- Monitoring nadleśnictw
- Monitoring nadleśnictw #55
Monitoring nadleśnictw #55
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
8 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
|
Status ostatniego wniosku: |
|
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez adobrawy
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
- informacji o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia niniejszego wniosku),
- informacji o tym komu przekazane zostało uzyskane drzewo - osobno latach 2015, 2016, 2017 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku poprzez podanie listy odbiorców,
- skany umów, związanych z gospodarowanie uzyskanym drzewem w zakresie jakim odbiorcom drewna nie były osoby fizyczne.Stowarzyszenie wnosi o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej, na adres e-mail {{EMAIL}}.
Bartosz Wilk, Szymon Osowski - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
-
Przeczytano: Wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
Twoja wiadomość
Do: {{ email }}
Temat: Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
Wysłano: 2017-08-24 17:25odczytano w dniu 2017-08-25 07:09.
-
Nie przeczytano: Wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
Twoja wiadomość
Do: {{ email }}
Temat: Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
Wysłano: 2017-08-24 17:25usunięto w dniu 2017-09-05 09:47.
-
odpowiedź na wniosek z dnia 24.08.2017 r. przez Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
____________________________________
Ewa Cywińska
Sekretariat Nadleśnictwa Czarne Człuchowskie
IP: 1105100
Telefon komórkowy: 696 457 001
Telefon stacjonarny: 598332011
Załączniki
- NI.0172.13.2017.kk.pdf
- smime_G30HvhT.p7s
| | z «a .
<g6 Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
__k4g
s
Czarne, 2509.201 7 r.
NI.0172.13.2017.KK
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-3111Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
lwyłącznie drogą elektroniczną/
ODPOWIEDŹ NA WNIOSEK
O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
w odpowiedzi na Państwa wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 24.08.2017 r. przesłany
pocztą elektroniczną, uprzejmie informujemy, że zaistniała konieczność przeprowadzenia analiz
niezbędnych do ustalenia, czy wniosek znajduje oparcie w prawie, w szczególności, czy mają do niego
zastosowanie przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, a jeśli tak,
to czy zachodzą negatywne przesłanki udostępnienia informacji publicznej. W konsekwencji
ustosunkowanie się do wniosku na obecnym etapie nie jest jeszcze możliwe, a wszechstronna jego analiza
wymaga skorzystania z uprawnienia określonego w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o
dostępie do informacji publicznej.
W zaistniałej sytuacji informujemy, że ustosunkujemy się do Państwa wniosku po
przeprowadzeniu niezbędnych analiz w najszybszym możliwym terminie, nie później niż w ciągu
2 miesięcy od dnia złożenia wniosku, tj. nie później niż do dnia 24.10.2017 r.
. ZJ
Z poważaniem: /
aa
„Zbigniew Wełniński
Otrzymuje :
1. Adresat
2. Ala
Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie, ul. Długa 2, 77-330 Czarne
tel.: +48 59 83 32 011, fax: +48 59 83 32 015, e-mail: czarneQszczecinek.lasy.gov.pl
www.czarne-czluchowskie.szczecinek.lasy.gov.pl -
FW: Decyzja NI.00172.13.2017.KK i odpowiedź na wniosek o udzielenie informacji publicznej z dnia 24.08.2017r. przez Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
____________________________________
Ewa Cywińska
Sekretariat Nadleśnictwa Czarne Człuchowskie
IP: 1105100
Telefon komórkowy: 696 457 001
Telefon stacjonarny: 598332011
Dzień dobry,
w załączeniu przesyłam decyzję NI.00172.13.2017.KK oraz odpowiedź na wniosek
o udzielenie informacji publicznej z dnia 24.08.2017r.Załączniki
- NI.00172.13.2017.KK_decyzja.pdf
- NI.00172.13.2017.KK_odpowiedź_na_wniosek.pdf
- smime.p7s
a
A, 0,
EP
4
9: Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
Czarne, 25 .10.2017 r.
Zn. spr.: NI.0172.13.2017.KK
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-3111(Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo
Czarne Człuchowskie (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust. 1
w z związku z art. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej! (dalej jako „u.d.i.p”),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej jako
„Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. o udostępnienie informacji
publicznej obejmującej:
1)informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2)informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015, 2016,
2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3)skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych
nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na prywatność osób
fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych osób
a także
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie skanów umów związanych
z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt, że prowadziłoby to do
ujawnienia tajemnicy przedsiębiorcy.
1 Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 z późn. zm.
Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie, ul. Długa 2, 77-330 Czarne
tel.: +48 59 83 32 011, fax: +48 59 83 32 015, e-mail: czarneQszczecinek.lasy.gov.pl
www.czarne-czluchowskie.szczecinek.lasy.gov.pl
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. Wnioskodawca zwrócił się o
udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1)informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2)informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015, 2016,
2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3)skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 05.09.2017 r. PGL LP poinformowała wnioskodawcę zgodnie z art. 13 ust. 2 u.d.i.p.
o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie dłuższy niż 2 miesiące
od dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów u.d.i.p. uznano za dopuszczalne
i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1)informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach 2015,
2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) oraz
2)informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno — osobno w latach
2015, 2016, 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie listy odbiorców
z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które nabyły drewno bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
Wskazane informacje zostaną udostępnione wnioskodawcy odrębnym pismem.
W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji publicznej ze
względu na ograniczenia wskazane w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Zgodnie bowiem z tym przepisem:
„prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby
fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach
pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach
powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca
rezygnują z przysługującego im prawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że wpełni uzasadnione jest wyłączenie
z udostępnianej Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych osób fizycznych,
które we wskazanym okresie nabyły od PGL LP drewno bez związku ich z działalnością
gospodarczą lub zawodową (tj. jako konsumenci w rozumieniu art. 22! Kodeksu cywilnego).
Udostępnienie tych danych Wnioskodawcy przez PGL LP naruszałoby bowiem prywatność
osób fizycznych. Prywatność osób fizycznych stanowi wprost ustawową przesłankę
ograniczenia dostępu do informacji publicznej wysłowioną w przywołanym powyżej art. 5 ust.
2zd. 1 u.d.ip. Ujawnienie danych konsumentów nabywających drewno od PGLLP
stanowiłoby naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych ('u.o.d.o.”), do której przestrzegania w ramach prowadzonej działalności
zobowiązane jest PGL LP zgodnie z art. 3 ust. 1 u.o.d.o., który stanowi, iż: "Ustawę stosuje się
do organów państwowych, organów samorządu terytorialnego oraz do państwowych
ikomunalnych jednostek organizacyjnych. Imię i nazwisko konsumenta w powiązaniu
z miejscem dokonania zakupu dają możliwość identyfikacji konkretnej osoby fizycznej, zatem
należy je uznać za dane osobowe w rozumieniu art. 6 u.o.d.o. Wtym kontekście należy
wskazać na trafne stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia
2
25 kwietnia 2014 r., sygn. | OSK 2499/13, w którym NSA wskazał, iż: '[...] należy przyjąć, że
prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie udostępnienia danych
osobowych, chyba że chodzi [0] informację o osobach pełniących funkcje publiczne, mających
związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz
przypadek, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.”
W analizowanej sprawie konsumenci — nabywcy drewna nie byli osobami pełniącymi funkcje
publiczne ani osobami mającymi związek z pełnieniem funkcji publicznych. Osoby te nie
zrezygnowały również z przysługującej im ochrony. Tym samym informacje te nie podlegają
udostępnieniu z uwagi na ochronę prywatności i danych osobowych konsumentów,
którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5ust. 2u.d.i.p. uzasadnia również
odmowę udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem
zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będących przedsiębiorcami. Udzielenie tych
informacji w żądanym zakresie spowodowałoby bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy.
Przepisy u.d.i.p. nie zawierają definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje
konieczność zinterpretowania tego pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także
piśmiennictwa oraz orzecznictwa — te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk
w zakresie definiowania i relacji wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica
przedsiębiorstwa”. W konsekwencji należy wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa w świetle
art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji? (dalej
jako „u.z.n.k.”) oznacza „nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich
poufności.”
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów
administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa.
Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną
przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające środki ochrony w
celu zachowania ich poufności.
Dalej należy wskazać, że PGLLP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę.
W orzecznictwie uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie
Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest przedsiębiorcą”.
Jak też wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane o zakupach
drewna dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają wartość gospodarczą
(zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r.,
sygn. akt II 1313/15 (prawomocny). W tym samym wyroku uznano prawidłowość decyzji
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. o ilości
2 Dz.U. Nr 153, poz. 1503)
3 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. Il SA/Wa 1108/14,
utrzymanym w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: | OSK
387/15.
4 Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD
2011/3/58, Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt | CSK 582/10, LEX nr
970063; Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt | ACz 709/12, LEX
nr 1148378
3
drewna przydzielonego do zakupu przez dany podmiot oraz cen jednostkowych i łącznych
stosowanych wobec poszczególnych nabywców.
