojej produkcji,
azatem pokazuje istotny element kosztów działalności tego przedsiębiorcy,
informacja stanowi informację o charakterze organizacyjnym oraz inną informację
posiadającą wartość gospodarczą,
u maksymalna wysokość kary umownej — informacja ta ma wartość gospodarczą,
bowiem pozwala w łatwy sposób na wyliczenie łącznej wartości nabywanego
drewna, która jak wskazano powyżej wymaga ochrony, wskazać również należy,
że informacja dotycząca kary umownej ma znaczenie w kontekście współpracy z
innymi podmiotami i efektywności Nadleśnictwa Miechów w procesie negocjacji,
ujawnienie wysokości kar umownych stosowanych przez przedsiębiorcę pozbawia
go możliwości optymalizacji warunków współpracy z danym kontrahentem
4 Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 grudnia 2013 r., sygn. akt: I OSK 1858/13.
Nadleśnictwo Miechów, os. Kolejowe 54a, 32-200 Miechów
tel.: +48 41 382-50-00, fax: +48 41 382-50-02, e-mail: miechow Qkrakow.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
(ER ME ; z
(e) Nadleśnictwo Miechów
i ewentualnego różnicowania tych kar; informacja stanowi informację o charakterze
organizacyjnym oraz inną informację posiadającą wartość gospodarczą,
_ oznaczenia grup handlowo-gatunkowych — informacje te mają wartość
gospodarczą zarówno dla PGL LP, — Nadleśnictwa Miechów, jak i dla nabywcy,
bowiem pokazują jaki rodzaj surowca drzewnego jest przedmiotem zakupu przez
danego przedsiębiorcę od PGL LP, a zatem charakteryzuje potrzeby surowcowe
danego przedsiębiorcy i odpowiedź PGL LP na te potrzeby; informacja stanowi
informację o charakterze organizacyjnym oraz inną informację posiadającą wartość
gospodarczą,
u oznaczenia sortymentów — informacje te mają wartość gospodarczą, bowiem
jeszcze bardziej szczegółowo określają jakie sortymenty drewna są nabywane
przez danego przedsiębiorcę od PGL LP itym samym charakteryzują potrzeby
surowcowe danego przedsiębiorcy i odpowiedź PGL LP na te potrzeby; informacja
stanowi informację o charakterze organizacyjnym oraz inną informację posiadającą
wartość gospodarczą,
n ilość poszczególnych sortymentów - informacje te mają istotną wartość
gospodarczą, bowiem pokazują kierunek zakupów poszczególnych nabywców
ibardzo precyzyjnie określają potrzeby surowcowe danego przedsiębiorcy —
i odpowiedź PGL LP- Nadleśnictwa Miechów na te potrzeby; informacja stanowi
informację o charakterze organizacyjnym oraz inną informację posiadającą wartość
gospodarczą,
" ceny jednostkowe netto — informacje te mają wartość gospodarczą zarówno dla
PGL LP- Nadleśnictwa Miechów jak i dla nabywcy drewna, bowiem ceny kształtują
się wtoku konkurencyjnych procedur sprzedaży drewna, w których oferty
poszczególnych kupujących, co do zasady nie są ujawniane., informacja stanowi
informację o charakterze organizacyjnym oraz inną informację posiadającą wartość
gospodarczą.
Powyższe informacje zarówno pojedynczo, a zwłaszcza w zestawieniu muszą być
chronione, bowiem ich ujawnienie innym przedsiębiorcom mogłoby zagrozić
przebiegowi procedur konkurencyjnych sprzedaży drewna, a w szczególności
zwiększać ryzyko zakazanej zmowy przetargowej albo innych czynów nieuczciwej
konkurencji ze strony innych nabywców (konkurentów), ukierunkowanych na
pozbawienie jednego przedsiębiorcy możliwości zakupu sortymentów drewna,
które są mu niezbędne do prowadzonej działalności produkcyjnej. Należy bowiem
mieć na uwadze, że ilość drewna dostępnego do nabycia w danym nadleśnictwie
jest ograniczona, a poszczególni przedsiębiorcy uczestnicząc w procedurach
przetargowych konkurują między sobą.