W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również szczegółowe informacje zawarte
w umowach z nabywcami drewna, w tym m.in. przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
warunki sprzedaży, formy zabezpieczenia umów, harmonogramy realizacji umów, czy poziom
cen wypełniają materialny aspekt (element) definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, o której mowa
w art. 11 ust. 4 u.z.n.k., a zatem mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorcy.
Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową — w
zaistniałym stanie faktycznym — okolicznością pozostaje fakt, iż Dyrektor Generalny Lasów
Państwowych dnia 6 października 2010 r. wydał zarządzenie nr 48 „Wykaz informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa”. W załączniku nr 2 do tego zarządzenia wskazał, że
do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w PGL LP należą m.in. przebieg i
wynik przetargów, aukcji i negocjacji handlowych w zakresie dotyczącym poszczególnych
klientów, jak również informacje szczegółowe o nabywcach takie jak:
—przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
—warunki sprzedaży,
—formy zabezpieczenia umów,
—harmonogramy realizacji umów,
—poziom cen
—masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.”
A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający z powołanego
załącznika do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz treść
umów zawieranych pomiędzy PGL LP, a przedsiębiorcami, uznać należy, iż w sposób
dostateczny i jednoznaczny ujawniona została wola przedsiębiorców (PGL LP oraz jego
kontrahentów - stron umów sprzedaży) co do zachowania w tajemnicy informacji o które
ubiega się Wnioskodawca.
PGL LP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży drewna nie
zostały dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa PGL LP oraz każdorazowego kupującego to są konsekwentnie utrzymywane
w poufności.
Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie uznając, że
„L..] procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził zarządzeniem z dnia [..]
października 2010 r. nr [...] w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony i udostępniania
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym Gospodarstwie Leśnym
Lasy Państwowe, zastrzegł poufność informacji obejmujących zasady współpracy handlowej
z kontrahentami, jak też wykazał, iż informacja ta ma dla PGL LP i jej kontrahentów znaczną
wartość gospodarczą. Tym samym wykazał, iż odmowa udostępnienia wnioskowanej
informacji opiera się na spełnionych przesłankach z art. 5 ust. 2 u.d.i.p.”
Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców przysługuje
prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również nie zrezygnowali
z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy, a zatem PGL LP nie jest
uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi na obowiązek ochrony tajemnicy swoich
kontrahentów wynikający wprost z treści zawartych umów.
4
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte
w umowach z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji tajemnicy
przedsiębiorstwa. Co więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to informacje, co do których
przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym zarządzeniu oraz jego kontrahenci - strony umów
sprzedaży w treści tych umów) podjęli działania mające na celu ochronę ich poufności. Tym
samym są one tajemnicą przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy),
ze względu na którą prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGLLP wskazuje, że standardowy wzór umowy sprzedaży
drewna stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP jest publicznie dostępny pod
adresem internetowym http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno/, co umożliwia zapoznanie się
z nim przez Wnioskodawcę i poznanie ogólnych warunków umownych na jakich zbywany jest
surowiec drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi na tajemnicę
przedsiębiorstwa PGLLP. Dobrowolnie PGLLP nie rezygnuje z przysługującej
mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca ochronę zawarta w art. 5 ust.
2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia
informacji publicznej.
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. zart. 17 ust. 1 u.d.i.p. wskazuję:
apodmiotami, których dobro — prywatność wtym dane osobowe podlegają ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
spodmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na podstawie art. 5
ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z dnia 13
października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego
Nadleśnictwa Czarne Człuchowskie o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia
niniejszej decyzji.
Zbigniew Wełniński
Nadleśniczy NICZY
Do wiadomości:
1. Adresat
2. Alafe) Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
z”
Czarne, Ź>.. .10.2017 r.
Zn. spr.: NI.0172.13.2017.KK
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-3111QQfedrowanie.siecobywatelska.pl
ODPOWIEDŹ
NA WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na przesłany pocztą elektroniczną wniosek o udostępnienie informacji publicznej
z dnia 24.08.2017 r. godz. 17:26, udostępniam częściowo żądane informacje.
W pozostałym zakresie uprzejmie informuję, że została wydana decyzja o odmowie
udostępnienia informacji publicznej, która zostanie doręczona odrębnie.
Ad 1.
W latach 2015, 2016 i 2017 (do dnia złożenia wniosku) w Nadleśnictwie Czarne
Człuchowskie pozyskano drewno w ilości:
«2015 r. — 144 139,11 m3
«2016 r. — 135 850,10 m*
:01.01.2017 do 31.08.2017 r. — 93 441,38 m3
Ad 2.
Drewno pozyskane w Nadleśnictwie Czarne Człuchowskie w poszczególnych latach
zostało zbyte podmiotom, których firmy wskazujemy poniżej:
: 2015 r.
„KLON” SPÓŁKA AKCYJNA,
Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie, ul. Długa 2, 77-330 Czarne
tel.: +48 59 83 32 011, fax: +48 59 83 32 015, e-mail: czarneQszczecinek.lasy.gov.pl
www.czarne-czluchowskie.szczecinek.lasy.gov.pl
P.P.U.H."ROL-LAS" S.C.,
"BODO"
TARTAK USŁUG PRODUKCYJNYCH,
„ZIELONY DĄB”
P.P.H. POLBÓR 2 Sp. zo.o.
PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUGOWO-PROD „PINUS” SPÓŁKA Z O.O.
WYRÓB I SPRZEDAŻ ELEMENTÓW Z DREWNA. USŁUGI ŚLUSARSKIE |
TRANSPORTOWE
FIRMA „EXPRO” PPHUT IMPORT EXPORT
KRONOSPAN SZCZECINEK SP. Z O.O.
ZAKŁAD PRODUKC.-HANDLOWY „KORA”
INTERNATIONAL PAPER-KWIDZYN SP. Z O.O.
"LEBOS" SP. Z O.O.
ZAKŁAD PRODUKCYJNO-USŁUGOWO-HANDLOWY
„DREWKOM” SPÓŁKA JAWNA
„ANTBAR” PRZEDS.HANDLOWO-USŁUGOWE
„STEICO” SP. Z O.0.
„HEBAN DOMY Z DREWNA” SP. ZO.O.
SYLVA SP. ZO.O.
„MARTYNA” SP. Z O.O.
PRZEDSIĘBIORSTWO WIELOBRANŻOWE „HARTMAN”
BARLINEK INWESTYCJE SP Z O.O.
„DAMAX” S.C.
PRZED.HANDL.-USŁUG.
PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO-HANDLOWO-USŁUG.
KPPD-SZCZECINEK S.A.
P.P.H. EXPORT-IMPORT "DREW-TRANS*” S.J.
"HOMANIT POLSKA SP. Z O.O. i SPÓŁKA” SPÓŁKA KOMANDYTOWA
P.P.U.H. „POL-DREW”
PRZEDS.PROD.-USŁUG. „KARO”
ZAKŁAD PRODUKCYJNY
„S8.F” FIRMA
PRZEDSIĘB.HANDLOWO-USŁUGOWE
ZAKŁADY DRZEWNE „POLDAN” EKSPORT IMPORT
2
ZAKŁAD USŁUG LEŚNYCH
PRODUKCJA HANDEL USŁUGI "IB" SPÓŁKA JAWNA
TORUŃSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO PRZEMYSŁU DRZEWNEGO S.A.
POLTAREX POLSKIE DREWNO SP Z O.0.
ZPHU "LEMAR" s.c.
P.U.P.COMPLEX Spółka z o.o.
W. S. | O. D. ZAKŁAD "DRESTA"
FIRMA PRODUKCYJNO-HANDLOWA "PALTRAK"
PPH "KAR-POL"
P.P.D. "POLTAREX" SP. Z O.O.
DELTA GARTENHOLZ POLSKA SP.ZO.O.
ZAKŁAD DRZEWNY KUJAN Sp.zo.o.
Z.P.U.H.
Z.P.H. "TOMASZ"
TRAN.CIĘŻ.ORAZ HANDEL DREWNEM
WYTW. SKRZYŃ I OPAK. DREWNIAN.
DM-POL S-KA Z O.O.
ZAKŁAD PRZETWÓRSTWA DREWNA SJ
STELMET SPÓŁKA AKCYJNA
PPHU IMPORT-EXPORT"LINEX"SC
"DANIEX"
ROLNICZA SPÓŁDZIELNIA PRODUKCYJNA w Rzecku
ZAKŁAD PRODUKCJI MEBLI KUCHEN. " LEMAR-KUCHNIE " s.c.
DREW-MAR
BUDO-SPRZĘT
ZUP TARTACZNICTWO
PRZEDSIĘBIORSTWO DRZEWNE "BUDLAS"
PPUH BRYK-POL
Z.P.H. "ED-GRA"
OZEN SP. Z O.O.