Jak wskazał WSA w Krakowie „Materialną przesłanką warunkującą możliwość objęcia
określonych informacji tajemnicą przedsiębiorcy jest to, iż muszą one ze swej istoty
dotyczyć kwestii, których ujawnienie obiektywnie mogłoby negatywnie wpłynąć na
sytuację przedsiębiorcy.” Taka właśnie sytuacja ma miejsce w niniejszej sprawie —
ujawnienie omówionych powyżej poufnych informacji zawartych w umowach sprzedaży
Nadleśnictwo Miechów, os. Kolejowe 54a, 32-200 Miechów
tel.: +48 41 382-50-00, fax: +48 41 382-50-02, e-mail: miechowQkrakow.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
2
Ś8
GNS,
8
(AP) Nadleśnictwo Miechów
U
2.4
mogłoby negatywnie wpłynąć na sytuację przedsiębiorców (zarówno kupującego jak
i sprzedawcy).
Tym samym w świetle powyższego, uwzględniając treść wyroku WSA w Krakowie
(sygn. II SAJKr 1680/17), na gruncie niniejszej sprawy istnieje jasny związek
przyczynowy pomiędzy treścią poszczególnych informacji zawartych w umowach
sprzedaży drewna a sytuacją gospodarczą PGL LP oraz sytuacją gospodarczą
przedsiębiorców nabywających drewno do PGLLP. Wystąpił więc czynnik
materialny uzasadniający uznanie określonych informacji zawartych w umowach
sprzedaży drewna za tajemnicę przedsiębiorcy w rozumieniu art. 5 ust. 2 UDIP.
Normy rangi ponadustawowej uzasadniające ochronę tajemnicy przedsiębiorcy
(przedsiębiorstwa)
W analizowanym przypadku ochrona konkurencji (niezakłóconego funkcjonowania
procesów rynkowych) i swoboda działalności gospodarczej, której elementem jest
prawo do ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa, stanowią wartości, w imię których
należy ograniczyć prawo dostępu do informacji publicznej.
Wskazać należy, że zgodnie z art. zgodnie z art. 61 ust. 3 Konstytucji RP „ograniczenie
prawa, o którym mowa w ust. 1 i 2 [prawa do informacji publicznej], może nastąpić
wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych
oraz ochronę porządku publicznego,
bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa."
W analizowanym przypadku dochodzi zatem do ograniczenia prawa do informacji
publicznej zuwagi na określoną wustawie (UDIP iZNK) prawo podmiotów
gospodarczych (przedsiębiorców) do ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa.
Swoboda działalności gospodarczej oraz zakres dopuszczalnych jej ograniczeń mają
również swoje umocowanie w normach rangi konstytucyjnej. Należy w szczególności
wskazać na art. 20 i 22 Konstytucji RP, które stanowią.
Art. 20. Konstytucji RP: „Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności
gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów
społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.”
Art 22. Konstytucji RP: „Ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest
dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny."
Mając na względzie zasadę proporcjonalności i ważąc prawo do ochrony tajemnicy
przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) przysługujące przedsiębiorcom będących
stronami umów sprzedaży drewna oraz prawo do informacji publicznej należy
uznać za dopuszczalne udostępnienie skanów umów sprzedaży drewna
z wyłączeniem _ informacji _ stanowiących _ tajemnic rzedsiębiorcy. Takie
rozwiązanie godzi bowiem ze sobą wskazane konstytucyjnie chronione wartości.
Niezależnie od powyższego, należy zwrócić uwagę, że ochrona tajemnicy
przedsiębiorstwa jest również gwarantowana przez normy prawa międzynarodowego np.
art. 39 Porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej
(tzw. Porozumienie TRIPS).
Nadleśnictwo Miechów, os. Kolejowe 54a, 32-200 Miechów I
tel.: +48 41 382-50-00, fax: +48 41 382-50-02, e-mail: miechowQkrakow.lasy.gov.pl www.lasy.gov.p
2.5. Objęcie informacji ochroną — aspekt formalny
W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazuje się także, że „Informacja
staje się 'tajemnicą', kiedy przedsiębiorca przejawi wolę zachowania jej jako
niepoznawalnej dla osób trzecich”5. W tym samym kierunku zmierzają przedstawiciele
doktryny*.
Z perspektywy aspektu formalnego definicji tajemnicy przedsiębiorstwa decydujące jest
Zarządzenie nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych dnia 6 października
2010 r. Wzałączniku nr 2 do tego zarządzenia („Wykaz informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa”) wskazano, że do informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w PGL LP należą m.in. .przebieg i wynik przetargów, aukcji i negocjacji
handlowych w zakresie dotyczącym poszczególnych klientów, jak również informacje
szczegółowe o nabywcach takie jak:
n przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
n warunki sprzedaży,
u formy zabezpieczenia umów,
a harmonogramy realizacji umów,
u poziom cen,
u masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.