ZESPÓŁ SKŁADNIC LASÓW PAŃSTWOWYCH
N.E.T. WOOD SP. Z O.O.
PATRIA-TOP SP. Z O.O.
PPHU "BEMAX"
PRZEDSIĘBIORSTWO "AMG"
MASTERS-HOLDING
U.T.P.S.D.K I O. KOL-DREW
Zakład Wielofunkcyjny
P-P-U-H "ZUZA"
ZAKŁAD USŁUG LEŚNYCH
ZAKŁAD DRZEWNY
P.W. "EXIM - C"
WENTYL ZAKŁAD PRODUKCJI OPAKOW DREWNIANYCH
IMPERIA GROUP SPÓŁKA AKCYJNA
TARTAK BUDAN Sp.zo.o.
PRZEDSIĘBIORSTWO WIELOBRANŻOWE Anta
PRZED.PROD.USŁUGOWO-HANDLOWE
STORA ENSO WOOD PRODUCTS Sp. zo.o.
CARTLANDER SP. Z O.O.
"TARTAK SULECHÓW" SP.Z O.O.
PRZEDS.PRODUKC.HANDL.USŁUG.S.C
FABRYKA WYR. Z DR. FAGUS S.C.
P.P.H.U "MARPOL"
PRZEDSIĘBIORSTWO WIELOBRANŻOWE
ZAKŁAD OBRÓBKI DREW. | TRANS.
PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO USŁUGOWE
IKEA INDUSTRY POLAND SP.Z O.O.
P.E. I O. D. "GERMARZ"
Z.P.H.U. "JOLMAR" S.C.
PRZEDSIĘBIORSTWO WIELOBRANŻOWE PALDREW
PPHU "PETA-POL"
EUROPAK PALETY
"PAGED-SKLEJKA" Spółka Akcyjna
PPHU TRANS-WOOD SP.Z O.O.
PPHU "MIKPOL" S.C.
SOBOS SP. Z O.O.
IKEA INDUSTRY POLAND SP.Z O.O.
ZAKŁAD DRZEWNY OBRZYCKO SP. Z O.O.
4
P.H.U.S. EXPORT-IMPORT "TRANSPIL-SPEDITION"
TRANSPORT CIĘŻAROWY
"POZIOM"
RMA BUDOWLANO-CIESIELSKA
PALEXPO
P.P.H.U."MAT-BUD"KAŻAK SPÓŁKA JAWNA
"ABWOOD" SPÓŁKA Z O.O.
WYTWÓRNIA OPAKOWAN DREWNIANYCH
PRZEDSIĘBIORSTWO P.U.H. "LASKA"
PRZEDS.WIELOBRANŻ.ELMIR S.C.
FIRMA PRODUKCYJNO-HANDLOWA S.C.KRZEMIEŃ
DREWBUD S.C.
"SILVA" Sp.zo.o.
PPH "DREW-MONT" SP. Z O.O SPÓŁKA KOMANDYTOWA
FIRMA HANDLOWO-USŁUGOWA
PRZEDIĘBIORSTWO USŁUGOWO HANDLOWE
"PROJEKT + 2000" SP. ZO.O.
USŁUGI STOLARSKIE
DREWGAN F.P.H.U.
USŁUGI TRANSPORTOWE
ZAKŁAD OBRÓBKI DREWNA S.C
"ASIST"
TARTAK JĘDRZYŃSKI
ZPHU TADPOL
"ZBLECH TRANS"
ZAKŁ. PROD.-HANDL. "KORA"
« 2016r.
KLON SPÓŁKA AKCYJNA
"BODO"
"ZIELONY DĄB"
P.P.H. POLBÓR 2 SP. Z O.O.
FIRMA EXPRO PPHUT IMPORT EXPORT
KRONOSPAN SZCZECINEK SP. Z O.O.
INTERNATIONAL PAPER-KWIDZYN Sp. z o.o.
"LEBOS" SP.Z O.O.
"DREWKOM" Spółka Jawna
ŁĄCCY - KOŁCZYGŁOWY Sp. z 0.0.
"ANTBAR" Przeds. Handlowo-Usługowe
MONDI ŚWIECIE SPÓŁKA AKCYJNA
STEICO SP. Z O.O.
HEBAN DOMY Z DREWNA SP.Z O.O.
SYLVA SP. Z O.0
P.P.H.U."TRAX"
MARTYNA S.A.
PRZEDSIĘBIORSTWO WIELOBRANŻOWE "HARTMAN"
BARLINEK INWESTYCJE SP.Z O.O
PRZEDSIĘBIORSTWO BUDOWLANE "BUDAN" Sp.z 0.0.
PRZED. HANDL. -USŁUG.
PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO- HANDLOWO-USŁUG.
KPPD-SZCZECINEK S.A.
P.P.H. EXPORT-IMPORT "DREW-TRANS"S.J.
"HOMANIT POLSKA SP. Z O.O. i Spółka" Spółka Komandytowa
PRZEDS.PROD.-USŁUG."KARO"
"SAF" FIRMA
PRZEDSIĘB.HANDLOWO-USŁUGOWE
ZAKŁADY DRZEWNE "POLDAN" EKSPORTIMPORT
ZAKŁAD USŁUG LEŚNYCH
PRZEDSIĘB.P-U-H "PAULA"
PRZEDS.PROD.-HANDL."ALTEX" S.C.
POLTAREX POLSKIE DREWNO SP Z O.O.
P.U.P.COMPLEX Spółka z 0.0.
W. S$. 1 O. D. ZAKŁAD "DRESTA"
Z.P.H. "WOLTRAK BIS" EXPORT-IMPORT
FIRMA PRODUKCYJNO-HANDLOWA "PALTRAK"
P.P.D. "POLTAREX" SP. Z O.O.
ZAKŁAD DRZEWNY KUJAN Sp. zo.o.
PRZEDSIĘBIORSTWO GELAM Sp. jawna
6
Z.P.U.H.
Z.P.H. "TOMASZ"
TRAN.CIĘŻ.ORAZ HANDEL DREWNEM
WYTW. SKRZYŃ I OPAK. DREWNIAN.
DM-POL S-KA Z O.O.
ZAKŁAD PRZETWÓRSTWA DREWNA SJ
STELMET SPÓŁKA AKCYJNA
PPHU IMPORT-EXPORT"LINEX"SC
"DANIEX"
DREW-MAR
ZUP TARTACZNICTWO
PPUH BRYK-POL
Z.P.H. "ED-GRA"
ZESPÓŁ SKŁADNIC LASÓW PAŃSTWOWYCH
N.E.T. WOOD SP. Z O.0.
PATRIA-TOP SP. Z O.O.
PPHU "BEMAX"
PRZEDSIĘBIORSTWO "AMG"
MASTERS-HOLDING
P-P-U-H "ZUZA"
ZAKŁAD DRZEWNY
P.W. "EXIM - C"
IMPERIA GROUP SPÓŁKA AKCYJNA
TARTAK BUDAN Sp. z 0.0.
"AWIS" SP. Z O.O.
STORA ENSO WOOD PRODUCTS Sp. z o.o.
CARTLANDER SP. Z O.O.
"TARTAK SULECHÓW" SP.Z O.O.
PRZEDS.PRODUKC.HANDL.USŁUG.S.C
FABRYKA WYR. Z DR. FAGUS S.C.
P.P.H.U "MARPOL"
IKEA INDUSTRY POLAND SP.Z O.O.
P.P.H.U. "WIÓREK"
PRZEDSIĘBIORSTWO WIELOBRANŻOWEPALDREW
7
PPHU "MIKPOL" S.C.
KAR-PLAT TROTY
P.H.U.S. EXPORT-IMPORT "TRANSPIL-SPEDITION"
KRONOSPAN OSB SP. Z O.O.
TRANSPORT CIĘŻAROWY
"POZIOM"
FIRMA BUDOWLANO-CIESIELSKA
"ABWOOD" SPÓŁKA Z O.O.
WYTWÓRNIA OPAKOWAN DREWNIANYCH
PRZEDSIĘBIORSTWO P.U.H. "LASKA"
„TRAK”
ZAKŁAD PRODUKCJI DRZEWNEJ "Tartak"
STANDREW S.A.
BOR-POL SPÓŁKA Z O.O.
"DREWEXIM" SPÓŁKA Z O.O.
TARTAK P-U
ZPHU TADPOL
ZAKŁ. PROD.-HANDL. "KORA"
SERWISPALET SP. ZO.O.
PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO- HANDLOWE "DANKROS" SP Z O.O.
DREW-DACH USŁUGOWY ZAKŁAD TARTACZNO-STOLARSKI
PRODUKCJA I SPRZEDAŻ STOLARKI BUDOWLANEJ,LISTEW,PARKIETÓW
WOODLAS
ZAKŁAD PRZEMYSŁU DRZEWNEGO "ROMA" sp. zo.o.
SENDOM DOMY DREWNIANE
PRZED. HANDL.-USŁUG. "PIOTREX"
"ADRIANA" S.A.
"DREW-DACH" Skup-Sprzedaż-Przerób Drewna
« 2017r.
P.P.U.H."ROL-LAS" S.C.
"BODO"
TARTAK USŁUG.PRODUKC.
"ZIELONY DĄB"
P.P.H. POLBÓR 2 SP. Z O.O.
WYRÓB I SPRZEDAŻ ELEM. Z DREWNA Usługi Ślusarskie i Transportowe
FIRMA EXPRO PPHUT IMPORT EXPORT
KRONOSPAN SZCZECINEK SP. Z O.O.
P.E. I O. D. "GERMARZ"
INTERNATIONAL PAPER-KWIDZYN Sp. z o.o.
"DREWKOM" Spółka Jawna
ŁĄCCY - KOŁCZYGŁOWY Sp. zo.o.
"ANTBAR" Przeds. Handlowo-Usługowe
MONDI ŚWIECIE SPÓŁKA AKCYJNA
STEICO SP. Z O.O.
SYLVA SP. Z O.0
NB POLSKA SP. Z O.O. GNIEZNO
MARTYNA S/A.
PRZEDSIĘBIORSTWO WIELOBRANŻOWE"HARTMAN"
BARLINEK INWESTYCJE SP.Z 0.0
"DAMAX" SC
PRZED. HANDL. -USŁUG.
PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO- HANDLOWO-USŁUG.
KPPD-SZCZECINEK S.A.
P.P.H. EXPORT-IMPORT "DREW-TRANS" SJJ,
"HOMANIT POLSKA SP. Z O.O. i Spółka" Spółka Komandytowa
PRZEDS.PROD.-USŁUG."KARO"
PRZEDSIĘB.HANDLOWO-USŁUGOWE
ZAKŁADY DRZEWNE "POLDAN" EKSPORT IMPORT
ZAKŁAD USŁUG LEŚNYCH
P.P.H.U. "RICPOL"
PRZEDSIĘB. P-U-H "PAULA"
ZPHU "LEMAR" s.c.
P.U.P.COMPLEX Spółka z o.o.
W. S. 1 O. D. ZAKŁAD "DRESTA"
FIRMA PRODUKCYJNO-HANDLOWA "PALTRAK"
P.P.D. "POLTAREX" SP. Z O.O.
DELTA GARTENHOLZ POLSKA SP. Z O.O.
9
Z.P.U.H.
Z.P.H. "TOMASZ"
TRAN.CIĘŻ.ORAZ HANDEL DREWNEM
DM-POL S-KA Z O. O.
PPHU IMPORT-EXPORT "LINEX" SC
"DANIEX"
ROLNICZA SPÓŁDZIELNIA PRODUKCYJNA w Rzecku
ZAKŁAD PRODUKCJI MEBLI KUCHEN." LEMAR-KUCHNIE " s.c.
DREW-MAR
ZUP TARTACZNICTWO
PPUH BRYK-POL
Z.P.H. "ED-GRA"
OZEN SP. ZO.O.
ZESPÓŁ SKŁADNIC LASÓW PAŃSTWOWYCH
N.E.T. WOOD SP. Z O.O.
PPHU "BEMAX"
Zakład Wielofunkcyjny
P-P-U-H "ZUZA"
ZAKŁAD DRZEWNY
P.W. "EXIM - C"
ILIM NORDIC TIMBER GMBHACO.KG
TARTAK BUDAN Sp. zo.o.
PRZEDSIĘBIORSTWO WIELOBRANŻOWE Anta
"AWIS" SP. Z O.O.
TARTAK EKO-LUKIOS S.C.
STORA ENSO WOOD PRODUCTS Sp. zo.o.
CARTLANDER SP. Z O.O.
PRZEDS.PRODUKC.HANDL.USŁUG.S.C
FABRYKA WYR. Z DR. FAGUS S.C.
KLIMTOP CONTROLS POLSKA Sp. z 0.0.
ZPD "KOTLAREK"
IKEA INDUSTRY POLAND SP.Z O.O.
HOMANIT KROSNO ODRZAŃSKIE Spółka z o.o.
P.H.U.S. EXPORT-IMPORT "TRANSPIL-SPEDITION"
10
KRONOSPAN OSB SP. Z O.O.
TRANSPORT CIĘŻAROWY
"POZIOM"
"ABWOOD" SPÓŁKA Z O.O.
WYTWÓRNIA OPAKOWAN DREWNIANYCH
FIRMA PRODUKCYJNO-HANDLOWA S.C.KRZEMIEŃ
STANDREW SIA.
"ZBLECH TRANS"
ZAKŁ. PROD.-HANDL. "KORA"
"ADRIANA" S.A.
MRGARDEN SPÓŁKA Z O. O.
TRANSPORT CIĘŻAROWY
"DRWAL"
ZACHODNIOPOMORSKIE TOWARZYSTWO
ZAKŁAD PRODUKCYJNO-HANDLOWY
SAEGEWERK KAWCZE Sp. zo. o.
PRZETWÓRSTWO DREWNA "KALLA" Sp. z o.o.
P.W. ŚWISTPOL
Lista nie obejmuje danych osobowych osób fizycznych, które nabyły drewno, bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
Zbigniew Wełniński
Nadleśniczy
Do wiadomości:
1. Adresat
2. Ala -
odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
W załączeniu udostępnienie informacji publicznej oraz rozstrzygnięcie
NI.0172.13.2017.KKZ poważaniem
Ewa Cywińska
Sekretarka
tel. kom.: +48 696 457 001
77-330 Czarne, ul. Długa 2
tel.: +48 59 833 20 11 w 100, IP: 1105100, tel. sekr.: +48 59 833 20 11
<http://www.lasy.gov.pl/> www.czarne-czluchowskie.szczecinek.lasy.gov.pl
Załączniki
- image001.png
- NI.00172.13.2017.KK_Rostrzygnięcie.pdf
- NI.00172.13.2017.KK_Udostępnienie.pdf
- smime.p7s
Asy
o
te Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
szĄ
Czarne, AŻ. „08.2018 r
Zn. spr.: NI.00172.13.2017.KK
Nadleśniczy Nadleśnictwa Czarne Człuchowskie
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
ul. Długa 2, 77-330 Czarne
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
ROZSTRZYGNIĘCIE
podmiotu niebędącego organem władzy publicznej po ponownym rozpatrzeniu sprawy
dotyczącej dostępu do informacji publicznej
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo
Czarne Człuchowskie (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust. 1
w związku z art. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej („UDIP”),
po ponownym rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska
(„Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24 sierpnia 2017 r. o udostępnienie
informacji publicznej obejmującej:
1) - informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) - informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie w jakim
odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia
6 czerwca 2018 r., sygn. Il SA/Gd 832/17,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej w zakresie udostępnienia danych
nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na prywatność osób
fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych osób,
Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie, ul. Długa 2, 77-330 Czarne
tel.: +48 59 83 32 011, fax: +48 59 83 32 015, e-mail: czarneQszczecinek.lasy.gov.pl
www.lasy.gov.pl
a także odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie zawartych w treści
umów sprzedaży drewna izałączników do umów informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa):
1) . całkowitej ilości nabywanego drewna,
2) łącznej wartości netto nabywanego drewna,
3) . cenie średniej,
4) maksymalnej wysokości kary umownej,
5) oznaczeniach grup handlowo-gatunkowych,
6) oznaczeniach sortymentów,
7) - ilościach poszczególnych sortymentów,
8) . cenach jednostkowych netto.
(Skany umów zawartych nabywcami niebędącymi osobami fizycznymi pozbawionych
ww. informacji zostają udostępnione Wnioskodawcy w formie elektronicznej zgodnie
z wnioskiem.)
UZASADNIENIE
4, Uzasadnienie faktyczne
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca zwrócił się o
udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1) - informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie w jakim
odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 6 września 2017 r. PGL LP poinformowała Wnioskodawcę zgodnie z art. 13 ust. 2 UDIP
o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie dłuższy niż 2 miesiące
od dnia złożenia wniosku, tj. nie później niż do 25 października 2017 r.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów UDIP uznano za dopuszczalne
i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1) - informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach 2015,
2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) oraz
2) - informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno — osobno w
latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie listy odbiorców
z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które nabyły drewno bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
Wskazane informacje, wtym dane przedsiębiorców nabywających drewno (w tym również
przedsiębiorców będących osobami fizycznymi) zostały udostępnione Wnioskodawcy
odrębnym pismem.
W pozostałym zakresie w dniu 25 października 2017 r. Nadleśniczy wydał decyzję częściowo
odmawiającą udostępnienia informacji publicznej (nr NI.0172.13.2017.KK).
Wnioskodawca zaskarżył ww. rozstrzygnięcie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Gdańsku.
Wyrokiem z dnia 6 czerwca 2018 r., sygn. Il SA/Gd 832/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w
Gdańsku uchylił zaskarżoną decyzję, wskazując w uzasadnieniu na konieczność ponownego
rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
Rozpatrując sprawę uwzględniono treść:
1)
uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia
6 czerwca 2018 r., sygn. II SA/Gd 832/17;
wniosku o udostępnienie informacji publicznej;
danych o nabywcach drewna zawartych w systemach informatycznych PGL LP;
zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 6 października
2010r. wsprawie ustalenia zasad klasyfikacji ochrony i udostępniania informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy
Państwowe wraz z załącznikiem zawierającym wykaz informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w PGL LP;
umów sprzedaży drewna zawartych w Nadleśnictwie w latach 2015, 2016 i 2017r.
zawierających klauzulę tajemnicy przedsiębiorstwa;
Ustalono, że wszystkie umowy sprzedaży drewna z przedsiębiorcami były
zawierane według jednolitych wzorów ustalonych przez Dyrektora Generalnego
Lasów Państwowych. Umowy sprzedaży drewna różnią się zindywidualizowanymi
danymi (dane kupującego, ilości drewna, ceny sprzedaży itp.).
Uzasadnienie prawne
Rozstrzygnięcie o odmowie udostępnienia danych nabywców drewna będących
osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku z działalnością gospodarczą
lub zawodową (jako konsumenci)
„Przepisy UDIP
Zgodnie z art. 5 ust. 2 UDIP: „prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze
względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie
dotyczy informacji o_ osobach pełniących __ funkcje publiczne, mających związek
z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz
przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.”
W analizowanej sprawie konsumenci — nabywcy drewna nie byli osobami pełniącymi
funkcje publiczne ani osobami mającymi związek z pełnieniem funkcji publicznych.
Konsumenci, którzy nabyli drewno nie zrezygnowali również z przysługującej im
ochrony. Ponadto, co istotne, osoby fizyczne (konsumenci) kupując drewno nie
uzyskiwali żadnego świadczenia pieniężnego ze środków publicznych. Konsumenci
w ramach swojego życia prywatnego, w dobrej wierze, kupili w Nadleśnictwie drewno do
użytku osobistego (np. na opał) i nie ma żadnego uzasadnienia dla ograniczania ich prawa
do prywatności.
W pełni uzasadnione było zatem wyłączenie z udostępnianej Skarżącemu listy nabywców
drewna danych osobowych osób fizycznych, które we wskazanym okresie nabyły od
PGL LP drewno bez związku ich z działalnością gospodarczą lub zawodową (tj. jako
konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego"). Udostępnienie tych danych
Skarżącemu przez PGL LP naruszałoby prywatność osób fizycznych, która stanowi
ustawową przesłankę ograniczenia dostępu do informacji publicznej wysłowioną wprost
w przywołanym powyżej art. 5 ust. 2 zd. 1 UDIP.
Należy również podkreślić, iż takie stanowisko Nadleśniczego w tym zakresie znajduje
odzwierciedlenie w aktualnym orzecznictwie sądów administracyjnych w sprawach o
analogicznym stanie faktycznym. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie
Wielkopolskim w wyrokach z dnia 10 maja 2018 r., sygn. II SA/Go 1181/17 oraz z dnia 13
czerwca 2018 r., sygn. Il SA/Go 1182/17, za zasadną i niebudzącą wątpliwości uznał
odmowę udzielenia informacji w zakresie danych o kontrahentach — osobach fizycznych
niebędących przedsiębiorcami lub osobami pełniącymi funkcje publiczne.
W tym kontekście warto również wskazać na trafne stanowisko Naczelnego Sądu
Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 25 kwietnia 2014 r., sygn. I OSK 2499/13, w
którym NSA stwierdził, iż: '[...] należy przyjąć, że prawo do informacji publicznej podlega
ograniczeniu w zakresie udostępnienia danych osobowych, chyba że chodzi [0] informację
o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w
tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadek, gdy osoba fizyczna
lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.”
2.1.2.Przepisy RODO
Ujawnienie danych konsumentów nabywających drewno od PGL LP stanowiłoby
naruszenie obowiązujących od 25 maja 2018 r. przepisów Rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób
fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego
przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (,„RODO”), które wprowadza
zaostrzony reżim prawny ochrony danych osobowych. Art. 4 pkt 1 RODO definiuje dane
osobowe jako „informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie
fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to
osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na
odstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o
lokalizacji identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników
określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową
lub społeczną tożsamość osoby fizycznej”. Tak w doktrynie jak i orzecznictwie nie budzi
wątpliwości, że już samo imię i nazwisko stanowią dane osobowe podlegające ochronie
zgodnie z RODO. Co więcej jednak, w analizowanym przypadku dane personalne
konsumenta w powiązaniu z miejscem dokonania zakupu z całą pewnością pozwalają
łatwo zidentyfikować konkretną osobę fizyczną, co dodatkowo przemawia za potrzebą
ochrony tych danych.
Zgodnie zaś z art. 4 pkt 2 RODO: "przetwarzanie" oznacza operację lub zestaw operacji
wykonywanych na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób
zautomatyzowany lub __ niezautomatyzowany, taką _ jak __ zbieranie, _ utrwalanie
organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie,
pobieranie, _ przeglądanie, _ wykorzystywanie, _ ujawnianie __poprzez__ przesłanie,
rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie
ograniczanie, usuwanie lub niszczenie,
2 Art. 22! Kodeksu cywilnego stanowi: „Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej
niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.”
Dalej należy wskazać na przepisy RODO, które określają ramy prawne dopuszczalnego
przetwarzania danych osobowych — a zatem — jak wskazano wyżej — także ich ujawniania
poprzez udostępnianie. Zgodnie z art. 5 i 6 RODO:
„Artykuł 5 Zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych
1. Dane osobowe muszą być:
a) przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla osoby, której
dane dotyczą ('zgodność z prawem, rzetelność i przejrzystość");
b) zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane
dalej w sposób niezgodny z tymi celami; dalsze przetwarzanie do celów archiwalnych
w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów
statystycznych nie jest uznawane w myśl art. 89 ust. 1 za niezgodne z pierwotnymi celami
("ograniczenie celu");
c) adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są
przetwarzane ("minimalizacja danych");
a) prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane; należy podjąć wszelkie rozsądne działania,
aby dane osobowe, które są nieprawidłowe w świetle celów ich przetwarzania, zostały
niezwłocznie usunięte lub sprostowane ('prawidłowość");
e) przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą,
przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są
przetwarzane; dane osobowe można przechowywać przez okres dłuższy, o ile będą one
przetwarzane wyłącznie do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań
naukowych lub historycznych lub do cełów statystycznych na mocy art. 89 ust. 1, z
zastrzeżeniem że wdrożone zostaną odpowiednie środki techniczne i organizacyjne
wymagane na mocy niniejszego rozporządzenia w celu ochrony praw i wolności osób,
których dane dotyczą ('ograniczenie przechowywania");
f) przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych
osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem
przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą
odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych ('integralność i poufność”).
2. Administrator jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów ust. 1 i musi być
w stanie wykazać ich przestrzeganie ('rozliczalność").”
„Artykuł 6 Zgodność przetwarzania z prawem
1. Przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy - i w takim
zakresie, w jakim - spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków:
a) osoba, której dane dotyczą wyraziła zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych
w jednym lub większej liczbie określonych celów;
b) przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której
dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed
zawarciem umowy;
c) przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na
administratorze;
d) przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane
dotyczą, lub innej osoby fizycznej;
e) przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie
publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
f) przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych
interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem
sytuacji w których nadrzędny charakter wobec tych interesów meją interesy lub
podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych
osobowych, w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem.
Akapit pierwszy lit. ) nie ma zastosowania do przetwarzania, którego dokonują organy
publiczne w ramach realizacji swoich zadań. [...]"
W analizowanym przypadku nie jest spełniona żadna z powyższych przesłanek
zgodnego z prawem udostępnienia danych osobowych konsumentów. W
szczególności należy wskazać, że przepis art. 5 ust. 2 zd. 1 UDIP wyłącza istnienie
obowiązku prawnego udostępnienia danych osobowych konsumentów.
Udostępnienie danych osobowych konsumentów podmiotowi trzeciemu zgodnie z
wnioskiem stanowiłoby więc niezgodne z prawem przetwarzanie tych danych i w
konsekwencji narażało PGL LP na sankcje przewidziane w art. 83 ust. 5 RODO
sięgające 20.000.000 EUR albo 4% całkowitego rocznego światowego obrotu z
poprzedniego roku obrotowego.
2.1.3.Zasady rangi konstytucyjnej
Dalej należy wskazać na normy rangi konstytucyjnej, które należało uwzględnić przy
rozpatrywaniu sprawy. Otóż ochrona konsumentów przed działaniami zagrażającymi ich
prywatności stanowi wartość konstytucyjną — wynikającą z art. 76 Konstytucji RP. Przepis
ten stanowi: „Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców
przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz
przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Zakres tej ochrony określa ustawa.”
Wśród przepisów rangi konstytucyjnej, które statuują ochronę prawa do prywatności
wskazać należy również na przepisy art. 47 i51 Konstytucji RP, które stanowią:
Art. 47 Konstytucji RP: „Każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego,
rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym."
Art. 51 Konstytucji RP: „1. Nikt nie może być obowiązany inaczej niż na podstawie ustawy
do ujawniania informacji dotyczących jego osoby.
2. Władze publiczne nie mogą pozyskiwać, gromadzić i udostępniać innych informacji
o obywatelach niż niezbędne w demokratycznym państwie prawnym.”
W analizowanym przypadku ochronę prywatności konsumentów nabywających
drewno na cele osobiste, należy uznać za dobro ważniejsze, aniżeli prawo dostępu
do informacji publicznej i odmowa udostępnienia informacji w tym zakresie jest
uzasadniona w świetle art. 61 ust. 3 Konstytucji RP oraz przepisów art. 47, 51 i 76
Konstytucji RP z uwzględnieniem zasady proporcjonalności wyrażonej w art. 31 ust.
3 Konstytucji RP. Należy mieć bowiem na uwadze, że ujawnienie danych
konsumentów, którzy kupili drewno Wnioskodawcy mogłoby narazić konsumentów
na bezpośrednie nieprzyjemności ze strony skrajnych organizacji ekologicznych.
2.1.4.Normy Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności
Ponadto, należy wskazać, że prawo do ochrony prywatności ma swoje umocowanie
również w ratyfikowanych umowach międzynarodowych, które na mocy art. 90 Konstytucji
RP są stosowane bezpośrednio. W szczególności wskazać należy na art. 8 Konwencji o
ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (dalej jako: „EKPC”), w którym
gwarantuje się m. in. prawo do poszanowania życia prywatnego. Przepis ten stanowi:
„Art. 8. Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
1. Każdy ma prawo do poszanowania swojego życia prywatnego i rodzinnego, swojego
mieszkania i swojej korespondencji.
2. Niedopuszczalna jest ingerencja władzy publicznej w korzystanie z tego prawa,
z wyjątkiem przypadków przewidzianych przez ustawę i koniecznych w demokratycznym
społeczeństwie z uwagi na bezpieczeństwo państwowe, bezpieczeństwo publiczne lub
dobrobyt gospodarczy kraju, ochronę porządku i zapobieganie przestępstwom, ochronę
zdrowia i moralności lub ochronę praw i wolności innych osób.”
Przywołane normy prawa międzynarodowego potwierdzają zasadność ochrony
danych osobowych nabywców drewna będących konsumentami.
2.1.5.Normy prawa pierwotnego Unii Europejskiej
Poza przywołanymi powyżej przepisami RODO ochrona prywatności i ochrona danych
osobowych jest gwarantowana w przepisach prawa pierwotnego Unii Europejskiej.
Wskazać należy na przepis art. 16 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który
stanowi:
„Artykuł 16 (dawny artykuł 286 TWE)
1. Każda osoba ma prawo do ochrony danych osobowych jej dotyczących.
2. Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą,
określają zasady dotyczące ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych
osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii oraz przez Państwa
Członkowskie w wykonywaniu działań wchodzących w zakres zastosowania prawa Unii,
a także zasady dotyczące swobodnego przepływu takich danych. Przestrzeganie tych
zasad podlega kontroli niezależnych organów.
Zasady przyjęte na podstawie niniejszego artykułu pozostają bez uszczerbku dla zasad
szczególnych przewidzianych w artykule 39 Traktatu o Unii Europejskiej.”
Materii ochrony życia prywatnego i ochrony danych osobowych dotyczą także
przepisy art. 7 i 8 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej, które stanowią:
„Artykuł 7
Poszanowanie życia prywatnego i rodzinnego
Każdy ma prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, domu i komunikowania
się.
Artykuł 8
Ochrona danych osobowych
1. Każdy ma prawo do ochrony danych osobowych, które go dotyczą.
2. Dane te muszą być przetwarzane rzetelnie w określonych celach i za zgodą osoby
zainteresowanej lub na innej uzasadnionej podstawie przewidzianej ustawą. Każdy
ma prawo dostępu do zebranych danych, które go dotyczą, i prawo do dokonania ich
sprostowania.
3. Przestrzeganie tych zasad podlega kontroli niezależnego organu.”
2.1.6.Podsumowanie
2.2.
2.2.1.
Wobec powyższego, przepis art. 5 ust. 2 UDIP interpretowany w zgodzie z
przywołanymi przepisami Konstytucji RP, przepisami prawa Unii Europejskiej i
prawa międzynarodowego, powinien prowadzić do wniosku, że w przypadku osób
fizycznych (konsumentów), którzy nabyli drewno w jednostce organizacyjnej PGL
LP na cele osobiste, niezwiązane z działalnością gospodarczą ani zawodową, dane
osobowe tych konsumentów nie powinny podlegać ujawnieniu.
Rozstrzygnięcie o odmowie udostępnienia informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) zawartych w umowach sprzedaży drewna
zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będącymi przedsiębiorcami
Zgodnie z art. 5 ust. 2 UDIP: „prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze
względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie
dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z
pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz
przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.”
Przepis art. 5ust. 2 UDIP uzasadnia zatem odmowę udostępnienia Wnioskodawcy
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) zawartych w treści
umów sprzedaży drewna zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będących
przedsiębiorcami. Tajemnicę przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) PGL LP i każdorazowo
kontrahenta PGLLP stanowią zawarte wtreści wtreści umów sprzedaży drewna
oraz załączników do umów informacje o:
1) . całkowitej ilości nabywanego drewna,
2) łącznej wartości netto nabywanego drewna,
3) cenie średniej,
4) maksymalnej wysokości kary umownej,
5) oznaczeniach grup handlowo-gatunkowych,
6) oznaczeniach sortymentów,
7) - ilościach poszczególnych sortymentów,
8) cenach jednostkowych netto.
PGL LP jako przedsiębiorca
PGL LP jest przedsiębiorcą. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o
lasach („UL”) w ramach sprawowanego zarządu Lasy Państwowe prowadzą gospodarkę
leśną oraz gospodarkę gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami
związanymi z gospodarką leśną, natomiast w świetle art. 6 ust. 1 pkt 1 UL gospodarką
leśną jest działalność leśna w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu,
utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną,
pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna i innych produktów leśnych, a także sprzedaż
tych produktów oraz realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu. W świetle powyższego, w
orzecznictwie trafnie formułowane jest stanowisko, że Skarb Państwa reprezentowany
przez odpowiednie Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą
w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i
jest przedsiębiorcą? - obecnie art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. — Prawo
przedsiębiorców. Potwierdził to również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w
wyroku wydanym w sprawie dotyczącej PGL LP z dnia 3 listopada 2015 r.”, stwierdzając,
iż „w znaczeniu funkcjonalnym PGL LP jest przedsiębiorcą, który może i powinien chronić
zarówno interesy swoje, jak i swoich kontrahentów, w tym również poprzez odmowę
udzielenia informacji publicznej w oparciu o przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p.” WSA swoje
stanowisko oparł m.in. na wcześniejszym wyroku Sądu Najwyższego z dnia z dnia
5 listopada 2008 r., sygn. akt III SK 5/08.
Tajemnica przedsiębiorcy wskazana w art. 5 ust. 2 UDIP, z uwagi na którą prawo do
informacji publicznej podlega ograniczeniu, dotyczy więc nie tylko tajemnicy
kontrahentów PGL LP kupujących drewno, ale również samego PGL LP. Ani
PGL LP, ani jego kontrahenci z tej ochrony nie zrezygnowali.
2.2.2.Tajemnica przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa)
Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy
wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa. Stanowią ją informacje znane jedynie
określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością,
wobec których podjął on wystarczające środki ochrony w celu zachowania ich poufności”*.
Można również spotkać się z poglądem — wyrażonym w orzecznictwie — iż pojęcie
„tajemnicy przedsiębiorcy” jest synonimem pojęcia „tajemnicy przedsiębiorstwa”
zdefiniowanej w art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji („UZNK”)5. Zgodnie ztym przepisem tajemnica przedsiębiorstwa oznacza:
„nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co
do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.”
2.2.3.Uzasadnienie ochrony poszczególnych rodzajów informacji — aspekt materialny
Wyjaśniając istnienie w niniejszej spawie przesłanki materialnej wykorzystania klauzuli
tajemnicy przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) poprzez przeprowadzenie analizy
postanowień umów sprzedaży drewna, należy wskazać przede wszystkim na rodzaje
informacji podlegających ochronie oraz uzasadnienie takiej ochrony:
u całkowita ilość drewna — informacja ta ma wartość gospodarczą, ponieważ ujawnia
rozmiary działalności gospodarczej i mocy przerobowych przedsiębiorcy
nabywającego drewno;
u łączna wartość netto nabywanego drewna — informacja ta ma wartość gospodarczą,
ponieważ ujawnia rozmiary działalności gospodarczej i mocy przerobowych
przedsiębiorcy nabywającego drewno;
u cena średnia — informacja ta ma wartość gospodarczą zarówno dla PGL LP jak
i nabywcy bowiem pokazuje po jakiej cenie średnio dany przedsiębiorca nabywa od
PGL LP surowiec drzewny do swojej produkcji, a zatem pokazuje istotny element
kosztów działalności tego przedsiębiorcy;
+ Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD 2011/3/58,
Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt I CSK 582/10, LEX nr 970063; Postanowienie Sądu
Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt I ACz 709/12, LEX nr 1148378.
3 Sygn. akt II SA/Wa 1313/15; Legalis nr 1364595. Zob. także wyrok WSA z dnia 5 listopada 2008 r. sygn. akt III SK 5/08.
* Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. Il SA/Wa 1108/14, utrzymany w
mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: I OSK 387/15.
$ Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 grudnia 2013 r., sygn. akt: | OSK 1858/13.
u maksymalna wysokość kary umownej — informacja ta ma wartość gospodarczą,
bowiem pozwala włatwy sposób na wyliczenie łącznej wartości nabywanego
drewna, która jak wskazano powyżej wymaga ochrony;
= oznaczenia grup handlowo-gatunkowych — informacje te mają wartość gospodarczą
zarówno dla PGL LP jak idla nabywcy, bowiem pokazują jaki rodzaj surowca
drzewnego jest przedmiotem zakupu przez danego przedsiębiorcę od PGL LP, a
zatem charakteryzuje potrzeby surowcowe danego przedsiębiorcy i odpowiedź
PGL LP na te potrzeby;
m oznaczenia sortymentów — informacje te mają wartość gospodarczą, bowiem
jeszcze bardziej szczegółowo określają jakie sortymenty drewna są nabywane przez
danego przedsiębiorcę od PGLLP itym samym charakteryzują potrzeby
surowcowe danego przedsiębiorcy i odpowiedź PGL LP na te potrzeby;
u ilość poszczególnych sortymentów - informacje te mają istotną wartość
gospodarczą, bowiem pokazują kierunek zakupów poszczególnych nabywców
ibardzo precyzyjnie określają potrzeby surowcowe danego przedsiębiorcy —
i odpowiedź PGL LP na te potrzeby;
u ceny jednostkowe netto — informacje te mają wartość gospodarczą zarówno dla
PGLLP jak i dla nabywcy drewna, bowiem ceny kształtują się wtoku
konkurencyjnych procedur sprzedaży drewna, w których oferty poszczególnych
kupujących, co do zasady nie są ujawniane.
Powyższe informacje zarówno pojedynczo, a zwłaszcza w zestawieniu muszą być
chronione, bowiem ich ujawnienie innym przedsiębiorcom mogłoby zagrozić
przebiegowi procedur konkurencyjnych sprzedaży drewna, a w szczególności
zwiększać ryzyko zakazanej zmowy przetargowej albo innych czynów nieuczciwej
konkurencji ze strony innych nabywców (konkurentów), ukierunkowanych na
pozbawienie jednego przedsiębiorcy możliwości zakupu sortymentów drewna,
które są mu niezbędne do prowadzonej działalności produkcyjnej. Należy bowiem
mieć na uwadze, że ilość drewna dostępnego do nabycia w danym nadleśnictwie
jest ograniczona, a poszczególni przedsiębiorcy uczestnicząc w procedurach
przetargowych konkurują między sobą.
2.2.4. Normy rangi ponad ustawowej uzasadniające ochronę tajemnicy
przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa)
W analizowanym przypadku ochrona konkurencji (niezakłóconego funkcjonowania
procesów rynkowych) i swoboda działalności gospodarczej, której elementem jest
prawo do ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa, stanowią wartości, w imię których
należy ograniczyć prawo dostępu do informacji publicznej.
Wskazać należy, że zgodnie z art. zgodnie z art. 61 ust. 3 Konstytucji RP „ograniczenie
prawa, o którym mowa w ust. 1 i 2 [prawa do informacji publicznej], może nastąpić
wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób
i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub
ważnego interesu gospodarczego państwa.”
W analizowanym przypadku dochodzi zatem do ograniczenia prawa do informacji
publicznej zuwagi na określoną wustawie (UDIP iZNK) prawo podmiotów
gospodarczych (przedsiębiorców) do ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa.
Swoboda działalności gospodarczej oraz zakres dopuszczalnych jej ograniczeń mają
również swoje umocowanie w normach rangi konstytucyjnej. Należy w szczególności
wskazać na art. 20 i 22 Konstytucji RP, które stanowią.
Art. 20. Konstytucji RP: „Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności
gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów
społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.”
Art. 22. Konstytucjj RP: „Ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest
dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny.”
Mając na względzie zasadę proporcjonalności i ważąc prawo do ochrony tajemnicy
przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) przysługujące przedsiębiorcom będących
stronami umów sprzedaży drewna oraz prawo do informacji publicznej należy
uznać za dopuszczalne udostępnienie skanów umów sprzedaży drewna
zwyłączeniem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorcy. Takie
rozwiązanie godzi bowiem ze sobą wskazane konstytucyjnie chronione wartości.
Niezależnie od powyższego, należy zwrócić uwagę, że ochrona tajemnicy
przedsiębiorstwa jest również gwarantowana przez normy prawa międzynarodowego np.
art. 39 Porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (tzw.
Porozumienie TRIPS).
2.2.5.Objęcie informacji ochroną — aspekt formalny
W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazuje się także, że „Informacja
staje się 'tajemnicą', kiedy przedsiębiorca przejawi wolę zachowania jej jako
niepoznawalnej dla osób trzecich”*. W tym samym kierunku zmierzają przedstawiciele
doktryny, wskazując m.in., że „nie ulega wątpliwości, iż tajemnica przedsiębiorstwa mieści
się w zakresie pojęcia „tajemnica przedsiębiorcy”.
Z perspektywy aspektu formalnego definicji tajemnicy przedsiębiorstwa decydujące jest
Zarządzenie nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych dnia 6 października 2010
r. W załączniku nr 2 do tego zarządzenia („Wykaz informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa”) wskazano, że do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
w PGL LP należą m.in. przebieg i wynik przetargów, aukcji i negocjacji handlowych w
zakresie dotyczącym poszczególnych klientów, jak również informacje szczegółowe
o nabywcach takie jak:
u przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
u warunki sprzedaży,
u formy zabezpieczenia umów,
u harmonogramy realizacji umów,
n poziom cen,
" masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.
W treści załącznika nr 1 do ww. Zarządzenia wskazano również szczegółowo środki, które
są stosowane w ramach PGL LP w celu zachowania poufności chronionych informacji:
u Zasady dostępu do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. (pkt. Ill);
8 Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 lipca 2013 r., I OSK 511/13.
7 B. Pietrzak, Decyzja o odmowie udostępnienia informacji publicznej ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy, IAP 2015, Nr 4,
Legalis.
u Zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy wytwarzaniu, przetwarzaniu,
przechowywaniu, udostępnianiu i przekazywaniu informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa. (pkt. IV);
n Postępowanie w przypadku naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa. (pkt. V);
z Odpowiedzialność pracowników za ujawnienie informacji (pkt. VI).
Wskazane zarządzenie zostało opublikowane w Biuletynie Informacyjnym Lasów
Państwowych nr 11 (215) w listopadzie 2010 r.*, tak więc należy z całą pewnością
uznać, że wola ochrony określonych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa
została przez PGL LP wyraźnie uzewnętrzniona. Istnienie tajemnicy przedsiębiorcy
w tym przypadku jest rzeczywiste i niewątpliwe.
Niezależnie od powyższego, nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców
przysługuje prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również nie
zrezygnowali z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy, a zatem
PGL LP nie jest uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi na obowiązek ochrony
tajemnicy swoich kontrahentów wynikający wprost z treści zawartych umów.
W umowach na sprzedaż drewna zawieranych przez wszystkie jednostki organizacyjne
PGL LP (w tym również Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie) z przedsiębiorcami, strony
zastrzegły bowiem, iż „ze względu na chronioną prawem tajemnicę przedsiębiorstwa
Sprzedawcy i Kupującego, Strony zobowiązują się wzajemnie do zachowania poufności
informacji obejmujących ilość sprzedanych sortymentów drewna, umówione ceny oraz
całkowita wartość umowy”.
W tym kontekście uznać należy, iż w sposób wyraźny, dostateczny i jednoznaczny
ujawniona została wola przedsiębiorców (PGL LP oraz jego kontrahentów - stron
umów sprzedaży) co do zachowania w tajemnicy informacji, o które ubiega się
Wnioskodawca.