W treści załącznika nr 1 do ww. Zarządzenia wskazano również szczegółowo środki,
które są stosowane w ramach PGLLP wcelu zachowania poufności chronionych
informacji:
u Zasady dostępu do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. (pkt.
u Zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy wytwarzaniu, przetwarzaniu,
przechowywaniu, udostępnianiu i przekazywaniu informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa. (pkt. IV);
n Postępowanie w przypadku naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa. (pkt. V);
u Odpowiedzialność pracowników za ujawnienie informacji (pkt. VI).
Wskazane zarządzenie zostało opublikowane w Biuletynie Informacyjnym Lasów
Państwowych nr 11 (215) w listopadzie 2010 r.”, tak więc należy z całą pewnością
uznać, że wola ochrony określonych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa
została przez PGL LP wyraźnie uzewnętrzniona. Istnienie tajemnicy przedsiębiorcy
w tym przypadku jest rzeczywiste i niewątpliwe.
Niezależnie od powyższego, nabywcom drewna mającym 'status przedsiębiorców
przysługuje prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również
nie zrezygnowali z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy,
a zatem PGL LP nie jest uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi na obowiązek
ochrony tajemnicy swoich kontrahentów wynikający wprost z treści zawartych umów.
W umowach na sprzedaż drewna zawieranych przez wszystkie jednostki organizacyjne
PGL LP (wtym również Nadleśnictwo Miechów) z przedsiębiorcami, strony zawarły
ś Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 lipca 2013 r., | OSK 511/13.
6 B. Pietrzak, Decyzja o odmowie udostępnienia informacji publicznej ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy, IAP 2015, Nr 4,
Legalis.
7 http://www.lasy.gov.pl/pl/pro/publikacje/biuletyn-informacyjny-lasow-panstwowych/201 O/bilp-11-2010
Nadleśnictwo Miechów, os. Kolejowe 54a, 32-200 Miechów
tel.: +48 41 382-50-00, fax: +48 41 382-50-02, e-mail: miechow Qkrakow.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Ne)
PE
142; Nadleśnictwo Miechów
w
z)
wprost klauzulę zatytułowaną „Klauzula dotycząca tajemnic rzedsiębiorstwa”
w której zastrzegły, iż „ze względu na chronion
Sprzedawcy i Kupującego, Strony zobowiązują się wzajemnie do zachowania poufności
informacji obejmujących ilość sprzedanych sortymentów drewna, umówione ceny oraz
całkowita wartość umowy”.
W tym kontekście uznać należy, iż w sposób wyraźny, dostateczny i jednoznaczny
ujawniona została wola przedsiębiorców (PGL LP oraz jego kontrahentów - stron
umów sprzedaży) co do zachowania w tajemnicy informacji, o które ubiega się
Wnioskodawca. Strony jednoznacznie wskazały zatem też, że określone informacje
traktują jako tajemnicę przedsiębiorstwa (przedsiębiorcy).
Biorąc powyższe pod uwagę, nie budzi wątpliwości, że szczegółowe informacje zawarte
w treści umów z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji
tajemnicy przedsiębiorstwa oraz, że przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym
zarządzeniu oraz jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści tych umów)
podjęli w stosunku do nich działania mające na celu ochronę ich poufności. Tym
samym są one tajemnicą przedsiębiorcy, ze względu na którą prawo do informacji
publicznej podlega ograniczeniu?*. Jednocześnie, ewentualne ujawnienie przez PGL LP
tajemnicy przedsiębiorstwa swoich kontrahentów mogłoby zostać uznane za czyn
nieuczciwej konkurencji opisany wprost w art. 11 ust. 1 UZNK.
3. _ Anonimizacja skanów umów
Wobec konieczności ochrony części informacji zawartych w treści umów sprzedaży
drewna z uwagi na tajemnicę przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa), realizując zalecenie
zawarte w wyroku WSA w Krakowie z dnia 14 maja 2018 r. (sygn. Il SA/Kr 1680/17),
Nadleśniczy uznał, iż możliwe jest udostępnienie informacji publicznej z wyłączeniem
informacji podlegających ochronie (omówionych szczegółowo w pkt 2.3 niniejszego
rozstrzygnięcia). W związku z tym, skany umów pozbawione ww. informacji
(zanonimizowane) zostaną udostępnione Wnioskodawcy w formie elektronicznej
wskazanej we wniosku.