Biorąc powyższe pod uwagę, nie budzi wątpliwości, że szczegółowe informacje zawarte
w treści umów z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji
tajemnicy przedsiębiorstwa oraz, że przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym
zarządzeniu oraz jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści tych umów)
podjęli w stosunku do nich działania mające na celu ochronę ich poufności. Tym
samym są one tajemnicą przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą
przedsiębiorcy), ze względu na którą prawo do informacji publicznej podlega
ograniczeniu? Jednocześnie, ewentualne ujawnienie przez PGL LP tajemnicy
przedsiębiorstwa swoich kontrahentów mogłoby zostać uznane za czyn nieuczciwej
konkurencji opisany wprost w art. 11 ust. 1 UZNK.
2.2.6.Anonimizacja skanów umów
Wobec konieczności ochrony części informacji zawartych w treści umów sprzedaży
drewna z uwagi na tajemnicę przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa), realizując zalecenie
zawarte w wyroku WSA w Gdańsku z dnia 6 czerwca 2018 r. (sygn. Il SA/Gd 832/17),
Nadleśniczy uznał, iż możliwe jest udostępnienie informacji publicznej z wyłączeniem
informacji podlegających ochronie (powołanych w pkt 2.2.3. niniejszego rozstrzygnięcia).
8 http://www.lasy.gov.pl/pl/pro/publikacje/biuletyn-informacyjny-lasow-panstwowych/2010/bilp-11-2010
$ Zob. także cytowany wyżej wyrok WSA z 3 listopada 2015 r. w którym stwierdzono, że „Przedmiotowe informacje bezpośrednio
dotyczą warunków, w tym kosztów transakcji handlowych, a te mają strategiczne znaczenie, zwłaszcza dla "klientów" PGL LP.
Wynegocjowanie i zawarcie odpowiedniej pod względem kosztowym i czasu trwania umowy przesądza o pozycji rynkowej każdej
firmy. Zatem tego typu informacje stanowią strategiczny element prowadzenia działalności wolnorynkowej."
2.3.
W związku z tym, skany umów pozbawione ww. informacji (zanonimizowane) zostaną
udostępnione Wnioskodawcy w formie elektronicznej wskazanej we wniosku.
Kwestie proceduralne
Nadleśniczy po uchyleniu poprzedniego rozstrzygnięcia przez Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Gdańsku ponownie wydaje rozstrzygnięcie jako podmiot obowiązany
do udostępnienia informacji, niebędący organem władzy publicznej, o którym mowa w art.
17 ust. 1 UDIP.
Zgodnie z art. 17 UDIP:
„1. Do rozstrzygnięć podmiotów obowiązanych do udostępnienia informacji, niebędących
organami władzy publicznej, o odmowie udostępnienia informacji oraz _o umorzeniu
postępowania o udostępnienie informacji przepisy art. 16 stosuje się odpowiednio.”
2. Wnioskodawca może wystąpić do podmiotu, o którym mowa w ust. 1, o ponowne
rozpatrzenie sprawy. Do wniosku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołania."
Zgodnie z art. 16 UDIP:
„f. Odmowa udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenie postępowania
o udostępnienie informacji w przypadku określonym w art. 14 ust. 2 przez organ władzy
publicznej następują w drodze decyzji.
2. Do decyzji, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania
administracyjnego, z tym że:
1) odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni; [...]'
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. zart. 17 ust. 1 UDIP
wskazuję:
" podmiotami, których dobro — prywatność w tym dane osobowe podlegają ochronie
na podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 UDIP są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
u podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 UDIP jest każdoczesny kupujący, który zawarł umowę
sprzedaży drewna oraz Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe jako
Nadleśri
Czarne Cziiyff owskie
Nadleśniczy Nadleśnictwa Czarne Człuchowskie
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1330), Wnioskodawca może
zwrócić się do Nadleśniczego Nadleśnictwa Czarne Człuchowskie o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszego
rozstrzygnięcia. Zgodnie z art. 52 $ 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U. z 2018 r.
poz. 1302): „Jeżeli stronie przysługuje prawo do zwrócenia się do organu, który wydał decyzję z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, strona
może wnieść skargę na tę decyzję bez skorzystania z tego prawa.” Wnioskodawca może zatem w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszego
Rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Nadleśniczego wnieść na skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Wysokość wpisu od
Skargi jest stała i wynosi 200 zł. Strona może ubiegać się o zwolnienie od kosztów albo przyznanie prawa pomocy, jeżeli spełni wymogi określone w
przepisach prawa
1. Adresat - listem poleconym,
2. AJA (Z).
wj giaGAŃSZ
( (P Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
SX
49)
W
©
£
3
Czarne, AT „08.2018 r
Zn. spr.: NI.00172.13.2017.KK
Nadleśniczy Nadleśnictwa Czarne Człuchowskie
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
ul. Długa 2, 77-330 Czarne
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
Szanowni Państwo,
w wykonaniu prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku
z dnia 6 czerwca 2018 r., sygn. II SA/Gd 832/17 oraz w związku z ponownym rozstrzygnięciem
Nadleśniczego Nadleśnictwa Czarne Człuchowskie w uzupełnieniu informacji publicznej
udostępnionej 25 października 2017 r., przekazuję w wersji elektronicznej skany umów
sprzedaży drewna dotyczących lat 2015, 2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) zawartych
z nabywcami niebędącymi osobami fizycznymi z wyłączeniem informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz
tajemnicę poszczególnych przedsiębiorców nabywających surowiec drzewny.
Z uwagi na ograniczenie techniczne wielkości załączników do pojedynczej wiadomości e-mail,
pliki ze skanami umów zostaną przesłane listem poleconym ZPO.
uzid Zblewski
Do wiadomości:
1. Adresat - poczta elektroniczna, listem poleconym,
2. AJA (Z).
W załączeniu:
Płyta CD ze skanami zanonimizowanych umów sprzedaży drewna
Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie, ul. Długa 2, 77-330 Czarne
tel.: +48 59 83 32 011, fax: +48 59 83 32 015, e-mail: czarneQszczecinek.lasy.gov.pl
www.lasy.gov.pl
-
Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie przez Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
Dzień dobry,
Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie zwraca się z prośbą o przesłanie danych (w
tym numer konta bankowego Stowarzyszenia) w celu wykonania płatności
wynikających z wyroku WSA w Gdańsku z dnia 6 czerwca 2018 roku, dotyczącego
skargi Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska z siedzibą w
Warszawie na decyzję Nadleśniczego Nadleśnictwa Czarne Człuchowskie z dnia
25 października 2017 r.Z polecenia Nadleśniczego
Paweł Winnicki
Z poważaniem
Paweł Winnicki
Specjalista SL
tel. kom.: +48 696 457 015
77-330 Czarne, ul. Długa 2
tel.: +48 59 833 20 11 w 571, IP: 1105334, tel. sekr.: +48 59 833 20 11
<http://www.lasy.gov.pl/> www.czarne-czluchowskie.szczecinek.lasy.gov.pl
Załączniki
- image003.png
-
Re: Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie przez Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie
Szanowny Panie,
przekazuję numer konta do zwrotu kosztów postępowania: 29 2130 0004 2001
0343 2101 0001pozdrawiam
Agnieszka Zdanowicz
Dyrektorka Zarządzająca
---
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
tel: 22 844 73 55 | fax: 22 207 24 09
www.siecobywatelska.pl
www.watchdogportal.pl
www.informacjapubliczna.org.pl
www.funduszesoleckie.pl
NIP 5262842872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział
Gospodarczy Krajowego Rejestru SadowegoW dniu 2018-09-05 15:12, Paweł Winnicki - specjalista Służby Leśnej
napisał(a):
> Dzień dobry,
>
> Nadleśnictwo Czarne Człuchowskie zwraca się z prośbą o
> przesłanie danych (w tym numer konta bankowego Stowarzyszenia) w celu
> wykonania płatności wynikających z wyroku WSA w Gdańsku z dnia 6
> czerwca 2018 roku, dotyczącego skargi Stowarzyszenia Sieć
> Obywatelska Watchdog Polska z siedzibą w Warszawie na decyzję
> Nadleśniczego Nadleśnictwa Czarne Człuchowskie z dnia 25
> października 2017 r.
>
> Z polecenia Nadleśniczego
>
> Paweł Winnicki
>
> _ _
>
> _Z poważaniem___
>
> _PAWEŁ WINNICKI___
>
> _Specjalista SL___
>
> _TEL. KOM.: +48 696 457 015_
>
> 77-330 Czarne, ul. Długa 2
>
> tel.: +48 59 833 20 11 w 571, IP: 1105334, tel. sekr.: +48 59 833 20
> 11
>
> WWW.CZARNE-CZLUCHOWSKIE.SZCZECINEK.LASY.GOV.PL [1]
>
>
>
> Links:
> ------
> [1] http://www.lasy.gov.pl/