Tym samym wniosek o konieczności przeprowadzenia anonimizacji skanów umów jest
rezultatem dwustopniowej oceny obejmującej stwierdzenie, że w sprawie występuje
przesłanka ograniczająca udostepnienie informacji publicznej, tj. konieczność ochrony
tajemnicy przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) oraz stwierdzenie, że w konkretnej sprawie,
że przesłanka ta na tyle istotna, że wpływa na samo prawo do informacji publicznej.
Jednocześnie uznano, że prawo dostępu do informacji publicznej może być
zrealizowane w ograniczonym zakresie poprzez udostępnienie skanów umów
pozbawionych poufnych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorcy.
4. Kwestie proceduralne
Nadleśniczy po częściowym uchyleniu poprzedniego rozstrzygnięcia przez Wojewódzki
Sąd Administracyjny w Krakowie ponownie wydaje rozstrzygnięcie jako podmiot
8 Zob. także cytowany wyżej wyrok WSA z 3 listopada 2015 r. w którym stwierdzono, że „Przedmiotowe informacje bezpośrednio
dotyczą warunków, w tym kosztów transakcji handlowych, a te mają strategiczne znaczenie, zwłaszcza dla "klientów" PGL LP.
Wynegocjowanie i zawarcie odpowiedniej pod względem kosztowym i czasu trwania umowy przesądza o pozycji rynkowej każdej
firmy. Zatem tego typu informacje stanowią strategiczny element prowadzenia działalności wolnorynkowej."
Nadleśnictwo Miechów, os. Kolejowe 54a, 32-200 Miechów
tel.: +48 41 382-50-00, fax: +48 41 382-50-02, e-mail: miechowQkrakow.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
(e) Nadleśnictwo Miechów
obowiązany do udostępnienia informacji, niebędący organem władzy publicznej,
o którym mowa w art. 17 ust. 1 UDIP.
Zgodnie z art. 17 UDIP:
„1. Do rozstrzygnięć podmiotów obowiązanych do udostępnienia informacji, niebędących
organami władzy publicznej, o odmowie udost
postępowania o udostępnienie informacji przepisy art. 16 stosuje się odpowiednio."
2. Wnioskodawca może wystąpić do podmiotu, o którym mowa w ust. 1, o ponowne
rozpatrzenie sprawy. Do wniosku stosuje się odpowiednio_ przepisy dotyczące
odwołania."
Zgodnie z art. 16 UDIP:
„l. Odmowa udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenie postępowania
o udostępnienie informacji w przypadku określonym w art. 14 ust. 2 przez organ władzy
publicznej następują w drodze decyzji.
2. Do decyzji, o których mowa w ust. 1, stosuje sić
administracyjnego, z tym że:
1) odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni; [...]'
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. zart. 17 ust. 1 UDIP
wskazuję, że podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega
ochronie na podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 UDIP jest każdoczesny kupujący, który
zawarł umowę sprzedaży drewna oraz Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy
Państwowe jako sprzedawca.
i 11EŻNM
Nadlągnipiwa Miechów
„ Udlwły:
tet JĄPNKATEZWIAPSRE
Nadleśniczy Nadleśnictwa Miechów
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2018 r.
poz. 1330), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego Nadleśnictwa Miechów o ponowne rozpatrzenie
sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszego rozstrzygnięcia. Zgodnie z art. 52 $ 3 ustawy z dnia 30
sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1302): „Jeżeli
stronie przysługuje prawo do zwrócenia się do organu, który wydał decyzję z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie
sprawy, strona może wnieść skargę na tę decyzję bez skorzystania z tego prawa.” Wnioskodawca może zatem
w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszego Rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Nadleśniczego wnieść na
skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Wysokość wpisu od skargi jest stała i wynosi
200 zł. Strona może ubiegać się o zwolnienie od kosztów albo przyznanie prawa pomocy, jeżeli spełni wymogi
określone w przepisach prawa.
1. Adresat - listem poleconym,
2. AJA (Z).
Nadleśnictwo Miechów, os. Kolejowe 54a, 32-200 Miechów
tel.: +48 41 382-50-00, fax: +48 41 382-50-02, e-mail: miechowGkrakow.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl